Veilederen til barnehagene...

Ikke fått all info her enda, men åpningstid blir 8.30- 15.30. Blir spennende dette her i grunn. Blir ikke å levere hun den 20 her uansett. Tidligst 27april, men følger med og ikke sikre. Hun er vanedyr og veldig glad i vinkevinduet. Det å levere hun ute blir ikke nødvendigvis lett. Blir hverdagen for rar og anderledes for henne blir hun hjemme. Broren går dog på skolen, men ikke SFO.

Hva da med de som jobber i samfunnskritiske jobber? Har det blitt diskutert noe enda? :)

Har ikke hørt noe om det, men antar det blir reaksjoner om ikke de får utvidet. Aner ikke hvordan det skal gå med tanke på bemanning, men...

Har ikke hørt noe om det, men antar det blir reaksjoner om ikke de får utvidet. Aner ikke hvordan det skal gå med tanke på bemanning, men...
Nei, et eller annet sted kræsjer det med bemanning uansett om det blir utvidet eller ikke :dead:

Hvordan ser dere for dere å ha ansvaret alene for en gruppe på 3 eller 6 barn?
Er det noen av dere som blir å gjøre det slik eller kommer det til å bli større grupper med 2 eller flere voksne?

Jeg skjønner ikke hvordan de har tenkt at en voksen skal ha ansvaret alene for tre småbarn. Hva når en bleie må skiftes eller når den ansatte selv må på toalettet eller et av barna får skrubbsår som må renses? Skal alle barna være med på badet og den ansatte skifte bleie/rense sår/gå på toalettet samtidig som hun/han passer på at de andre ikke tømmer søppeldunken eller tar i dovannet? Ettåringer hører ikke nødvendigvis etter... Eller hva hvis to trenger trøst samtidig?

Jeg skjønner ikke hvordan de har tenkt at en voksen skal ha ansvaret alene for tre småbarn. Hva når en bleie må skiftes eller når den ansatte selv må på toalettet eller et av barna får skrubbsår som må renses? Skal alle barna være med på badet og den ansatte skifte bleie/rense sår/gå på toalettet samtidig som hun/han passer på at de andre ikke tømmer søppeldunken eller tar i dovannet? Ettåringer hører ikke nødvendigvis etter... Eller hva hvis to trenger trøst samtidig?

Helt enig. Det er ikke trygt og det overser barnas behov fullstendig.

Helt enig. Det er ikke trygt og det overser barnas behov fullstendig.

Ja, man skulle nesten tro at de som har laget veilederen aldri har vært i en barnehage eller hatt barn selv. Det ser fint ut på papiret, men er umulig å få til å fungere på en god måte.

Vi har fått info fra barnehagen nå, 7 timer åpningstid.

Last edited:
De vil nok sette to kohorter sammen, 2 voksne klarer mer sammen. Jeg håper også de gjør det av hensyn til sikkerhet mot overgrep mm i bhg.

Personlig antakelse: dette kommer aldri til å vare lenge. Få barnehager kommer til å klare å overholde reglene, og smittebølge 2 kommer til å vaske over Norge.

Vår bhg tilbyr 6,5 timers åpningstid for barna skriver de i epost. Jeg er usikker på om de er ÅPEN 6,5 time eller om det er sånn at hert enkelt barn ikke kan være der lenger. Ped.leder skal ringe rundt morgen og kartlegge behov. Vi kan være fleksible og 6,5 timer skal vi klare grunnet kombo hjemmekontor og permittering, men det er jo ikke alle som har sånn arbeidssituasjon.
De har hatt åopent for et til to barn pga sdamfunnskritiske jobber tidligere, og disse har jo gjerne mer enn 6,5 timers skift, så jeg vet ikke hvordan de forholder seg til det.

Derav at to kohorter kan samarbeide, så da får den voksne fra kohort 2 se til de to ekstra mens den voksne fra kohort 1 bytter bleie da? Bortsett fra det så ser jeg stadig vekk at det går flere på badet når de skal skifte bleie, sånn i kø på et vis. Men, de skal jo helst ikek stå tett innpå hveradnre og badene er ofte ikke store, så bedre de leker under oppsyn av voksne fra kohort 2

Tenker det samme, er ikke forsvarlig å bare være en voksen på en barnegruppe uannsett størrelse på gruppen.
Er også et spørsmål om hvordan den ene voksne skal få vasket og osv når de må passe på barna alene hele arbeidsdagen.

Er veldig skuffet over at en av retningslinjene ikke var redusert åpningstid, men at det heller ble mer nevnt på siden.
Savner også flere konkrete tiltak på hygiene og forebygging på uteområdet.
I barnehagen jeg jobber i må vi ha redusert åpningstid for å få nok voksne til de forskjellige gruppene. Da måtte vi også få inn 3 vikarer på fulltid... håper virkelig barnehagene får hjelp fremover før det blir dyrt i lengden.
Vi har klart å få ned gruppestørrelsen på 6-7 barn, og to voksne. Mindre grupper på de aller yngste.
Lurer på hvordan vi skal få de yngste til å forholde seg til spesifikke områder i utetiden... Blir nok mange, mange, turer fremover.

Vi skal ha redusert åpningstid. 7.30 til 15.00.

Spent på hvordan de skal klare det i bhg ungene her får i. Normal åpningstid er fra 6.45-17, blir nok ikke den åpningstiden. Mannen min begynner på jobb mellom 6 og 6.30, jeg begynner 7.15 på dagvakter og vi slutter begge kl 15 (mannen min nærmere 15.30-16). Vi må nok smiske med sjefer for å få kabalen til å gå opp om det blir kortere dager i bhg. Jeg kan nok prøve å få til mest mulig kveldsvakter og helg. Men sjefen min er veldig vanskelig på å være fleksibel og behjelpelig i slike tilfeller, må nok evt bytte bort vakter. Så får se hvordan vi får det til med mindre vi kan få mulighet for full dag pga jobben min som sykepleier. Heldigvis trenger vi ikke bhg neste uke og kanskje bare 1 dag uken etter.

Fikk også vite idag at bhg hadde åpnet opp for at barn hvor kun 1 av foreldrene hadde samfunnskritisk yrke kunne komme mot begge foreldrene tidligere.

Det er jo kjempebra tiltak! Har dere fått noen reaksjoner i fra foreldrene?

Kun en foreldre som reagerer på at de må betale fult og ikke får jobbe 100%. Må være glad for at de kan ha barna i barnehagen 7,5 time enn ingenting. Det er jo får å kunne ha de gruppene. Ikke lett hvis en voksen går hjem før barna på dens sin gruppe har gått hjem. Men blir spent på hvordan det blir. Jobber med de yngste

Back
Topp