16+4
Denne siste uka har vært veldig spesiell. Hadde legetime på mandag, og pga at jeg fortsatt var veldig sliten så ønsket legen å ta noen ekstra blodprøver. Ble oppringt når svarene var kommet. Jeg hadde skyhøyt stoffskifte. Måtte google litt vanlige symptomer, og det passer spot on. Slitenhet/svakhet, høy puls, uro, skjelving og lav toleranse for varme. Alle ting som jeg har vært plaget med de siste 4 mnd, og som vi antok var pga graviditeten. Men nei. Ble henvist til endokrinolog og fikk vite at jeg har den autoimmune sykdommen Graves. Altså ikke sammenheng med graviditeten i det hele tatt, og tilfeldig at jeg fikk symptomer rett etter at graviditeten startet. Og det rareste er at hun spesialisten sa at vanligvis så senker immunforsvaret seg under graviditeten, så de fleste med autoimmun sykdom er ganske stabile. Det var uvanlig at det blusset opp da. Men det hadde jo hendt før. Jeg har starta opp med medisin for å senke stoffskiftet, og blir fulgt tettere opp pga det. Føler meg godt ivaretatt, og ikke egentlig bekymret for lille.
Har også hatt min første time hos jordmor, noe som var veldig hyggelig. Vi snakket mest om hvordan formen er, fysisk og psykisk, litt om videre plan, også lyttet vi på hjertet til bebis. Alt hørtes veldig bra ut
Pga at jeg ikke har vekt hjemme så har jeg ikke fulgt med på det, så fikk endelig veid meg (sist var uke 8 hos legen). Har gått ned 4 kg, men med høyt stoffskifte, kvalme og dårlig matlyst så er det nok ikke rart. Heldigvis så tror jeg kvalmen nå så og si har gitt seg. Jeg kan gi katta våtfor igjen uten å brekke meg, og jeg blir ikke kvalm når jeg begynner å bli sulten. Så hvis bare stoffskiftet kan roe seg, så tror jeg at formen blir riktig bra
Har begynt å få antydning til mage, men er nok bare jeg selv som syns det. Har litt ekstra på magen, så ikke så lett for andre å se. Men har en følelse av at magen er mer fyllt enn ellers. Det føles nesten litt trangt ut. Ikke kjent noe bevegelse enda, men forhåpentligvis ikke lenge til
vet jo ikke enda om morkake blir å ligge foran eller bak, siden den var så lavtliggende ved TUL. Får nok vite mer på OUL 26 januar.
Godt nytt år damer! Må dette bli året for terminspirer til dere alle