Vektøkning...

Hankapanka

Flørter med forumet
Jeg begynner å bekymre meg litt for vekten her, man leser så mye om at man helst ikke bør gå opp mer enn 10-15kg under svangerskapet osv. Fant også en tabell for vektøkning per uke, ifølge den burde jeg ligge på ca +2-3kg i uke 11 jeg er i nå.
Og her er jeg, normalvektig fra før, som har gått opp ca 5kg allerede Får ikke knappe igjen noen av buksene mine... og raser opp i vekt.
Matvaner endres jo litt i og med at jeg omtrent ikke fikk ned noe annet enn ostebaguett i noen uker her pga kvalme og har spist litt godteri (noe jeg til vanlig er flink til å unngå) men fråtser liksom ikke, og trener/går turer regelmessig. Så jeg synes dette ble litt voldsomt, spesielt hvis det fortsetter sånn, vil jo helst unngå diabetes/høyt blodtrykk osv... vil ikke virke «overfladisk», men er rett og slett bekymret for helsen (både min og spiren sin)
Hvordan er det hos andre, noen erfaringer/tips?
 
Jeg begynner å bekymre meg litt for vekten her, man leser så mye om at man helst ikke bør gå opp mer enn 10-15kg under svangerskapet osv. Fant også en tabell for vektøkning per uke, ifølge den burde jeg ligge på ca +2-3kg i uke 11 jeg er i nå.
Og her er jeg, normalvektig fra før, som har gått opp ca 5kg allerede Får ikke knappe igjen noen av buksene mine... og raser opp i vekt.
Matvaner endres jo litt i og med at jeg omtrent ikke fikk ned noe annet enn ostebaguett i noen uker her pga kvalme og har spist litt godteri (noe jeg til vanlig er flink til å unngå) men fråtser liksom ikke, og trener/går turer regelmessig. Så jeg synes dette ble litt voldsomt, spesielt hvis det fortsetter sånn, vil jo helst unngå diabetes/høyt blodtrykk osv... vil ikke virke «overfladisk», men er rett og slett bekymret for helsen (både min og spiren sin)
Hvordan er det hos andre, noen erfaringer/tips?
Gått opp 4 kg jeg og i uke 10+4 nå,har jo vært då sinnsykt sulten! Veide 64 før graviditet
 
Jeg er også bekymret!
Har dog gått ned 3 kg siden positiv test da. Men med førstemann gikk jeg opp 19 kg(!). Med andremann kun 6-7 kg. Dette svangerskapet minner om mitt første. Så er svært bekymret.
Er 20 kg tyngre enn før førstemann og 20 kg mer enn ønsket i utgangspunktet.

Er veldig redd for svangerskapsdiabetes. Så jeg var superflink å gå tur de siste 5 ukene, men nå har kvalmen tatt meg. Fysisk aktivitet er det eneste som kan «redde» meg.
 
Jeg var lita og tynn før jeg ble gravid første gang, gikk opp ca 30 kg, fikk påvist svangerskapsforgiftning ei uke før termin. Hadde MYE vann i kroppen. Spiste akkurat det jeg hadde lyst på gjennom hele svangerskapet. Ble kvitt de fleste kiloene(bortsett fra 5)i løpet av uka etter fødsel.

Med nr to gikk jeg opp 20 kg, tenkte litt mer over kostholdet denne gangen, men fikk bekkenløsning og var endel mindre aktiv. Men kiloene datt godt etterpå. Tok meg to år å bli kvitt de. Men hadde ingen tegn til svangerskapsforgiftning den gangen.

Dette svangerskapet er planen å prøve å holde seg til riktig kosthold i alle fall.
Men jeg er jo sulten HELE TIDEN.
Har handlet inn en del frukt som jeg kan småspise på mellom måltidene. Litt syrlig frukt og iskaldt vann demper også kvalmen litt. Drikker man mye vann blir man heller ikke like sulten.

Men kjenner jeg er litt bekymret for å ende opp med mange ekstra kilo.
 
Jeg gikk opp 18-20 kg totalt sist svangerskap, men alt raste av igjen under ammeperioden. Jeg trente ikke spesielt mye, men etter 6-8 mnd veide jeg mindre enn før jeg ble gravid. Og da gikk jeg absolutt ikke inn for å slanke meg, for det skal man ikke gjøre mens man ammer hørte jeg, så jeg spiste masse kjeks og drakk saft med sukker for at kroppen skulle kunne lage masse melk (spiste vanlig mat også altså, men fikk tips på sykehuset om å ha rask energi tilgjengelig på nattan og sånt for melkeproduksjonen sin del), og allikevel gikk vekta av. Så mtp selve det å gå opp masse i vekt er jeg ikke så veldig urolig, men helsemessig kan det føre med seg andre uheldige effekter hvis man går opp masse, så er ikke bare å slå seg helt løs heller da, men :rolleyes: Kan være greit å rådføre seg med legen om man er usikker kanskje? :)
 
Jeg la på meg nesten 40 kg første svangerskap. Jeg var vant til å kunne spise hva jeg ville, fikk bekkenløsning så aktiviteten forsvant men spiste fortsatt hva jeg ville. Vekta forsvant rimelig kjapt etter fødsel og hadde ingen problemer relatert til vekt hverken jeg eller den lille.

La ikke på meg fullt så mye neste svangerskap.
Ingen problemer da heller.
 
Mitt første svangerskap gikk jeg opp halvparten frem til uke 14 ca. Og andre halvparten etterpå. Ca 13- 14 kg totalt. Altså over 6 kg første trimester pga syk matlyst og kvalme. Stabilisert seg hos meg.
 
Jeg veide meg ikke før jeg ble gravid, men det føles som jeg har gått opp mye. Jeg har også fått beskjed om å ikke gå så mye på grunn av bekkenet, noe som begrenser aktivitetsnivået mitt mye. Jeg kan både svømme og gå på ski, men det krever liksom mer planlegging enn å bare gå seg en tur. Er i uke 11 nå, og kjenner på bekymringen for svangerskapsdiabetes. Skal til legen i uke 12, så får drøfte det med henne da.

Skal også begynne på gravidtrening med fysio, men har ikke inntrykk av at det er så hard aktivitet at man forbrenner noe særlig eller bygger så mye muskler? Mest jobbe med bekkenet. Men vet ikke helt enda, håper å begynne med det til uka, så får jeg se hva det er :)
 
Fikk forresten sykt lyst på ostebaguett nå, så måtte få samboer til å kjøpe på vei hjem fra trening :hilarious:
 
Jeg gikk opp nærmere 8 kg til uke 16 sist, og spiste ikke usunt.. Jeg vet ikke helt hva jeg endte med, men tror hvertfall det ble 21kg. Veide 52 ved start og veide 69 kg siste gangen jeg veide meg (3 uker FØR fødsel). Jeg trente, spiste sunt.. Men uansett.. Det var sånn kroppen reagerte:happy: 8 måneder etter fødselen l var vekten normal igjen:) trente da regelmessig.
Ikke stress med vekt! Alle kropper reagerer ulikt på svangerskap, og det er helt normalt!
 
Jeg gikk opp iallefall 20 kg første gang. Hadde en altfor slapp innstilling, spiste det jeg ville og hadde dilla på after eight og smash. Var overbevist om st jeg kom til å rase ned i vekt etterpå. Vel, det gjorde jeg ikke. Bedagelig baby som sov mye, men hadde hund så gikk masse turer både i og etter svangerskapet. Fortsatte med litt for mye sjokolade ++ i ammeperioden og måtte tilslutt jobbe av meg de siste 7 kg da jenta var blitt 2 år. Når jeg ser tilbake på bilder ser jeg godt at jeg var større, men tenkte ikke over det der og da.

andre svangerskap var jeg mye flinkere til å ikke spise masse sjokolade og godis. Spiste normalt sunt, overdrev ingenting. Babyen var et kilo større enn søsteren, og jeg raste ned i vekt etter fødsel. Kom raskt inn igjen i mine egne klær (det brukte jeg altså 2,5 år på å klare med nummer en, hehe), var bare snakk om noen uker så var jeg der. Og jeg ble nok ganske tynn da ser jeg i ettertid. Han var en litt mer krevende baby, og det var mye sykdom (luftveisinfeksjoner) og derfor mye bæring. Det kan nok også være grunn til at vekta forsvant så fort.

Denne gangen har jeg ikke lyst på snop og sjokolade, så spiser helt normal sunn mat. Har til nå gått opp 2 kg på de første 3 mnd. Håper på en reprise av andre svangerskap mtp vekt, så prøver å spise masse frukt og grønt og leve sunt. Bevegelse er også viktig, men vanskelig nå i starten da jeg har vært så mye dårlig. Men satser på masse fine turer når våren kommer, også har jeg jo en aktiv jobb som jeg håper jeg snart kan komme tilbake til (bhg). :)
 
Hei!

Så lenge du spiser nogenlunde sunt, og er i litt aktivitet, så ville jeg ikke bekymret meg.

Når jeg gikk gravid med nummer1 var vi fem venninner som gikk gravide sammen. Vi hadde nogenlunde likt synd på kosthold og aktivitet, men vektøkningen var heeeelt forskjellig på alle fem:D

Feks la jeg må meg lite i begynnelsen, men tok igjen på slutten. Ei anna la på seg mye i begynnelsen, men lite på slutten.

Ta en prat med jordmor på neste samtale om dette er noe du tenker mye på:rolleyes:
 
Da jeg gikk med storesøster gikk jeg ned i vekt pga svangerskapskvalme og oppkast. Gikk ned ca 10 kg før det begynte å øke igjen. Skal sies at jeg hadde godt å ta av. Det har jeg nå også, men har ikke gått opp eller ned. Står på samme vekt som jeg gjorde før jeg ble gravid. Denne gangen var jeg heldig å fikk postafen av legen. Det er jeg overlykkelig for. Nå kaster jeg ikke opp med mindre det er gått over 12 timer siden forje pille.
 
La på meg 30 kg sist svangerskap, mye dårlig mat og lite aktivitet da jeg ble veldig dårlig av stoffskifte.. Nå er jeg i uke 9 og har allerede lagt på meg 3 kg.. Er normalvektig til vanlig. Håper ikke på 30 kg denne gangen og :p
 
Føler med deg! Overvektig fra før med en BMI på 31 (160 høy og 81,7 kilo) før graviditet. Er nå i uke 11+2. Til nå har jeg lagt på meg 4,9 kilo. I første møtet med jordmor sa hun at jeg ikke burde legge på meg så mye mer enn 12 kilo ca. Venter tvillinger. Har gitt litt F i kosthold og trening, da jeg har vært sykt stressa for å miste og har hatt en del smerter. Tenker jeg skal «bli flinkere» når redselen slipper litt taket. Og hvorfor skal jeg ikke kunne kose meg litt tenker jeg, den ENE gangen jeg uansett skal legge på meg. Veit det er en naiv holdning, men har vært igjennom IVF og har blitt påpasset med den vekta i 3 år. Har alltid vært overvektig å fått bemerkninger på det. Sååå ja, stresser litt med den vekta jeg også, og alle kommentarene jeg regner med kommer fra helsepersonell ved alle kontroller.
 
Jeg fikk sjokk da jeg gikk på vekta hos jordmor, velger å tro det var noe feil med den :p viste 1,6 kg mer enn den hjemme og da har jeg plutselig gått opp 5 kg, det er helt sinnsykt. Men når kvalmen gir seg så må jeg komme meg mer i bevegelse. Brødmat frister lite, så nesten alle måltider er middager, skjønner jo at vekta ikke akkurat går ned av det da:p men uansett
 
Jeg fikk sjokk da jeg gikk på vekta hos jordmor, velger å tro det var noe feil med den :p viste 1,6 kg mer enn den hjemme og da har jeg plutselig gått opp 5 kg, det er helt sinnsykt. Men når kvalmen gir seg så må jeg komme meg mer i bevegelse. Brødmat frister lite, så nesten alle måltider er middager, skjønner jo at vekta ikke akkurat går ned av det da:p men uansett
Min jordmor sa at vi holder oss til vekta jeg har hjemme, og skal veie meg før hver time. Nettopp fordi vektene kan vise ulikt. Og det riktige er uansett vekta di uten klær etter første runde på do på morgenen :hilarious:
 
Sist svangerskap gikk jeg opp 32 kg. Fikk ikke svangerskapsdiabetes av den grunn. 1 uke etter fødsel var 15 av dem borte igjen. Stresser ikke med vekta før legen min gjør det. Spiser sunt, og nok til å holde kvalmen i sjakk. Foreløpig i dette svangerskapet har jeg gått ned, men det er jo fordi det "nettopp" har vært jul så kostholdet er sunnere nå på nyåret. Har også trent mye fram til kvalmen tok overhånd.
 
Høres ikke ut som du får gjort så mye annet enn det du gjør, eventuelt bytte ut brød med det aller groveste om du ikke har gjort det, velge knekkebrød, magre pålegg osv. Og kutte godteriet helt :hungry:

Jeg er 10+4. Har ikke gått opp noe enda. Med første gikk jeg opp 9 kg. Var 11 kg under startvekt da jeg veide meg én uke etter fødsel. Ammet ikke. Med nr to gikk jeg ikke opp i vekt, gikk ned 10-11 kg i løpet av den første uka. Ammet ikke. Håper jeg er like heldig denne gangen. Har nemlig mye å ta av. Har hatt samme startvekt på alle :p
 
Back
Topp