Veien mot drømmenurket med litt hjelp

Usj, håpet formen blir bedre snart! Og hurra for 11 uker!!!

Det er normalt at det ikke er noe særlig kontroller før man er over halvveis, men man må jo selv kjenne på om det de greit eller ikke :)

Jeg var hos privat ultralyd uke 10, fastlege uke 12, OUL uke 18-19, også var jeg vel første gang hos jordmor uke..21-22 tror jeg :) Men jeg hadde et enkelt svangerskap med lite plager. Hadde en ekstra ultralyd i uke 29 for morkakekontroll (foreliggende morkake). Også ble jeg fulgt hyppig hos jordmor siste to månedene pga grenseland høyt blodtrykk, var vel ukentlig. Jeg gikk jo også 10 dager på overtid, og siste uka hadde jeg vel en eller annen kontroll daglig enten på sykehuset eller fastlege pga blodtrykk kombinert med overtid :)

Edit: jeg hadde en veldig ålreit jordmor, men fikk lite ut av timene egentlig. Var kjekt å få høre hjertelyd og sjekket det jeg skulle sjekke, men utover det var jo stort sett ting greit med meg :p Fikk brosjyrer og leste det som interesserte meg.

Men ved et neste svangerskap blir jeg nok fulgt litt tettere, pga blodtrykket sist og det at jeg ble skadd under fødselen, så da blir det nok minst en samtale på sykehuset underveis :)

Edit2: var jo også to ganger på føden pga lite liv, det var vel i uke 25 og i uke..31 ellernoe. Husker ikke.

Vi var hos henne for noen uker siden (9+4) og snakket litt om dette med videre timer og da sa hun jo at jeg kunne sette opp tidligere om det ble behov :) Så antar jeg hører med de om en time i uke 20.

Håper det fra februar blir litt bedre [emoji173]️ Skal jo skrive BA oppgaven oppi alt dette også..
Bare be om en ekstra time du, viktig at du kjenner på og gjør det du har behov for[emoji173][emoji173] jeg var hos lege annenhver uke pga formen og sm og han fulgte opp lillemor i magen nøye også så da trengte jeg ikke ekstra time hos jordmor[emoji4] Jeg fikk jo grundig sjekk på føden i uke 19 pga blødninger også og det hjalp veldig på trygge meg[emoji173] Så hvis du føler at du trenger en time ekstra og tidligere så be om det du[emoji177][emoji177]

Håper formen snur snart ja[emoji7] Her ble den litt bedre fra uke 14 og kvalmen var så og si borte fra uke 18/19[emoji177] Krysser alt for at du blir i bedre form snart snupp

Hurra for ny uke [emoji2][emoji2][emoji2] Håper formen blir bedre snart! For meg hjalp det veldig etter uke 11/12. Er fortsatt kvalm om morgenen og kaster opp noen morgener, men kvalmen varer ikke hele dagen lenger og da er det mer levelig [emoji2]

Har inntrykk av at det er vanlig med lang tid mellom jordmortimene i starten, men vil tro en får tidligere de fleste steder. Jeg har vært to ganger hos min jordmor allerede, og er 18+6. Forrige svangerskap hadde jeg ikke time før uke 24, men bestilte ikke før da siden jeg forstod det sånn at det ikke var vanlig. Ordna med time vesentlig tidligere nå. :p

Gratulere med 11+0! :)

Takk :) Regner med jeg hører om en time rundt uke 20. Om det skjer noe en stund før tiden er det jo greit å være forberedt også.. Mye spørsmål rundt fødselen og barsel kjenner jeg :P

Gratulerer med 11 uker! :D

Er vanlig med såpass ventetid, men jeg har fått flere underveis enn hva det offentlige angir, så skader ikke å spørre ;)

Takk :D

Hun sa jeg skulle ta kontakt om jeg ønsket noe før, så regner med at jeg hører om jeg kan få time uke 20. Er det ca 4 uker mellom hver kontroll etter dette og så oftere nærmere termin?

Hurra for ny uke [emoji2][emoji2][emoji2] Håper formen blir bedre snart! For meg hjalp det veldig etter uke 11/12. Er fortsatt kvalm om morgenen og kaster opp noen morgener, men kvalmen varer ikke hele dagen lenger og da er det mer levelig [emoji2]

Håper det skjer her også ❤️ Jobber fra 12 og utover så om kvalmen bare er på morgenen så er ikke det bie problem :)

Takk :D

Hun sa jeg skulle ta kontakt om jeg ønsket noe før, så regner med at jeg hører om jeg kan få time uke 20. Er det ca 4 uker mellom hver kontroll etter dette og så oftere nærmere termin?

Jeg har hatt hver 4. uke side uke 10. Nå helt på slutten er det annenhver uke (36, 38 osv) :)

Usj, håpet formen blir bedre snart! Og hurra for 11 uker!!!

Det er normalt at det ikke er noe særlig kontroller før man er over halvveis, men man må jo selv kjenne på om det de greit eller ikke :)

Jeg var hos privat ultralyd uke 10, fastlege uke 12, OUL uke 18-19, også var jeg vel første gang hos jordmor uke..21-22 tror jeg :) Men jeg hadde et enkelt svangerskap med lite plager. Hadde en ekstra ultralyd i uke 29 for morkakekontroll (foreliggende morkake). Også ble jeg fulgt hyppig hos jordmor siste to månedene pga grenseland høyt blodtrykk, var vel ukentlig. Jeg gikk jo også 10 dager på overtid, og siste uka hadde jeg vel en eller annen kontroll daglig enten på sykehuset eller fastlege pga blodtrykk kombinert med overtid :)

Edit: jeg hadde en veldig ålreit jordmor, men fikk lite ut av timene egentlig. Var kjekt å få høre hjertelyd og sjekket det jeg skulle sjekke, men utover det var jo stort sett ting greit med meg :p Fikk brosjyrer og leste det som interesserte meg.

Men ved et neste svangerskap blir jeg nok fulgt litt tettere, pga blodtrykket sist og det at jeg ble skadd under fødselen, så da blir det nok minst en samtale på sykehuset underveis :)

Edit2: var jo også to ganger på føden pga lite liv, det var vel i uke 25 og i uke..31 ellernoe. Husker ikke.

Vi er jo forskjellige sånn, her er det mer angst rundt en del ting og spørsmål som lusker bak. Mulig det hjelper når jeg er tilbake i jobb og ikke fokusere 100 prosent på dette 24/7 :P

Så deilig å se tiden "fly" avgårde for deg. Håper kvalmen blir bedre også. Noen jordmødre tilbyr akupunktur mot svangerskapskvalme, det kan hjelpe for noen. :)

Jordmortilbudet varierer jo voldsomt pga kapasitet, men høres ut som du har fått standard opplegget i utgangspunktet. Jeg hadde hyppigere kontroller enn det, fordelt mellom fastlege og jordmor. :) Det er jo bare å be om en ekstra time, og så heller avlyse den om behovet ikke er der. Men sikkert lurt å avtale i god tid i tilfelle hun egentlig har litt lite kapasitet. :)

Så deilig å se tiden "fly" avgårde for deg. Håper kvalmen blir bedre også. Noen jordmødre tilbyr akupunktur mot svangerskapskvalme, det kan hjelpe for noen. :)

Jordmortilbudet varierer jo voldsomt pga kapasitet, men høres ut som du har fått standard opplegget i utgangspunktet. Jeg hadde hyppigere kontroller enn det, fordelt mellom fastlege og jordmor. :) Det er jo bare å be om en ekstra time, og så heller avlyse den om behovet ikke er der. Men sikkert lurt å avtale i god tid i tilfelle hun egentlig har litt lite kapasitet. :)

❤️❤️ Snart er du i full gang med nytt innsett!

Skal ringe de på mandag og høre. Regner med det går fint å få time uke 20 igjen :)

❤️❤️ Snart er du i full gang med nytt innsett!

Skal ringe de på mandag og høre. Regner med det går fint å få time uke 20 igjen :)

Lurt! :) Da blir det nok time slik som du vil. ;)

Ja, håper på et frysegull i magen på tirsdag. :D :Heartred

Høres smart ut å be om tidligere time om du føler behov for det, er jo greit om du har masse spørsmål :)! Jeg tror jeg gikk en gang i mnd når jeg gikk til jordmor på Ullevål.
Denne gangen har jeg vært hos fastlege i uke 11, skal tilbake dit på mandag i uke 16, oul i uke 17, samtale på Ullevål i uke 19, så er ganske tett hos meg iallefall :)

gratulerer med 11 uker

Det er ganske vanlig med sånne ventetider/intervaller mellom kontroll ja. Noen steder har de en regel på tidlig JM-time, men de generelle anbefalingene er vel kontroll ved 12 uker, OUL og neste kontroll omkring 24 uker - 28 uker - 32 uker - 36 uker - 38- 40-41...
Men med individuelle tilpasninger etter behov og etter kapasitet...

Gratulerer med 11 uker[emoji7][emoji7]

0F4FEB61-8FFA-406D-99D8-110BF1A80BBA.jpeg
54DFB01E-45CD-4A66-8F44-F5AA5B043A01.jpeg

Har disse fine 5 (pluss mammaen til valpene) i helgen ❤️

⭐️ 11 uker ⭐
Bare 7 dager igjen til de magiske 12 ukene og 14 dager til neste UL hvor vi kanskje får vite om det er en liten Lucas eller Leah i magen. Magefølelsen sier at det er en liten gutt, samtidig er det noe som lusker baki hodet at det lirer seg en liten jente inni der ❤️ Uansett hva blir vi lykkelige så lenge alt er bra med lilles organer og utvikling!

Formen er så som så. Veldig kvalm, men kaster heldigvis sjeldent opp mer enn 1 gang for dagen, noen dager ikke i det hele tatt. Men kvalmen er hemmende i forhold til energi, jobb og hverdagslivet generelt. Håper jeg kan gå tilbake på jobb mandag 22/1, men går ikke tilbake før kvalmen er mye mindre fremtredende og energinivået høyere. Det orker jeg rett og slett ikke med den jobben jeg har (en haug med barn). Vi får se hva som skjer neste uke.

Ellers tenker jeg litt på om jeg skal høre med jordmor om å komme inn noen uker tidligere (har ikke neste time før 24+3), og da er det jo først over 5 uker fra denne ultralyden til OUL og så ytterligere 6 uker før time hos jordmor. Syns det blir litt voldsomt med alt som skjer med kroppen, spesielt som førstegangs. Eller er det normalt at det går så lenge mellom? Jeg har jo jevnlig kontakt med legen grunnet bekkenet og sykemeldinger, og hun spør jo hvordan formen er og interesserer seg, men samtidig kjenner jeg at det heller er ting rundt fødsel, barselperioden, endringene i kroppen og mer av det jordmor snakker om jeg trenger.

Tenk at du er 11 uker allerede! Som tiden flyr :) Dette kommer til å gå bra ❤️

Om det er vanlig kommer nok an på hvor i landet det er. Jeg vet at det er stor pågang på og lange ventelister f. eks i Oslo, jeg (i Akershus) hadde jordmor-time hver 4. uke fra uke 16 og kunne få oftere også om jeg ønsket det. Jeg personlig synes det er altfor lenge å vente til uke 25, det er jo ingen selvfølge at man tar TUL privat.

Tenk at du er 11 uker allerede! Som tiden flyr :) Dette kommer til å gå bra ❤️

Om det er vanlig kommer nok an på hvor i landet det er. Jeg vet at det er stor pågang på og lange ventelister f. eks i Oslo, jeg (i Akershus) hadde jordmor-time hver 4. uke fra uke 16 og kunne få oftere også om jeg ønsket det. Jeg personlig synes det er altfor lenge å vente til uke 25, det er jo ingen selvfølge at man tar TUL privat.

Ja deilig å komme så langt :)

Bor i Akershus, vil tro dekning er god (er 3-4 jordmødre). Så tenker jeg ber om time rundt uke 20 :smiley-angelic006

Back
Topp