Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jeg var på tidlig UL i dag, og da spurte hun først om vi var interessert i kjønn eller ville vente. Tror det varierer veldig fra sykehus til sykehus og de som jobber der. Vi fikk hvert fall vite at hun trodde det var jente, men kunne ikke si det helt sikkert - 13+0 i dag.Er det slik at de er skikkelig strenger på tidlig UL at de ikke ser på kjønnet?
Står i brevet ganske tydelig at de ikke sjekker dette. Men ser ut for at flere får en liten pekepinn for det![]()
På mitt sjukehus gir dei klar beskjed om at den tidlige ultralyden absolutt ikkje er for å sjå kjønn, og at dei ikkje seie noko om det. Syns det er heilt rett da den skal avdekka viktige eventuelle avvik - som er det viktigasteEr det slik at de er skikkelig strenger på tidlig UL at de ikke ser på kjønnet?
Står i brevet ganske tydelig at de ikke sjekker dette. Men ser ut for at flere får en liten pekepinn for det![]()

Det er jo også det ul i uke 18 er, alle ultralydene er jo i utgangspunktet for å avdekke avvik, ingen er for å sjekke kjønn. Og det er det viktigste i uke 18 ogsåPå mitt sjukehus gir dei klar beskjed om at den tidlige ultralyden absolutt ikkje er for å sjå kjønn, og at dei ikkje seie noko om det. Syns det er heilt rett da den skal avdekka viktige eventuelle avvik - som er det viktigaste![]()

Heilt enig! Syns personlig fokuset på kjønn tar litt over enkelte ganga. Men eg har vore på ultralyd og fått beskjed om avvik, så kanskje eg er ekstra “sårbar” rundt det der…Det er jo også det ul i uke 18 er, alle ultralydene er jo i utgangspunktet for å avdekke avvik, ingen er for å sjekke kjønn. Og det er det viktigste i uke 18 også![]()

Er nok helt anderledes når man har opplevd at det oppdages avvik eller MA. Desverre så endrer jo fokuset seg litt fra "naiv glede" til krisemaksimering. Men man kan jo også forstå at det med kjønn er spennende, og at det som oftest kan kombineres med en god og grundig undersøkelse. Jeg er litt redd for MA eller store avvik nå. Jeg er faktisk aller mest spent på morkakeplassering denne gangen! Ble helt satt ut sist gang hvor morkake lå over livmorhals i både uke 12 og uke 18. Gikk fra å planlegge hjemmefødsel til å stresse over KS! Heldigvis flyttet morkaken seg fint før fødsel.Heilt enig! Syns personlig fokuset på kjønn tar litt over enkelte ganga. Men eg har vore på ultralyd og fått beskjed om avvik, så kanskje eg er ekstra “sårbar” rundt det der…
Har risikosvangerskap så alle ultralyda er der for å sjå om alt fortsatt er som det skal, og evig takknemlig for at vi får den muligheten og tryggheten![]()
Så jeg bestilte meg en privat UL, som jeg hadde tidligere i dag.
Uff… Lykke til! Håpa alt står bra tilEr nok helt anderledes når man har opplevd at det oppdages avvik eller MA. Desverre så endrer jo fokuset seg litt fra "naiv glede" til krisemaksimering. Men man kan jo også forstå at det med kjønn er spennende, og at det som oftest kan kombineres med en god og grundig undersøkelse. Jeg er litt redd for MA eller store avvik nå. Jeg er faktisk aller mest spent på morkakeplassering denne gangen! Ble helt satt ut sist gang hvor morkake lå over livmorhals i både uke 12 og uke 18. Gikk fra å planlegge hjemmefødsel til å stresse over KS! Heldigvis flyttet morkaken seg fint før fødsel.
Ok!Jeg var på tidlig UL i dag, og da spurte hun først om vi var interessert i kjønn eller ville vente. Tror det varierer veldig fra sykehus til sykehus og de som jobber der. Vi fikk hvert fall vite at hun trodde det var jente, men kunne ikke si det helt sikkert - 13+0 i dag.
da er det sikkert varierende på sykehusene.
Jeg har i uke 18+0, jeg får til privat gyn med offentlig avtale. Sp fikk time tidlig.Mens jeg venter på innkallelse til OUL;
Når fikk dere andre innkallelse til OUL og i hvilken svangerskapsuke er timen?![]()
Jeg har i uke 18+6, fikk innkalling 1-2 uker etter at jordmor sendte forespørsel til sykehuset.Mens jeg venter på innkallelse til OUL;
Når fikk dere andre innkallelse til OUL og i hvilken svangerskapsuke er timen?![]()
Fikk innkallelse nå, hadde TOUL i går. Fått time 19+1Mens jeg venter på innkallelse til OUL;
Takk for svar! Hadde også regnet med å få time til OUL ifbm med TOUL, men 1 uke siden TOUL nå og ikke hørt noe. Får vel ta kontakt etterhvert om det ikke dukker opp noeFikk innkallelse nå, hadde TOUL i går. Fått time 19+1

Fikk time ett par dager etter OTUL. Har time 18+6Mens jeg venter på innkallelse til OUL;
Aha, så de henviser ikke til TOUL og OUL samtidig? Må jeg få fastlege/jordmor til å henvise meg til OUL da?Jeg har i uke 18+6, fikk innkalling 1-2 uker etter at jordmor sendte forespørsel til sykehuset.

Da legen min henviste til ultralyd, fikk jeg begge timer satt opp samtidig . Så jeg fikk datoene bare noen minutter etter hverandre i helsenorge.Aha, så de henviser ikke til TOUL og OUL samtidig? Må jeg få fastlege/jordmor til å henvise meg til OUL da?![]()
Jo, jeg fikk innkalling til både toul (uke 13+0) og oul (uke 18+6) samtidig, omtrent 1-2 uker etter at jordmor sendte inn henvisning. Fra de andre svarene her virker det som om det gjerne er varierende praksis avhengig av hvor man bor?Aha, så de henviser ikke til TOUL og OUL samtidig? Må jeg få fastlege/jordmor til å henvise meg til OUL da?![]()