Veien til vårt første barn❤️

Håpefullmh

Forelsket i forumet
Hei til dere som titter innom❤️ og velkommen til min reise for å forhåpentligvis få mitt første barn❤️
Stikkord: PCOS, spontanabort, lapraskopi, letrozol, ovitrelle, wild yam, Myo D-Chiro inositol, ultralyd.
Jeg lager denne tråden mest for min egen del, slik at jeg ikke føler at jeg er helt alene i denne vanskelige prosessen med å forsøke å få vårt først barn.
Jeg kan starte med å si at det har vært en lenger vei enn jeg hadde trodd. Jeg trodde at det som kom til å være vanskelig ville være samtalen om vi skulle forsøke å få barn. Vi hadde nok en tanke om at da vi har bestemt oss for å få barn, skjer det med engang. Slik ble det ikke for oss.
Vi bestemte oss allerede da vi var 24 år at nå ønsker vi å prøve. Jeg og samboer ble kjærester allerede i 10. klasse, og har i år 10 års jubileum. Vi har vært trygge på at vi ønsker å være med hverandre, og sommeren 2022 ønsket vi å øke den lille familien vår.
Vi var så spente. Jeg kjøpte folsyre, eggløsningstester og babyklær, for dette skulle skje raskt. Men så fant vi ut at det var vanskelig å finne ut av når vi skulle legge inn aksjer da jeg hadde svært uforutsigbare sykluser på alt fra 35-47 dager. I desember 2022 fikk jeg bekreftet mistankene mine, og boe diagnostisert med PCOS. Masse egg, men de er små og som perler på ei snor. Altså dårlige forutsetninger for at et egg av god kvalitet skal få slippe igjennom. Jeg opplevde det som urettferdig. Jeg var 24, spiste næringsrik mat og var aktiv, normalvektig. Det hjelper ikke når ikke eggstokkene spiller på lag. Vi ønsket å forsøke å bli gravide uten medisiner i noen måneder til.
Tiden gikk, jeg så bestevenninne, kollegaer og andre venninner bli gravide, og vi satt der uten så mye som en positiv test. Men, i mai fikk vi vår første positve test! Det så virkelig bra ut, testene steg godt. Vi var overlykkelige. Vi fortalte det til mødrene våre og nære venner. Så tok jeg to hcg målinger som ga dårlige indikasjoner på vekst. Vi ble knust, men forsøkte å holde motet oppe for jeg blødde jo ikke enda, og jordmor sa at det viktigste var at hcg viste økning ikke nødvendigvis dobling. På bursdagen min, 6+1, fikk jeg ekstreme kramper nedentil og begynte å blø. Det endte i SA. Opplevde dårlig oppfølging, men siden vi skulle på ferie til utlandet ønsket jeg å sjekke på ultralyd at det faktisk var SA og at alt var ute. Fikk kranglet meg til ultralyd på sykehuset. Ikke en eneste helsepersonell spurte hvordan det gikk, selvom de alle så at det var bursdagen min da jeg måtte lese opp fødselsdato. Det var nemlig normalt med SA, 1 av 3… opplevde derfor at det ikke var innenfor å kjenne på så sterke følelser som jeg gjorde. Ultralyd viste at jeg hadde riktig, alt var ute.
I slutten av juli fikk jeg mensen igjen, og vi begynte å prøve da med hjelp av letrozol siden vi hadde prøvd i over ett år å bli gravide.
De første syklusene med letrozol ga ikke så mye utslag, kroppen reagerte ikke godt nok på enkel dose letrozol og syklusene var fortsatt for lange. Trappet så opp til dobbel dose letrozol. Samtidig byttet jeg jobb, og i den nye jobben kom tre kollegaer i løpet av en månedstid og fortalte at de var gravide. Det var tungt. Jeg var mye sykmeldt på grunn av hvor tøft dette var. Gyn synes jeg ble mye dårlig rundt menstruasjon, og som del av utredning ønsket hun å sjekke ut om jeg har endometriose. Gjennomgikk derfor en lapraskopi i desember. Var mye dårligere etterpå enn jeg hadde trodd, og ble sykmeldt i to uker. Heldigvis (!!) har jeg ikke tegn til endometriose, letter over det. De fikk skyldt gjennom eggledere, og væsken gyn observerte rundt eggstokk før operasjon var borte etterpå. De sier det skal øke sjansene å skylle egglederne, så jeg håper det stemmer.
Termin nærmer seg nå. Jeg skulle ha født 10. februar, men sånn ble det ikke. Enda sitter jeg her uten en positiv test, til tross for enkel, dobbel og trippel dose letrozol sammen med ovitrelle.
I desember avtalte vi at nå søker vi til St Olavs for IVF, vi har siste måneden gjennomgått all utredning hos gynekolog slik at det er klart for å kunne start opp med IVF når vi først kommer til St Olavs. Håpet er at det går før vi kommer så langt.
Denne syklusen har jeg virkelig troen. Vi har bestemt oss for at PP19 skal vi terminspiren sitte. Jeg har gått på trippel dose letrozol, samt 4 x Myo D-chiro inositol om dagen, folsyre og multivitamin. Ultralyd dag CD12 viste 2 fine follikler som vokste ganske likt (13-14 mm), de var ikke klare for å sette ovitrelle. CD15 hadde de begge vokst til ca 20 mm og slimhinnen var nå perfekt. Første syklus der jeg har to follikler som er ledende. Gyn har troen, og vi har troen. Jeg er nå på CD20, 3-4 dpo, 5 dager etter ovitrelle. Vi venter i spenning, kanskje dette er måneden det går og jeg sitter der med positiv test like før termin egentlig skulle ha vært.
Tenk om…. ❤️❤️❤️
IMG_0435.jpeg

Last edited:
Wild Yam og ananas etter eggløsning
Jeg glemte å fortelle at jeg begynte med wild yam i går! Tok 3 tabletter på kvelden. Skal ha tre dager nå der jeg tenker å ta 3+2 tabletter for så å gradvis trappe ned mot IKM. Jeg kjøpte også fersk ananas og spiser nå to skiver i 4-5 dager. MEN, på jobb kom dette på papiret nå. Har hatt litt stikking og press også. Har gått på do to ganger ganger etter dette, og kommer ikke noe mer blod.
Jeg krysser fingrene for festeblødning da jeg aldri har opplevd dette før. Vet heller ikke om det kan være en så rask bivirkning av wild yam eller ananas :confused004

Vedlegg

• IMG_0433.jpeg
    IMG_0433.jpeg
    1,6 MB · Visninger: 79
Last edited:
Wild Yam og ananas etter eggløsning
Jeg glemte å fortelle at jeg begynte med wild yam i går! Tok 3 tabletter på kvelden. Skal ha tre dager nå der jeg tenker å ta 3+2 tabletter for så å gradvis trappe ned mot IKM. Jeg kjøpte også fersk ananas og spiser nå to skiver i 4-5 dager. MEN, på jobb kom dette på papiret nå. Har hatt litt stikking og press også. Har gått på do to ganger ganger etter dette, og kommer ikke noe mer blod.
Jeg krysser fingrene for festeblødning da jeg aldri har opplevd dette før. Vet heller ikke om det kan være en så rask bivirkning av wild yam eller ananas :confused004
For en reise dere har hatt hittil! Unner dere for alt i verden å få den etterlengtede spiren deres :Heartred

Jeg ble endelig gravid den syklusen jeg begynte med Wild Yam! Så har selv god erfaring med tilskuddet, til tross for at jeg ikke slet med alle utfordringene dere har. Hvilken DPO startet du?

Den blødningen du har, ser ikke ut som en festeblødning. En festeblødning er mer som litt rosa i utflod, eller et par dråper blod. Aner ikke hva dette kan være, men håper jeg tar feil!

For en reise dere har hatt hittil! Unner dere for alt i verden å få den etterlengtede spiren deres :Heartred

Jeg ble endelig gravid den syklusen jeg begynte med Wild Yam! Så har selv god erfaring med tilskuddet, til tross for at jeg ikke slet med alle utfordringene dere har. Hvilken DPO startet du?

Den blødningen du har, ser ikke ut som en festeblødning. En festeblødning er mer som litt rosa i utflod, eller et par dråper blod. Aner ikke hva dette kan være, men håper jeg tar feil!
Åh så utrolig snilt med så gode ord, tusen takk❤️

Ææ, så spennende! Da håper jeg det fungerer for oss også❤️ Jeg startet i går kveld som kan være dpo 2-4 avhengig av når egget slapp etter ovitrelle. Jeg er også redd det kom litt for mye frisk blod til at det er festeblødning, men håper virkelig. Så ble jeg litt redd for at det er Wild Yam som fikk meg til å blø, men opplevde du noe slik eller har sett noen andre som har opplevd det? Og kan jeg spørre hvordan du trappet opp og ned?❤️

CD 21, dpo 4-6, 6 dager etter ovitrelle.
Det var visst kun den blødningen jeg fikk i går (heldigvis). Kom mye blod på ett tørk så ble ganske skremt, men stoppet etter det. Så nå er det bare å krysse fingrene for at det var festeblødning❤️
Kjenner jeg blir helt ukonsentrert av denne prøvingen, spesielt i dpo-land. Jeg sitter på jobb, men tenker så mye på ønskebarnet vårt. Så da titter jeg innom forumet her støtt og stadig.
Tatt mye forskjellige vitaminer og Myo d-chiro inositol denne måneden her, og kjenner virkelig at energinivået nå stiger.
Jeg var gjennom operasjon, lapraskopi, i desember for å sjekke om jeg har endometriose og for å skylle eggledere (heldigvis ingen tegn på endometriose). Var svært dårlig etter operasjonen, og ble to uker sykmeldt. I tillegg fikk jeg influensa uken etter jul, og lå med nesten 40 i feber fem dager i strekk. Så kanskje ikke så rart at det ikke ble noe positiv test forrige syklus. Men, nå kjenner jeg at jeg har energi etter jobb, jeg klarer fint å rydde, lage ordentlig middag, trene yoga og fortsatt ha igjen energi. Humøret virker å være på topp også. Så dette er veldig godt å kjenne på.
Tester ut ovitrelle fra kroppen nå, og var sterk test både i går og i dag. Blir testepause i helga da jeg skal på hyttetur. Godt å tenke på noe annet :D

For en reise du har hatt. Vil også bare si at du er ikke alene. Jeg har samme diagnose og har prøvd i 2,5 år nå med kun SA og MA som resultat.

Føler veldig med deg, og håper videre for oss :shy: :Heartpink
Lykke til :angelic:

For en reise du har hatt. Vil også bare si at du er ikke alene. Jeg har samme diagnose og har prøvd i 2,5 år nå med kun SA og MA som resultat.

Føler veldig med deg, og håper videre for oss :shy: :Heartpink
Lykke til :angelic:
Huff da har virkelig dere hatt en reise også… krysser fingrene for at det får for dere snart for dette er krevende ❤️ Masse lykke til og god klem❤️

CD 22, 5-7 dpo, 7 dager etter ovitrelle
IMG_0451.jpeg

Tester ut ovitrelle denne måneden. Testene har vært ganske sterke, så er ikke sikkert jeg får helt blank test. Håper selvfølgelig at det fortsetter å være streker. Mandag blir en spennende dag for da er jeg 9-11 dpo og vet kanskje mer❤️

CD23, 8 dager etter ovitrelle, 7-8 dpo.
Kjenner jeg har mye følelser i sving om dagen. Fullstendig søknad for IVF med utredning vi har gjort blir sendt i dag. Åh, jeg er spent på tiden framover. Krysser fingrene for at vi fikk det til denne måneden og slipper IVF. Samtidig kommer bekymringen om å miste igjen. Kjenner meg ufokusert på jobb også. Bare to uker igjen til terminen vår skulle ha vært, det er så vondt.
Streken i dag 8 dager etter ovitrelle er sterkere enn streken jeg fikk sist 8 dager etter ovitrelle. Dette er testrekken så langt:
IMG_0458.jpeg

Testen fra 8 dager etter ovitrelle forrige syklus:
IMG_0459.jpeg

Progesteron i lutealfasen
Målte progesteron nivå i går CD22, og fikk til svar at den ligger på 47. Jeg aner ikke om det er bra eller ikke. Noen som vet som er innom her og titter?

10. februar, det som skulle vært termindato❤
Så kom dagen, på morsdagshelgen, den dagen vi har gruet oss så mye til.
Jeg trodde da vi mistet at det kom til å løse seg, jeg hadde troen en stund på at vi kom til å bli gravid igjen før denne dagen kom.
Etterhvert mistet jeg troen, og de to siste syklusene har rett og slett bare vært fylt med stress om å prøvene bli gravid igjen før termindatoen kom. Så gikk ikke det. Vi har knust.
Jeg kjenner nå på en sånn håpløshet. Kommer vi til å sitte med vår egen spire en gang?
Så forsøker vi å prøve, og en ny uke med eggløsning starter nå. Da tennes et lite håp igjen, men håpet blir mindre og mindre for hver gang.
Tilslutt tror jeg vi sier stopp, det var ikke ment for oss. Men vi prøver en siste gang nå, og hvis ikke det går tar vi en pause fram til ivf til våren. Jeg begynner å bli usikker på om jeg i det hele tatt klarer ivf. 7 runder letrozol og ovitrelle, det føles egentlig ut som nok.
Kanskje en dag går det… ❤️

Ny syklus med testing. CD14:
Går og venter på sterkere el tester, pleier å sette ovitrelle på syklusdag 15 som er i morgen. Denne gangen er gyn på ferie så jeg gjør det uten å sjekke på ultralyd, derfor må jeg bare krysse fingrene for at den blir satt på riktig tidspunkt. Håper at testene er noe sterkere i morgen tidlig. Har tatt trippel dose letrozol denne syklusen også, så eggløsning burde være rett rundt hjørne uansett. Haff, venter venter… :depressed:

Vedlegg

• IMG_1022.jpeg
    IMG_1022.jpeg
    439,7 KB · Visninger: 45
Nå på 7. runde med letrozol. Har gått igjennom 1 med enkel dose, 3 runder dobbel dose og 3 runder trippel dose. Av disse er 5 runder med ovitrelle. Jeg lurer på hvor lenge man egt skal holde på med så mye hormoner uten at det blir noe resultat. Har eggløsning og fin str på slimhinnen hver eneste runde, så synes det er rart det ikke skal bli noe ut av det.

Desperasjon :depressed:
Huff, nå ringer jeg rundt til gyn og fastlege for å forsøke å få progesteronstøtte denne syklusen etter eggløsning. Hadde vel eggløsning lørdag-søndag etter at ovitrelle ble satt. Men de er så tilbakeholdende med å gi progesteron… i desperasjon ønsker jeg å prøve dette nå før ivf… IVF søknaden ble sendt på i går, og jeg kjenner jeg får litt panikk over hele greia. Vi ønsker å få det til hjemme selv…

CD22; 1 uke etter ovitrelle sprøyte ble satt, usikker, men rundt dpo 5-7 dpo.

Hatt mye stikninger nederst i magen siste to dagene, slitt mye med halsbrann så har måttte ta noe tabletter for det. Mye hvit utflod i dag, uvanlig mye for meg, kanskje et godt eller bare ønsketenkning.
Kjenner nå at lufta har gått litt ut av meg. Fikk ikke progesteronstøtte som jeg håpet, har ikke lenger troen på at det skal gå naturlig nå og vet ikke om jeg føler meg klar for prosessen med ivf og evt skuffelser.
Håper selvsagt det gikk denne gangen. Forsøkt aktivt nå i 1 år og 8 måneder… Allikevel like skuffet og lei meg hver eneste gang mensen kommer. Håper jeg ikke ser den på ett år nå på grunn av en liten spire :depressed: :Heartred:rolleyes:

CD23, 8 dager siden jeg satt ovitrelle. Alt mellom 6-8 dpo. Ovitrelle er snart ute av kroppen. Så håper jeg på sterk strek om en uke❤️symptomer; mye luft i magen, våkner tidlig, drømmer utrolig mye og småkvalm.
IMG_1235.jpeg

CD22; 1 uke etter ovitrelle sprøyte ble satt, usikker, men rundt dpo 5-7 dpo.

Hatt mye stikninger nederst i magen siste to dagene, slitt mye med halsbrann så har måttte ta noe tabletter for det. Mye hvit utflod i dag, uvanlig mye for meg, kanskje et godt eller bare ønsketenkning.
Kjenner nå at lufta har gått litt ut av meg. Fikk ikke progesteronstøtte som jeg håpet, har ikke lenger troen på at det skal gå naturlig nå og vet ikke om jeg føler meg klar for prosessen med ivf og evt skuffelser.
Håper selvsagt det gikk denne gangen. Forsøkt aktivt nå i 1 år og 8 måneder… Allikevel like skuffet og lei meg hver eneste gang mensen kommer. Håper jeg ikke ser den på ett år nå på grunn av en liten spire :depressed: :Heartred:rolleyes:
Håper spiren sitter denne gangen! Jeg er også alltid like skuffet når mensen kommer, selv om det skjer gang på gang og er alltid like håpefull rett etter el. Men det betyr jo at vi fortsatt har noe håp, og det er jo viktig det og. Blir spennende å fulle med deg nå når ovitrellestrekene forsvinner :D

Det er en voldsom prosess, iallefall når man må gjennom så mye ekstra med medisiner osv osv for å få det til. Håper virkelig det er en spire som sitter der nå og at dere slipper IVF ❤️❤️❤️

Håper spiren sitter denne gangen! Jeg er også alltid like skuffet når mensen kommer, selv om det skjer gang på gang og er alltid like håpefull rett etter el. Men det betyr jo at vi fortsatt har noe håp, og det er jo viktig det og. Blir spennende å fulle med deg nå når ovitrellestrekene forsvinner :D
Åh det håper virkelig jeg også! Trenger det nå altså.. ❤️ Nei, vi kan ikke miste håpet for da slutter man å prøve og da blir det i hvertfall ikke noe barn❤️ Heier på oss ❤️ og sender deg en god klem❤️

Det er en voldsom prosess, iallefall når man må gjennom så mye ekstra med medisiner osv osv for å få det til. Håper virkelig det er en spire som sitter der nå og at dere slipper IVF ❤️❤️❤️
Ja, det er virkelig voldsomt, så ikke noe jeg har veldig lyst til å gå igjennom❤️ Tusen takk gode deg❤️❤️ Hvordan går det med deg om dagen da?❤️

Back
Topp