Veilederen til barnehagene...

Jeg oppfattet det ikke som at de VELGER å ikke følge veileder, men at de får problemer med å følge opp slik veilederen sier..

Jeg tenker at dersom de ikke klarer det så bør de ikke åpne... :O

Nja de regner vel med st styrere klarer å tenke litt , det burde hvertfall være sånn helt uten at det står retningslinjer

Det det går jo tydeligvis ikke.....

Det er vel sagt at både barnehager og frisører og andre kan åpne dersom de klarer å drive etter smittefarlig, nei, smitteforsvarlig, som statsministeren så fint måtte hente seg inn på, måte.

Om ikke barnehagen kan åpne på smitteforsvalig måte, så kan de ikke åpne (fulltid for alle) da. Å ikke klare å forholde seg til veilederen, da bør de rett og slett ikke slippe inn alle ungene hver dag, så blir gruppene mindre

Jeg hadde hverken sendt barn i bhg eller gått på jobb selv om man ikke som et minimum følger veilederen. Enkelt å greit

Det er vel sagt at både barnehager og frisører og andre kan åpne dersom de klarer å drive etter smittefarlig, nei, smitteforsvarlig, som statsministeren så fint måtte hente seg inn på, måte.

Om ikke barnehagen kan åpne på smitteforsvalig måte, så kan de ikke åpne (fulltid for alle) da. Å ikke klare å forholde seg til veilederen, da bør de rett og slett ikke slippe inn alle ungene hver dag, så blir gruppene mindre

Men dette klarer jo tydeligvis ikke barnehagene å vurdere selv? :O Når de allerede før åpning informerer om at de ikke vil klare det..?

Men dette klarer jo tydeligvis ikke barnehagene å vurdere selv? :O Når de allerede før åpning informerer om at de ikke vil klare det..?

Det er barnhegeeiers ansvar at de driver etter denne veilederen sa de på tv i går, så da hadde det vært p sin plass å kontakte barnehageeier (som er kommunen eller den private eier alt ettersom) For de kan ikke drive dårligere enn denne, slik jeg forsto det i går.

Derfor er jeg innstilt på at min datter f.eks ikke skal komme før etter 9 og hentes tidligere enn vanlig, for ikke å være der i ytterkant av åpmningstidene når det normalt er færre ansatte. De som MÅ på jobb da kan ha ungene der på den tiden, jeg jobber hjemmekontor med fleksibel tid og mannen blir 50% permiert fra i morgen, så vi trenger bare pass noen timer midt på dagen.

Vi fikk beskjed før veilederen kom at vi måtte påregne kortere åpningstid

Det er barnhegeeiers ansvar at de driver etter denne veilederen sa de på tv i går, så da hadde det vært p sin plass å kontakte barnehageeier (som er kommunen eller den private eier alt ettersom) For de kan ikke drive dårligere enn denne, slik jeg forsto det i går.

Derfor er jeg innstilt på at min datter f.eks ikke skal komme før etter 9 og hentes tidligere enn vanlig, for ikke å være der i ytterkant av åpmningstidene når det normalt er færre ansatte. De som MÅ på jobb da kan ha ungene der på den tiden, jeg jobber hjemmekontor med fleksibel tid og mannen blir 50% permiert fra i morgen, så vi trenger bare pass noen timer midt på dagen.

aaah... så bra de sa det da! Hadde en stykk 4 åring som fulgte med under pressekonferansen, og da måtte jeg bare skru av (siden hun ikke skal i barnehagen). Burde tydeligvis ha vært skrifltiggjort også dette da..... slik at barnehageeierne og de under forsto det...

IGjenåpningen skal skje gradvis og kontrollert med nødvendige smitteverntiltak på plass står det på kommunen min sin hjemmeside

Ja spørsmålet her er vell hvor gjeldende/inngripende makt denne veilederen har. For om de må følge den som ett minimumskrav etter punkt og prikke - så er jeg enig i at de ikke kan åpne. Men er det bare en veileder, og det er andre krav som stilles som tilstrekkelig smittevern og veilederen er kun ment som råd osv. Da tenker jeg det er mer opp til hver enkelt bhg hvordan de klarer å best tilpasset seg rådene innenfor det regelverket som gjelder selvsagt.
Personlig mener jeg det ikke er tilstrekkelig slik som vår bhg har valgt å løse det, og jeg velger derfor å holde hjemme videre for begge mine bhg barn. Særs da jeg har termin neste uke.

Vi får til å følge alle punktene i veilederen bortsett fra anbefalingen om kohorter. Det er i praksis helt umulig å gjennomføre. Jeg skjønner at folk reagerer, og jeg er helt enig i at dette ikke er ideelt. Men vi får ikke til å ha faste grupper på tre barn under tre år og seks barn over tre år hvor det er en fast ansatt på hver gruppe. Disse gruppene kan samarbeide (men ikke omgås) med 1 annen gruppe, men til og med da vil det bli vanskelig. Vi har nok folk, men det vil jo da bety at alle ansatte må jobbe hele åpningstiden som i min barnehage vil si 10 timer arbeidsdag hver dag så lenge dette varer. Det syns jeg er urimelig å kreve av oss og vil føre til utbrenthet. Videre er det et problem med lokalet. Vi har ett stort rom på hver avdeling, hvordan skal 4 kohorter dele på det uten å være i kontakt med hverandre og uten å dele leker? Prøv å forklare det til 12 ett- og toåringer. Vi skal være mye ute. Men man får ikke vært ute hele dagen. Her spiller vær, måltider og andre rutiner inn. Og hva gjør man dersom en ansatt på en kohort med 6 barn blir syk? Får ikke de barna komme i barnehagen da? Hvordan forklarer man barna at de får leke med Per og Pål, men ikke Espen? Hvilke konsekvenser får dette senere?

Det er ikke meningen at noen av dere som leser skal komme med perfekte løsninger her altså, dette er bare ting ved veilederen som frustrerer en pedagogisk leder...

Vi får til å følge alle punktene i veilederen bortsett fra anbefalingen om kohorter. Det er i praksis helt umulig å gjennomføre. Jeg skjønner at folk reagerer, og jeg er helt enig i at dette ikke er ideelt. Men vi får ikke til å ha faste grupper på tre barn under tre år og seks barn over tre år hvor det er en fast ansatt på hver gruppe. Disse gruppene kan samarbeide (men ikke omgås) med 1 annen gruppe, men til og med da vil det bli vanskelig. Vi har nok folk, men det vil jo da bety at alle ansatte må jobbe hele åpningstiden som i min barnehage vil si 10 timer arbeidsdag hver dag så lenge dette varer. Det syns jeg er urimelig å kreve av oss og vil føre til utbrenthet. Videre er det et problem med lokalet. Vi har ett stort rom på hver avdeling, hvordan skal 4 kohorter dele på det uten å være i kontakt med hverandre og uten å dele leker? Prøv å forklare det til 12 ett- og toåringer. Vi skal være mye ute. Men man får ikke vært ute hele dagen. Her spiller vær, måltider og andre rutiner inn. Og hva gjør man dersom en ansatt på en kohort med 6 barn blir syk? Får ikke de barna komme i barnehagen da? Hvordan forklarer man barna at de får leke med Per og Pål, men ikke Espen? Hvilke konsekvenser får dette senere?

Det er ikke meningen at noen av dere som leser skal komme med perfekte løsninger her altså, dette er bare ting ved veilederen som frustrerer en pedagogisk leder...
Takk som skriver dette for dette er akkurat mine tanker, det er ikke tatt med i denne veilederen at dette er barn og hva da etterpå når barn har lært at Ola han kan vi ikke leke med osv. Jeg er svært skeptisk til dette, og helse er mer en corona for barn og voksene! Barnehagen delte min skeptisk og fikk overtalt meg til å prøve en dag for å se hvordan påvirkning dette har på barnet og pedleder forsikret meg om den minste mistrivsel så skal de si ifra til meg. Virker som de som styrer har glemt at mennesker er mer enn kun smitte som skal unngås:(

Her blir bhg oppe i kun 7,5 time da hver ansatt har ansvar for hver sin gruppe. Heldigvis jobber jeg bare 6,5 time på dagvakt, så hvis jeg kan levere til vanlig tid, så går det bra. Ellers blir det et problem da arb.dagen min starter 7.30. De kutter ut lunsj og frukt, så vi må ha med mat for hele dagen. Synes ikke noe om at vi må betale full pris da. De bør trekke fra matpengene i det minste.

Her blir bhg oppe i kun 7,5 time da hver ansatt har ansvar for hver sin gruppe. Heldigvis jobber jeg bare 6,5 time på dagvakt, så hvis jeg kan levere til vanlig tid, så går det bra. Ellers blir det et problem da arb.dagen min starter 7.30. De kutter ut lunsj og frukt, så vi må ha med mat for hele dagen. Synes ikke noe om at vi må betale full pris da. De bør trekke fra matpengene i det minste.
Vi jobber 7,5t (07.30-15.00), men så er det kjøring til og fra jobb osv. Så her kræsjer det :wacky:

Vi har fåtr beskjed nå at det mest sannsynlig blir kortere åpningstider for å kunne få det til med gruppene. Helt greit for vår del da samboer har mulighet til litt fleksitid, og jeg er ferdig kl tidlig de dagene jeg jobber.
De sitter og jobber med det nå, og de gjør ihvertfall alt for å få det til etter veiledere, så får vel epost iløpet av dagen eller i morgen regner jeg med.
Jeg tenker det er viktig for foreldre å forklare litt for barna. Min 4-åring ser ut til å forstå mye av det jeg forklarer. Verre med 2-åringen, så spent på hva planen blir

som pedagogisk leder så forstår jeg problematikken - men tenker også at kommunen da må gå inn med endringer som gjør dette mulig. Barnehagen må nok ha redusert åpningstid i disse tider og kanskje må man leie andre steder å være.. vet av barnehager som fordeler barnehagen på d de to rommene i barnehagen, 1 gruppe ut på uteområdet, 1 i lavvo og 1 i gapahuk.. da har man sikret avstand mellom barna.

klarer man ikke å jobbe etter veilederen mener jeg mab ikke bør få holde åpent

som pedagogisk leder så forstår jeg problematikken - men tenker også at kommunen da må gå inn med endringer som gjør dette mulig. Barnehagen må nok ha redusert åpningstid i disse tider og kanskje må man leie andre steder å være.. vet av barnehager som fordeler barnehagen på d de to rommene i barnehagen, 1 gruppe ut på uteområdet, 1 i lavvo og 1 i gapahuk.. da har man sikret avstand mellom barna.

klarer man ikke å jobbe etter veilederen mener jeg mab ikke bør få holde åpent

På gårsdagens møte var kommunen helt tydelig på at man skal holde på sine vanlige åpningstider og også ha døgnåpent for skiftarbeidere. Under disse forholdene får ingen barnehager her til å følge veilederen til punkt og prikke. I tillegg finnes ingen mulighet for å leie lokale da vi bor midt i ingenmannsland. Ikke hadde vi hatt råd til det heller. Noen har bedre muligheter til å følge veilederen til alle. Men når det er sagt står det også at det er åpent for andre løsninger, så de forstår kanskje selv at det er vanskelig å få til i praksis. Derfor har alle barnehagene i min kommune valgt å dele inn etter avdeling og ikke etter kohort.

Vi har åpent fra 8 til 16 og barna får ikke komme før den voksne på deres gruppe har kommet. Antar foreldrene får et tidspunkt de får levere for vi kan ikke ha mer enn fire foreldre i garderoben om gangen.
Veldig spent på hvordan dette skal fungere.

Vi har åpent fra 8 til 16 og barna får ikke komme før den voksne på deres gruppe har kommet. Antar foreldrene får et tidspunkt de får levere for vi kan ikke ha mer enn fire foreldre i garderoben om gangen.
Veldig spent på hvordan dette skal fungere.
Hva da med de som jobber i samfunnskritiske jobber? Har det blitt diskutert noe enda? :)

Back
Topp