Vår PGD-reise

Idag kvernet det for mye tanker i hodet på meg, og skuffelsen ble så stor av Coop-medlemstilbud som var eneste som lå i postkassen. Jeg er blitt litt besatt av den postkassen, og det har tært litt på.
Etter å ha googlet meg frem til hvordan jeg ringer et svensk nummer med bindestrek, så ringte jeg til genetisk avdeling på Karolinska. De hadde ikke noen dato til meg enda, og visste heller ikke om det ble før eller etter sommeren fordi det var noen før oss i køen:)
Hadde vært gøy med dato, men kjenner likevel at den telefonen var litt beroligende. Jeg har senket skuldrene, og har bestemt meg for at postkassen, den skal jeg igjen ha et avslappet forhold til:D
 
Lenge siden siste update her, i går fikk jeg mail fra Sverige, og vi skal til Stockholm på samtale 4. juli:D
 
Da er det på tide med ny statusoppdatering her, for denne gangen er det faktisk noe å fortelle om.
Med dekkhistorier om billige flybilletter, svipptur til Stockholm og med innstillingen om at vi må leve mens vi kan, reiste vi til Stockholm på onsdag. Jeg hadde vært forkjølet og på og av med feber siden søndag, og er ikke blitt helt bra igjen enda.
Det å skulle reise var blitt et ork, men en nødvendighet.

Onsdags kveld reiste vi fra Bergen til Stockholm, litt forsinkelser med SAS, men kom oss frem til hotellet i Stockholm tilslutt. Spist hadde vi ikke, men hadde heldigvis spottet en Max burgersjappe borti gaten, og rakk akkurat en svensk grønn COOP før den stengte. Det ble burger i hotellsengen, til middag/kvelds og så var det bare til å finne puten. Jeg var nok litt spent, for mye søvn ble det ikke den natten.

Torsdag hadde vi time på hos genetisk på Karolinska kl 10:00, så det var opp og hopp og i dusjen i halvsvime kl 07:30, vi kom oss på en buss, og det var heldigvis lett og finne fram. Siden jeg er så kjent med sykdommen min, var det kort prosess på genetisk. Vi snakket litt med en veldig hyggelig lege, som forklarte oss litt om gangen i det. Tidsperspektiv på DNA-profilen, kunne han ikke si noe om, men det kunne ta litt tid. Max 9 mnd sa han, men vi krysser fingre/tær osv for at det går kortere tid. Måtte få samtykke av mamma for at de kunne bruke genmateriale fra henne også som Haukeland har lagret. Hun har nemlig samme sykdom som meg, og de trengte dna fra et nært familiemedlem.

Etter blodprøver av oss begge, ble det å sette seg i taxi i en halvtime, for å reise på klinikken for reproduksjon som befinner seg i en helt annen del av byen. Her var prosessen litt mer omfattende. Mannen måtte gjøre sin jobb, og etterpå var det blodtrykk av meg, og hilste på jordmor. Deretter var det å snakke med en svært hyggelig lege, og vi gikk gjennom min helsetilstand. Prolaktinomet, og manglende mens ble selvfølgelig tema. Under ultralyden fant hun 15 egg på hver side som var veldig aktive, men som ikke blir sluppet. Sa derfor at overstimulering kunne bli et tema, og det var noe de skulle prøve å unngå når de kom så lang. Slimhinnen min var veldig tynn, så mangler østrogen i kroppen. Kjente at alle disse tingene ble grobunn for litt bekymring. Det kunne været prolaktinomet som forstyrret, men siden jeg er medisinert for det, og verdiene var normale i mars/april, trodde hun egentlig ikke det.

Min bekymring var om ikke vi skulle få dette til pga. dette, men det virket ikke som om det var noe tema å ikke gjøre som planlagt. Det ble tatt endel blodprøver, og hvis hun fikk tid til å analysere dem selv, så skulle hun sende avgårde resultatet igår. Så satser på brev i postkassen ila neste uke.

Etter dette var det samtale med en kjempehyggelig jordmor som geleidet oss gjennom hele prosessen via animasjoner på en ipad, og jeg fikk opplæring i medisiner. Fikk prøve å sette sprøye i magen, noe som var null stress i forhold til hva jeg er vant med. Blanding av pulvermedisin er jo også noe jeg gjør to ganger i måneden, så enkel pasient å ha med å gjøre på de tingene.

Ble veldig mye informasjon for en nybegynner, men foreløping er det jo bare å vente vi skal:)

Det plasket ned resten av dagen, så shopping og sightseeing ble det dårlig med, dautrøtt og sliten var vi også. Vi reiste tilbake til hotellet, og ut igjen for å finne en biffrestaurant som skulle være bra. Maten var fanastisk, så vi spiste og landet i hotellsengen igjen.

SAS var selvfølgelig forsinket hjem igjen også, så shoppe til sambo fikk vi gjort i noen flyplassbutikker. Jeg tok shoppingen på nett fra sofaen da jeg kom hjem. I natt har jeg sovet ti timer i strekk, og er fremdeles grusomt forkjølet.

Neste gang går vi fullstendig undercover og radio silence, orker ikke flere dekkhistorier og mer dikting:joyful:
 
19. juli var siste oppdatering, siden den gang har det egentlig skjedd fint lite, og først nå ser vi endelig lyset i tunnelen. Sende en mail til Karolinska og spurte om de visste noe mer om hvordan de lå an med DNA-profilen vår. Fikk gledelige nyheter om at de regnet med å ha den klar ila 3-4 uker:happy:
Så før februar er omme har jeg kanskje startet på medisiner, og før sommeren en gang, så er jeg kanskje gravid:Heartpink
 
Da går det fort til oppstart og forsøk. Så spennende Landus!
 
Da går det fort til oppstart og forsøk. Så spennende Landus!

Ja satser på at det går raskt :happy: Alt av resepter ligger jo klart, så genetikerne er det eneste vi venter på:)

Er kjempespennende ja:D

Kjekt å følge deg for tiden også, nå går det veien!:Heartpink
 
Ja satser på at det går raskt :happy: Alt av resepter ligger jo klart, så genetikerne er det eneste vi venter på:)

Er kjempespennende ja:D

Kjekt å følge deg for tiden også, nå går det veien!:Heartpink
Jeg krysser fingra, synes det er spennende å følge med i kulissene.

Greit å reseptene klare, her har de kommet bare dager før jeg har trengt dem. Så har vært litt stress :rolleyes:.

Nå håper jeg virkelig dette her holder til august, for i morgen er jeg 11 uker, og føler det blir mer og virkelig for hver dag som går nå :nailbiting:
 
Jeg krysser fingra, synes det er spennende å følge med i kulissene.

Greit å reseptene klare, her har de kommet bare dager før jeg har trengt dem. Så har vært litt stress :rolleyes:.

Nå håper jeg virkelig dette her holder til august, for i morgen er jeg 11 uker, og føler det blir mer og virkelig for hver dag som går nå :nailbiting:

Kjekt at du vil følge med:happy:
Reseptene fikk jeg med fra Stockholm i juli, så de har lagt klare en stund.
Fingrene er krysset for deg, jeg har troen;)
 
Kjekt at du vil følge med:happy:
Reseptene fikk jeg med fra Stockholm i juli, så de har lagt klare en stund.
Fingrene er krysset for deg, jeg har troen;)
Greit å vite hva du skal ta når den tiden kommer. Spennende med forsøk. Men kjenner at jeg ikke savner det nå.
Trapper ned på medisiner og gleder meg til å være fri for dem snart. Vært to måneder, pluss stimuleringa nå.

Men jeg skal følge med når du starter og krysse det jeg kan for dere.
 
Telefon fra Karolinska idag. Hadde fem minutters pause i fellesmøte på jobb, og da ringte telefonen. Jeg starter på medisiner allerede på lørdag. Kort protokoll så rett på Menopur :D Uttak uke 10, og jeg er skrekkslagen!
 
Back
Topp