12 UKER FOLKENS
Herregud så sykt det er! 12 uker liksom! Én liten, men lang uke igjen til neste UL. Kanskje den viktigste..
Og med det kommer også første ordentlig gravidoppdatering!
Termin: 06.08.2018
Kjønn: Uvisst ennå, men det vet vi kanskje om 1 uke etter kontrollen hos Lundring
Neste kontroll: Ultralyd neste fredag og OUL når jeg er 18+3. Legetime 2/2, jordmor først i mars/april.
Vektendring: Foreløpig ned 1-2 kilo.
Babyen er stor som en: Pasjonsfrukt!
Kjenner du liv: Nei, er nok en stund til..
Plager: Vondt bekken og arm etter fall, ellers kvalme og generelt bare utslitt.
Symptomer: Større pupper, vondt bekken, kvalm og en del murringer i magen.
Status jobb: 100 prosent sykemeldt.
Kosthold: Varierer veldig. Knekkebrød med gulost går som regel bra, men veldig lite matlyst sånn generelt. Kjøper jeg mat ute går det gjerne fint med middag, men frister lite å lage selv. Takler ikke mye fett (steking), fisk, grønnsaker som regel og pasta. Litt frukt går fint. Og må begrense inntaket av sukker, cola, snop og lignende.
Humør: Det varierer også fra overlykkelig og forelsket til sinnsykt gretten eller bekymret. All kudos til min kjære samboer som lever med meg og holder seg rolig tross humørforandringer. Litt nedfor akkurat nå da samboer er bortreist i helgen..
Innkjøp: Ingen hemmelighet at vi allerede har det meste i hus. Denne uken har jeg kjøpt en del på salget hos Komplett Apotek - tørrkluter, kremer, flaskebørste, transprøyte, MAM kompress. Og fikk en pakke fra iherb med salve til magen og nedre deler, badeand, alt-i-en stellematte. Ellers kjøpt litt mammatøy til meg. Blir nok mer innkjøp etter neste fredag
Tanker om fødselen: Skrev et langt innlegg i en annen tråd (mulig på skjult), men kort oppsummert ønsker jeg minst mulig innblanding, god informasjon fra jordmor, at samboer skal hjelpe meg huske på pustingen, lille inne hos oss hele tiden etter fødsel og mest mulig ro
Opprinnelig ønsker jeg ikke epidural, men åpen om det blir nødvendig eller om jeg føler behovet. Har også lyst til å benytte meg av badekar og akupunktur om mulig!
Andre tanker: Kjenner jeg er veldig beskyttende ovenfor lille og har en del angst for MA. Å falle i seg selv var jo fysisk vondt, men det psykiske med å tro at jeg hadde skadet lille var verre. Så tror nok en samtale snart med jordmor om dette kanskje er på sin plass. Samboer er heldigvis flink til å roe meg ned, og jeg vet jo mange av tankene mine kommer av redsel, ikke rasjonell tankegang. Håper ting blir litt lettere når jeg kjenner liv.