Vektøkning

Gått opp 2 kg i første trimester. Er 14 uker i morgen.
 
10+5 og opp 3,5kg:wideyed:
Kostholdet er helt på tryne de siste ukene, starta dagen så fint i dag med to knekkebrød med makrell i tomat. Avslutter kvelden med sjokolade:shifty:
Og ingen energi til tur eller trening:sorry:

Redd jeg ender opp med å bli ei dundre på 100 før mars:woot:
 
fikk helt sjokk når jeg gikk på vekten nå. har gått opp 6 kg!!! jeg er 12+0. Skal sies at jeg har vært ekstremt lat og inaktiv i forhold til hva jeg pleier, kombinert med ekstra kos på kveldene. Men likevel... skal til første svangerskapskontroll på torsdag hos legen, spent på hva hun sier om det..
 
Jeg har allerede gått opp 5kg, er 14+0 idag. I starten måtte jeg spise ofte for å unngå å bli kvalm, men nå er jeg jo sulten hele tiden selv om jeg ikke er noe særlig kvalm lengre.
De andre gangene har jeg gått opp ca 16-17kg, men har muligens lagt litt mer på meg nå enn da.
 
14+1. har gått opp 1,3kg. Gått litt opp og ned, men regner med det blir bare opp fra nå. Prøver å ha bra fokus på kosthold da jeg ønsker at fosteret skal få næringsrik mat og vokse på, samt jeg prøver å få til en form for trening (yoga, pilates, styrke, intervaller) 4-5 ganger per uke. De resterende dagene går jeg tur i høyt tempo. Hadde høyt aktivitetsnivå før graviditeten, men har blitt mer bevist på å få i meg sunn mat etter jeg ble gravid. Spiser mindre karbo/sukker, mer grønnsaker(kun økologisk nå), og mindre rødt kjøtt, mer proteiner igjennom fiskeprodukter, samt kylling/kalkun. Føler til tider at det er ganske strengt matregime, da jeg før gjerne kunne unne meg ei plate sjokolade midt i uka, men samtidig så tenker jeg at det er en kortvarig periode i mitt liv som kan påvirke fosteret så mye og klarer derfor å motivere meg selv til å motstå de fleste slike fristelser( har blitt litt utskeielser et pr ganger, men prøver da og begrense meg i forhold til før).

Heier på alle der ute som prøver så godt de kan!:talk017
 
Veide meg i uke 16. Har kanskje gått opp 5kg. Litt vanskelig å si når jeg har vært på forskjellige vekter:rolleyes: Hadde stor matlyst de første ukene og ikke vært kvalm, så ja. Gikk opp under 10kg forrige gang:)
 
16+3 og går fremdeles ned i vekt selv om jeg er lite kvalm :( har så utrolig dårlig matlyst
 
13+5 og gått opp 4kg. Gått opp over 20 kg begge tidligere svangerskap, men litt mindre denne gangen hittil.

Sinnsykt slitsomt å være så sulten hele tiden men føle at man må holde igjen.. spiser ikke noe godteri, potetgull, is, kjeks osv, kun mat! Og hadde tenkt å ikke bekymre meg så mye om vekten denne gangen. Derfor var det veldig frustrerende når min nye fastlege gikk på om hvor viktig det er å spise sunt og lyttet ikke når jeg prøvde å si at jeg gjør det. «jeg skjønner at man ikke har lyst på en gulrot når man er gravid» Hun kunne ikke tro på at det er faktisk er mulig å gå opp i vekt kun med (sunn) mat..
 
Last edited:
13+5 og gått opp 4kg. Gått opp over 20 kg begge tidligere svangerskap, men litt mindre denne gangen hittil.

Sinnsykt slitsomt å være så sulten hele tiden men føle at man må holde igjen.. spiser ikke noe godteri, potetgull, is, kjeks osv, kun mat! Og hadde tenkt å ikke bekymre meg så mye om vekten denne gangen. Derfor var det veldig frustrerende når min nye fastlege gikk på om hvor viktig det er å spise sunt og lyttet ikke når jeg prøvde å si at jeg gjør det. «jeg skjønner at man ikke har lyst på en gulrot når man er gravid» Hun kunne ikke tro på at det er faktisk er mulig å gå opp i vekt kun med (sunn) mat..

Ouff! Skjønner at det er slitsomt når legen sier sånt. Men hvorfor i all verden gjør hen det? Selvfølgelig kan man gå opp i vekt med bare vanlig sunn mat.

4 kg til nå er jo ikke mye?:D Jeg var hos jordmor 9+0 og hadde gått opp 2 kg. Hun sa det var Helt normalt! Det er jo like normalt som å gå ned eller ikke gå opp så mye... men ting skjer med kroppen.
Altså, jeg spiser jo litt sjokolade og sånt, så er ikke like flink som deg, men det går i helt vanlig og variert mat til vanlig.
Jeg har hatt ekstremt god matlyst nesten hele veien, vil gjerne ha minst 1-2 brødskiver mer enn før til brødmåltid.. og havregrøt? Føler jeg aldri bli mett!:hilarious: Middag klarer jeg å begrense, er vel fremdeles mett etter sykt mye mat morgen og formiddag. :wacky:
Blitt litt bedre i det siste, men føler det var helt ekstremt en periode.
Nå er jeg 15+5 og gått opp ca. 4 kg.
Jeg hadde helt normal BMI før svangerskapet, så da bør man vel gå opp 12-16 kg eller noe sånt? :bored:
 
Ouff! Skjønner at det er slitsomt når legen sier sånt. Men hvorfor i all verden gjør hen det? Selvfølgelig kan man gå opp i vekt med bare vanlig sunn mat.

4 kg til nå er jo ikke mye?:D Jeg var hos jordmor 9+0 og hadde gått opp 2 kg. Hun sa det var Helt normalt! Det er jo like normalt som å gå ned eller ikke gå opp så mye... men ting skjer med kroppen.
Altså, jeg spiser jo litt sjokolade og sånt, så er ikke like flink som deg, men det går i helt vanlig og variert mat til vanlig.
Jeg har hatt ekstremt god matlyst nesten hele veien, vil gjerne ha minst 1-2 brødskiver mer enn før til brødmåltid.. og havregrøt? Føler jeg aldri bli mett!:hilarious: Middag klarer jeg å begrense, er vel fremdeles mett etter sykt mye mat morgen og formiddag. :wacky:
Blitt litt bedre i det siste, men føler det var helt ekstremt en periode.
Nå er jeg 15+5 og gått opp ca. 4 kg.
Jeg hadde helt normal BMI før svangerskapet, så da bør man vel gå opp 12-16 kg eller noe sånt? :bored:
Det var når jeg fortalte at jeg gått opp over 20kg begge tidligere svangerskap. Jeg elsker sjokolade ellers så hadde også spist sjokolade hvis jeg hatt lyst, men nå frister det ikke i det hele tatt. Veldig rart faktisk! Men bra for vekten. Nei 4 kg er jo ikke så veldig mye. Så det er jeg glad for at jeg klart! Gikk opp 6 kg i første trimester de andre gangene. Og de andre gangene har jeg gått opp 3kg i måneden hele 2e trimester, så skal prøve å få det ned til 2kg i måneden, slitsomt med sånn vektfokus, men det er så trist å være så stor at man føler seg som en annen person.. Jeg blir ikke heller mett av havregrøt.. Til kveldsmat i går kl. 22 spiste jeg to brødskiver med masse avokadorøre og et stekt egg, likevel våkner jag skrubbsulten kl 06. Gruer meg til glukose testen når man må faste og knapt drikke vann…
Ja selve graviditeten sier de jo veier 8 kg og det har stemt veldig bra på meg, en uke etter fødsel har jeg gått ned 8kg automatisk, men da har jeg jo sittet igjen med nesten 15kg rent fett…mye når man bare er drøyt 1.60… gleder meg til jeg skal til jm neste uke, og kanskje få litt støtte istedenfor moralpreken..:arghh:
 
Back
Topp