Ingen vaksiner har 100% garanti så om det er kriteriet for å ta vaksine så er jo alle vaksiner falsk trygghet
Mmr vaksina har 95% dekning ved første dose, nærmere 100% etter påfyllinga, så nei, det kan jeg ikke si at jeg er enig i.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Ingen vaksiner har 100% garanti så om det er kriteriet for å ta vaksine så er jo alle vaksiner falsk trygghet
Å sammenligne å velge å ikke ta en vaksine, hvor folkehelseinstituttet hvert år post influensasesongen kan fortelle at virkningen av vaksinen var mye dårligere enn håpt, og sidestilles det med å drikke alkohol i svangerskapet.. det blir for usaklig.
Nei, men det er en anbefaling fra myndighetene på lik linje med og ikke drikke alkohol, hva man ikke bør spise, tobakk osv. Og gjennomsnittsstatestikken på hvor godt vaksina har virket ligger på 60% og i tillegg viser statistikken at man blir mildere rammet dersom man får influensa likevel. Risikoen er likevel mye større dersom man ikke tar vaksina. Skjønner hva du mener med at folk trur de ikke kan få en enkel forkjølelse dersom de er vaksinert, det er tull. Men mange skjønner ikke forskjellen på forkjølelse eller influensa heller etter min erfaring.
Men risikoen er fremdeles større og da tar iallefall jeg de forholdsreglene som er mulige å ta. 60% sjans er mye større enn 0% sist jeg sjekka. Sannsynligheten for dødfødsel og komplikasjoner er kanskje liten, men den er tilstede. Liten risiko for toxoplasmose og listeria også, men jeg Slår meg ikke til ro ved å tenke «det skjer sikkert ikke meg» og spiser blodig biff og spekemat selv om kanskje få rammes.Fjorårets hadde 26% dekning i følge svenske tall. I Norge hadde de ikke noen tall å vise til.
Men ja, som sagt så har jeg ikke intensjoner om å få folk til å ikke ta vaksine. Har til og med brukt masse tid i år på å betrygge kollegaer som ikke har visst om de har turt å ta vaksina fordi at de er redd for å tilføre kroppen ting og tang.
Synes folk skal ta det om de finner trygghet i det, men jeg finner ikke trygghet i en vaksine som ikke er basert på utprøvning. Det kan den jo ikke være, siden de må se an hvert år hvilket virus de tror blir mest utbredt hvert år.
Om folk vil si at jeg da like godt kunne drukket alkohol, så får de bare være så usaklige. Det er i tilfelle å bagatellisere hva alkohol gjør med et foster.
95% er tall fra 2014, i 2018 er tallene for mmr vaksine 90%. Det vil si at 1 av 10 barn vil bli syke selv med vaksine. Men fordi så mange barn er vaksinert så vil flokkimmuniteten beskytte de siste 10% langt høyre fordi færre vil bli syke og kunne smitte videre. Dette gjelder alle vaksiner. Jo flere som vaksiner seg, jo færre vil være smittebærere og smitte de som som ikke er beskyttet av vaksinen. Ifjor døde 1700 personer av influensa ikke medregnet frostskader/dødfødsler. En "falsk" trygghet for disse kunne i beste fall ført til at 500 av disse overlevde og fikk feire jul i 2018 også. Så falsk trygghet vil jeg nok langt fra kalle det når det kunne reddet så mange menneskelivMmr vaksina har 95% dekning ved første dose, nærmere 100% etter påfyllinga, så nei, det kan jeg ikke si at jeg er enig i.
Du skal ikke være syk når du tar den.Får man ta vaksinen hvis man er forskjølet når man skal ta den?
Får man ta vaksinen hvis man er forskjølet når man skal ta den?[/
Viss man har vært forkjølet en stund og det bare henger igjen litt med tett nese er greit. Men helst være helt frisk.
Får man ta vaksinen hvis man er forskjølet når man skal ta den?
Jeg har fått beskjed om at man ikke skal være syk i det hele tatt. Så virker rart. Men kan jo hende pga astma og dårlig immunforsvar da.Joda, man kan være forkjølet jeg var det. Man skal ikke ha feber og ikke ha influensa.
Vanlig forkjølelse er ikke noe problem. Fikk jeg beskjed om i hvertfall
Det er alltid en vurdering, samme som med vaksine til barn. Man bør ikke være syk når man tar den, men samtidig så er det viktig å ta vaksine. Så er man ofte syk, eller man bare er litt småsnufsete så vurderer man situasjonenJeg har fått beskjed om at man ikke skal være syk i det hele tatt. Så virker rart. Men kan jo hende pga astma og dårlig immunforsvar da.
Vi får se hva legen sier imorgen
Har veldig lyst å få tatt den, hva kan skje med babyen hvis jeg er så uheldig og får influensa? Blir litt nervøs av det. Forstått at det er farlig for oss, men hvor farlig er det for babyen?
Vi får se hva legen sier imorgen
Har veldig lyst å få tatt den, hva kan skje med babyen hvis jeg er så uheldig og får influensa? Blir litt nervøs av det. Forstått at det er farlig for oss, men hvor farlig er det for babyen?
Noen som ikke har tatt vaksine ? Og hvorfor?
Noen som sa til meg i går at hun ville aldri tatt den..
så da blir man sef veldig usikker
Pga noen bivirkninger for ca 10 år tilbake når denne kom for første gang..Jeg har selvfølgelig tatt den siden det kan være svært farlig for foster om vi får influensa. Men hvorfor ville ikke denne personen du snakket med aldri ta den?