Unge mødre Danmark

Og jeg elsker når folk mener jeg er troll bare fordi jeg har litt annet syn på ting enn de fleste andre!

Det er vitenskapelig bevisst at røyking kan få alvorlige konsekvenser for barnet! Hvorfor synes du det er greit å utsette barnet ditt for det med viten og vilje?
 
Og jeg elsker når folk mener jeg er troll bare fordi jeg har litt annet syn på ting enn de fleste andre!
Annet syn på ting? Du mishandler barnet ditt og utrykker deg på en måte som tilsier at du er ganske fornøyd med det du driver med? Skremmende..
 
Tydelig att egoisme og verdens minste viljestyrke ligger til familien! *klapperihendene*
Er ikke i tvil om att din mor også røyka under svangerskapet med deg, for du er vel ikke akkurat den skarpeste kniven i skuffen!


hahaha.. spot on!
 
Det trenger ikke å komme av røyking da ;) Vet om mange barn som ikke er så skarpe, hvor foreldrene ikke røyker. Og ADHD har jo de fleste barn virker det som.

Ja sant det :p Men liker å tro at det kan være en av grunnene xD
 
Søstra mi har 3 svangerskap bak seg, og ho røyk ca 30 Blue Master/Rød3 om dagen, uten et forsøk på å slutte! Første prematurt pga svangerskapsforgiftning, de to neste på termin! Tre flotte jenter, uten problemer!

Ei venninne slutta å røyke på dagen ved positiv test, SA i uke 11, røyka ikke ved neste graviditet, ble også tidlig SA... Da begynte ho og røyke igjen, og røyka ved neste positiv test, og fortsatte... Fødte da en vellskapte gutt to uker før termin...

Så det er nok ikke alltid en sammenheng!



Det er flere undersøkelser som tyder på at barn av røykere kan henge litt etter i vekst og intellektuell utvikling senere i livet. Risikoen for kreft ser også ut til å øke litt hos dem som har vært utsatt for stoffer fra røyk som foster. Dessverre er det og slik at krybbedød er vanligere når man har røykt under graviditeten..

Link: http://www.baby.no/helse/royking/graviditet/
 
Jeg skal ærlig innrømme at jeg røyka selv forrige svangerskap, ikke at det er noen unnskyldning sånn sett men jeg var veldig ung den gang, tror ikke jeg helt tenkte over konsekvensene. Det er mange år siden, og heldigvis fikk jeg et velskapt barn, flink på skolen og sjeldent syk.
MEN, jeg forsvarer ikke det jeg gjorde, jeg skjemmes av det nå, når jeg ser tilbake på det. Og jeg skjemtes da! Hvordan kan noen røyke med god samvittighet, med et lite barn i magen? Det at man ikke klarer å slutte er en ting, ( jeg vet hvor vanskelig det kan være ) men å røyke, samtidig som en på en måte er stolt over det, og mener en IKKE gjør en feil, det blir for dumt for meg.
Det er jo faktisk mange bevis på at det KAN gi ( sier ikke at det gjelder alle ) forskjellige skader på barnet, så det er jo en risiko å ta. Men å ta den risikoen uten å ha noen form for samvittighet, og overbevise seg selv om at dette er ok, det er rett og slett hjerteskjærende!
Og hvorfor slutte å røyke inne når barnet kommer, om man røyker når babyen ligger i magen? Er, om ikke mer utsatt der h*n ligger i magen, og dessuten: - røyken henger igjen i møblene og veggene!
Du mener vel ikke at du med god samvittighet kan sette deg ned, rett etter du har tatt en blås, legge babyen inntil de røykdekte klærne dine, og amme h*n, samtidig som du puster røykånden din mot ansiktet til den lille?
 
Jeg prøver ikke å provosere! Jeg bare sier meninga mi! Ingen gode grunner til å røyke nei... Ikke annet enn at det er godt, og at man er avhengig...! Jeg kunne ikke tenkt meg å være ikkerøyker, er altfor gla i røyken min! :)
Men jeg har redusert og gått over til mildere merke nå når jeg er gravid da!
Selvfølgelig ønsker vi det beste for barna våre! Jeg kommer nok ikke til å røyke med ungen i bilen, og jeg og typen har blitt enig om at vi bare skal røyke på loftstua, eller i vinterhagen på kjøkkenet, når ungen kommer!
Du bør også tenke på faren for krybbedød når det røykes inne. Husk at røyk siver inn overalt selv om du lufter! Myndighetene fraråder at foreldre samsover med spebarn hvis den ene røyker! Husk det!!!! I tillegg kan barne ditt få astma av at du faktisk røyker i det hele tatt! Røyk er ikke bra selv om du har gått over til et mildere merke! Bebien din slutter faktisk å øve seg på å puste hver gang du tar et drag av en røyk! Stakkars!
 
Selv om et barn blir født friskt og uten helseproblemer av en mor som har røyka gjennom svangerskapet er ikke uvanlig.

Det vanligste er senskadene barna er utsatt for å få som f.eks kortvokst, konsentrasjonsvansker og de er mer utsatt for å få luftveisplager. Og sannsynligheten for krybbedød øker betraktelig.

Er det virkelig verdt det å være egoistisk?
Trodde enhver mor ville sitt barn det beste, men den gang ei.

Jeg gjør iallefall alt for mine små, og har kuttet ut snus den dagen jeg fant ut jeg var gravid begge ganger. Rett og slett fordi jeg ikke har samvittighet til å skade barnet mitt bare fordi det er "godt", så egoistisk er jeg ikke.

Skam deg!
Tenk på evt den dagen du får et kjempe prematur barn pga røyken din, eller den dagen du kanskje ser at barnet ditt har fått skader som du har påført det under svangerskapet.


Mamma til Novembergutt -12, en ny skatt 27.04.2015
 
Her er vi nok vitne til uvitenhet og det at man rett og slett ikke er særlig oppegående! Trist å lese sånt i 2014! Trodde folk var mer opplyste i dag jeg.. Tydeligvis ikke!!!! &@);$£€%}{~<^~~!$*
 
Det var trist! Men om ho røyka bare 10 røyk i løpet av hele svangerskapet, er det sikkert ikke røyken som er grunnen til at det skjedde! Jeg håper alt går bra for vår del hvertfall! :)

Ikke sikkert, finner vell aldri svar på det, men hvordan tror du samvittigheten, og tankene til mor farer her? Sitter garantert med skyldfølelse og masse "enn om jeg ikke hadde.." tanker.
Tviler på at det er lett og leve med.. :(
 
Ikke sikkert, finner vell aldri svar på det, men hvordan tror du samvittigheten, og tankene til mor farer her? Sitter garantert med skyldfølelse og masse "enn om jeg ikke hadde.." tanker.
Tviler på at det er lett og leve med.. :(
Nei, huff, det er ikke koselig! Håper jeg slipper det! :)
 
Må si jeg flirer av hele tråden nå, og har igrunn gjort det en stund. :p

Noen er tydeligvis ute etter å provosere og egge opp til diskusjon. Hun er sikkert ikke unik i tankegangen sin, men at man viser slik stolthet over sine feil her i livet tyder på at noe ikke er tilstede i topplokket. Hvis hun virkelig er seriøs med kommentarene sine, så håper jeg hun får hjelp selv om jeg tviler på at hun hadde turt å si dette face to face.

Jeg fikk mitt barn da jeg var 21 og jeg er glad for at jeg har såpass ansvarsfølelse at jeg ikke med viten og vilje utsetter barnet mitt for fare bare fordi jeg setter mitt ego først.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Det var trist! Men om ho røyka bare 10 røyk i løpet av hele svangerskapet, er det sikkert ikke røyken som er grunnen til at det skjedde! Jeg håper alt går bra for vår del hvertfall! :)
Tydeligvis ikke den skarpeste kniven i skuffen du da! Stakkars det uskyldige barnet som ligger i magen din! Uff, så fælt!
 
Back
Topp