Tråden for "dumme spørsmål"

ÅH jeg har et kjempe dumt spørsmål!!!! Vasker dere koseklutene osv? :hilarious:
Innrømmer at denne babyen ikke får en eneste koseklut sånn til å begynne med:hilarious: Men gjorde det til førstemann. Ikke vasket bamser osv som vi fikk etterhvert.
 
Vaska alt til første og syns det er greit å gjøre. Et par eldre bamser ble også vaska. Hu har aldri vist noen interesse for å kose med noe før hu nå nettopp fylte ett år gammel. Nå har hu begynt å herme når jeg koser med en bamse. Alle kluter/gulpekluter og lignende har blitt vasket med jevne mellomrom og ligger sånn sett klar til lillebror. Ser ikke noen grunn til ikke å vaske ting som kan vaskes.
 
ÅH jeg har et kjempe dumt spørsmål!!!! Vasker dere koseklutene osv? :hilarious:

Altså når de er nye? Ja! Vasker alt nytt, de kommer rett fra fabrikk, og har ofte en «hinne» over seg som gjør at de absorberer dårligere. Dessuten syns jeg nye ting fra butikk lukter plast, og jeg tenker det er fint å vaske noe man ikke vet helt hvor har vært (dette gjelder forsåvidt alt nytt jeg kjøper da) :)
 
Dumt spørsmål!
Har dere med lue til den nyfødte, eller får man det der? Vi har bare kjøpt sånn med knyting- men ser på bilder og filmer at de gjerne skal ha en man kan tre over hodet med en gang den nyfødte har kommet ut! Må jeg kjøpe det?
 
Dumt spørsmål!
Har dere med lue til den nyfødte, eller får man det der? Vi har bare kjøpt sånn med knyting- men ser på bilder og filmer at de gjerne skal ha en man kan tre over hodet med en gang den nyfødte har kommet ut! Må jeg kjøpe det?
Her har begge fått "lue" rett etter på. Er slik medisinsk stoff som de knytter i en ende slik at det blir en lue ut av det. Tror faktisk det er samme stoffet som de legger på brekte ben før gipsen skal på! Hvis jeg ikke tar feil :hilarious: ellers har vi fått strikket lue etter en stund :D
 
Dumt spørsmål!
Har dere med lue til den nyfødte, eller får man det der? Vi har bare kjøpt sånn med knyting- men ser på bilder og filmer at de gjerne skal ha en man kan tre over hodet med en gang den nyfødte har kommet ut! Må jeg kjøpe det?
Jeg ble tipset av jordmoren som holdt barselkurs på Ullevål om å ta med minst to luer. En som kan vaskes (til rett etter fødsel) og en eller fler i valgfritt materiale til resten av oppholdet.
 
Jeg ble tipset av jordmoren som holdt barselkurs på Ullevål om å ta med minst to luer. En som kan vaskes (til rett etter fødsel) og en eller fler i valgfritt materiale til resten av oppholdet.
Så jeg har valgt å kjøpe en billig bomullslue uten knyting til rett etter fødsel :Heartred
 
Så jeg har valgt å kjøpe en billig bomullslue uten knyting til rett etter fødsel :Heartred

ahh så det må ikke være ull? takk for svar! Dette visste jeg ikke, bare kom på at jeg har sett det. Skal de ha lue hele tiden de neste dagene også? Når slutter baby med lue?
 
Da jeg fødte sist (riktignok på sommeren) hang det lapper overalt på barsel om at babyer ikke trenger lue inne :hilarious: Kommer vel litt an på innetemperatur. Men jeg har i alle fall pakket både bomull og ull, så ser vi an behovet :)
 
Dumt spørsmål!
Har dere med lue til den nyfødte, eller får man det der? Vi har bare kjøpt sånn med knyting- men ser på bilder og filmer at de gjerne skal ha en man kan tre over hodet med en gang den nyfødte har kommet ut! Må jeg kjøpe det?
Sniker fra juni. Jeg fødte i juli sist og trengte ikke lue, hadde med tynn bomullslue. Noen i barselsgruppa mi fikk på ullue på baby ved fødsel, men disse hadde typisk litt lav vekt, lav temp eller annet. Fikk beskjed fra sykehuset at friske barn i utgangspunktet kan ha på det samme som oss voksne inne, altså ikke lue :rolleyes: En lue tar jo ikke opp all verdens plass, så vi tar sikkert med en i bomull i bagen denne gangen også…
 
Dumt spørsmål!
Har dere med lue til den nyfødte, eller får man det der? Vi har bare kjøpt sånn med knyting- men ser på bilder og filmer at de gjerne skal ha en man kan tre over hodet med en gang den nyfødte har kommet ut! Må jeg kjøpe det?
Jeg fødte i januar sist, og hadde med ull-lue og bomullslue :) denne gangen tar jeg med bomullsluer (2 stk) og hentesettet :) men de fleste får «luer» på sykehuset :)
 
Her kommer mitt dumme spm til de som har født tidligere. :angelic::dummy:

hva er forskjell på murring og kynner? Er det typ det samme? Blir så forvirret av alle disse ordene rundt fødsel :sorry:
 
Her kommer mitt dumme spm til de som har født tidligere. :angelic::dummy:

hva er forskjell på murring og kynner? Er det typ det samme? Blir så forvirret av alle disse ordene rundt fødsel :sorry:
Jeg vil si at murring er kynnere med mensaktige smerter. "Vanlige" kynnere kam være ubehagelige pga press, men ikke med sånne smerter. I alle fall sånn jeg vil beskrive forskjellen.
 
Jeg har noen smerter som jeg ser for meg er urinrøret. Det kjennes som når en sene «hopper» over en muskel, men kjenner det på en måte på bekkenbunnen og ned mot urinrørsåpninga, og av og til kjennes det ut som om det trigges av at babyen slår akkurat der. Ikke knyttet veldig til bevegelse sånn som bekkenleddssmertene jeg har i symfysen, men kommer ofte når jeg reiser meg etter å ha sittet litt.

Noen som har hatt noe lignende?

Var hos jordmor forrige uke og skal igjen i morgen, så har og får sjekket om det er urinveisinfeksjon.
 
Hvordan kjenner man at det er rier man har og ikke kynnere?! Det skal sies at jeg har født to ganger før, og andre gangen skjønte jeg det med en gang :rolleyes: Det er 9 år siden da.. Nå går jeg rundt og kjenner på det hele tiden. Er det rier på gang? Er det kynnere? :nailbiting: Hehe.. Kanskje fordi jeg må føde ved et annet sykehus enn det nærmeste, og jeg har hatt raske fødsler før. Så er litt engstelig på om jeg rekker frem i tide.
 
Hvordan kjenner man at det er rier man har og ikke kynnere?! Det skal sies at jeg har født to ganger før, og andre gangen skjønte jeg det med en gang :rolleyes: Det er 9 år siden da.. Nå går jeg rundt og kjenner på det hele tiden. Er det rier på gang? Er det kynnere? :nailbiting: Hehe.. Kanskje fordi jeg må føde ved et annet sykehus enn det nærmeste, og jeg har hatt raske fødsler før. Så er litt engstelig på om jeg rekker frem i tide.

Jeg synes det er ganske greit å kjenne forskjell på kynnere og rier i form av at rier er vonde og ikke påvirket av bevegelse. Men synes det er kjempevanskelig å vite forskjell på mase-/modningsrier og "ekte" rier. Jeg hadde masse modningsrier sist og fikk beskjed om at så lenge de var uregelmessige var det ikke fødsel. Men mine rier ble egentlig aldri så veldig regelmessige og modningsriene varte godt over ett minutt :bored: Tenker det uansett er bedre å ta en telefon til føden så lenge man er usikker :happy:
 
Back
Topp