Vaksine

Skal ta den når jeg bikker over i 2. Trimester :)

Jeg personlig skjønner ikke de som risikerer å ta sjansen på å ikke ta vaksinen. Da det er bevist at d er en økt sjanse for dødfødsel dersom du som gravid får influensa. Det er som å si at det er såpass få som blir smitta med listeria og toxoplasmose i svangerskapet så da kan man like gjerne se bort i fra anbefalingene om hva man ikke bør spise under svangerskapet. Alle må gjøre som man selv syns er best for seg og barnet i magen, men jeg vil ikke ta den sjansen.

• Effekten av influensavaksinen varierer fra år til år, men ligger i gjennomsnitt på cirka 60 prosent. Det vil si at cirka 60 prosent av de vaksinerte er beskyttet mot influensasykdom.
  • Effekten avhenger av egenskaper ved viruset, vaksinen og de som vaksineres.
  • Noen får influensa til tross for vaksine. For disse ser det likevel ut til at vaksinen kan redusere risikoen for alvorlige sykdomsforløp.

Ja! For meg er det ihvertfall like selvsagt som å ikke drikke alkohol liksom.

Influensa dreper flere barn i magen enn det er barn som dør i bilulykker, nettopp fordi bilstol er så selvsagt.

Ikke tatt den med de to andre og skal heller ikke ta den nå.
Jobber ikke i helsevesenet.

Jeg har aldri hatt influensa, så nei skal ikke ta den. Tok den ikke i de andre svangerskapene heller

Jeg jobber i helsevesenet og har ikke tatt den. Jobber med en fysisk klin-frisk beboergruppe, så er ikke nødvendig sånn sett.

Jeg synes vaksine er en falsk trygghet. Ja, man blir kanskje immun mot det viruset de tror blir mest aktivt i år, men man kan fortsatt få et x-antall andre influensavirus. I fjor var det under 30% dekningsgrad på vaksina. Har mer troa på andre beskyttelsestiltak.

Er overhodet ikke vaksinemotstander, tvert imot, skjønner godt folk tar den siden de finner trygghet i det. Men akkurat influensavaksina ser jeg ikke poenget med, for egen del. Hadde så klart tatt den om jeg jobbet med spesielt syke mennesker.
Men en beskyttelse på 30% Så er det fortsatt mange tusener som ikke har blitt syke og garantert titalls som ikke har dødd. Med tanken på hvor mange som dør hvert år av influensa hvert år så er 30% ganske mye likeveld. Må får og så gjerne mildere symptomer om man blir syk selv om den ikke beskytter helt så falsk trygghet er det langt fra.

Jeg har tatt den og jobber ikke i helsevesenet. Jeg er uansett i risikogruppen pga problemer med stoffskifte og som gravid er imumiteten vesentlig svekket. Jeg mener at det ikke finnes noe grunn til å ikke ta den så lenge bivirkninger ikke er farlige og man kan faktisk redde livet til fosteret man bærer på i verste fall

Dersom man aldri har hatt influensa tidligere, er det faktisk større sannsynlighet for at du får det i år, og økende etter hvert år du ikke har hatt. Det er fordi kroppen da har 0 antistoff mot influensa, mens de som har hatt kan ha antistoffer som passer mot sesongens influensa.

Er så enig i at å ikke ta vaksinen er som å meske seg med spekemat og upastaurisert ost hele svangerskapet, ja til og med snus og røyk som også kan føre til fosterDØD som influensa! Hvorfor høre på noen konkrete helseråd og ikke andre??? Våkn opp jenter!

Tenker det er heilt greit folk ikke har tatt vaksinen tidligere. Og heldig at dere ikke er blitt syke heller! Men som gravid ville jeg absolutt ikke tatt den sjansen... er jo en grunn for den anbefales for gravide selv om en ikke har andre risikofaktorer!! En influensa er ikke så farlig for deg kanskje, men for fosteret kan det være veldig farlig ☺️

kan inte fatta och begripa att man risikerar att låta bli, fordi man mest sansynlig ikke blir sjuk. Konsekvenserna av influensa som gravid är langt värre än bivirkningerne av vaksinen. Och som en ovan skrev, ju lengre siden det är du hade influensa ju större är risken att du drabbas... Men hver sin smak och hver sin baby.

Har aldri fått anbefaling om å ta den heller jeg. Verken av jordmor eller lege. Legen har ikke sagt noe denne gangen heller, får høre hva jordmor sier

Har aldri fått anbefaling om å ta den heller jeg. Verken av jordmor eller lege. Legen har ikke sagt noe denne gangen heller, får høre hva jordmor sier
Kan være greit å ta det opp med jm/lege, ikke nødvendigvis slik at de klarer å tenke på alt på første møte :)

Men en beskyttelse på 30% Så er det fortsatt mange tusener som ikke har blitt syke og garantert titalls som ikke har dødd. Med tanken på hvor mange som dør hvert år av influensa hvert år så er 30% ganske mye likeveld. Må får og så gjerne mildere symptomer om man blir syk selv om den ikke beskytter helt så falsk trygghet er det langt fra.

Jeg har egentlig ikke lyst til å diskutere, for jeg har null ambisjoner om å få andre til å ikke ta den. :) Sier bare at folk må være klar over at de kan få influensa, selv om de har tatt vaksine og bør beskytte seg så godt de kan ut i fra det. Mange tror jo også at de ikke kan bli forkjølet omtrent, bare fordi at de har tatt vaksina.

Synes virkelig folk skal ta den, om det får dem til å føle seg trygge.

Å sammenligne å velge å ikke ta en vaksine, hvor folkehelseinstituttet hvert år post influensasesongen kan fortelle at virkningen av vaksinen var mye dårligere enn håpt, og sidestilles det med å drikke alkohol i svangerskapet.. det blir for usaklig.

Jeg har egentlig ikke lyst til å diskutere, for jeg har null ambisjoner om å få andre til å ikke ta den. :) Sier bare at folk må være klar over at de kan få influensa, selv om de har tatt vaksine og bør beskytte seg så godt de kan ut i fra det. Mange tror jo også at de ikke kan bli forkjølet omtrent, bare fordi at de har tatt vaksina.

Synes virkelig folk skal ta den, om det får dem til å føle seg trygge.
Ingen vaksiner har 100% garanti så om det er kriteriet for å ta vaksine så er jo alle vaksiner falsk trygghet ;)

Å sammenligne å velge å ikke ta en vaksine, hvor folkehelseinstituttet hvert år post influensasesongen kan fortelle at virkningen av vaksinen var mye dårligere enn håpt, og sidestilles det med å drikke alkohol i svangerskapet.. det blir for usaklig.
Nei, men det er en anbefaling fra myndighetene på lik linje med og ikke drikke alkohol, hva man ikke bør spise, tobakk osv. Og gjennomsnittsstatestikken på hvor godt vaksina har virket ligger på 60% og i tillegg viser statistikken at man blir mildere rammet dersom man får influensa likevel. Risikoen er likevel mye større dersom man ikke tar vaksina. Skjønner hva du mener med at folk trur de ikke kan få en enkel forkjølelse dersom de er vaksinert, det er tull. Men mange skjønner ikke forskjellen på forkjølelse eller influensa heller etter min erfaring.

Back
Topp