Treningstråd

Disse ser jo super ut!
Hoftehev glemmer jeg fort, men den er jo faktisk veldig bra. Ofte de «kjedelige» som gjør nytten :hilarious:
Klem babyen har jeg aldri hørt om før, tror jeg må google :joyful:
Hehe sant.
Klem baby: stå på alle 4 og trekk inn magen. Trener magemusklene. Spesielt når magen er større og musklene deler seg.

null og niks trening de siste dagene, føler ikke jeg har sjans! :arghh: Men har en hund på besøk som har tvunget meg ut på noen små turer, det er gull :Heartred Selv om jeg puster og peser helt vanvittig opp bakkene :shifty: Håper formen blir bedre enn dette!

:happy093. Har kjørt snøscooter i flere timer for dag i en hel uke nå da vi er på påskeferie, blir nok tur i dag også..
Trening må jeg vel få startet opp med når jeg kommer hjem

Noen som har tips i forhold til bekkenbunnstrening og knipeøvelser?
Har ikke fått helt tak på hvordan man gjør det riktig.

Jeg går til og fra jobben omtrent hver dag (korte avstander, men uansett)
Også prøver jeg å få til en til to styrke økter i uka, samt at jeg joiner kjæresten på tur etter jobb. Håper å kunne være aktiv store deler av graviditeten, men vi får se :) Hvert mye aktiv før jeg ble gravid så håper det hjelper med videre.

Fikk tips en gang om å knipe av strålen når du tisser for å vite hvordan det skal kjennes ut at du kniper rett (men ikke anbefalt å gjøre det som en vane altså, kun for å sjekke). Skal kjennes ut som du trekker musklene oppover. Mange fine forklaringer om du googler.
Men vanskeligste her har vært å gjøre det som en rutine i hverdagen. Kanskje alarm på tlf gjennom dagen kan hjelpe? Det hjalp litt i en periode med ei dame som pleide å dukke opp i feeden på tiktok, hun har knipetrening til musikk! Søk på squeeze along så dukker hun nok opp :)
Supert at du sporte, fint med påminnelsen :joyful:

Jeg har begynt å bruke en app som heter Easy Kegel - Pelvic Floor. Gratis og egentlig bare en grei timer app, men man kan da stille inn hvor mange repetisjoner og hvor lenge man skal holde og hvile. Den kommer med en anbefaling, også kan du stille den inn selv hvis du vil, eller fortelle den om du synes det er for lett eller for vanskelig også justerer den på det.

Stemmer som Babypie skriver at å holde igjen når du tisser kan være en fin måte å identifisere hvilke muskler du skal trene, men burde ikke gjøre det fast. Fint å ligge med knærne bøyd og så stramme rundt endetarmsåpningen, skjeden og rundt urinrøret, og prøve å ikke stramme andre steder. Holde ca 10 sekunder og gjenta ca 10 ganger av gangen, 2-3 ganger daglig. Man bør også (etter det jeg har lest) gjøre raske "pulser" for å trene på å holde igjen "akutt" - f.eks ved nys, host, hopp etc. Da kan man stramme så hardt man kan i 1 sekund, så slappe av i 1 sekund osv. Jeg gjør først den sakte (10 sek 10 ganger) og så den raske (1 sek 10 ganger) 2-3 ganger daglig ved hjelp av den appen ☺️

Etter to ukers tørke pga kvalme fikk jeg løpt intervaller i dag. Herregud, så deilig det var! :smiley-bounce022 Godt at kvalmen har forduftet med Xonvea! Kommer til å få bekkenløsning med 90 % sikkerhet, så må bare trene så lenge jeg kan.

:D Jeg har begynt å bruke en app som heter Easy Kegel - Pelvic Floor. Gratis og egentlig bare en grei timer app, men man kan da stille inn hvor mange repetisjoner og hvor lenge man skal holde og hvile. Den kommer med en anbefaling, også kan du stille den inn selv hvis du vil, eller fortelle den om du synes det er for lett eller for vanskelig også justerer den på det.

Stemmer som Babypie skriver at å holde igjen når du tisser kan være en fin måte å identifisere hvilke muskler du skal trene, men burde ikke gjøre det fast. Fint å ligge med knærne bøyd og så stramme rundt endetarmsåpningen, skjeden og rundt urinrøret, og prøve å ikke stramme andre steder. Holde ca 10 sekunder og gjenta ca 10 ganger av gangen, 2-3 ganger daglig. Man bør også (etter det jeg har lest) gjøre raske "pulser" for å trene på å holde igjen "akutt" - f.eks ved nys, host, hopp etc. Da kan man stramme så hardt man kan i 1 sekund, så slappe av i 1 sekund osv. Jeg gjør først den sakte (10 sek 10 ganger) og så den raske (1 sek 10 ganger) 2-3 ganger daglig ved hjelp av den appen ☺️
Tusen takk for gode tips! Skal absolutt sjekke ut dette her

Så bra du føler deg bedre! Jeg går egentlig bare og venter på å bli dårlig nå, det var så ille sist gang. Godt å få trent når man har overskuddet. Syns uansett det som regel hjelper å komme seg ut en liten tur om man er kvalm også, men de værste dagene har jeg bare måttet gå hjem igjen etter noen hundre meter -man får si seg fornøyd med forsøket også:smile

Jeg har begynt å bruke en app som heter Easy Kegel - Pelvic Floor. Gratis og egentlig bare en grei timer app, men man kan da stille inn hvor mange repetisjoner og hvor lenge man skal holde og hvile. Den kommer med en anbefaling, også kan du stille den inn selv hvis du vil, eller fortelle den om du synes det er for lett eller for vanskelig også justerer den på det.

Lastet ned appen nå, det var jo genialt og veldig lettvint her jeg ligger på sofaen:happy:

Så bra du føler deg bedre! Jeg går egentlig bare og venter på å bli dårlig nå, det var så ille sist gang. Godt å få trent når man har overskuddet. Syns uansett det som regel hjelper å komme seg ut en liten tur om man er kvalm også, men de værste dagene har jeg bare måttet gå hjem igjen etter noen hundre meter -man får si seg fornøyd med forsøket også:smile
Enig, små gåturer har hjulpet veldig mot kvalmen før jeg fikk medisin :)

Klarer fortsatt å trene som før (løpetur på 7km to ganger i uken og styrke 1 gang i uken) og er veldig glad for det :Heartred

Veldig spent på hvor lenge jeg klarer det, for jeg vil med nesten sikkerhet få bekkenplager men er spent på hvor tidlig det dukker opp.

:) Klarer fortsatt å trene som før (løpetur på 7km to ganger i uken og styrke 1 gang i uken) og er veldig glad for det :Heartred

Veldig spent på hvor lenge jeg klarer det, for jeg vil med nesten sikkerhet få bekkenplager men er spent på hvor tidlig det dukker opp.
Så gøy! Deilig å holde treningen ved like! Krysser fingrene for at du holder ut lenge mht bekkenet. Har du slitt med det i tidligere svangerskap?

Får til to til tre ganger i uka med styrke, pluss at jeg går til og fra jobb (1km en vei ca). Og joiner kjæresten på tur etter jobb (alt mellom 4km til 1 mil). Jogga en del før jeg ble gravid men har ikke testet noen lengre løpeturer enda.

Så gøy! Deilig å holde treningen ved like! Krysser fingrene for at du holder ut lenge mht bekkenet. Har du slitt med det i tidligere svangerskap?
Nei, dette er min første (eller har mistet to ganger, men første jeg har kommet så langt).

Har slitt mye med bekkenet som ikke-gravid og vært hos kiropraktor som tilfeldigvis var spesialist på bekkenplager hos gravide. Hun sa at jeg har skjevt bekken og bør forberede meg på bekkenplager under en graviditet. Vet heldigvis hvor jeg skal ta kontakt så snart plagene melder seg!

Nei, dette er min første (eller har mistet to ganger, men første jeg har kommet så langt).

Har slitt mye med bekkenet som ikke-gravid og vært hos kiropraktor som tilfeldigvis var spesialist på bekkenplager hos gravide. Hun sa at jeg har skjevt bekken og bør forberede meg på bekkenplager under en graviditet. Vet heldigvis hvor jeg skal ta kontakt så snart plagene melder seg!
Huff, så kjipt. Håper hun tar feil og at du slipper unna. Selv hadde jeg bekkenproblemer i begge mine fullgåtte svangerskap, og regner derfor med å få det nå også. Prøver å nyte første halvdel så lenge den varer :) Skulle ønske det var noe man kunne gjøre for å motvirke det!

Huff, så kjipt. Håper hun tar feil og at du slipper unna. Selv hadde jeg bekkenproblemer i begge mine fullgåtte svangerskap, og regner derfor med å få det nå også. Prøver å nyte første halvdel så lenge den varer :) Skulle ønske det var noe man kunne gjøre for å motvirke det!
Ja, det hadde jo vært fint å slippe! Men kjenner det er litt greit å være mentalt forberedt også. Tror jeg fort kunne gått på en smell om jeg var dårlig forberedt og hadde nok taklet å plutselig ikke være så mobil ganske dårlig :smiley-ashamed004

Krysser fingrene for at du også kanskje kan slippe unna denne gangen:Heartred

Skal prøve meg på en fjelltur idag :Heartred har gått en del før. Men er spent for selv om joggetur går fint, sliter jeg litt med pusten i trapper og litt brattere bakker:smiley-ashamed004

Skal prøve meg på en fjelltur idag :Heartred har gått en del før. Men er spent for selv om joggetur går fint, sliter jeg litt med pusten i trapper og litt brattere bakker:smiley-ashamed004
God tur! Selv har jeg akkurat kommet inn fra intervaller. Den økta satt sååå langt inne, ville bare ligge på sofaen i pysjen, men nå er jeg superfornøyd :smiley-bounce022

Back
Topp