Unikes Unikum & hverdagstrollene

Tusen takk, jenter❤️ nå ligger jeg m ctg. Lege er forsinka. Og jeg er , tross en god natt søvn, fremdeles veldig trøtt. Klarte å laste ned bv app og er helt grønn på slike apper, så kan bli mye feil ifra sykesenga. Skal prøve å komme med videre rapporter etterhvert ❤️

Sent from my iPhone using BV Forum

Aron kom på noe dramatisk vis til denne verden 11.07.14 kl 09.30. Vekt: 4530 gram. Lengde : 53. Forløsningsmetode: hastekeisersnitt. Skriver mer senere når smertene har gitt seg litt .

Her er min historie:

Termindatoen 2 juli kom og gikk uten at murringene var nevneverdige. Kontroll på sykehuset viste at tappen var fullstendig umorden og lukket. Ny kontroll ble derfor satt opp 7 juli. Også denne passerte jeg med samme resultat. Grunnet høy alder ( 37 år) fikk jeg derfor vite at 9 juli skulle bli dato for igangsettelse, da med ballong med hjemreise:

Onsdag 9 juli:
Kl 13:
CTG, viste høy basalfrekvens hos barnet
Etter ballonginnsettelse fikk jeg vite at de ville jeg skulle bli der og legges inn

Et par timer etter lå jeg med intens smerte non stop i 3 timer, hvor jeg lå alene og holdt meg fast i ei bordplate og pusta og lagde lyder igjennom hele seansen. Deretter stoppa det. Resten av kvelden ga meg kun rier hvert 10 minutt et par timer og hvert 4 minutt et par timer. "Dette er mer normalt", tenkte jeg og satte pris på rier med tilhørende pauser.

Torsdag 10 juli:
Kl 8:
Ballong tas ut. Lege sjekker livmortapp: 1 cm åpning. Modningsgele settes inn. Får vite at jeg skal få "tak" etter 10-15 minutter. Men minuttene går og timene går uten at noe merkes annet enn forsiktige "murringer" som jeg kaller dem. Ei jordmor sier til meg ved CTG : "Murringer , sier du ..? Haha du har tak! Jeg ser jo det! Deg må vi passe på tror jeg, for du har høy smerteterskel!!" Jeg synes det var vanskelig å ha tillit til det, så jeg bare lo det bort.

Kl 16:
Undersøkelse kl 14 ble forsinket med 2 timer. Ny lege inn, sjekker og kommer frem til samme resultat: 1 cm åpning. Thats it. Ny modningsgele settes inn.

Kl 19:
"Muriinger" kommer med jevne mellomrom. Jeg har behov for å gå ut av sykehuset og kontakter barnefar for en kort spasertur bort til en krakk rett utenfor. Der sitter vi og snakker og har det fint ca 1 time. Er tilbake på sykehuset kl 23.

Kl 00.00, natt til fredag 11 juli:
Jeg blir anbefalt en lett sovemedisin : antihistamin+ paracet. Jeg tar det, men får ingen effekt fordi
intense smerter starter. Er ca 2- 2,5 minutter mellomroms pause. Varighet på rier er 1 minutt. Jeg er alene og puster meg igjennom dem. De er tøffe og jeg fokuserer på å telle antall pust. Det er 8-10 dype inn/ut-pust pr rie. Jeg puster meg fra høyre side til venstre og tilbake og ser ut jeg prøver å være en menneskelig vifte.

Midt i dette smertescenarioet henger jeg på appen Contraction Timer som en klegg. Og den hjelper meg også igjennom. Helt til jeg får opp følgende beskjed: Det er kun 10 registrerte som er gratis , men annen app kan lastes ned. "Dette er ren ondskap!" , tenkte jeg..og lastet ned ny app i neste pause.

Kl 02.00
Smertene er de samme. Nå er det kun 1,5 minutter imellom. Jeg vil gå for den tunge varianten av sovedosen de har å tilby og plinger på pleier. Hun sier at CTG måling må foretas først før hun kan gi meg morfin.

Kl 02.30:
Pleier kommer med CTG.

Kl 03.30:
Nå har CTG vart 1 time, og den viser at barnet har for høy puls til at jeg kan få morfin. De fjerner ikke CTG. Jeg må klare meg også fremover uten smertestillende. Får også vite følgende av jordmor:
"De riene du har nå er de verste fødselsriene en kan ha. Men , ikke for å være slem, de kommer ikke til å føre til noen som helst åpning. Beklager at du ikke kan få morfin". (Her kunne jeg fint knekt sammen. Men jeg valgte å klamre meg til pust for pust, og holde meg fast til en ren positiv innstilling. Som at jeg holdt meg fast til en fjellvegg. Mistet jeg grepet, ville jeg miste forstanden. )
Er fremdeles alene, nå også uten noe å se frem til.

Kl 03.30-05.10:
Fra nå av og utover er det rimelig tåkete for meg. Nå går alt i ett. Smertene er de samme , med samme mellomrom.

Kl 05.10:
Jeg spør pleier om jeg kan ringe noen som kan være hos meg. Får klarsignal og ringer venninne i en riepause. Rekker kun å si : "Kom. Jeg trenger at du kommer nå" . Jeg må tisse og får ikke hjelp til dette. Er nå koblet til CTG + har veneflon i armen pga Ringer acetat ( har fått feber).

Kl 05: 40:
Klarer ikke å holde meg fra å tisse lenger. Venninnen min må være rett rundt hjørnet nå, men jeg må gå på toalettet. Dette er ikke lett med så sterke rier så tette som haggel, og veneflon og ctg. Jeg ringer derfor på pleier, og en litt snål jordmor kommer.Hun stoler jeg ikke på i det hele tatt , men jeg skal jo bare tisse. Samtalen er som følger:
Hun: "ja..?"
Jeg: "Jeg må tisse.."
Hun: "ja? er jo bare å gå det..?"
Jeg: "jeg trenger hjelp.."
Hun: "Vi har ikke tid til sånt nå..her fødes det overalt i natt..i gangene og.."
Jeg:" ??"
Hun strekker ut en hånd, som om det er alt jeg trenger hjelp til. Riene presenteres samtidig.
Jeg klarer å vise at jeg er irritert og river med meg ledningene mens jeg stabber meg som ei kråke med rier til toalettet. Sekunder etterpå står venninna mi i døra og Jordmor Jævlig vier i samme sekund hele seg til meg. Hadde jeg ikke hatt så vondt så hadde jeg bedt henne søke jobb på Hotel Cæsar. For makan til god tid og påtatt omsorg skal man lete lenge etter. Det var like før hun tok frem strikketøyet. Selv om jeg kunne vrengt henne som en våt klut verbalt sett, så er hun en flue i et vannglass for meg. Den lille energien jeg har igjen er til lillegutt og meg.

Riene er så kraftige at jeg sovner mellom dem. Jeg snorker det ene lille minuttet som er mellom riene. Så sliten er jeg. Og så fin er menneskekroppen at den prøver å hente seg inn i alle situasjoner.

For hvert toalettbesøk legger jeg bindet mitt på vasken til undersøkelse av jordmor. Det er under sterk tvil at disse sjekkes.

Leger kommer i flertall og mange ganger innom for å studere CTG. De er bekymret. Feberen min stiger, lillegutt har for høy puls.

Ca kl 08.00
Jordmor fra Himmelen kommer på vakt. Profesjonell og hjertelig. Samtidig. Hun vet at jeg har høy smerteterskel. Hun vet at jeg er skeptisk til smertestillende. Hun kjenner meg nesten ikke igjen. Jeg er i en tåkeheim kun bestående av intense smerter. Hun følger meg på toalettet og oppdager at bindet mitt inneholder misfarget fostervann.

Plutselig begynner det å gå fort. Hun ruller sammen CTG-papirene. Løper til legenes morgenmøte. Snart kommer en lege løpende inn på rommet : "15 MINUTTER TIL OPERASJON"

Rommet fylles av folk og instrumenter. Jeg ligger som Gulliver i eventyret: rett ut med armer og bein hvor folk holder på overalt.

Løpende lege roper på nytt: "10 MINUTTER TIL OPERASJON. FORT DERE!"

Folket skriker tilbake at de gjør så godt de kan. Jeg barberes nedentil samtidig som blodtrykk tas på venstre arm, blodprøver på høyre, og kateter legges inn i en fart.

Det morsomme er at de spør om det gjør vondt. De kunne lagt inn kateter med heliumballong med Rosa Pantern på før vi kunne snakke smerte for min del.

Jeg stresser med at de skal bli ferdige. Jeg vet at jeg bruker opp mye tid pga riene, og jeg vil at de skal slutte å spørre meg om alt er ok osv. "Kjør på!" sier jeg. "Kom igjen!"

Jeg trilles på båre i hui og hast inn på operasjonsbordet. Der er et team kledt i grønt. Sikkert 15 mennesker. Det kjennes ut som alle syns det er viktig å presentere seg for meg med navn og hva de skal gjøre med meg. Snakkende grønne munnbind popper derfor frem foran ansiktet mitt. Jeg avbryter og svarer hver eneste en: "Gjør det du må!".

Jeg blir mer og mer stressa. Minuttene går fort. Jeg stjeler mange av dem. Akkurat hvor mange har jeg ikke peiling på der og da, men at det nesten er 50% er ikke vanskelig å regne ut når hvert 1,5 minutt tar 1 mnutt med rie. De kan jo ikke sette bedøvelse midt i en rie, og idet jeg blir løftet over på operasjonsbordet kommer en til: "KYNNERE!" roper jeg . Like informativ som en militær.

De ler: "Det der er ikke kynnere.." Klar for spinalbedøvelse. Ny rie. Må vente. Når ria er ferdig har vi 1,5 minutter på oss på å sette bedøvelsen. Overlegen og jeg har avtale om hva jeg skal gjøre så snart ria er over: Si ifra, få hjelp til å sette meg opp så fort og så krumbøyd jeg bare kan. Jeg er så spent på om han rekker det.

Få sekunder senere har han satt to stikk, og jeg blir med ett veldig letta. Nå kan ikke riene lage tidsnød for oss lenger.

De sjekker om jeg er bedøvd, skjærer og drar. Jeg har det så fint. Totalt avslappa. Det er en drøm å få pause fra riene og det går snart opp for meg at de ikke kommer tilbake. Det tar litt tid å tro på. Som å ha levd med en voldelig mann over lenger tid.

Straks raser tankene over på noe ganske annet: "Rekker vi det? Skal jeg forberede meg på at han ikke lever?" (Slik jeg har gjort i 9 mndr, men skyldt på irrasjonell angst for feilbehandling.)

Skal jeg-bør jeg-må jeg..? Kroppen kjennes stiv av skrekk, selv om jeg er bedøvd fra brystet og ned. Armene mine ligger på "planker" ut til siden med intravenøst og diverse målinger. Men jeg kjenner meg hengitt på en god måte: Jeg har ikke lenger noen påvirkning på resultatet.

Plutselig ser jeg munnbindfolka får øyne som smiler. Dette må jo ha gått bra. Jeg strekker hodet bakover mot en pleier og hvisker "lever´n..lever´n?"

Jeg får ivrige nikk samtidig som jeg hører et vræl som ikke stopper. Øyegropene mine fylles med vann og jeg må be noen fjerne tårepyttene for at jeg skal kunne se.

De viser meg kjapt en stor blodig unge opp ned med vræl før de løper ut med han. Jeg aner virkelig ikke hvordan han ser ut. Det er det samme for meg. Jeg har all verdens tid på å bli kjent med han og kjenne han igjen.

De som lapper meg sammen spør hva han heter . "Aron", sier jeg. "som betyr fra fjellene".

De er enige i at det er et sterkt og stødig navn.

Lite vet jeg da at livet hans ville forblitt et ukjent kapittel om vi hadde vært senere ute.

For i ettertid har jeg fått høre at legene ikke visste at han hadde svelget så store mengder misfarget fostervann..at hadde de ventet lenger så ville han nok ikke overlevd.

Alle smerter, all uheldig behandling er som regn på en solskinnsdag.

Ingenting kan stå i veien for den absolutte lykke som lille Aron er :love7

- the happy end-

Last edited:
Jøjje meg, dette var sterk lesning. Venter spent på fortsettelsen.
Hilsen en augustsnik
Og selvsagt: gratulerer så mye med gutten!!!!

Uff! Så dramatisk. Er også spent på fortsettelsen :) har tenkt masse på deg!

Gratulerer med lillegutt [emoji173]️

Sent from my iPhone

Jeg hadde helt klump i magen på slutten av historien din der, fy så bra du skriver. Og jeg blir helt imponert over deg- gang på gang! Alt du får til alene..Alt du takler og kommer deg igjennom. Du er virkelig tøff og uten tvil en fantastisk mamma for gutten din. Gratulerer så mye, gleder meg til å lese resten :) klem<3

Barnefar

Grunnet omstendighetene tok jeg kontakt med barnefar når jeg kom på overtid. Han besøkte meg på sykehuset og vi gikk småturer ut til krakken ute i friluft. Han kjøpte ting jeg ville ha og var som en kjæreste å regne. Han holdt meg, masserte ryggen min, vi kysset, og hadde alt annet på pause. Alt annet enn øyeblikket og vår sønns snarlige nedkomst.

Han er rolig og trygg og stresser meg ikke. (Som andre gjør med spm og kritiske vinkllinger på allting) Jeg sa til han at selv om vi har det sånn her nå, er jeg fremdeles sinna på han pga hva han har gjort og ikke gjort mot meg i svangerskapet og også bruddårsaken. Han skjønte det.

Som overtidstida strakk seg utover, strakk også "øyeblikket" seg utover og jeg følte for å ta opp hvem som skulle være med på fødsel. I utgangspunktet skulle mamma og min venninne være med, men jeg så at mamma kvia seg etterhvert som dagene gikk. Hun brøt nesten sammen i tlf over at jeg hadde satt inn en ballong. Da skjønte jeg at her måtte endringer til. Mamma var superletta over å slippe, og barnefar strålende fornøyd over å få være med.

Det var klart at hvis det ble keisersnitt ville jeg ha med min venninne på det. Hun var alltid nr 1 til å være med på fødsel og også fordi hun hadde gått igjennom keisersnitt selv.

Så ble det keisersnitt og det i hui og hast og venninna mi var heldigvis der. Flaks.

Barnefar fikk vite pr tlf at han var blitt pappa til en stor liten gutt.

På barsel fikk jeg en fødestue som rom og det var god nok plass til å be hele gjengen syntes jeg. Så jeg ba familien hans og familien min for visitt samme kveld. Det var ikke alle som kom, men da hadde jeg gjort et forsøk.

I dagene som fulgte fredag 11 juli ( fødselsdagen)- mandag 14 juli (utskrivingsdagen) var barnefar på pletten og hjalp meg å komme med småting og å bære bagasje ved hjemreise. Vi dro til mamma, der jeg skulle være et døgn. fra mandag til tirsdag.

Mamma er gml og klarer bare å være bestemor ved kos. Jeg fikk etterhvert enda sterkere smerter og klarte ikke bevege meg, ringte derfor barnefar igjen på tirsdag og ba han komme for å ta oss med hjem til meg. Nå måtte han trå til å være hos meg og Aron 24 t i døgnet.

Barnefar holdt ut 1 døgn. Deretter måtte han hjem "å tenke over situasjonen". Han pakket derfor bagen onsdag 16 juli, og siden har jeg ikke hørt noe fra han.

Barnefar er veldig omsorgsfull og hjelpsom, men klarer ikke å stå i det. Han stikker av når det er slitsomt eller når det blr et lite ubehag.

(Han sliter med å åpne konvolutter og er derfor en gjeldsslave med et overbelånt hus. Dette huset burde han har solgt for mange mndr siden og lovet meg å rydde opp i dette og selge i februar. Han pratet om at han hadde en megler og hadde tatt bilder av huset for salg , da i februar. Han kuttet kontakten med meg samtidig. Jeg sa til han at jeg hadde avslørt han og at det ikke fins noen Anders som er megler i det firmaet han nevner. Firmaet er også ukjent med at boligen hans skulle legges ut for salg og det var ingen registreringer på han da jeg drev research i mars. Han sa så at han ikke var fornøyd med megler og derfor ikke hadde solgt. ("Ikke fornøyd med megler??" Mannen har gjeld oppover øra og er skikkelig luksusfellen-fanget..og snakker om å ikke være fornøyd med megler? Galskap!) Igjen forteller han meg at huset skal legges ut for salg nå og at de skal komme og ta bilder neste uke.

"Neste uke..neste uke.." Det var sånn han holdt på i jan/feb også.)

-to be continued-

Last edited:
Alenemor-mat

Det er vanskelig å få i seg nok. Tiden strekker ikke til. Siste to dagene har jeg gjort det slik:

Når jeg våkner: et eple/pære
Ca 09.00: Havregrøt ( liten pose blandes m varmt vann)
Neste måltid : 2 skiver brød + 1 frukt
Neste måltid: 2 skiver brød + 1 frukt

Det er det jeg rekker. Og drikker mengder med vann+ ca 2 store glass juice/melk pr dag.

Håper det er nok utover.

Vil ikke gå for fort ned. Syns ikke noe om hudskjørt :p

"Alt på en gang" , men likevel.."

Det er deilig å være med lille Aron. Men selvfølgelig innebærer det jobb. I dag har han gulpet ned 2 dynetrekk, 1 liten dyne + min store. Han har også bæsjet ned 1 liten dyne + dynetrekk. Dette er jo bare litt ekstra i tillegg til all annen nedgulp/bæsjing. Han har stor apetitt og jeg må i tillegg til brystmelk , gi Nan. Det vil da si at jeg må koke flasker. Det gjør ingenting, men tilsammen blir dette mye. Når jeg i tillegg har problemer med tarmsystemet etter operasjonen og må bruke microlax for å få tømt tarmen en gang hver dag.

I går hadde jeg vært igjennom 6 bæsjinger når han vulkanbæsjet meg ned på stellebordet og på de klærne jeg skulle ha på meg til fotografen. Det endte til slutt med at jeg løp rundt naken, med en microlax som allerede godgjorde seg i endetarmen min og satte igang sitt, da lille Aron våknet og måtte ha mat. Da endte ammingen rett og slett på toalettskåla, hvor mor fikk bæsjet og sønn fikk mat: samtidig. Et scenario som sikkert gjentar seg utover som en ren rutine som alenemor.

Som keisersnittoperert får jeg ikke bære mer enn sønnen min på 4 kg i 6 uker etter operasjonen, og det å gå med hunden min blir en umulighet når hun trekker. Jeg har derfor fått ordnet meg 2 hundeluftere som skal dele på å gå tur m henne denne uka. Så tar vi uke for uke. Den ene hundeluftern tar seg godt betalt, så jeg håper jeg slipper å hyre henne 100% i 5 uker. Takk og lov for hun søte andre som ønsker å gjøre dette gratis og ser på det som en vinn-vinn-situasjon hvor hun også får kommet seg ut litt.

Nå som det er løst med hundepass, finner jeg ut at lille store tispa mi har fått løpetid. Og alle som har tisper vet at det innebærer konstant piping 24-7 i 3 uker, blødninger, uro og oppmerksomhetstrang.

MEN: jeg er utrolig glad for et par ting i dag:

1-måten jeg løste bitchy opptreden på fra B3-besøk
2-måten jeg løste handlingen på

1: Aron og jeg var på sykehuset for å fjerne mine agraffer. Jeg visste at legen som opererte meg ville ha en samtale med meg under barselbesøket, men jeg fikk ikke anledning til å snakke med henne under oppholdet og tenkte at jeg skulle prøve nå mens jeg var der. Jeg gikk derfor til fødeavd B3 og møtte på ei kronbitchy ei. Hun sa ganske så krasst og djevelsk at : "Joda! Hun er her. Hun opererer! Så jeg foreslår at du setter deg godt til rette på dagligstua og smører deg med en STOOOOR dose tålmodighet!!" Jeg: "Nei, den tålmodigheta mi har dere her på B3 tatt!!" Bitchen har et dårlig rykte. Jeg er så uendelig glad for at jeg er ferdig med å føde der nå. Venninna mi som ennå er høygravid stakkar, har advart meg mot henne. Hun har vært inn og ut av sykehus pga div problemer i svangerskapet og jeg ber på mine knær om at hun verken får henne eller hun jeg hadde som ikke ville hjelpe meg.

2: Etter sykehusbesøket var Aron og jeg på vei hjem da jeg plutselig kom på at jeg godt kunne klare å løse handleproblemet. Jeg dro så på butikken med Aron i bæresele, fikk butikksjefen til å gå rundt og handle for meg og bære ut varene i bilen. Jeg betalte og dro. Følte meg litt som en dronning, men pytt hehe. Vel hjemme ser jeg naboer står og har gateprat, de blir avbrutt av en stresset mor som kjører opp til dem og sier: " Jeg trenger hjelp av noen jeg..bærehjelp!" En nabo var raskt på pletten og bar inn alle varene. I tillegg ba jeg han ta Aron så jeg kunne tisse. Funka som fjell det! Han skrev opp navn og nr sitt , og sa at jeg bare kunne ringe han om det var noe jeg trengte hjelp til.

Alt på en gang, ser dere, men likevel..så løser det seg :)

Barnefars familie vs dåp

Jeg får stadig sms fra Arons farmor. De inneholder som regel "tenker på dere, håper dere har det bra,sitter og ser på bilder av lille Aron" osv. I dag fikk jeg "Tenker på dere! Hva mer kan jeg si!"

Jeg lurer på hva hun vet. Jeg tviler sterkt på at sønnen hennes har vært ærlig mot henne og fortalt at han rømte med halen mellom beina ..hjem for å "tenke over situasjonen". For så å la være videre kontakt med oss. Det er nå en uke siden. Men hun har ferie og er nok hjemme og ser over til nabohuset. Til han som også er hjemme på 2 uker betalt omsorgsperm, uten å ha omsorg for noen andre enn seg selv.

Jeg ba alle på visitt den dagen Aron ble født. Barnefars søster kunne ikke komme pga migrene. Men en gratulasjon kunne hun vel sendt pr sms. Men neida.

Jeg og min familie får besøk fra utlandet i slutten av august og jeg har derfor lyst til å døpe Aron mens de er her. Men hva gjør jeg med barnefar og hans familie? Det er egentlig helt på sinplass å droppe dem. Barnefar har stikki fra oss så mange ganger nå.

På en annen side så er det Aron sin dag og han fortjener alle rundt seg. Men den farsgjengen er så ustabile og jeg er redd for å ha f x farfar der. Det kan bli uro. I tillegg tror jeg neppe barnefar tør å møte opp. Og jeg blir atter en gang provosert om han ikke deler på regninga. For det syns jeg han skal gjøre om han skal delta.

Mange spm her altså.

Dåp 24 august kl 11:00
Kirken
: booket, spørre fetter om han kan spille i kirken.
Lokale: booket, kr 3000,-.
Gjester: 25 voksne, 5 barn, 3 spedbarn
Mat: snitter 5000 + pizza til kidsa 500= 5500,-.
Drikke: 500,-.
Kaker: 2500,-
Dekor: 1000,-
Invitasjoner: spørre fotograf om vi kan bruke et av bildene han tok på søndag, ellers lage korta selv. 6000,- inkl fotografering/bilde på lerret/album/div til å lage kort selv)
Nb: husk å sende mail til Italia, slik at de vet at det er dåp når de kommer. Done!
Antrekk, meg + Aron: har lånt altfor stor dåpskjole. Har ellers gavekort til å bruke på Aron, ca kr 1000,- på antrekk/div til meg.
Gave til Aron: Ca 2000,- settes innpå konto. (Må vente til jeg har betalt ned mastercard)
Uforutsette utgifter: Ca 1000,-.

Nb: Husk å kjøpe blomster + lys til å sette på grava til pappa rett etter dåpsseremonien.

Totale utgifter: 20 000,-.

To do-list

* Spørre 2 venninner/andre om de kan dekorere lokalet + hente mat og drikke mens vi er i kirken. Pluss plukke blomster for dekor. Og vaske opp/rydde under feiringen. Må beregne betaling.
* Spørre faddere om fadderskap.
* Kartlegge gjesteliste
* Lage invitasjoner + bordkort (Husk blekk til printer).
* Lage potetgull/popcorn -krus av avispapir
* Spørre fetter om å spille i kirken

-to be continued-

Last edited:
:HeartredAron 2 uker i dag :Heartred

Kjære gutten min.

Nå ligger du og sover. Kl er 22, og du har sovet 1 time. Dagen i dag har sikkert vært annerledes enn andre dager vi har hatt sammen. Alt flyter i hverandre. Mamma er alene om å ha deg vet du. Pappa er noe for seg selv og kommer sikkert på banen etterhvert som du blir større. Mamma bryr seg ikke noe om det. For jeg klarer så fint å ha deg helt alene.

Du er en naturlig brikke i livet mitt. Og ingenting føles strevsomt. Livet har faktisk ikke vært lettere. Nå er mamma 37 år og jeg har ventet siden jeg var 23 på å få deg i armene mine. Det er 14 lange år det, gutten min. Hvor det har kjentes ut som hvert steg har vært preget av sement under føttene. Hvert hjerteklapp har krympet seg sammen i altfor liten plass. Hjertet har måttet late som at det ikke trengte å strekke seg ut. Slagene har måttet vært dempet, blitt hysja ned. Det har vært fysisk vondt å dempe seg av lengsel, av et umettelig behov for å være mamma. De siste 14 årene av livet har vært gråe. En sky har stadig hengt over meg og gitt meg en lut rygg , et trist smil og sorgtunge øyne.

Jeg har vært vant til det. Til slutt så jeg ikke engang hvordan jeg var blitt. Det var slik livet var bare. Det har vært som å bære på en tung,tung ryggsekk med stein på stein på stein. En sekk man ikke nevner at man har, en sekk man aldri tar av seg. En sekk man er blitt så vant med at man ikke vet at den er der engang.

Nå er den sekken borte. Jeg la på meg 35 kg i svangerskapet, og har nå 14 dager etter 20 kg igjen. Likevel har jeg aldri følt meg lettere på foten. Du er grunnen til det, gutten min. :Heartred

I dag har vi stått opp kl 7. (natten ble avbrutt 2 ganger, ved midnatt og ved 03.30-tiden, bleieskift+ pupping) Puppet fra kl 7 til kl 9. Skjønte etterhvert at brystmelka ikke mettet nok og du fikk Nan. Deretter gikk det slag i slag med gulping, bæsjing, tissing, brystmelk frem til ca kl 14. Da sovnet vi begge to etterhvert. En av oss med en brystknopp i munnen. Jeg våknet ca kl 17, og pumpet meg. Fikk ut 60 ml melk på 8 minutter. Så var det bom stopp. Fikk akkurat satt det i kjøleskap før du våknet sulten ved kl 17.30-tiden. Ga deg da brystmelka på flaske, deretter melk direkte fra bryst til kl 20. Avbrutt av noen bleieskift (husker ikke hvor mange) kom det berømte Nan-skriket og du fikk Nan som bestilt. Deretter pupping før du sovnet kl 21.

Som du ser, går det i ett, gutten min. I mellomtiden har vi en hund som piper og vil leke, ut og tisse, ha mat, oppmerksomhet og ut og lukte på blommorna. Hun heter Kari og har løpetid. Hun er 10 år og jeg håper vi har henne lengelengelenge til ennå. Heldigvis har hun nå hundeluftere som tar henne med på 1 times tur hver dag. Vi håper det varer frem til vi kan gå med henne selv og trille tur med vogn. Gjett om mamma gleder seg til det :D

Mens du sover må jeg passe på å gjøre alt annet:
-vaske klær/tepper/dyner/stellekluter ( mye gulping/bæsjing = mye vask)
-oppvask
-koke flasker/pumpeutstyr
-dusje
-gå på do
-spise

Men jeg savner deg hver gang du sover. Jeg tar meg i at jeg sitter og ser på bilder av deg straks du har øya igjen. Jeg er betatt av deg . Er det så rart. Jeg har jo savnet deg hele livet.

Elsklingen min, du er den vakreste, og jeg er så heldig å få være mamman din.

Livet har aldri vært lettere å leve

:Heartred:Heartred:Heartred

Last edited:
CRL mål på UL-bilder

Jeg skal ha dåp og skal ha hvite duker på borda. Og i midten-som en løper-skal jeg ha kopi av UL bilder med info om hvor stor han er på bildet og når det er tatt. Over der igjen skal jeg finne noe gjennomsiktig eventuelt.

Jeg trodde det var det målet som står på ULbildet som heter D, men på det ene bildet står det D 5 cm og CRL 0,2 cm. Da var jeg 6 uker+2dgr gravid og Aron 4 uker+ 2 dgr gml i magen. Stemmer det m 2mm da tro..

Og hvordan finner jeg ut hvor mye CRL var ved videre UL
- 6 uker+2dgr gravid, Aron 4 uker+2dgr = 2mm , står på UL bildet
-12 uker+5dgr gravid, Aron 10 uker+5dgr = 5 cm
-18 uker+4dgr gravid, Aron 16 uker+4dgr = 12 cm
-28 uker+4dgr gravid, Aron 26 uker+4dgr = 23 cm

Født 11 Juli, 41 uker + 5 dgr = 53 cm

De 3 siste målene fant jeg på http://www.babyverden.no/Gravid/Uke-for-uke/Sa-stor-er-babyen-i-magen/

Amming uten grenser

En helt vanlig dag var som gårsdagen

Vi ammet fra kl 11.30-12.30. Var så på et venteværelse kl 13.00 hvor ammingen fortsatte, deretter inn til samtaletime hvor ammingen bare pågikk. Amming der altså fra kl 13-14.15, avbrutt av ca 15 min søvn midt i.

Så skulle vi på senter og hentet bilen. Ble altså 5 minutter pause i amminga, før gutten bar seg igjen og vi fikk da bare kjørt 10 meter før puppen måtte ut. Satt og ammet i bilen ca 10min før det var greit for lillegutt å kjøre 15 min. Da bar det seg ille igjen og jegmåtte ut med puppen på den første krakken jeg fant innendørs.

Etter 10 minutter var det helt ok for lillegutt å ligge kikke seg rundt i vogna. Det holdt i 10 minutter. Jeg var inne på H&M for å se på kjole. Rakk akkurat å rask med meg en før det ble å finne prøverom i all hast..for å amme igjen. Etter 10 min varn fornøyd..akkurat like lenge som det tok meg å hilse på noen kjente, prøve noen singletter utenpå klær og raske m meg en tights..ca 15 minutter altså. Inn i prøverommet igjen. Etter 5 minutter virka han fornøyd og slapp puppen og lukka øya. Ned i vogna igjen og vips lys våken. Klarte oss lenge nok til at jeg rakk å ta ut penger i minibank, 2 minutter.

Dette var kun til kl 16.15. Kort oppsumert resten av shoppingrunden var at vi ammet ;
-mens vi gikk
-før vi dro
-når vi ankom
-utenfor europris på en haug med blomsterjord
-på handledisken til babyshop,lindex og name it

Før vi kom hjem kl 20.30 og gutten fikk vann. Slukte 120 ml vann før han fikk 120 ml nan, deretter pupp. Hvor han endelig sovna.

OG DET GJORDE MOR OG..

Grunnet gårsdagen vil jeg pumpe meg og finne ut dette i dag

-hvor mye drikker lillegutt (+direkte amming)
-hvor mye produserer jeg

Har hørt at en gylden regel for hvor mye lillegutt trenger er : 170 x 4,8 kg= 816 ml: 5 måltider pr dag= 163 ml. Men jeg tror jeg gir mat ca hver 3de timedvs 8 måltider: 816 ml: 8 måltider/døgn= 102 ml. Ser ut til å stemme:

Produksjon
Kl 7 : 170 ml
Kl 10: 30 ml
Kl 13: 50 ml
Kl 17:30: 40 ml
Kl 21: 30 ml
(Midnatt-pumping droppet jeg da Aron har ammet litt etter kl 21.

Lillegutt
Kl 09: 90 ml + amming
Kl 15: 100 ml + amming
Kl 19: 100 ml, ingen amming
Kl 21: 30 ml+ amming+ 130 ml Nan, deretter amming igjen
(Forsøkte med vann kl 23 , men ville ikke ha og fikk brystet igjen da. )

Resultat:
Lillegutt har sovet
kl 11-15 ( 4 timer i strekk)
kl 16-19 (3 timer i strekk)
kl 01.25-

-to be continued-

Last edited:
Har ikke tid til å stikke innom her så ofte lenger. Akkurat nå har nurket endelig sovna og jeg sitter her med hud som klistrer seg. Kunne trengt en dusj. Men så var det den haugen med klær som skulle vært bretta, og oppvaskmaskina sku vært tømt og flasker sku vært kokt. Og jeg burde virkelig snorket godt i de 3 timene dette forhåpentligvis varer. Og istedenfor å gjøre noen av delene, så er jeg altså her inne og skriver av meg litt gruff hehe

Men:
I dag har jeg hatt besøk av mamma som ble med på handletur. Jeg er nok mer mamman hennes enn hun er min, men jeg er vant med det. Fikk i henne pølse og brus og reddet blodsukkerfall. Men jeg hadde ikke lagt det inn at hun måtte bæsje. Og hun bar seg og laga drama i en butikk. Fikk heldigvis roet henne ned og vi dro derfra med roen i behold. Da vi endelig kom hjem , måtte hun ikke lenger.

Midt i dette fikk jeg forberedt dåp som er om 1 uke (og litt annet), og fikk kjøpt:
-10 duker, 5 løpere
-12 små blomster + 12 blomsterpotter
- 2 store potteblomster som skal klippes av og settes i små vaser
- dekor til bordene
- håndskinner kjøpt på apotek (som passet håndleddene mine så jeg slipper måtte vente med å løfte opp nurket til jeg har håndledd som kan bøye seg på morgenene)
- håndskinner feilkjøpt ( må byttes)
- leker på salg til nurket
- gave til ei nyfødt jente
- servietter, lys, smågodt
- potetgull og div snacks

Hjulpet nabo med nettbank i kveld også, og tatt imot hundelufter og hatt en prat m henne også. Gått i ett.

Alt det praktiske blir peanuts å regne mot all tankevirksomhet og følelser som er rundt en som nybakt mor og alene. Nå på 123 må jeg bestemme meg om jeg skal invitere barnefar og hans familie til dåpen. Selv om jeg ikke har hørt noe fra han siden han stakk av fra meg og lillegutt . Jeg får helt vondt av å ikke invitere de gamle i barnefars familie. De uskyldige i dette. De som nok ikke vil leve lenge nok til at lillegutt vil huske dem. Men ber jeg barnefar og hans familie, så er det noen i min familie som setter seg på bakbeina.

Alt dette er mye å ha i huet når ammetåka har lagt seg som sukkerspinn rundt enhver hjernecelle.

Jeg må si jeg savner aller mest å ha en mann å dele all tankevirksomheten med. Selv om han kunne ha bodd på månen for min del.

Heldigvis har jeg bikkja. Et lite vitne til tilværelsen.

Ikke dumt :)

Sliten. Hjelpes..er så overtrøtt at jeg "sovnet" et millisekund istad . Skjedde flere ganger i dag. Jeg skulle ønske jeg kunne ha sovet de få minuttene jeg kan. Aron sover noen minutter flere ganger pr dg. Jeg hadde evnen å snorke på sykehuset mellom riene. Hvert 2 minutt. Hvorfor har jeg ikke den evnen nå...

skal si du er ei tøff tøff dame!! <3 Måtte jo le litt da jeg leste et av innleggene dine nå, (leste visst like gjerne alle sammen her jeg sitter med søvnløsheten min ) Men der hvor du satt på do med ungen. er aleine selv og satt og på do for noen dager sia med en skrikende unge jeg satt og rugga og sang og tenkte over om dette var "normalt" :P . jeg fikk en liten boost av å lese alt dette, måten du tar ting på strak arm på og takler det. :)

Dåp unnagjort 24 august: 28 mennesker inklusiv Aron og meg, men 1 syk. Mat: veldig dyre og eksklusive snitter. Kaker: moussekake, marsipankake m foto, pavlova, Sara bernard, ostekake m blåbær og bringebær. Sanger: 2. Begge skrevet av meg. Tale: kun en kort intro fra meg.Kirken: ble litt surrete. Aron starta gråte ved induksjon. Han lette etter pupp og jeg ble fylt av dårlig samvittighet og stress. Da vi gikk inn etter korset ble jeg fylt av to store følelser: da jeg gikk etter pappas kiste på samme kirkegulv ifjor og det utrolig store at jeg har fått en sønn. Under gudstjenesten gråt jeg igjen: presten nevnte noe om at vi har mistet noen siden sist vi møttes her. Og selv om hun ikke siktet til pappa, ble jeg helt i oppløsning. Atter en gang måtte jeg inn på stellerommet og fikse på trynet. Selve dåpen gikk i surr. Jeg hørte plutselig presten si: er det noen som skal tenne lys? Jeg svarte ja og stresset den ene fadderen , som tok det m knusende ro. Så viste det seg at presten ikke hadde sagt det, men spurt hvem som skulle tørke hodet. Da vi bare skravla baki der, tok gudmora grep og gjorde det. Plutselig var gudstjenesten slutt og vi fikk helt hetta og måtte følge etter presten ut av kirken. Men det var jo ikke vi forberedt på så gudmora som hadde ungen begynte å gå og var stresset på at kameraet hennes måtte være med. Så jeg raska med meg kamera og lue og løp etter dem ned kirkegulvet med kameraet og ei dåpslue .For en eleganse ho ho. Jeg gikk fra lommebok og andre verdisaker, men skulle jo tilbake igjen for fotografering. Under hele seansen, egentlig fra jeg sto opp kl 7, var jeg fjern men effektiv. Jeg hadde sovet fra ca 03,30-7. Muligens kortere. Turte ikke se på klokka. Bikkja bjeffa i ett pga tordenvær, og jeg var helt desperat etter søvn. At jeg i det hele tatt ikke har svimt av i dag er en bragd. Det har vært nære på flere ganger. Etter kirken gikk noen av oss til grava til pappa, tente lys og satt roser der. Det var også veldig tøft. Tårene var ustanselige. Vel hjemme under velkommen-tale kom tårene igjen når jeg nevnte at det manglet en blant oss. Det var nesten så jeg brøt sammen. Men er veldig glad for at jeg gjorde det. Tårer eller ikke . Nå, kl 02:09, er jeg endelig hjemme. Aron sover. Bikkja sover. Fuglen sover. Jeg håper jeg får en uendelig natt med enormt mye og god kvalitetssøvn. Lille Aron har vært et premieeksempel i dag. Alle har villet hatt han. Han gikk fra fang til fang, og jeg måtte nesten kjempe litt for å ha han litt. Jeg fikk han ikke før kl 19. Da hadde han kun fått bleieskift av meg. Ingen kos. Ingen pupp. Kun laget flaske til han og andre ga. Jeg fikk nesten litt korreksjon om jeg så til han. Som at det var viktig at jeg skulle gi slipp. Jeg tror de har glemt hvordan unger på 6 uker og 2 dgr er. Både mor og barn trenger noe kontakt i ny og ne. Litt godt var det at Aron krevde nettopp det kl 19. Og satt en stopper for videre vandring. Han lå på fanget mitt. Der hvor han hører hjemme. Nå er han døpt og er både i mors og Guds favn. Og godt er det å se at etter i dag vet jeg det er mange flere favner som lengter etter han. Ca 25.

Aron smilte av noe jeg sa i går. Flere ganger uten at jeg smilte først . Jeg sa "være her" til bikkja. "Kari, være her". Det var visst topp Aron har også smilt mye av å bli sunget for på italiensk av vennefamilien vår som er på besøk. Han har smilt mer enn det altså, men ammetåke og ingen tid til å skrive det ned gjør at det forsvinner fra minnet

Og i dag sa Aron sitt første ord: "hei" . Flere ganger i dag. Sa og sa. Det kom ihvertfall ut som en lyd. Tydelig også. Moro ! Aron er også ganske sterk i hele seg og har villet stå på magen allerede fra uke 3-4 ca. Mulig tidligere. Har kjent på en frykt at han er for tidlig ute i utviklinga , men passer på og lar han ikke belaste kroppen på den måten. Nå smiler han mens han suger pupp og mamma bekymrer seg om fremtiden..

Back
Topp