Vaksine

Mamstilto<3

Betatt av forumet
Hei.
Mulig det er en tråd ang dette, men finner den i så fall ikke..
Influensavaksina, tar dere denne?

Jeg har tenkt og forhøre meg med den NPR jeg snakker med jordmor i morgen :)
Men regner med det ja :)

Fins en tråd på denne, mener den heter influensa vaksine. Jeg har tatt den. Jobber i helsevesenet så har dobbelt risiko. Ble derfor tatt i 1. Trimester.

Fins en tråd på denne, mener den heter influensa vaksine. Jeg har tatt den. Jobber i helsevesenet så har dobbelt risiko. Ble derfor tatt i 1. Trimester.

Samme her ☺️

Men i jobbsammenheng tas den jo i stor grad for å beskytte pasientene en går til ☺️

Samme her. Jobber med kreftpasienter i siste fase av livet, så vil virkelig ikke påføre de influensa i tillegg.

Har tatt den hvert år siden sist jeg var gravid, ikke rukket enda, siden bedriftshelsetjenesten ville jeg skulle ta den hos fastlegen siden jeg enda er i 1 trimester, selv om de vet og jeg vet det er trygt å ta den i 1 :p

Eg skal ikkje ta den :) jobber i barnehage.
Visst eg hadde jobbet i helsevesenet hadde eg sjølvsagt tatt den :)

Dette står på nhi sin hjemmeside:
"Gravide i 2. og 3. trimester og spedbarn under 6 måneder har økt risiko for alvorlig sykdom og komplikasjoner som følge av influensasykdom. Vaksinasjon av gravide vil i tillegg til å beskytte mor, også bidra til å beskytte barnet inntil 6 måneder etter fødsel."

Jeg var ikke i tvil om at jeg ville ta den :)

Ser de fleste her jobber i helsevesenet, så er nysgjerrig på om mange som ikke jobber innen helse har tatt den?
Jeg tok den selv, og jobber ikke i helsevesenet :)

Jeg jobber i helsevesenet og har ikke tatt den. Jobber med en fysisk klin-frisk beboergruppe, så er ikke nødvendig sånn sett.

Jeg synes vaksine er en falsk trygghet. Ja, man blir kanskje immun mot det viruset de tror blir mest aktivt i år, men man kan fortsatt få et x-antall andre influensavirus. I fjor var det under 30% dekningsgrad på vaksina. Har mer troa på andre beskyttelsestiltak.

Er overhodet ikke vaksinemotstander, tvert imot, skjønner godt folk tar den siden de finner trygghet i det. Men akkurat influensavaksina ser jeg ikke poenget med, for egen del. Hadde så klart tatt den om jeg jobbet med spesielt syke mennesker.

Last edited:
Jeg personlig skjønner ikke de som risikerer å ta sjansen på å ikke ta vaksinen. Da det er bevist at d er en økt sjanse for dødfødsel dersom du som gravid får influensa. Det er som å si at det er såpass få som blir smitta med listeria og toxoplasmose i svangerskapet så da kan man like gjerne se bort i fra anbefalingene om hva man ikke bør spise under svangerskapet. Alle må gjøre som man selv syns er best for seg og barnet i magen, men jeg vil ikke ta den sjansen.

• Effekten av influensavaksinen varierer fra år til år, men ligger i gjennomsnitt på cirka 60 prosent. Det vil si at cirka 60 prosent av de vaksinerte er beskyttet mot influensasykdom.
  • Effekten avhenger av egenskaper ved viruset, vaksinen og de som vaksineres.
  • Noen får influensa til tross for vaksine. For disse ser det likevel ut til at vaksinen kan redusere risikoen for alvorlige sykdomsforløp.

Last edited:
Tar influensavaksinen hvert år. Jobber i helsevesenet. Men i år er den jo ekstra viktig siden jeg er gravid. Er desverre mange som dør hvert år av influensarelaterte årsaker.

Back
Topp