Vektøkning

13+5 og gått opp 4kg. Gått opp over 20 kg begge tidligere svangerskap, men litt mindre denne gangen hittil.

Sinnsykt slitsomt å være så sulten hele tiden men føle at man må holde igjen.. spiser ikke noe godteri, potetgull, is, kjeks osv, kun mat! Og hadde tenkt å ikke bekymre meg så mye om vekten denne gangen. Derfor var det veldig frustrerende når min nye fastlege gikk på om hvor viktig det er å spise sunt og lyttet ikke når jeg prøvde å si at jeg gjør det. «jeg skjønner at man ikke har lyst på en gulrot når man er gravid» Hun kunne ikke tro på at det er faktisk er mulig å gå opp i vekt kun med (sunn) mat..
Har gått opp 5kg,å legen min begynte også å snakke om vekt,å at jeg måtte passe på å ikke gå så brått opp i vekt. Føle meg så feit når jeg gikk ut av legekontoret.

Gikk også opp 20kg sist,så spent på hvordan det går denne gang.
Gikk fint ned i vekt igjen etterpå,gikk ned 16kg før jeg begynte på jobb,og så ble jeg lettere en før graviditet etter jobbstart.

Har gått opp 5kg,å legen min begynte også å snakke om vekt,å at jeg måtte passe på å ikke gå så brått opp i vekt. Føle meg så feit når jeg gikk ut av legekontoret.

Gikk også opp 20kg sist,så spent på hvordan det går denne gang.
Gikk fint ned i vekt igjen etterpå,gikk ned 16kg før jeg begynte på jobb,og så ble jeg lettere en før graviditet etter jobbstart.
Jeg skjønner ikke at de har sånn vektfokusering, så lenge det ikke er skadelig for barnet eller man hatt svangerskapsdiabetes og er sunn i øvrig.. det er så slitsomt med denne sulten, man lider jo virkelig av den syns jeg.. Jeg ble også lettere enn før graviditet etter førstemann, jeg gikk opp 23 kg og hadde gått ned 28kg når han var 1 år! Prøvde å si til legen at jeg går jo ned igjen, men det virket totalt uinteressant, det var så viktig å passe på de ekstra kiloene under graviditeten.:( Hadde eg. tenkt ta annenhver kontroll hos lege og annenhver hos jm, men nå tror jeg at jeg tar alt hos jm! :D:)

Jeg skjønner ikke at de har sånn vektfokusering, så lenge det ikke er skadelig for barnet eller man hatt svangerskapsdiabetes og er sunn i øvrig.. det er så slitsomt med denne sulten, man lider jo virkelig av den syns jeg.. Jeg ble også lettere enn før graviditet etter førstemann, jeg gikk opp 23 kg og hadde gått ned 28kg når han var 1 år! Prøvde å si til legen at jeg går jo ned igjen, men det virket totalt uinteressant, det var så viktig å passe på de ekstra kiloene under graviditeten.:( Hadde eg. tenkt ta annenhver kontroll hos lege og annenhver hos jm, men nå tror jeg at jeg tar alt hos jm! :D:)

Ha ha, jeg gikk og opp 20 kg sist. Noe var vann i kroppen på slutten :smiley-angelic003

:rulezsynes ikke leger/helsepersonell burde ha sånn vektfokus :smiley-angelic006
Hverken på baby, barn eller mor :smiley-angry017

Gikk fort ned igjen her, så har ingen bekymringer om at det ikke går seg til denne gang og :bag:

Jeg fikk svangerskapsforgiftning sist,og hun sa at vekt kan spille litt inn. Så det er jo forståelig sånn sett.
Men det er litt måten det blir tatt opp på også. Hun så liksom på kroppen min å sa «jeg tror vi skal få deg på vekta»
Det er jo ikke sånn at jeg prøver å gå opp så mye vekt som mulig,og jeg spiser så og si normalt så lenge kvalmen ikke er til stede lengre,så jeg vet ikke hvorfor jeg går sånn opp i vekt.

Kommer til å grue meg til neste gang,er redd for å få kjeft.

13+3, opp 3,5 kg. Helt normalt, og sunt for mitt utgangspunkt, i følge legen.

14+5 uker, ned 4,5 kg.

Jeg gikk opp 30 kg sist svangerskap. Jeg sluttet på et strengt lavlarbokosthold da jeg ble gravid, og fikk svangerskapsdepresjon. Jordmor var på meg gjennom hele svangerskapet, "nå trenger du ikke gå opp mer". Tror jeg var i uke 25 eller noe. Jeg ble også spurt hver gang jeg snakket med jordmor, lege eller de på føden om jeg var utredet for svangerskapsdiabetes - noe jeg ikke hadde. Følte meg som en hval, hadde det ikke bra. Utrolig vanskelig med vekt, gravid eller ei. Jeg tok ikke av meg vekten fort etter fødsel, og strevde med den lenge!

I dette svangerskapet hadde jeg høyere vekt som utgangspunkt enn sist, og tenker mye på vekt. Fikk ny jordmor, som sa at vekta kommer og går, det var mye viktigere at jeg og babyen hadde det fint.

14+5 uker, ned 4,5 kg.

Jeg gikk opp 30 kg sist svangerskap. Jeg sluttet på et strengt lavlarbokosthold da jeg ble gravid, og fikk svangerskapsdepresjon. Jordmor var på meg gjennom hele svangerskapet, "nå trenger du ikke gå opp mer". Tror jeg var i uke 25 eller noe. Jeg ble også spurt hver gang jeg snakket med jordmor, lege eller de på føden om jeg var utredet for svangerskapsdiabetes - noe jeg ikke hadde. Følte meg som en hval, hadde det ikke bra. Utrolig vanskelig med vekt, gravid eller ei. Jeg tok ikke av meg vekten fort etter fødsel, og strevde med den lenge!

I dette svangerskapet hadde jeg høyere vekt som utgangspunkt enn sist, og tenker mye på vekt. Fikk ny jordmor, som sa at vekta kommer og går, det var mye viktigere at jeg og babyen hadde det fint.
Det må ha vært en utrolig kjip opplevelse! Syns det er utrolig hvor lite sensitive noen helsepersonell kan være:( det viktigste er jo at du og babyen har det bra! Og man skal jo ihvertfall ikke slanke seg når man er gravid! Du får snakke med jordmor om dine tidligere opplevelser og så håper jeg at hun er mer støttende :Heartred

Jeg fikk svangerskapsforgiftning sist,og hun sa at vekt kan spille litt inn. Så det er jo forståelig sånn sett.
Men det er litt måten det blir tatt opp på også. Hun så liksom på kroppen min å sa «jeg tror vi skal få deg på vekta»
Det er jo ikke sånn at jeg prøver å gå opp så mye vekt som mulig,og jeg spiser så og si normalt så lenge kvalmen ikke er til stede lengre,så jeg vet ikke hvorfor jeg går sånn opp i vekt.

Kommer til å grue meg til neste gang,er redd for å få kjeft.

ok ah ok visste ikke at det kunne lede til det, men så utrivelig måte og si det på! Det er kjipt å bli behandlet som en møbel eller hund eller noe på utstilling som liksom blir vurdert. Det er noen kjipe hormoner som gjør at man tror man spist litt lite men så har man ikke det men sulten man føler er så reell og det føles virkelig som at kroppen trenger mer energi og næring. Jeg hadde veldig fet melk, som fløte, og helsesøsteren sa at det er babyen som «bestiller» den type melk, så jeg pleier å tenke at mine babyer allerede i magen begynner å si fra om at jeg må legge på meg masse, så jeg kan produsere den fløten til dem når de kommer ut. Mine gutter har sett ut som små sumobryter etter kort tid.:D Men muligens denne lille jenta jeg har i magen nå ikke trenger like fet melk, så min sult nå er litt mindre.

18+3 nå har jeg gått opp 6,5kg. Hvordan ligger dere an nå?
21+1. Klarte å komme meg over vekten jeg hadde før jeg ble gravid sist uke, men denne uken har jeg gått ned igjen :wideyed: er ikke så bekymret for alt så bra ut på OUL og han er kjempeaktiv, men hvis dette fortsetter skal jeg høre med jordmor eller lege. Har ikke så mye å gå på fra før.

19+0 i dag.
Gått opp 3,0 kg. Veide 57,5 før graviditeten og ikke vært kvalm eller noe. Hva man går opp og ikke er jo så avhengig av form, vekt fra før, ol. :confused004

Gått opp 4 kg og er i uke 19.

18+3 nå har jeg gått opp 6,5kg. Hvordan ligger dere an nå?

17+2 og gått opp rundt 5 kg :) ser jo ut som det er i øvre området av hva folk her har gått opp, men tror det er helt normalt!

Back
Topp