Tråden for "dumme spørsmål"

Tok den 30. september... 20 uker har gått først den 17/2 :/ Legen min har sagt at hun følger FHI sine råd, så hun vil ikke anbefale at jeg tar den før.
Da må du kanskje bare vente :( mye smitte der du bor?

Noen ammerelaterte spørsmål! Blir det veldig mye søl med amming i starten så man trenger å ha med en del amme-BH-er i fødebagen? Bør man ha med ammeskjold i fødebagen? Evt er det stort forskjell på hva man trenger til ulike nipler? Har de ammeskjold eller andre hjelpemidler til utlån på sykehusene sånn at man kan finne ut hva som funker på barsel og så kjøpe om det trengs når man drar hjem?

Noen ammerelaterte spørsmål! Blir det veldig mye søl med amming i starten så man trenger å ha med en del amme-BH-er i fødebagen? Bør man ha med ammeskjold i fødebagen? Evt er det stort forskjell på hva man trenger til ulike nipler? Har de ammeskjold eller andre hjelpemidler til utlån på sykehusene sånn at man kan finne ut hva som funker på barsel og så kjøpe om det trengs når man drar hjem?

Aldri brukt ammeskjold, kun prøvd. følte bare de var i veien så ville ha ventet til å se om du eventuelt trenger. Har relativt normal størrelse på nippel, så mulig det er forskjell fra liten til stor størrelse (det må nesten noen andre svare på). Husk nok av ammeinnlegg så skal du ikke trenge så mange ammebher. Jeg brukte ikke så mye bh generelt på sykehuset, kun under besøk da jeg kun var to døgn der og dro hjem.

Det tar noen dager før melken (og lekkasje) virkelig er på plass. Jeg brukte bare ammesingleter og ullinnlegg på sykehuset, selv om vi var der 5 dager. Begynte med engangsinnlegg først når vi kom hjem. Hvis du blir litt sår, kan de egangsinnleggene være ubehagelige. Men, skader ikke å ta med noen, jeg kommer til å gjøre det selv :) Skjold hadde jeg med sist, men brukte aldri. Aner ikke om de har på barsel. Men vil tro sykehusapoteket sikkert har.

Ellers, det ble søl av både blod, gulp og tiss i den barselsengen, så melk er den minste bekymringen :hilarious:

Er noen som er andregangsfødende her som merker ekstra mye til de stikkesmertene i underlivet nå? Jeg er 27+0 i dag, og husker med første at jeg fikk et å annet stikk der når ho bevegde seg, men denne gangen er det plutselig mye mer! føler meg dessuten helt hoven og oppblåst i underlivet også! Synes det er skikkelig slitsomt å være gravid denne gangen!

Jaa:nailbiting: smertene kan nesten minne om presset fra da hodet skulle ut under fødsel :nailbiting: :eek:skikkelig press, varer heldigvis ikke så lenge etter jeg får byttet stilling :wtf:

Er det noen som har noen tanker om bilstolpose? Tykk, tynn? Jeg hadde ikke det sist, men kan se for meg at det er praktisk i forbindelse med barnehagelevering av storesøster etc.

Er det noen som har noen tanker om bilstolpose? Tykk, tynn? Jeg hadde ikke det sist, men kan se for meg at det er praktisk i forbindelse med barnehagelevering av storesøster etc.
Jeg så at Easygrow har en bilstolpose som passer til vår/høst, som jeg vurderer å anskaffe meg. Så jeg tenker at jeg bruker heller ullpledd oppi posen når det blir kaldere til høsten/vinteren :) hadde ikke bilstolpose sist med storebror som er født i januar, dra brukte jeg som regel tynn ulldress og ullteppe, men da skulle jeg ikke levere eller hente i barnehagen :p
Så tror igrunnen at det er veldig smart, men man trenger jo mest sannsynlig dunpose/vinterpose før sen høst… :bookworm::rolleyes:

Har en bilstolpose i dun som jeg tenker er fin første tiden :) Ser an behovet for en tynnere utover våren. Jeg synes i alle fall det var veldig deilig å slippe tykke klær på babyen for turer fra dør til dør :)

Sniker fra juni.
Selv brukte jeg bare sykehusskjorta uten noe under, kom ikke ordentlig melk før vi kom hjem. Det kan jo selvsagt variere. Men da melka kom i gang, så var det mye gris før jeg liksom fant teknikken og melka stabiliserte seg. Dekka ofte ammebh’en med en gulpeklut når jeg hadde kneppet den opp, så sparte jeg litt klesvask. Skader ikke å ta med et par bh’er på sykehuset, kanskje man ønsker litt støtte også? Ville i så fall prioritert noen myke noen, så kan man spare de fineste til en tid når alt er litt mer stabilt.

Jeg begynte å få trøbbel med amming etter et par uker hjemme og dro ned igjen på barsel for å få hjelp. Der fikk jeg låne et skjold og ammet med og så dro jeg og kjøpte selv etterpå. Vet ikke om alle sykehus har det sånn, men tror ikke jeg hadde kjøpt skjold før det evt er behov for det. Ja, de er i forskjellige størrelser også.

Sniker fra juni.
Vi brukte bare pledd sist helt frem til noen venner synes det så så upraktisk ut og vi fikk låne en i dun av dem. Må innrømme at det var veldig praktisk altså! Trenger ikke kle på baby noe mer enn lue for å gå ut i bilen liksom. Hvis det finnes en litt tynnere variant, så hadde jeg kanskje gått for den med pledd inni på de kaldeste dagene? Tenker å spørre om vi kan låne posen denne gangen også;)

Jeg hadde med meg ammeskjold, men syntes også at de bare var i veien. Jeg ble sår og sluttet å amme fra det ene brystet noen timer. Det beste trikset en av jordmødrene viste meg var å ta saltvannsdråper i en liten kopp (typisk pillekopp), legge åpningen mot brystvorten og vippe den opp slik at brystvorten ble dekket av vannet inni koppen. Holdt koppen slik i et minutt eller to og byttet til det andre brystet. Så lot jeg de luft-tørke. Kom etter hvert på at jeg hadde med multi mam. Da brukte jeg det etter saltvannet. Sammen gjorde de underverker og alt ble bra igjen raskt. For øvrig nevnte jeg ammeskjold på barsel, og de var ikke fan av at man brukte det, spesielt ikke så tidlig når både mor og barn skal venne seg til noe helt nytt.

Jeg bruker bare vanlige tøybh-er uten spiler - bestandig, så jeg hadde ikke behov for amme-bh. Hadde alenerom - på grunn av korona tilstrebet de at flest mulig fikk det, og satt naken på overkroppen stort sett hele oppholdet.

Etter noen måneder med amming holdt jeg bare en finger på motsatt brystvorte mens barnet diet, fordi det sluttet å lekke melk i andre tilfeller enn under amming. På sykehuset lakk det lite. Feks kan jeg ikke huske at det lakk i eller rett etter dusjen i det varme vannet, hadde jo ikke sex, så lakk i hvert fall ikke av den grunn…, og babyen spiste jo hele tiden, så det presset aldri så på de to dagene at det lakk nevneverdig. Det kom siden! Tidvis sprutende…

Er det noen flerbarnsforeldre som har tenkt på babycall?

Vi har fortsatt på soverommet til treåringen, da hun sover i en annen etasje. Mener det er en Avent av noe slag. Vi har også en Neonate som vi tidligere brukte ved soving i vogn ute, og på reiser. Bruker også den hvis vi går over til naboen en tur på kvelden, siden den har best dekning.

Det kan kobles en ekstra babyenhet til Neonaten, slik at vi får begge barna inn på én foreldreenhet. Ulempen er at det er dårligere lyd i denne enn i Aventen.

Hmmm, what to do?

Jeg synes det virker chill med dyne i vogna, tenker å starte med det og så kjøpe vognpose til sittedelen på vogna når det trengs eller hvis det viser seg at jeg ikke liker dyne vogna. Men hvilken størrelse bør man ha på dyna i vogna? 65 x 80 cm? 80 x 100 cm?

Jeg synes det virker chill med dyne i vogna, tenker å starte med det og så kjøpe vognpose til sittedelen på vogna når det trengs eller hvis det viser seg at jeg ikke liker dyne vogna. Men hvilken størrelse bør man ha på dyna i vogna? 65 x 80 cm? 80 x 100 cm?

65x80

Var på en ekstra UL for å sjekke morkaken, alt fint. Der mente jordmor samtidig at baby var på ca 2kg og at det er helt gjennomsnittlig (uke 33). Uke 34 estimerte min faste jordmor baby til 2,1 kg og at han kanskje kom til å veie rundt 4 kg ved fødsel. Jeg har lagt på meg ca 6 kg til nå.

Noen som vil dele vekstestimat på sin baby ved rundt uke 34 ? :) bare nysgjerrig :)

Var på en ekstra UL for å sjekke morkaken, alt fint. Der mente jordmor samtidig at baby var på ca 2kg og at det er helt gjennomsnittlig (uke 33). Uke 34 estimerte min faste jordmor baby til 2,1 kg og at han kanskje kom til å veie rundt 4 kg ved fødsel. Jeg har lagt på meg ca 6 kg til nå.

Noen som vil dele vekstestimat på sin baby ved rundt uke 34 ? :) bare nysgjerrig :)
Hvordan estimerte jordmora di vekta? Både nå og frem i tid? Ut fra hva? Bare nysgjerrig da det ikke er tema her

32+1 2260 g. Blir en stor gutt.

ÅH jeg har et kjempe dumt spørsmål!!!! Vasker dere koseklutene osv? :hilarious:

Back
Topp