Vekt

15+1 eller 15+6 (menstermin og TUL-termin) og usikker på om jeg egentlig har gått opp. Svinger alltid mellom 82-84 til vanlig, nå i det siste har det stått stille på 84,5. Så kanskje 0,5-1 kg? De vanlige klærne passer ihvertfall enda, forutenom bittelitt knappe over magen:p Veldig glad jeg ikke har rast opp sånn som forrige svangerskap. Nå veier jo jeg en del mer enn jeg gjorde i utgangspunktet sist også, så vil ikke gå mer opp enn absolutt nødvendig. Endte på typ 30 kg opp sist, og jeg håper inderlig at det skal være fysisk umulig å gå opp tilsvarende på vel 5,5-6 mnd:p:rolleyes:

Edit: måtte faktisk regne på det. For å gå opp 30 kg må jeg gå opp 5 kg hver eneste mnd. Altså over ett kilo i uken. Det er faktisk uaktuelt:p:wideyed:


:p Bak i bordet at det ikke skjer med deg.
Men jeg fløy opp 5-6 kg de siste ukene før termin på grunn av vann i kroppen. :eek:
Frem tid da var det stabil økning.
 
Jeg har gått opp 2,7 kg. Jeg er 15+6, og førstegangsgravid. Jeg driver mye i hagen med spaing og sjauing om dagen, så det hjelper nok på vekten.
 
I dag er jeg 16 + 6, går gått opp 2 kg.

Liker ikke tanken på å bikke 60 kg snart :eek::pselv om jeg vet at det er naturlig å gå opp i svangerskapet. Håper vekta stanser på 70 kg maks, lov å håpe :woot: noen andre som er ca like langt på vei? Merket vektøkning nå siste ukene.
 
Er 16+6 i dag, og gått opp 4 kg :/ Synes det er litt vel mye så tidlig. Forrige svangerskap hadde jeg gått opp 2 kg i uke 17, ser jeg. Men da hadde jeg jo ikke barn fra før, og allverdens tid til å trene. Trente hver dag, mens nå blir det annenhver dag maks, og øktene er kortere.
 
Er 16+6 i dag, og gått opp 4 kg :/ Synes det er litt vel mye så tidlig. Forrige svangerskap hadde jeg gått opp 2 kg i uke 17, ser jeg. Men da hadde jeg jo ikke barn fra før, og allverdens tid til å trene. Trente hver dag, mens nå blir det annenhver dag maks, og øktene er kortere.

Tror vekten er veldig forskjellig fra kvinne til kvinne, tror ikke 4 kg er så feil☺️ jeg har vært nøye på at jeg skal fortsette å være aktiv hver dag, gå minimum 10 000 skritt. Så det ser ut som det fungerer på sett og vis. Det der å bare få gå en tur hver dag hjelper mye på humøret og man føler seg fort bedre på en dårlig dag også :)

Men for all del, man vet jo ikke hvordan ting utvikler seg mot slutten av svangerskapet. Den største vektøkningen er vel fra uke 25 mener jeg å huske :)
 
Tror vekten er veldig forskjellig fra kvinne til kvinne, tror ikke 4 kg er så feil☺️ jeg har vært nøye på at jeg skal fortsette å være aktiv hver dag, gå minimum 10 000 skritt. Så det ser ut som det fungerer på sett og vis. Det der å bare få gå en tur hver dag hjelper mye på humøret og man føler seg fort bedre på en dårlig dag også :)

Men for all del, man vet jo ikke hvordan ting utvikler seg mot slutten av svangerskapet. Den største vektøkningen er vel fra uke 25 mener jeg å huske :)

Jeg har lagt på meg mer enn anbefalt, i følge vektkalkulatorene.. Riktignok bare litt, men dog.

Er ikke så lett å få tid til å gå 10 000 skritt når man har barn fra før og full jobb.. Jeg trente 1-1,5 time hver dag da jeg var gravid med storebroren, men nå har jeg ikke sjangs. Etter storebror er i seng, er det to timer til jeg selv må legge meg, og på den tiden skal jeg dusje, smøre matpakker, lage kveldsmat, spise, og diverse.. og så orker jeg bare ikke gå hele dagen uten å få fem minutter i stolen med en bok. Så da blir det bare de dagene jeg ikke har "Leggevakt" jeg får trent :/ Hjelper jo ikke på at bekkenet allerede krangler, og blir veldig vondt om jeg går mye.. Så treningen er spinningsykkel og styrketrening. Da er det ikke så lett å få inn så mye hverdagsaktivitet heller, når gåing ikke går så bra.
 
Jeg har lagt på meg mer enn anbefalt, i følge vektkalkulatorene.. Riktignok bare litt, men dog.

Er ikke så lett å få tid til å gå 10 000 skritt når man har barn fra før og full jobb.. Jeg trente 1-1,5 time hver dag da jeg var gravid med storebroren, men nå har jeg ikke sjangs. Etter storebror er i seng, er det to timer til jeg selv må legge meg, og på den tiden skal jeg dusje, smøre matpakker, lage kveldsmat, spise, og diverse.. og så orker jeg bare ikke gå hele dagen uten å få fem minutter i stolen med en bok. Så da blir det bare de dagene jeg ikke har "Leggevakt" jeg får trent :/ Hjelper jo ikke på at bekkenet allerede krangler, og blir veldig vondt om jeg går mye.. Så treningen er spinningsykkel og styrketrening. Da er det ikke så lett å få inn så mye hverdagsaktivitet heller, når gåing ikke går så bra.
Hvor sjekker du vektoppgang og monitorering? Er det en app? :)
 
Hvor sjekker du vektoppgang og monitorering? Er det en app? :)

Bare googler weight gain pregnancy, og bruker en av de mange kalkulatorene som kommer opp der. Det finnes garantert apper som gjør det også, altså. Jeg bruker ovia pregnancy-appen, og der kan man også logge vekt, og få graf over egen vekt vs hva som er anbefalt vektoppgang.
 
17+6 i dag. Hadde gått opp 0,9kg på kontroll denne uken.
Her kommer nok vekten rullende på de siste 4mnd som sist tenker jeg. :eek:
 
Veier vel snart 61 kg. Begynte på 53 med begge de første og endte på 69. Denne gangen tror jeg vekta var 56. Håper jeg ikke blir mer enn 69 denne gangen heller, men mye vekt kommer jo på slutten.
 
Så lenge man har et normalt kosthold ville jeg ikke bekymret meg for vekten. Og dersom du er en av de som ikke bør legge på deg så mye utifra BMI så er jo dette noe du og jordmor følger med på. Vi har alle forskjellige utgangspunkt og alt i alt så er det jo ca 12 kg man SKAL opp pga foster, morkake, fostervann, blodet øker i vår kropp, fettreservene øker, vannet i kroppen øker.(se bilde)
Denne gangen feks har jeg gått ned i vekt uten å vite det, siden jeg ikke veide meg mellom uke 6-16, viste seg da at jeg var 1,8 kg under der jeg startet. Nå er jeg 19+ uker og er nå på startvekt. Forrige gang la jeg på meg jevnt og trutt, men på slutten så kom det litt raskere som er helt normalt ettersom babyen også legger på seg mer. hvor mye ødem du får i kroppen har jo også mye å si. Det er helt normalt å gå ned og det er helt normalt å gå opp. Hvor mye som er normalt i akkurat ditt tilfelle er det kun jordmor/lege som kan si noe om - utifra din BMI, kosthold, livsstil, sykdommer osv :)
 

Vedlegg

  • DC913166-69DC-4AF9-8D41-DB6E94981369.png
    DC913166-69DC-4AF9-8D41-DB6E94981369.png
    76,4 KB · Visninger: 33
Sniker fra januar:

Er 23+6, og ligger fortsatt 3.5kg under startvekt. Lege ig jm er veldig fornøyde med det- jeg er litt overvektig fra før. Har gått ned endel i «egenvekt» med andre ord. Er 2.5cm smalere rundt overarm, 2cm smalere rundt lår, gått fra 85DD til 80F, og midjemål som før gravid.

Jm sa det nok ville komme en vekstspurt på lillemor nå, så blir spennende å se!
 
18+5 og en vektøkning på 6,5kg Jeg er sulten hele tiden og kaster i meg alt mulig rart I tillegg er jeg i lite bevegelse så her har jeg meg selv å skylde på.
 
Back
Topp