Vektøkning...

I første svangerskap gikk jeg opp 3 kg. 168 høy og veide 87 når jeg ble gravid og spiste lavkarbo uten noe kunstig søtning etc. Først i siste del av svangerskapet sprakk jeg og drakk myyye mozell. alt jeg ville ha var den der brusen altså hehe. Ikke kjøpt før eller siden.

Denne gangen har jeg slitt med kvalme, oppkast, utmattelse og null matlyst. Jeg har som oftest vært nøye med kosthold og følger noe som heter tradisjonskost, men har skeiet helt ut. Gått opp 3 kg, men startvekt denne gangen var 78 kg ved graviditet.

Jeg tror at man skal gjøre sitt beste for å unngå sukker og prosessert mat, spesielt frityrstekt fordi dette er bevist å påvirke foster mye, også i senere livsstadier.
Jeg er endelig litt bedre og har begynt å lage opp søtsaker og enkel mat til senere i svangerskapet som er næringsrik og mettende.

Det beste er å spise mye fett og proteiner og unngå sukker så langt det lar seg gjøre. Jeg er ikke flink selv, har hatt dilla på appelsinjuice av alle ting, og levd på knekkebrød med ost lenge.
 
Forrige svangerskap gikk jeg opp 9 kg. De ble borte uka etter fødsel. Nå har jeg ikke vært på vekta enda da den må ha nytt batteri:p Men føler meg tyngre enn før positiv test. Jeg er sukten hele tiden og går nok å småspiser litt for ofte. Drikker mye vann og spiser knapt godteri da jeg har fått helt avsmak på det. Kunne fint stappe i meg en 200g sjokoladeplate en lørdagskveld før graviditeten, nå får jeg knapt i meg en liten bit:p Men tror det er like så greit :) I forrige svangerskap spiste jeg lite mat, men spiste en liten sjokolade daglig.
 
Jeg tenkte dette går greit helt til jeg så reklame for DAIMIS PÅ BOKS!!!! faen... :banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead:

Jeg sikler av tanken liksom. Forbannede hormoner.
 
Jeg må holde meg unna søtsaker generelt pga diabetes, men jeg er såååå sugen på søtt om dagen..! Is, melkesjokolade, smågodt osv..
sist jeg veide meg var jeg 0,1 under startvekt, men nå har kvalmen roet seg med kvalmestillende. Prøver uansett å passe på hva jeg spiser, så håper ikke jeg er noe spesielt opp enda. Veies vel i morgen tenker jeg. Første skikkelige svangerskapskontroll :)
 
Opp 3 kg her. Gikk opp 20 med forrige,de forsvant aldri helt :hilarious: Men denne gangen har jeg et helt annet forhold til kropp og svangerskap,fordi jeg har en viss risiko for HELLP-syndrom. Sist spiste jeg nøyaktig hva jeg ville til enhver tid,denne gangen er fokuset på ordentlig sunn mat:happy:
 
Jeg må holde meg unna søtsaker generelt pga diabetes, men jeg er såååå sugen på søtt om dagen..! Is, melkesjokolade, smågodt osv..
sist jeg veide meg var jeg 0,1 under startvekt, men nå har kvalmen roet seg med kvalmestillende. Prøver uansett å passe på hva jeg spiser, så håper ikke jeg er noe spesielt opp enda. Veies vel i morgen tenker jeg. Første skikkelige svangerskapskontroll :)

oppdatering på denne: ble i går, 3 kg under startvekt. Fire ned på tre uker..
 
Er alt for opphengt i vekten dessverre, gikk opp cirka 12 kg med førstemann. Er i uke 25 og har gått opp 3-4kg siden første kontroll (uke 12), livredd for å bli alt for stor :dead:
 
Gikk opp 22 kg forrige gang. 11 av kiloene forsvant den første uka. De siste tre kiloene forsvant aldri.

Til nå har jeg ikke gått opp noe, men det gjorde jeg heller ikke de første 12 ukene sist. Men fra uke 12 gikk det gradvis oppover. Må passe litt bedre på denne gangen.
 
Gått ned 5 kg pga alvorlig svangerskapskvalme.. Er akkurat innenfor normalvekten så er ikke krise å gå ned noen kg. Men har lymfødem så mye av venta ligger i beina :( fastlegen forklarte at om jeg går ned mer enn 8kg må vi diskutere intravenøs næring

er 9+2
 
Oi, jeg er i uke 12 og har ikke gått opp noen ting. Vel, ca 200g. Kjenner jeg bekymrer meg litt for det jeg. Fint å lese at dere alle har forskjellige oppganger da. Kanskje det er litt individuelt.
 
Gått ned 5 kg pga alvorlig svangerskapskvalme.. Er akkurat innenfor normalvekten så er ikke krise å gå ned noen kg. Men har lymfødem så mye av venta ligger i beina :( fastlegen forklarte at om jeg går ned mer enn 8kg må vi diskutere intravenøs næring

er 9+2
Ååå føler med deg. Masse lykke til. Håper det snur snart.
 
Oi, jeg er i uke 12 og har ikke gått opp noen ting. Vel, ca 200g. Kjenner jeg bekymrer meg litt for det jeg. Fint å lese at dere alle har forskjellige oppganger da. Kanskje det er litt individuelt.
Det går nok helt fint :) den lille i magen tar sitt uansett. Plutselig kommer det på noen kg :)

Når jeg var 12+3 hadde jeg gått ned tre kg..
 
Oi, jeg er i uke 12 og har ikke gått opp noen ting. Vel, ca 200g. Kjenner jeg bekymrer meg litt for det jeg. Fint å lese at dere alle har forskjellige oppganger da. Kanskje det er litt individuelt.
Har ikke gått opp noe jeg heller, men vi får det vel igjen senere så jeg er ikke bekymret for at vekta ikke går oppover enda :hilarious:
 
Har ikke gått opp noe jeg heller, men vi får det vel igjen senere så jeg er ikke bekymret for at vekta ikke går oppover enda :hilarious:
Sant det. Var på ulyralyd i dag og han legger på seg inni der, så da er det jo greit
 
Jeg har ikke turt å gå på vekta siden uke 10:nailbiting: er så redd for å få sjokk. Jeg spiser sunt og vanlig, men har jo vært veldig inaktiv når jeg har vært sykemeldt. :wtf:
 
Gjekk opp totalt 10 kg i begge forrige sv.skap,
Startvekt på 52 kg, er 168 høg.

53 kg ved start i dette sv.skapet, er no 11+3 og vekta er fortsatt 53. Men er aktiv og prøver ete sunt til tross for at eg er ekstremt svolten heile tida. Håper på normal vektoppgang denne gangen også :happy::angelic:
 
Back
Topp