Vektøkning

Maja94

Elsker forumet
Desemberskattene 2014
✨️Julestjernene2023✨️
Kjenner jeg bekymrer meg litt for å gå mye opp i vekt. Forrige svangerskap la jeg på meg 22 kilo. Nå er jeg i uke 19 i morgen og har bare lagt på meg 1 kilo hittil men er redd kiloene raser på de siste månedene.

Har dere gått noe særlig opp i vekt enda? :hungover:
 
Denne artikkelen tar for seg vektoppgang i svangerskapet på en fin og grundig måte syntes jeg: https://nhi.no/familie/graviditet/symptomsjekker/vektokning-i-svangerskapet/

Jeg la på meg 5kg frem til uke 18 og nå 4kg til på litt over 5 uker. Jeg venter tvillinger og leser at det anbefales vektoppgang på 17-25kg, så jeg prøver hardt å øve meg på å ikke ha fokus på tallet på vekten, men heller ha fokus på at jeg spiser næringsrik og sunn mat for at både jeg og babyene skal ha det bra ❤️
 
Jeg er i uke 21 og har nå gått opp 15kg.

Skal sies at jeg har lavt stoffskifte og pcos som også påvirker vekta mi. Så for at jeg skal kunne spise som «normalt» og ikke gå sulten så har jeg før graviditeten trent gjennomsnittlig 10-12 timer i uken. Mest styrke og litt kondisjon. Etter jeg ble gravid, så har jeg ikke hatt like mye overskudd til trening og mister fort motivasjonen når bekken og energien hindrer meg i mange øvelser. Mistet en del muskelmasse og fått mye vann i kroppen, i tillegg til alt annet som produseres og skapes i kroppen.

Alle har jo sine individuelle grunner til hvorfor noen legger mer på seg og andre mindre..
Tenker det er viktig å huske på når man hører hva andre opplever med endringene på kroppen.
 
Kjenner jeg bekymrer meg litt for å gå mye opp i vekt. Forrige svangerskap la jeg på meg 22 kilo. Nå er jeg i uke 19 i morgen og har bare lagt på meg 1 kilo hittil men er redd kiloene raser på de siste månedene.

Har dere gått noe særlig opp i vekt enda? :hungover:
Er i uke 18+6. Har gått opp 2 kg som jeg er fornøyd med. Gikk opp over 25 kg sist
 
Har ikke turt å gå på vekten på flere uker nå.. men er 10+++ kilo opp og 21+2. Jeg har gått opp rundt 30kg mine to tidligere graviditeter så burde være forberedt, men blir like demotivert hver gang når vekta skyter oppover!
 
Er 21+2 og har gått opp 7-8 kilo hittil allerede. "Gruer" meg til sluttresultatet, men prøver å tenke at mye av det er vann, baby, morkake osv og at vi alle reagerer forskjellig på det å være gravid.
 
Jeg er nå 21+3, og har gått ned 5kg siden jeg ble gravid. Men det er ikke at jeg med vilje har slanket meg, men jeg kuttet ut brus og sukker. Og hittill i svangerskapet har jeg ikke hatt noe særlig lyst på verken mat, søtt el salt. Til tider så slår det inn og jeg bare måååå ha noe, men spiser litt av det og er fornøyd. Det er heldigvis ikke vært noe farlig for meg å gå ned i vekt, og jeg trenger det egentlig...men ikke tatt noe skade på baby. :)
 
Har gått opp 4 kg, og er 19 + 3, dvs nesten halvveis i svangerskapet. Tror ikke det er så galt, men den største vektøkningen kommer kanskje mot slutten?
 
Har gått opp 4 kg hittil og er halvveis. Har generelt ikke lagt på meg noe særlig de andre to graviditetene, men litt mer for hver gang (som er normalt). Første gang rundt 6 kg og andre gang rundt 8 kg. Blir så fort mett og/eller kvalm som gravid så det begrenser seg av egentlig litt av seg selv. Gleder meg veldig til å få tilbake kroppen igjen etter siste graviditet nå :)
 
Har lagt på meg 4 kg og er 21+3. folk kommenterer at det ser ut til at jeg har gått ned :whacky011
 
Har gått opp 6 kilo og er 20+0 i dag. Ser det mest på magen, for alt som har vokst der er ikke bare baby :hilarious: Er avslappet rundt vektoppgang så langt. Har slitt mye med matlyst pga kvalme og har nok hatt et usunt inntak av mat/godis som frister nok til å kunne spises.
 
Jeg synes det er synd at det er så mye fokus på vekt, selv om jeg skjønner at det er ikke helt uten grunn. Men at så mange stresser over det er ikke bra. Jeg skulle ønske helsepersonell var litt flinkere til å snakke om vekt slik at det ikke gir unødvendige bekymringer - det er nok av det som gravid uansett. :Heartpink

Når det er sagt, så jeg har rett og slett nektet å veie meg fordi tanken om å gå opp i vekt er vanskelig for meg. Er ganske lav, så hver eneste kilo er veldig synlig. Jeg vet at jeg har ikke lagt på meg mye, men har lavt stoffskifte (som for øvrig har blitt vanskelig å få under kontroll under graviditet) og hatt spiseforstyrrelser da jeg var yngre, så det er best å holde unna vekten. Jeg har ikke hatt mye matlyst under graviditeten, men prøver å spise som før jeg var gravid.
 
Jeg aner ikke, har ikke gått på vekta siden siden første kontroll. For se om hva vekta avslører på kontrollen om 2 uker :p
 
Jeg har gått opp 6 kg og er 22+0, men sto helt stille lenge/gikk trolig ned litt i første trimester pga. kvalme.
 
Gått opp over 10 kg ;) men jeg er sulten konstant. Å jeg hater å være sulten. Blir et monster om jeg ikke får mat
 
Venter tvillinger. Gått opp kun 2 kg. Er uke 21 nå. Men er overvektig fra før av..
 
Gått opp 3,8 kg og er 24+1. Føler det er helt okei, er overvektig ifra før, så bare fint om jeg klarer å ikke gå opp så mye :angelic:
 
7 kg opp i uke 23+0. La på meg totalt 9-12 kg i de forrige svangerskapene mine. Har lagt på meg alt frem til uke 30, så har vekta stått stille etter det- uten at det gir mening i det hele tatt. Håper likevel på det samme denne gang, livredd for å legge på meg mye mer
 
10 kg opp, er i uke 24+4. prøver å være flink til å få inn litt bevegelse hver dag, har lyst til å være litt flinkere med kostholdet.
 
Back
Topp