Ultralyd-tråden

Er det slik at de er skikkelig strenger på tidlig UL at de ikke ser på kjønnet?
Står i brevet ganske tydelig at de ikke sjekker dette. Men ser ut for at flere får en liten pekepinn for det :)

Står i brevet ganske tydelig at de ikke sjekker dette. Men ser ut for at flere får en liten pekepinn for det :)
Jeg var på tidlig UL i dag, og da spurte hun først om vi var interessert i kjønn eller ville vente. Tror det varierer veldig fra sykehus til sykehus og de som jobber der. Vi fikk hvert fall vite at hun trodde det var jente, men kunne ikke si det helt sikkert - 13+0 i dag.

På mitt sjukehus gir dei klar beskjed om at den tidlige ultralyden absolutt ikkje er for å sjå kjønn, og at dei ikkje seie noko om det. Syns det er heilt rett da den skal avdekka viktige eventuelle avvik - som er det viktigaste :love2

På mitt sjukehus gir dei klar beskjed om at den tidlige ultralyden absolutt ikkje er for å sjå kjønn, og at dei ikkje seie noko om det. Syns det er heilt rett da den skal avdekka viktige eventuelle avvik - som er det viktigaste :love2
Det er jo også det ul i uke 18 er, alle ultralydene er jo i utgangspunktet for å avdekke avvik, ingen er for å sjekke kjønn. Og det er det viktigste i uke 18 også :happy:

Det er jo også det ul i uke 18 er, alle ultralydene er jo i utgangspunktet for å avdekke avvik, ingen er for å sjekke kjønn. Og det er det viktigste i uke 18 også :happy:
Heilt enig! Syns personlig fokuset på kjønn tar litt over enkelte ganga. Men eg har vore på ultralyd og fått beskjed om avvik, så kanskje eg er ekstra “sårbar” rundt det der…
Har risikosvangerskap så alle ultralyda er der for å sjå om alt fortsatt er som det skal, og evig takknemlig for at vi får den muligheten og tryggheten :Heartred

Heilt enig! Syns personlig fokuset på kjønn tar litt over enkelte ganga. Men eg har vore på ultralyd og fått beskjed om avvik, så kanskje eg er ekstra “sårbar” rundt det der…
Har risikosvangerskap så alle ultralyda er der for å sjå om alt fortsatt er som det skal, og evig takknemlig for at vi får den muligheten og tryggheten :Heartred
Er nok helt anderledes når man har opplevd at det oppdages avvik eller MA. Desverre så endrer jo fokuset seg litt fra "naiv glede" til krisemaksimering. Men man kan jo også forstå at det med kjønn er spennende, og at det som oftest kan kombineres med en god og grundig undersøkelse. Jeg er litt redd for MA eller store avvik nå. Jeg er faktisk aller mest spent på morkakeplassering denne gangen! Ble helt satt ut sist gang hvor morkake lå over livmorhals i både uke 12 og uke 18. Gikk fra å planlegge hjemmefødsel til å stresse over KS! Heldigvis flyttet morkaken seg fint før fødsel.

Jeg er 11+6 i dag.
Hadde første UL på Ullevål 8+3.
Er satt opp til TOUL 21.11, men syntes at det var så lenge å vente. Og ble så skeptisk når symptomene begynte å avta.:nailbiting: Så jeg bestilte meg en privat UL, som jeg hadde tidligere i dag.
Første bilde fra 8+3, de to andre fra i dag. Føler at det er litt bedre kvalitet på 8+3 (innvendig).
Han på Ultralydklinikken var overbevist om at det var en gutt, så det blir spennende å se. Han så ingen antydninger til noen fortykninger i nakken, og alt så bra ut. Så føler at jeg kan puste litt lettere frem til TOUL nå :)

Vedlegg

• Screenshot_2025-11-10-19-42-00-302_com.miui.gallery-edit.jpg
    Screenshot_2025-11-10-19-42-00-302_com.miui.gallery-edit.jpg
    70,1 KB · Visninger: 49
  • Screenshot_2025-11-10-19-43-29-760_com.miui.gallery-edit.jpg
    Screenshot_2025-11-10-19-43-29-760_com.miui.gallery-edit.jpg
    70,2 KB · Visninger: 47
  • Screenshot_2025-11-10-19-44-16-323_com.miui.gallery-edit.jpg
    Screenshot_2025-11-10-19-44-16-323_com.miui.gallery-edit.jpg
    81,3 KB · Visninger: 47
Last edited:
Alt så flott ut her også på privat ultralyd i dag. Jeg er 11+5 ifølge eggløsning, men ble målt til 12+0. Fikk se en sovende baby først, så våknet den virkelig til når hun begynte å dytte rundt! Den sprellet, danset og tok en salto. Helt fantastisk å se. Nå kan jeg endelig legge MA bak meg :love7

Er nok helt anderledes når man har opplevd at det oppdages avvik eller MA. Desverre så endrer jo fokuset seg litt fra "naiv glede" til krisemaksimering. Men man kan jo også forstå at det med kjønn er spennende, og at det som oftest kan kombineres med en god og grundig undersøkelse. Jeg er litt redd for MA eller store avvik nå. Jeg er faktisk aller mest spent på morkakeplassering denne gangen! Ble helt satt ut sist gang hvor morkake lå over livmorhals i både uke 12 og uke 18. Gikk fra å planlegge hjemmefødsel til å stresse over KS! Heldigvis flyttet morkaken seg fint før fødsel.
Uff… Lykke til! Håpa alt står bra til :Heartred
Veldig redd før TUL sjølv, tre daga til men føle ingen glede. Tørr ikkje pusta heilt enda liksom.

Jeg var på tidlig UL i dag, og da spurte hun først om vi var interessert i kjønn eller ville vente. Tror det varierer veldig fra sykehus til sykehus og de som jobber der. Vi fikk hvert fall vite at hun trodde det var jente, men kunne ikke si det helt sikkert - 13+0 i dag.
Ok! :love017 da er det sikkert varierende på sykehusene.

Åååh spennende! Jeg er 13+3 når jeg skal neste uke.

Aha, så de henviser ikke til TOUL og OUL samtidig? Må jeg få fastlege/jordmor til å henvise meg til OUL da? :love017
Jo, jeg fikk innkalling til både toul (uke 13+0) og oul (uke 18+6) samtidig, omtrent 1-2 uker etter at jordmor sendte inn henvisning. Fra de andre svarene her virker det som om det gjerne er varierende praksis avhengig av hvor man bor?

Fikk innkalling til TOUL etter at jeg forespurte jordmor om å sende henvisning. Tenker at jeg spør om OUL når jeg er på TOUL. Siden jeg ikke helt stoler på at de sender det automatisk i Drammen...

Back
Topp