Veivalsflesket forsvinner, eller?

Veivalsa

Forumet er livet
Himmelbarn
Snøfnuggene 2018
Febbisbebbis'18
Marshmallows2021
Først som sist kan jeg bare innrømme at jeg etter fødsel for 2,5 år siden har blitt en jokoslanker :O har gått opp og ned mellom 73 og 64 det siste året, men ikke vært lenge på noen av ytterpunktene.

Jeg var på god vei da lockdown kom - og som veldig mange andre gikk både snopnudsjett og fleskemengde heeelt feil vei. På den annen side har jeg blitt mye mer fysisk aktiv, og bevegd med sikker 10 ganger mer enn tidligere, men når vekta da står stille og klærne ikke blir mer romsligere er det vel ingen hemmelighet at det er for mye og for usunt alt det som går inn i kjeften.

Jeg har hele veien sagt at jeg ikke vil starte en ny prøveperiode og svangerskap med overvekt, men motivasjonen til å gå ned for å starte prøving har ikke vært tilstede da økonomien ikke har vært der den bør, med en forelder i diverse vikariater og den andre som student. :hilarious: at mannen synes babytida er ganske intens gjør at han ikke har vært noen stor pådriver for ny baby heller.

Mannen har nå ymtet frampå at han ikke ønsker at gapet til ny baby skal bli så langt, så vi ikke er i den mest intense småbarnstida i 10 år. Jeg har jo egentlig lyst på 2 til, men tviler på at jeg får det gjennom. Da må nestemann være en sovebaby tror jeg :hilarious:

Uansett, er det en større pådriver for min del til å få vekk flesket. Kanskje egentlig mest fordi jeg føler meg feit, fæl og ikke trives i kroppen min lenger. Vet at det liksom ikke er så ille, men det er sånn jeg føler meg når ingen klær sitter sånn som jeg vil lenger og jeg ser tjukk og/eller gravid ut i alt utenom bukser som dytter magen inn. Og det er ikke særlig komfortabelt om sant skal sies. Overvekt er jo også risiko i svangerskap, og syklusen min er dessuten ganske ustabil for tiden. Kanskje stress, men mulig livsstilen ødelegger ting også, så jeg vil at ting skal ligge best mulig til rette før vi prøver igjen. Et annet argument er at det blir lettere å bli kvitt babykiloene om utgangspunktet er godt. Ammet som bare f sist de første 6 mnd, men ingen i slekta mi er sånn anlagt at man kommer ned til normalvekt uten å jobbe hardt for saken og det gjaldt visst meg også...

Fleskestatus fra ei rykende fersk ettermiddagsvekt: 72,6 kg :arghh:
Og målet er: rundt 60 kg
Er forøvrig bare 1.60 høy, så dermed er det å bikke 70 kg for mye vekt for min del.

Planen videre nå er:
  • Å kutte sukker helt en måneds tid. Jeg klarer ikke mellomting mellom å spise litt og mye, så må ha en periode nå med ingenting før jeg innfører det igjen.
  • Trene 3 ganger i uka (dette gjør jeg allerede)
  • Bevege meg mest mulig ila dagen, velge sykkel fremfor bil.
  • Kun 1 porsjon middag (spiser alltid 2 og tror vel ikke egentlig jeg trenger det)
  • Lavkalori alternativer til lørdagsgodteri

Trening er jeg altså i gang med, men dette med et sunt hverdagskosthold er vel egentlig min største utfordring. Håper det skal hjelpe litt på motivasjonen å ha en dagbok for å dokumentere prosessen. :shy:
 
Jeg som tenkte jeg skulle følge deg her inne og så er du gravid :D
Gratulerer så mye med en liten overraskelse :Heartbigred
 
Jeg som tenkte jeg skulle følge deg her inne og så er du gravid :D
Gratulerer så mye med en liten overraskelse :Heartbigred

Tusen takk ❤️❤️ Ja, det ble jo nesten litt komisk at jeg fant det ut sånn 1 time etter jeg lagde denne :hilarious:
Menmen, vet jo ikke om det går bra enda, så beholder denne her litt til før jeg evt lager en dagbok i terminforum i stedet. Sunt kosthold må jeg få til å fortsette med hvertfall :shy:
 
Tusen takk ❤️❤️ Ja, det ble jo nesten litt komisk at jeg fant det ut sånn 1 time etter jeg lagde denne :hilarious:
Menmen, vet jo ikke om det går bra enda, så beholder denne her litt til før jeg evt lager en dagbok i terminforum i stedet. Sunt kosthold må jeg få til å fortsette med hvertfall :shy:
Håper spiren sitter helt til mål!! Følger gjerne dagboka di på terminforum, må jo få med meg alt ;)
Sunt kosthold er bra, gravid eller ei. Det har jeg også tenkt å ha selv om det er vanskelig :p
 
På tide å børste støv av denne dagboka og ikke minste riste av seg overflødig spekk.
Første delmål er å sette batteri i vekta så jeg ser hvordan det hele ligger an :hilarious: veier nok en del over 70kg hvertfall, det er jeg sikker på. Jeg er bare 160 høy, så i forhold til BMI er jeg over i overvektskategorien.

Hovedmål: 62kg
 
På tide å børste støv av denne dagboka og ikke minste riste av seg overflødig spekk.
Første delmål er å sette batteri i vekta så jeg ser hvordan det hele ligger an :hilarious: veier nok en del over 70kg hvertfall, det er jeg sikker på. Jeg er bare 160 høy, så i forhold til BMI er jeg over i overvektskategorien.

Hovedmål: 62kg
Heiaheia! :D
Følger deg på veien!
 
Vektoppdatering
Første delmål - batteri i vekta :thumleft
Hoppa i det og veide meg med klær rett etter middag: 73,2 kg

Så jeg vil si dette er bedre enn forventa. Var redd det kunne være nærmere 80 også.
Hvis jeg faktisk skal klare å gå ned, må det gå sakte og gradvis. Så første mål blir å bytte ut kaffen min. Jeg synes bare kaffe med mye sukker og Havremelk er godt og drikker MYE av det nå for tiden. Skal bytte ut med en halv kopp svart kaffe pluss havremelk og null sukker. Også gå for te og gullmelk resten av dagen. Babyen min våkner med 30-60 min mellomrom hele forbanna natta og jeg er SÅ trøtt, så det gjør at jeg får ekstremt sukkersug. Men sukker og koffein gir jo egentlig ikke mer energi i det lange løp. Så jeg har følgende planer for denne uka:
  • Kutte kaffe med sukker og finne andre barnerike alternativer
  • 1 kort styrkeøkt i løpet av uka
  • Grønnsaker/kokt egg/nøtter og frukt til lunsj og som snacks for å stoppe søtsug
  • 1 porsjon middag (spiser nesten alltid 2:bag:)

Så da er jeg i gang. Tenker fredag morgen før frokost blir veiedagen min, og da registrerer jeg første innveiing!
 
Vektoppdatering
Første delmål - batteri i vekta :thumleft
Hoppa i det og veide meg med klær rett etter middag: 73,2 kg

Så jeg vil si dette er bedre enn forventa. Var redd det kunne være nærmere 80 også.
Hvis jeg faktisk skal klare å gå ned, må det gå sakte og gradvis. Så første mål blir å bytte ut kaffen min. Jeg synes bare kaffe med mye sukker og Havremelk er godt og drikker MYE av det nå for tiden. Skal bytte ut med en halv kopp svart kaffe pluss havremelk og null sukker. Også gå for te og gullmelk resten av dagen. Babyen min våkner med 30-60 min mellomrom hele forbanna natta og jeg er SÅ trøtt, så det gjør at jeg får ekstremt sukkersug. Men sukker og koffein gir jo egentlig ikke mer energi i det lange løp. Så jeg har følgende planer for denne uka:
  • Kutte kaffe med sukker og finne andre barnerike alternativer
  • 1 kort styrkeøkt i løpet av uka
  • Grønnsaker/kokt egg/nøtter og frukt til lunsj og som snacks for å stoppe søtsug
  • 1 porsjon middag (spiser nesten alltid 2:bag:)

Så da er jeg i gang. Tenker fredag morgen før frokost blir veiedagen min, og da registrerer jeg første innveiing!
Jeg var på over 85kg da jeg traff vendepunktet :nailbiting: (1.64 høy)
Grøss og gru...
Holdt på siden april og er nå på 66,5kg +-.
Høres ut som du har en god plan! Begynn i det små. Jeg drakk tidligere kaffe med sukker (kun hjemme, ute drakk/drikker jeg svart kaffe), byttet det ut med Suketter :p
HVIS jeg skal ha noe annet å drikke enn vann, så har jeg sukkerfri saft :) trenger noen ganger noe med smak :p
Så likte jeg å telle kalorier, men det holdt litt på å ta overhånd en stund :nailbiting:
 
Jeg var på over 85kg da jeg traff vendepunktet :nailbiting: (1.64 høy)
Grøss og gru...
Holdt på siden april og er nå på 66,5kg +-.
Høres ut som du har en god plan! Begynn i det små. Jeg drakk tidligere kaffe med sukker (kun hjemme, ute drakk/drikker jeg svart kaffe), byttet det ut med Suketter :p
HVIS jeg skal ha noe annet å drikke enn vann, så har jeg sukkerfri saft :) trenger noen ganger noe med smak :p
Så likte jeg å telle kalorier, men det holdt litt på å ta overhånd en stund :nailbiting:

Ja, håper jeg skal klare å ta det så gradvis at det blir varig endring og at vekta holder seg nede når jeg til slutt når målet :) imponert over deg altså, motiverende å se hvor mye du har gått ned og funnet en måte hvor det fungerer i hverdagen. Jeg har jjo tidligere gått ned raskt over kort tid - men da er for mange tiltak gjort samtidig og når livet butter i mot freser vekta opp :hilarious: så nå prøver jeg en slow-versjon hvor jeg forhåpentligvis får noen gode vaner som etablerer seg fast.
Ammer jo også fortsatt mye, spesielt på nettene, så kan liksom ikke ha fastedager eller noe sånn. Men kan likevel trygt si at jeg ligger over anbefalt kaloriinntak selv for ammende :p
 
Ja, håper jeg skal klare å ta det så gradvis at det blir varig endring og at vekta holder seg nede når jeg til slutt når målet :) imponert over deg altså, motiverende å se hvor mye du har gått ned og funnet en måte hvor det fungerer i hverdagen. Jeg har jjo tidligere gått ned raskt over kort tid - men da er for mange tiltak gjort samtidig og når livet butter i mot freser vekta opp :hilarious: så nå prøver jeg en slow-versjon hvor jeg forhåpentligvis får noen gode vaner som etablerer seg fast.
Ammer jo også fortsatt mye, spesielt på nettene, så kan liksom ikke ha fastedager eller noe sånn. Men kan likevel trygt si at jeg ligger over anbefalt kaloriinntak selv for ammende :p
Jeg har jo merket at jeg sprekker noe fort når livet butter imot, men likevel har jeg holdt meg stabilt i vekt :p syns det høres ut som du er inne på rett spor, det er noe med å "bryte" de små dårlige vanene litt etter litt slik at det er enkelt å leve med endringene :)

Full heiing herfra!
 
Jeg har jo merket at jeg sprekker noe fort når livet butter imot, men likevel har jeg holdt meg stabilt i vekt :p syns det høres ut som du er inne på rett spor, det er noe med å "bryte" de små dårlige vanene litt etter litt slik at det er enkelt å leve med endringene :)

Full heiing herfra!

Tusen takk - det hjelper :Heartred :D
 
Høres ut som en god plan, med å gradvis endre noen vaner :) det handler jo om valgene man tar hver dag hele tiden. lykke til ! Du har forresten ca.samme BMI som jeg hadde når jeg startet i sommer. Jeg startet med BMI 28,1, nå har jeg 24,8 .
 
Last edited:
Vektoppdatering uke 1:
71,5kg

Veid på morgen uten klær så regner ikke nedgang fra den andre vekta helt enda.
Første Delmål: 70kg
Hovedmål: 60kg


Mål for forrige uke:
Nå varte forrige uke bare to dager, men fører inn som test ;)
  • Kutte kaffe med sukker og finne andre barnerike alternativer -> Mål nådd. Dette var enklere enn trodd når jeg bare hadde bestemt meg for det. 1 kaffekopp med Havremelk og foreløpig en liten sukett :hilarious: Har ellers drukket te eller laget meg Gullmelk når suget etter kaffedrikk har dukka opp.
  • 1 kort styrkeøkt i løpet av uka. Dette har jeg ikke rukket enda. Har holdt eldst hjemme fra bhg pga omgangssyke i barnehagen i håp om å slippe unna den runden. Men tenker det kan være en plan å få gjort det i helga når mannen kan passe ungene.
  • Grønnsaker/kokt egg/nøtter og frukt til lunsj og som snacks for å stoppe søtsug. Ja! Har spist mindre søtt, men likevel litt is et par kvelder, da planen ikke har vært å kutte alle søtsaker utenom helg helt enda.
  • 1 porsjon middag. Mål nådd. Og dette er mye vanskeligere enn jeg hadde trodd. For jeg absolutt elsker middagsmat. Men det er bare å innse at jeg til alle middager faktisk spiser meg litt for mett. Tillater meg selv å la den ene porsjonen være stor da, særlig siden jeg ammer døgnet rundt enda, men likevel blir det mindre mat enn jeg totalt pleier å spise.
Mål for neste uke:
  • Opprettholde nye kaffevaner. Drikke mer vann. Jeg drikker ellers sjeldent brus, juice, melk eller saft. Men drikker sykt mye kaffe, har gjerne blitt 5-8 kopper med sukker og melk og for lite vann.
  • 1 kort Styrkeøkt
  • 1 Gåtur med høyt tempo
  • Kun 1 porsjon middag
  • Erstatte usunt på kveldstid med grønt, frukt, nøtter minst 1 gang
Jeg har bevisst valgt ikke å gi meg selv sukker/godtestopp i hverdagen så tidlig i prosessen. Det er fordi dette er noe av det jeg har gjort før som ikke har fungert. Tanken nå er å ta vekk noe, og håpe at jeg overbeviser/inspirerer meg selv til å ønske å velge vekk feks litt sjokolade eller is på kveldstid til fordel for noe annet. :) når vekta begynner å gå nedover, håper jeg at jeg det blir motivasjon nok til å ville få mer vektnedgang.
En annen årsak er at vi er inne i en skikkelig tøff periode med vesla. Hun sover så sykt dårlig på nettene. I går la jeg meg 21:30. uro og gråt med jevne mellomrom helt fram til klokka 01. Da sov hun endelig rolig og jeg kunne sovne. Men 04 var hun våken igjen og gråt hvis hun ikke lå i armene mine mens jeg satt i senga. Holdt på frem og tilbake med å prøve å legge henne ned, amme, bysse på nytt helt til klokka 06. Da ville hun starte dagen (samboer står opp så jeg kan sove litt ekstra heldigvis). Men totalt er søvnkvaliteten min skikkelig dårlig for tida. Jeg vil derfor ikke ha for mange ikke lov kategorier for meg selv. La oss se om det funker ;)
Og barnelegetime med babyen over nyttår, skal nevne stille refluks for henne og høre hva hun tenker. Om medisin kan prøves ut eller om vi bare har skikkelig uflaks med baby som sover dårlig og får kjempevondt pga tenner.
 
Vektoppdatering uke 2:
71,0

Resultat: -0,5 kg
Første delmål: 70kg
Hovedmål: 60kg

Kan i det minste konkludere med at å kutte sukkerkaffen min har hatt effekt, for jeg har absolutt ikke spist utelukkende sunt på kveldene. Men også holdt med til 1 porsjon middag. En good porsjon, men likevel - jeg blir faktisk ikke helt mett. Men jeg antar det er noe som må til, jeg spiser jo for mye sammenlignet med mengde energi kroppen trenger også selv om jeg ammer. Erstatter sulten med et ekstra glass vann og eventuelt en neve valnøtter/mandler som dessert. I tillegg ble uka litt mer intens enn planlagt da bhg plutselig stengte helt pga koronautbrudd. Så nå holder de stengt til over nyttår.


Mål for forrige uke:
  • Opprettholde nye kaffevaner. Drikke mer vann. Jeg drikker ellers sjeldent brus, juice, melk eller saft. Men drikker sykt mye kaffe, har gjerne blitt 5-8 kopper med sukker og melk og for lite vann. Mål nådd! Dette har nå blitt en nye vane og trenger ikke lenger være et mål :)
  • 1 kort Styrkeøkt Ikke nådd Klarte ikke finne tid denne uka heller med stengt barnehage og en baby som trenger at jeg er inne på soverommet mye etter legging. Men har stort håp for kommende uke.
  • 1 Gåtur med høyt tempo Mål nådd
  • Kun 1 porsjon middag Mål nådd
  • Erstatte usunt på kveldstid med grønt, frukt, nøtter minst 1 gang Mål nådd Men det skjedde også bare 1 kveld :hilarious:
Mål for denne uka:
  • Kun 1 porsjon middag, mer grønnsaker og protein enn karbohydrater. Fører opp dette da det enda er noe jeg må jobbe mye med.
  • 1 joggetur, kort. Hårete mål nå med mye glattis, men jeg prøver meg :hilarious:
  • 1 kort styrkeøkt
  • Smoothie til frokost fremfor brød.
  • Sunt snacks i ukedagene, frem til 23/12
Det var motiverende å ha gått ned en halv kilo. Det er ikke mye, men det er en start. Nå er jeg mer motivert for å kutte ned på også noe av søtsakene som inntas etter ungene har lagt seg ;) dreier seg hovedsakelig om Minde Vegansk sjokolade med havsalt og Nisseluer (lol, men smaker sykt godt). Er en liten fordel med å være på melkefri diett pga frøkna og det er at mye av det jeg vanligvis ville ha dytta i meg unngås :hilarious:
 
Kjempebra! Det er det jevne som drar:happy:

Bedre å bruke tiden på å gå ned i vekt, snu vaner. Da er det enklere å holde vekta når man er kommet der man skal :happy:
 
Vektoppdatering
70,7 kg

Resultat -0,3 kg
Totalt ned -0,7 kg
Første delmål: 70,0 kg
Hovedmål: 60,0 kg


Jeg har tatt delvis pause nå i jula med god samvittighet - og likevel har vekta gått litt nedover. Det sier jeg meg fornøyd med! Lenge siden jeg har vært nede på 70 og nærmere første delmål som er 70,0 kg.
En liten fordel nå i jula er melkefri diett pga minstemor, og dermed har det ikke blitt konstant småspising av konfekt, hvilket normalt er med på å dra flesket oppover i jula for min del. Har dog kompensert med en del potetgull og alt som er av julemat, mer enn én prosjon såklart :p
Det ble også en liten joggetur rett før jula kjørte igang, men så har jeg vært syk i snart en uke nå. Det er jo så vanskelig å bli frisk med en baby som er våken nesten hver time hele natta, og ikke aksepterer noen andre enn meg på nettene. Så i dag skal jeg få hvile hele dagen mens mannen underholder ungene. Håper det gjør susen, for jeg er veldig motivert for å komme igang med trening også. Og nå kjenner jeg meg faktisk klar for å erstatte usunn snacks med sunne varianter i hverdagen, og kun spise godteri i helga.

Mål for neste uke:
  • 1 Porsjon middag
  • Drikke nok vann hver dag
  • Smoothie til frokost
  • Planlegge sunne middager for januar
  • Forhåpentligvis blir frisk og komme igang med økt mosjon
  • Kun snacks/godteri i helga
 
Sykt flink du er som greide å begynne i desember! Kjenner meg så igjen i hovedinnlegget ditt. Heier på deg :D
 
Vektoppdatering
70,7 kg

Resultat -0,3 kg
Totalt ned -0,7 kg
Første delmål: 70,0 kg
Hovedmål: 60,0 kg

Jeg har tatt delvis pause nå i jula med god samvittighet - og likevel har vekta gått litt nedover. Det sier jeg meg fornøyd med! Lenge siden jeg har vært nede på 70 og nærmere første delmål som er 70,0 kg.
En liten fordel nå i jula er melkefri diett pga minstemor, og dermed har det ikke blitt konstant småspising av konfekt, hvilket normalt er med på å dra flesket oppover i jula for min del. Har dog kompensert med en del potetgull og alt som er av julemat, mer enn én prosjon såklart :p
Det ble også en liten joggetur rett før jula kjørte igang, men så har jeg vært syk i snart en uke nå. Det er jo så vanskelig å bli frisk med en baby som er våken nesten hver time hele natta, og ikke aksepterer noen andre enn meg på nettene. Så i dag skal jeg få hvile hele dagen mens mannen underholder ungene. Håper det gjør susen, for jeg er veldig motivert for å komme igang med trening også. Og nå kjenner jeg meg faktisk klar for å erstatte usunn snacks med sunne varianter i hverdagen, og kun spise godteri i helga.

Mål for neste uke:
  • 1 Porsjon middag
  • Drikke nok vann hver dag
  • Smoothie til frokost
  • Planlegge sunne middager for januar
  • Forhåpentligvis blir frisk og komme igang med økt mosjon
  • Kun snacks/godteri i helga
Så flink du er:joyful::joyful: Krysser fingrene flor at du blir frisk snart❤️ Syns 1 porsjon middag er SÅ vanskelig, er ett skikkelig middagsmenneske:inpain:
 
Back
Topp