Veivalsflesket forsvinner, eller?

Så flink du er:joyful::joyful: Krysser fingrene flor at du blir frisk snart❤️ Syns 1 porsjon middag er SÅ vanskelig, er ett skikkelig middagsmenneske:inpain:

Takk, ja, jeg elsker middag jeg også :p :D
Virker som om hosten holder på å forsvinne nå, så burde bli bra i løpet av uka!
 
Vektoppdatering
69,9 kg

Resultat -0,8 kg
Totalt ned -1,6 kg
Første delmål 70,0kg :dance008
Andre delmål 67,0kg

Dæven! Første delmål nådd :D Synes innsatsen har vært litt laber denne uka, sovet alt fra 3-6 veldig oppstykka timer hver natt og da er motivasjonen til å tenke på kosthold og nedgang ganske dårlig. Har ikke kjøpt noe usunt da, men tror nok jeg har spist en brødskive eller to samt mer middagsmat enn nødvendig. Og BARE slappet av den ene lille luren babyen har til dagen, fremfor å trille.
Men akkurat å komme under 70kg og nå første delmål var veldig motiverende merker jeg :)
Ellers sjekka jeg status for magemusklene mine, og jeg får fortsatt 3 fingre mellom største glippe. Altså fortsatt ganske delt. Forklarer hvorfor jeg har mye vondt i korsrygg og bekken fremdeles. Dette går nok ikke tilbake av seg selv, så må jeg lete litt etter skånsom trening for å magemusklene sammen igjen. :computer012:confused004

Ellers tenker jeg å få målt deler av kroppen så jeg kan sammenligne nedgang i cm også. Når jeg vel kommer igang med trening, vil jo vekt forhåpentligvis påvirkes av litt økt muskelmasse.

God helg til alle som leser ❤️
 
Last edited:
Vektoppdatering:
69,4 kg

Resultat -0,4kg
Totalt ned -2,0kg

Altså, etter korona i heimen, en baby som sover dårligere enn typ noen gang og generelt lite energi pga vintermørket er jeg utrolig fornøyd med at vekta faktisk har gått ned, selv om det er lite progresjon tiden tatt betraktning.
Nå starter jeg friskt med å kutte søtsaker i hverdagen og ha som mål å gå 10 000 skritt hver dag i uka som kommer, også får vi se om formen tillater mer intensiv trening. Ble overraskende dårlig av korona til å være vaksinert, så tar det rolig nå mens jeg enda hoster litt slim.
Også har jeg startet kutt av nattamming på minstemor. Hun blir 1 år om 2 uker og nettene har bare blitt verre og verre. Jeg klarer rett og slett ikke mer. Det tar jo foreløpig, etter bare 1 natt, såklart lenger tid å få henne i søvn uten puppen, men jeg håper det skal være verdt det. Hun har stabilt siden hun var 4 måneder gammel våkne minst en gang i timen hver natt. Så kan bare gå oppover herfra :hilarious: og fungerer ingenting får jeg bare starte å amme på nettene igjen da.
 
Vektoppdatering:
69,4 kg

Resultat -0,4kg
Totalt ned -2,0kg

Altså, etter korona i heimen, en baby som sover dårligere enn typ noen gang og generelt lite energi pga vintermørket er jeg utrolig fornøyd med at vekta faktisk har gått ned, selv om det er lite progresjon tiden tatt betraktning.
Nå starter jeg friskt med å kutte søtsaker i hverdagen og ha som mål å gå 10 000 skritt hver dag i uka som kommer, også får vi se om formen tillater mer intensiv trening. Ble overraskende dårlig av korona til å være vaksinert, så tar det rolig nå mens jeg enda hoster litt slim.
Også har jeg startet kutt av nattamming på minstemor. Hun blir 1 år om 2 uker og nettene har bare blitt verre og verre. Jeg klarer rett og slett ikke mer. Det tar jo foreløpig, etter bare 1 natt, såklart lenger tid å få henne i søvn uten puppen, men jeg håper det skal være verdt det. Hun har stabilt siden hun var 4 måneder gammel våkne minst en gang i timen hver natt. Så kan bare gå oppover herfra :hilarious: og fungerer ingenting får jeg bare starte å amme på nettene igjen da.
Du er flink!!! Jeg tror nok korona kan ramme hardt likevel ja… Her sliter jeg etter siste vaksina :shifty: blir andpusten av å gå opp trapper og må hvile litt på dagtid hver dag :sorry: så lurer fælt på hvordan jeg vil takle å faktisk få korona :confused::eek:
Fortsatt god bedring! 10000 skritt om dagen kan være mer enn nok det :)
 
Her går det ikke akkurat raskt nedover :hilarious: har nå kommet meg ned på 69,1kg i dag! Så det er fortsatt litt nedover, men enda langt unna målet synes jeg og det går for tregt.
Nå har jeg meldt meg på et mosjonsløp på 10km til høsten så da må jeg nesten bare klare å lage noen stabile vaner for trening :p
 
Her går det ikke akkurat raskt nedover :hilarious: har nå kommet meg ned på 69,1kg i dag! Så det er fortsatt litt nedover, men enda langt unna målet synes jeg og det går for tregt.
Nå har jeg meldt meg på et mosjonsløp på 10km til høsten så da må jeg nesten bare klare å lage noen stabile vaner for trening :p
Alle monner drar!! :)
 
Her går det ikke akkurat raskt nedover :hilarious: har nå kommet meg ned på 69,1kg i dag! Så det er fortsatt litt nedover, men enda langt unna målet synes jeg og det går for tregt.
Nå har jeg meldt meg på et mosjonsløp på 10km til høsten så da må jeg nesten bare klare å lage noen stabile vaner for trening :p

Nedgang er nedgang! Håper løpet blir god motivasjon, stå på!☺️
 
Her går det ikke akkurat raskt nedover :hilarious: har nå kommet meg ned på 69,1kg i dag! Så det er fortsatt litt nedover, men enda langt unna målet synes jeg og det går for tregt.
Nå har jeg meldt meg på et mosjonsløp på 10km til høsten så da må jeg nesten bare klare å lage noen stabile vaner for trening :p
Sprekt gjort! :happy:
 
Alle monner drar!! :)
Nedgang er nedgang! Håper løpet blir god motivasjon, stå på!☺️
Sprekt gjort! :happy:

Tusen takk - akkurat nå tror jeg ikke at jeg kan jogge 5km engang :hilarious: Har reflektert over aktivitetsnivået mitt siden jeg ble gravid for to år siden, og det har virkelig vært veldig lavt, først dårlig form pga svangerksap også en baby som hatet å ligge i vogn, så jeg kjenner at dette blir god motivasjon for trening og mer bevegelse :)
 
Tusen takk - akkurat nå tror jeg ikke at jeg kan jogge 5km engang :hilarious: Har reflektert over aktivitetsnivået mitt siden jeg ble gravid for to år siden, og det har virkelig vært veldig lavt, først dårlig form pga svangerksap også en baby som hatet å ligge i vogn, så jeg kjenner at dette blir god motivasjon for trening og mer bevegelse :)
Så lenge du finner det som funker for deg :)
Mitt aktivitetsnivå er også lavt, men litt høyere enn for to mnd siden:)
 
Tusen takk - akkurat nå tror jeg ikke at jeg kan jogge 5km engang :hilarious: Har reflektert over aktivitetsnivået mitt siden jeg ble gravid for to år siden, og det har virkelig vært veldig lavt, først dårlig form pga svangerksap også en baby som hatet å ligge i vogn, så jeg kjenner at dette blir god motivasjon for trening og mer bevegelse :)
Har alltid hatet å jogge :p verste jeg visste på skolen var da vi skulle løpe 3kilometeren :wacky:
Så dette er virkelig sprekt gjort!
Min trening går ut på husarbeid, jobbe med ved og slike ting som følger et hus med en svær hage, og så løpe etter ungene og leke med dem:p
 
  • Liker
Reactions: HCS
Vektoppdatering 67,3kg
Men jeg tar det ikke som helt reellt enda, fordi jeg har hatt et skikkelig drittvirus helt siden torsdag i forrige uke - og jeg er fremdeles ikke frisk :arghh: begynte med høy feber et par dager og vondt i mage og rygg. Så diaré og mage/ryggsmerter og det har jeg fremdeles… ungene er ikke smitta, så det virker ikke supersmittsomt, men mannen og et annet familiemedlem har hatt det samme bare litt mildere forløp. Så her er det nok mye vektnedgang pga muskelsvinn og lite mat i systemet.. uansett litt gøy å se et lavere tall da, haha! Men jeg tar det ikke som reellt før jeg faktisk er frisk igjen. Utrolig kjedelig at jeg var godt igang med trening også, men nå knapt nok har bevegd med på over en uke. Hååååper sånn at jeg blir helt bra de nærmeste dagene. Man blir jo så slapp av å spise for lite, men prøver å helle innpå med nok vann.
Også her vi sluttet å amme. Litt trist for både vesla og jeg ville gjerne fortsatt, hvertfall med pupp på dagtid - men hun ga seg bare ikke for fem flate øre om nettene så lenge hun visst at det var melk i puppene. Så da dro mannen hjem med henne før oss og de var alene i tre netter. Føltes litt brutalt, men vi har prøvd alt mulig annet av nedtrapping og metoder siden typ februar nå. Og jeg kan bare ikke amme en på 16mnd hver til annenhver time natta gjennom :hilarious: nå har hun sluttet å mase om melk, men våkner fortsatt ganske hyppig. Sovner heldigvis raskt igjen, men vår søvn blir jo forstyrret da. Håper dog at det er en liten fase før hun kan sove lenger strekk i stedet.

Såå, da får vi se hvordan kroppen begynner å oppføre seg når jeg forhåpentligvis snart blir frisk, ikke ammer lenger og får sove litt mer. Har også kommet over bok til Marit Kolby, som er utrolig interessant i forhold til hvordan hele samspillet av et kosthold påvirker metabolismen. Det er visst ikke «bare» å spise færre kalorier og trene mer, og jeg vet jeg har en jobb å gjøre i forhold til å erstatte en del ultraprosesserte produkter i kostholdet mitt. Hun har en Instagram også hvor hun deler ting jevnlig hvis noen synes det høres interessant ut.
 
Vektoppdatering: 65,6 kg
Ned: 5,1 kg

Jammen har jeg ikke endelig funnet noe som fungerer for meg :Heartred Og jeg har forsøkt og vurdert mye greier før, lavkarbo, 5:2, null sukker. Ja, mye forskjellige type dietter.
Har nok ikke vært nede på denne vekta siden typ før jeg ble gravid første gang i 2016, og har ikke turt å oppdatere vekta her fordi jeg måtte se at det holdt seg. Først var jeg nede på 66 i en stund, men måtte se at det ikke var pga sykdom (først 2 uker matforgiftning, etterfulgt av 2 uker feber og forkjølelse). Men så har jeg da faktisk gått enda litt ned. Trening har det blitt lite tid og overskudd til, så dette er heller et resultat av kosthold, som jeg tenker er en stor fordel når jeg begynner å trene. Og det er fint å vite at det ikke er trening som "holder" vekta i sjakk, for det vil jo alltid komme perioder i småbarnslivet hvor det ikke vil bli tid eller overskudd til like mye fysisk aktivitet.

Jeg er bare så glad for å kjenne at jeg har funnet en måte å snu vekta på, og såklart det viktigste - få bedre helse på kort og lang sikt. Jeg er jo bare 161cm høy, så med over 70kg på kroppen har jeg definitivt vært overvektig, og kjent at jeg har lite energi, blir fort andpusten ved aktivitet og kjent meg lite vel i min egen kropp. Helt vel kjenner jeg meg fortsatt ikke, men jeg skal nok også jobbe med mitt eget selvbilde, for jeg tar det ikke for gitt at alt kjennes bra om -5 kg til. Jeg har tross alt følt meg for tjukk helt siden ungdomsskolen, og da var jeg altså rundt 58-60kg.

Den største motivasjonen min, har vært boka til Marit Kolby som jeg igjen bare må anbefale. En litt tørr bok, men fint og oversiktlig skrevet så du kan fint lese 2-3 sider hver dag før du tar en pause. Det jeg har fokusert på er minst mulig prosessert og ultraprosessert mat, jeg er enda ikke i 0 der - men en livstilssendring tenker jeg bør gå gradvis for å få langvarige vaner. Og om normalen er ingen prosessert mat, er det ingen krise om man spiser noe iblant. Jeg nekter meg ikke godteri og snacks, men jeg har heller ikke lyst på det når jeg vet hvor mye det ødelegger kroppen. Ikke for det, jeg spiste litt mørk sjokolade og potetgull i helga, men det var første gang denne uka og både mannen og jeg spiste mye mindre enn vi pleier. Jeg er helt sikker på at årsaken til dette, er at vi spiser mindre prossesert mat. For den maten er laget slik at man vil spise mer og mer, og det ødelegger den naturlige metthetsfølelsen.

Videre forsøker jeg å holde meg til 3 måltider per dag. Det første måltidet rundt 11-12, avhengig av hvordan det passer med resten av dagen. Da spiser jeg gjerne salat med egg, quinoa, bønner, eller linser. Og da kjenner jeg meg så pigg etterpå. De dagene jeg har spist feks rester av pasta og kjøttsaus, har jeg blitt SÅ trøtt og daff etter lunsj. Det motiverer til å ta den ekstra tiden for å få laget et sunnere alternativ. Men jeg spiser alltid til jeg kjenner meg mett - likevel, når du faster så får man ikke til å overspise på samme måte som når man stadig småspiser også spiser et større måltid. Så blir neste måltid middag en gang mellom 16:30 og 17:30, også spiser jeg gjerne noe etter barna er i seng, men prøver å ikke spise etter 20. Merker allerede at tarmen min har det bedre (har hatt tendenser til irritabel tarm) og at jeg tåler bedre mat jeg tidligere har fått litt mageknip eller løs mage av. I løpet av en dag drikker jeg mye vann, ikke noe annet. Og kaffe, der har jeg fortsatt noen kopper med kaffe med havremelk og honning. Havremelk går under kategori UP-mat (ultraprossesert), men alt til sin tid. Jeg koser meg virkelig med denne drikken :hilarious: Men venter til 11-12 med den første koppen for ikke å bryte fasten. Det står mye i tidligere nevnte bok om hvilke fordeler faste har for kroppen og forbrenning, men det beste er at jeg ikke føler at jeg går rundt og faster. Jeg teller ikke kalorier når jeg først spiser, men forsøker å holde meg til mest mulig råvarebasert mat. Det eneste som jeg avstår helt konsekvent fra, er kunstig søtning. Da spiser jeg hvis tilfelle heller noe med litt honning eller sukker som søtning.

Spent på veien videre her nå :)
 
Så bra! Følger litt videre her, har hørt litt på podcast med Marit Kolby og skal låne boka av ei venninne. Jeg er superskeptisk, mye fordi jeg blir akutt sulten bare av å høre ordet fasting. :bag: Men jeg syns dette med ultraprosessert mat er veldig spennende, og ikke minst oppdage hvordan ting har forandret seg over årene. Se stabburet sin leverpostei f.eks, som egentlig var en ganske sunn leverpostei - ingredienslista er jo dobbelt så lang nå med diverse tilsettinger som ikke er særlig næringsrike.

Men jeg må finne noe som fungerer som jeg kan leve med, i det livet jeg lever nå. Gikk jo ned for mange år siden og holdt meg ganske stabil frem til februar 2017 ... Men den metoden får jeg ikke til i livet jeg lever nå (dvs telle kalorier og så være minst mulig hjemme i nærheten av kjøleskap og kjøkkenskap). :hilarious: Aner ikke hva vekta er på etter sommeren nå, men den er nok høyere enn før sommeren. Så det jeg gikk ned i vår er nok på, igjen. Opp, ned, opp, ned.
 
Så bra! Følger litt videre her, har hørt litt på podcast med Marit Kolby og skal låne boka av ei venninne. Jeg er superskeptisk, mye fordi jeg blir akutt sulten bare av å høre ordet fasting. :bag: Men jeg syns dette med ultraprosessert mat er veldig spennende, og ikke minst oppdage hvordan ting har forandret seg over årene. Se stabburet sin leverpostei f.eks, som egentlig var en ganske sunn leverpostei - ingredienslista er jo dobbelt så lang nå med diverse tilsettinger som ikke er særlig næringsrike.

Men jeg må finne noe som fungerer som jeg kan leve med, i det livet jeg lever nå. Gikk jo ned for mange år siden og holdt meg ganske stabil frem til februar 2017 ... Men den metoden får jeg ikke til i livet jeg lever nå (dvs telle kalorier og så være minst mulig hjemme i nærheten av kjøleskap og kjøkkenskap). :hilarious: Aner ikke hva vekta er på etter sommeren nå, men den er nok høyere enn før sommeren. Så det jeg gikk ned i vår er nok på, igjen. Opp, ned, opp, ned.

Ja, jeg kjenner meg så igjen. Jeg har hele livet hatt en sånn innstilling til sult at jeg ikke liker følelsen og vil spise raskest mulig. Og det er jo helt naturlig i grunnen det :p
Jeg har forsøkt 5:2 såvidt noen ganger og da holder man seg på et veldig lavt kaloriinntak på fatsedagene, det fungerte dårlig for meg. Man skal også ha kontroll på inntak på de dagene som ikke er fastedager.

Nå har jeg ikke lest hele boka enda heller, men akkurat nå utforsker jeg å bare ha 2-3 (oftest 3 måltider) daglig. Og jeg merker det blir en vane når jeg er sulten å tenke at det går bra, og da går sultfølelsen litt over etterhvert. Er feks veldig sulten rundt 10. Men tar et glass vann også går det over igjen. Men det funker for meg fordi jeg ogås vet at jeg skal få spise til jeg kjenner meg passe mett til lunsj :D så sultfølelsen skal ikke vare en hel dag, og det utgjør mye. Lunsjen skal jo da helst bare inneholde mest ren mat, men det er befriende å spise seg mett uten å kjenne at man ikke skulle ha spist. Og når man har fastet er magesekken litt mindre, så det betyr at jeg ikke får til å overspise heller. Så går jeg helt til middag rundt 17 før jeg spiser igjen. Også spiser jeg litt rundt 20 når ungene er i seng. Neste måltid blir da rundt 11-12 neste dag.

Det idelle for meg ville egentlig vært å spise 12 og 18-18:30, men det fungerer ikke med rytmen til ungene som må ha middag litt tidligere.

Men om faste ikke passer for deg, så får man effekt av å bare spise på mer faste tider med flere timer mellom også. Om du feks pleier å småspise gjennom dagen, som jeg gjorde myyye før, så hjelper det å holde seg til frokost, lunsj, middag og kvelds med 3 timer mellom hver. Uansett hva man går for skal det jo ikke kjennes ut som konstant kamp heller :) jeg kjenner for eksempel at kaloritelling og veie mat gjør meg stressa bare av tanken. Mye fordi det ikke er tid til det i småbarnslivet, og fordi det er kjedelig :hilarious: men det er derfor jeg digger fasteperioder, for da klarer jeg ikke å overspise og kan kose meg med måltidene, og spise helt til jeg kjenner meg mett. Det blir som regel èn god porsjon. Før spiste jeg som nevnt tidligere i dagboka nesten alltid to og synes det var vanskelig å la være.
Og ja forretsen, huset er helt tomt for mat av typen potetgull, sjokolade ++++ hverken mannen eller jeg kan ha sånt liggende :p
 
Last edited:
Ja, jeg kjenner meg så igjen. Jeg har hele livet hatt en sånn innstilling til sult at jeg ikke liker følelsen og vil spise raskest mulig. Og det er jo helt naturlig i grunnen det :p
Jeg har forsøkt 5:2 såvidt noen ganger og da holder man seg på et veldig lavt kaloriinntak på fatsedagene, det fungerte dårlig for meg. Man skal også ha kontroll på inntak på de dagene som ikke er fastedager.

Nå har jeg ikke lest hele boka enda heller, men akkurat nå utforsker jeg å bare ha 2-3 (oftest 3 måltider) daglig. Og jeg merker det blir en vane når jeg er sulten å tenke at det går bra, og da går sultfølelsen litt over etterhvert. Er feks veldig sulten rundt 10. Men tar et glass vann også går det over igjen. Men det funker for meg fordi jeg ogås vet at jeg skal få spise til jeg kjenner meg passe mett til lunsj :D så sultfølelsen skal ikke vare en hel dag, og det utgjør mye. Lunsjen skal jo da helst bare inneholde mest ren mat, men det er befriende å spise seg mett uten å kjenne at man ikke skulle ha spist. Og når man har fastet er magesekken litt mindre, så det betyr at jeg ikke får til å overspise heller. Så går jeg helt til middag rundt 17 før jeg spiser igjen. Også spiser jeg litt rundt 20 når ungene er i seng. Neste måltid blir da rundt 11-12 neste dag.

Det idelle for meg ville egentlig vært å spise 12 og 18-18:30, men det fungerer ikke med rytmen til ungene som må ha middag litt tidligere.

Men om faste ikke passer for deg, så får man effekt av å bare spise på mer faste tider med flere timer mellom også. Om du feks pleier å småspise gjennom dagen, som jeg gjorde myyye før, så hjelper det å holde seg til frokost, lunsj, middag og kvelds med 3 timer mellom hver. Uansett hva man går for skal det jo ikke kjennes ut som konstant kamp heller :) jeg kjenner for eksempel at kaloritelling og veie mat gjør meg stressa bare av tanken. Mye fordi det ikke er tid til det i småbarnslivet, og fordi det er kjedelig :hilarious: men det er derfor jeg digger fasteperioder, for da klarer jeg ikke å overspise og kan kose meg med måltidene, og spise helt til jeg kjenner meg mett. Det blir som regel èn god porsjon. Før spiste jeg som nevnt tidligere i dagboka nesten alltid to og synes det var vanskelig å la være.
Og ja forretsen, huset er helt tomt for mat av typen potetgull, sjokolade ++++ hverken mannen eller jeg kan ha sånt liggende :p

5:2 kan jeg si med en gang at jeg ikke hadde klart å holde over tid, særlig nå i småbarnstiden. :p Men, å etterhvert komme til 16/8 f.eks, det kan gå. Jeg rekker uansett ikke frokost før jeg er på jobb, så å etterhvert drøye det til å spise først til lunsj ordner seg etterhvert nå. Spiser første måltid ca halv 10 nå, så har drøyd det en halvtime fra da jeg senest har spist tidligere. Det som blir vanskelig er å ha en lunsj som er bra nok hver dag, for meg som helst vil ha maten ferdig servert. Hater alt av matlaging, og mannen er enda verre. :hilarious: Ikke alltid det blir nok igjen av middag for å ha til restelunsj heller, er så vanskelig å beregne syns jeg. Og plutselig en dag så spiser de gutta ekstremt mye til middag (og en annen dag spiser han som plutselig ble kresen over natta bare typ 5 strimler gulrot). Men fikk til endel bra forrige uke. Har gått ned fra 6 måltid til 4. I går ble det 3 for det skar seg helt med rutinene, i tillegg ble siste måltid alt for sent. Men det føltes ikke krise utover at jeg liker å spise siste måltid senest 20:00. Å spise færre enn 3 måltider tror jeg ikke funker for meg. Og i første omgang er det nok å holde seg på 4 skikkelige måltider, og ikke småspise alt mulig. I tillegg har jeg kutta ut min faste Monster på jobb, samt drikker cola uten sukker bare i helger. Drikker da bare vann og te (men suketten i teen får ingen ta fra meg enda), unntaksvis melk. Det er nok endringer for nå. Jeg har blitt mer bevisst hva jeg spiser ifh til rene råvarer, men ikke gått mer inn for det enn jeg egentlig har gjort ellers. Problemet mitt er småspisingen og godis i hovedsak, og at jeg i perioder er så drit lei av å lage mat at det blir ultraprosessert kaloritett "søppel", særlig siden mannen er matlagingsvegrer deluxe og det meste faller på meg, som ikke er å putte pizza i ovn, lage ferdiglasagne/gryteretter eller å smøre brødskiver. Ja, og varme pølse og burger da. :p

Kaloritelling og veiing av mat var jeg innom en snartur i vår, og joda det funker jo for å gå ned - men det funker ikke i hverdagen. Det må være noe enkelt, og 16/8 føler jeg kan passe fint. Men, det vil vise seg om jeg faktisk klarer å ikke overspise til måltidene da - for jeg har plass til MYE.

Om du syns det var tungt med noen og 70 på dine 161, så tenk deg 20 kg til ... Jeg følte meg dritlett da jeg var 70kg, men jeg er ganske bredskuldra og tungt bygd i utgangspunktet. Og har veid over 100 så har litt anna perspektiv. :p
 
5:2 kan jeg si med en gang at jeg ikke hadde klart å holde over tid, særlig nå i småbarnstiden. :p Men, å etterhvert komme til 16/8 f.eks, det kan gå. Jeg rekker uansett ikke frokost før jeg er på jobb, så å etterhvert drøye det til å spise først til lunsj ordner seg etterhvert nå. Spiser første måltid ca halv 10 nå, så har drøyd det en halvtime fra da jeg senest har spist tidligere. Det som blir vanskelig er å ha en lunsj som er bra nok hver dag, for meg som helst vil ha maten ferdig servert. Hater alt av matlaging, og mannen er enda verre. :hilarious: Ikke alltid det blir nok igjen av middag for å ha til restelunsj heller, er så vanskelig å beregne syns jeg. Og plutselig en dag så spiser de gutta ekstremt mye til middag (og en annen dag spiser han som plutselig ble kresen over natta bare typ 5 strimler gulrot). Men fikk til endel bra forrige uke. Har gått ned fra 6 måltid til 4. I går ble det 3 for det skar seg helt med rutinene, i tillegg ble siste måltid alt for sent. Men det føltes ikke krise utover at jeg liker å spise siste måltid senest 20:00. Å spise færre enn 3 måltider tror jeg ikke funker for meg. Og i første omgang er det nok å holde seg på 4 skikkelige måltider, og ikke småspise alt mulig. I tillegg har jeg kutta ut min faste Monster på jobb, samt drikker cola uten sukker bare i helger. Drikker da bare vann og te (men suketten i teen får ingen ta fra meg enda), unntaksvis melk. Det er nok endringer for nå. Jeg har blitt mer bevisst hva jeg spiser ifh til rene råvarer, men ikke gått mer inn for det enn jeg egentlig har gjort ellers. Problemet mitt er småspisingen og godis i hovedsak, og at jeg i perioder er så drit lei av å lage mat at det blir ultraprosessert kaloritett "søppel", særlig siden mannen er matlagingsvegrer deluxe og det meste faller på meg, som ikke er å putte pizza i ovn, lage ferdiglasagne/gryteretter eller å smøre brødskiver. Ja, og varme pølse og burger da. :p

Kaloritelling og veiing av mat var jeg innom en snartur i vår, og joda det funker jo for å gå ned - men det funker ikke i hverdagen. Det må være noe enkelt, og 16/8 føler jeg kan passe fint. Men, det vil vise seg om jeg faktisk klarer å ikke overspise til måltidene da - for jeg har plass til MYE.

Om du syns det var tungt med noen og 70 på dine 161, så tenk deg 20 kg til ... Jeg følte meg dritlett da jeg var 70kg, men jeg er ganske bredskuldra og tungt bygd i utgangspunktet. Og har veid over 100 så har litt anna perspektiv. :p

Høres jo ut som du har gjort mange små endringer likevel. Det er kjempebra :) en ting er livsstilsendring når livet ellers er rolig, men med det kaoset som feks følger med småbarnslivet må man nesten ta noen ting litt roligere. Og jeg kjenner for min egen del at jeg må være veldig mentalt klar, spesielt for endringer av ting som jeg ikke synes det finnes noen gode alternativer til. Klarer ikke å slutte med kaffe med Havremelk til lunsjen min enda, Havremelk er jo et veldig prosessert produkt. Men jeg finner virkelig ikke noe som gjør at det blir like godt. Da må jeg heller bare droppe kaffe fullt og helt. Og det frister ikke akkurat nå gitt :hilarious:

Og ja, dette med matlaging og middag tar så mye tid og kan være kjedelig. Mannen her er også veldig lite interessert i å lage mat. Jeg liker det egentlig veldig godt, men ikke på et bittelite overfylt kjøkken som vi har nå, med to små som løper rundt og maser, skriker og henger i beinet. Det er liksom ikke tiden for god tid på kjøkkenet kjenner jeg. Håper å finne frem til mer mat som går veldig raskt å lagr og fortsatt er sunn!

Ja, det blir nok aller oftest 3 måltider for min del også. Da får jeg minst 12 timer faste, også opp mot 16 timer avhengig av hvor lenge jeg kjenner det er greit å vente med lunsjen den dagen. :p
 
En må helt klart være mentalt klar, for det er jo bedre å f.eks drikke kaffe med havremelk enn å pushe seg lengre enn en er mentalt klar for, og ende opp med å kutte ut alle endringer.

Matlaging med barn hengende i beina er fryktelig slitswomt. Her hadde vi en lang periode hvor de grein i kor fordi "mammaaa". Skikkelig gøy å få laget noe da. :p


Igår ble en bra matdag her, med tre gode måltid, og jeg var ikke skikkelig sulten før det siste kvarteret før middagen var ferdig. Men da ble jeg til gjengjeld rimelig hangry. :bag: Nå har jeg en plan om å vente til ca lunsj før jeg spiser, for da skal jeg til et sted der de har Meny og en fantastisk god salatbar. :woot: Verdt å vente på!

Eneste jeg savner så langt er min daglige gullmonster. Men, ikke så bra for kroppen og i lengda ikke så veldig bra for pengeboka heller.
 
En må helt klart være mentalt klar, for det er jo bedre å f.eks drikke kaffe med havremelk enn å pushe seg lengre enn en er mentalt klar for, og ende opp med å kutte ut alle endringer.

Matlaging med barn hengende i beina er fryktelig slitswomt. Her hadde vi en lang periode hvor de grein i kor fordi "mammaaa". Skikkelig gøy å få laget noe da. :p


Igår ble en bra matdag her, med tre gode måltid, og jeg var ikke skikkelig sulten før det siste kvarteret før middagen var ferdig. Men da ble jeg til gjengjeld rimelig hangry. :bag: Nå har jeg en plan om å vente til ca lunsj før jeg spiser, for da skal jeg til et sted der de har Meny og en fantastisk god salatbar. :woot: Verdt å vente på!

Eneste jeg savner så langt er min daglige gullmonster. Men, ikke så bra for kroppen og i lengda ikke så veldig bra for pengeboka heller.

Ja, vet med meg selv at om jeg kutter ALT mulig før jeg er klar, så holder det ikke så lenge før jeg er tilbake i gamle vaner :hilarious:

Jepp, høres ut som kjent middagsmas :p
Salatbar er topp da, og spesielt når man ikke har mye tid for salat tar kjedelig lang tid å lage. Sånn sammenligna med å smøre noe brødmat.

Du får finne noe som du kan kjøpe for den summen gullmonster ville ha kosta i en måned feks :D ❤️ Jeg har aldri smakt energidrikker så kjenner ikke smaken, men var litt kjedelig å kutte ut lettbrus som jeg nok drakk 1-3 av per uke.
 
Back
Topp