Tråden for "dumme spørsmål"

Er det noen som har brukt sovepose til baby? Hva er bakdelene med sovepose?
Vi er ikke fan. Babyen har blitt svett og altfor varm de gangene vi har brukt det. Kun testa det nå når ungen er rundt ti mnd og det har vært veldig kaldt. Bor i et eldre litt kaldt hus. Vi bruker dyne vi legger over hu når hu sovner. Når hu blir for varm sparker hu den av seg selv og på den måten regulerer temperaturen.
 
Er noen som er andregangsfødende her som merker ekstra mye til de stikkesmertene i underlivet nå? Jeg er 27+0 i dag, og husker med første at jeg fikk et å annet stikk der når ho bevegde seg, men denne gangen er det plutselig mye mer! føler meg dessuten helt hoven og oppblåst i underlivet også! Synes det er skikkelig slitsomt å være gravid denne gangen!
Ikke noe nevneverdig stikkesmerter. Ryggsmertene som sykemeldte meg sist kom raskere denne gangen og trening og bevegelse er det eneste som gir midlertidig lindring. Stillesittende jobb er det eneste arbeidsplassen kan tilby om dagen og jeg syns hverken kortere arbeidsdager (som gir ineffektivt arbeid) eller færre, men vanlige dager høres ut som gode alternativer. Derfor i tvil om det er noe poeng med gradert sykemelding denne gangen, for det skaper bare en forventning om at jeg får gjort det samme arbeidet på kortere tid (erfaringsmessig).
 
Er det noen som har brukt sovepose til baby? Hva er bakdelene med sovepose?
Sniker. Veldig fan! Jeg har to dyner som ikke ble brukt da hun bare sparket de av seg når hun begynte å bevege seg mer. Det finnes utrolig mange varianter. Fra tynne i bomull til tjukke dunposer. Så når du lærer å kjenne din baby kan du se an :)
 
Noen som har tips mot bekkensmerter? Jeg kjenner det i symfysen når jeg går og reiser meg, er det noe man kan gjøre? Hvis ikke får jeg bare prøve å bruke muligheten til å trene på avspenningsteknikker som jeg kanskje får bruk for under fødsel :wacky:

Jeg var hos jordmor i går og ble anbefalt å dra til fysioterapeut. Jeg dro privat i dag, men jordmor sa at man får time ganske raskt offentlig hos fysioterapeut når man er gravid, og man trenger ikke henvisning. Da betaler man bare egenandel.

Tenkte å oppsummere noen av tipsene fra fysioterapeuten hvis flere kan ha nytte av det:
- Unngå å skreve med beina hvis du har smerter: Ta korte skritt, samle beina når du skal inn og ut av bil/snu deg i senga osv, kort ned avstanden mellom bein når du tar utfall osv
- Ha vekta fordelt på begge bein hvis du har smerter: Unngå å lene deg til ene siden når du sitter, unngå å stå med vekta på det ene beinet, sett deg ned for å kle på deg klær og sko, unngå ettbeins-øvelser på trening
- Varier stilling ofte: Veksle på å sitte og stå i løpet av arbeidsdagen, jeg har kontorjobb og fikk beskjed om å ta en liten runde på stua hver halvtime. Dette gjelder også for aktivitet, varier tempo og ta pauser når du tar en gåtur også
- Ikke tren hvis det gjør vondt. Når det gjelder gravide og bekkensmerter så blir ting stort sett verre hvis man belaster for mye
- Smertene kommer av strammere muskler som prøver å kompensere for mer bevegelighet i bekkenet. Tøying kan hjelpe mot smerterene. Rygg, sete, utsiden av hofta, hofteleddsbøyer og innside lår er bra å tøye, hofteleddsbøyer og innside lår spesielt for symfyse-smerter. Man kan gjerne tøye hver dag, hvertfall 3-4 ganger i uka.

Dere får ta alt med en klype salt siden jeg ikke er fysioterapeut selv:)
 
Jeg her nå 29+0 og kjenner at jeg begynner å bli litt framtung, men glemmer liksom magen noen ganger. Jeg kaster meg ofte inn og ut av bilen og sitter med magen i «skvis» og bøyer meg som normalt:hilarious: Siden jeg glemmer magen gjør disse bevegelsene til tider vondt og jeg føler jeg skviser ungen :sorry: Spørsmålet er vel egentlig om jeg faktisk skviser den? :oops:
 
Jeg her nå 29+0 og kjenner at jeg begynner å bli litt framtung, men glemmer liksom magen noen ganger. Jeg kaster meg ofte inn og ut av bilen og sitter med magen i «skvis» og bøyer meg som normalt:hilarious: Siden jeg glemmer magen gjør disse bevegelsene til tider vondt og jeg føler jeg skviser ungen :sorry: Spørsmålet er vel egentlig om jeg faktisk skviser den? :oops:
Nei, du skviser den ikke på den måten. Og det at det gjør vondt viser jo bare til at du må endre noe :) Babyen ligger jo godt innpakket i livmoren og tåler mye :) men ville jo prøvd å ta litt mer hensyn til magen, da den ikke akkurat blir mindre fremover :p
 
Jeg her nå 29+0 og kjenner at jeg begynner å bli litt framtung, men glemmer liksom magen noen ganger. Jeg kaster meg ofte inn og ut av bilen og sitter med magen i «skvis» og bøyer meg som normalt:hilarious: Siden jeg glemmer magen gjør disse bevegelsene til tider vondt og jeg føler jeg skviser ungen :sorry: Spørsmålet er vel egentlig om jeg faktisk skviser den? :oops:
Haha jeg kjenner meg igjen. Jeg får gjerne klar beskjed fra den lille om at «hallo jeg er her fortsatt» når det skjer :joyful:
 
Kan man trygt være i kontakt med sparkel som gravid? Pussestøvet etterpå? Vi skal male barnerommet snart, men må tette noen hull i veggen (samboern skal stå for det meste av malingen med Sens fra Jotun).
 
Kan man trygt være i kontakt med sparkel som gravid? Pussestøvet etterpå? Vi skal male barnerommet snart, men må tette noen hull i veggen (samboern skal stå for det meste av malingen med Sens fra Jotun).
Det bør vel gå bra, kanskje det står noe pakningen til sparkel? Sikkert greit å bruke en skikkelig støvmaske. Vi har holdt på med garasjebygging, isolasjon og slikt og da her jeg brukt maske. Isolasjon støver veldig!
 
Flere som plutselig har begynt å bli helt sykt trøtte igjen? Tredje trimester traff meg plutselig virker det som :depressed: Eller er jeg bare trøtt fordi jeg også har trøbbel med bekken som antakelig tar mye krefter?
 
Flere som plutselig har begynt å bli helt sykt trøtte igjen? Tredje trimester traff meg plutselig virker det som :depressed: Eller er jeg bare trøtt fordi jeg også har trøbbel med bekken som antakelig tar mye krefter?
Har også blitt veldig trøtt igjen, så er nok «normalt» mtp at kroppene våre blir tyngre. Alt vi gjør er liksom hakket tyngre enn det var for bare kort tid siden :D Syntes for såvidt at det er veldig deilig å sovne fort på kveldene da :hilarious:
 
Har også blitt veldig trøtt igjen, så er nok «normalt» mtp at kroppene våre blir tyngre. Alt vi gjør er liksom hakket tyngre enn det var for bare kort tid siden :D Syntes for såvidt at det er veldig deilig å sovne fort på kveldene da :hilarious:
Jeg har sovet så utrolig mye de siste to dagene, gjorde det samme på slutten av første trimester. Har ikke sjans til å holde øynene åpne. Men ja, veldig deilig å sovne fort på kveldene :hilarious:
 
Flere som plutselig har begynt å bli helt sykt trøtte igjen? Tredje trimester traff meg plutselig virker det som :depressed: Eller er jeg bare trøtt fordi jeg også har trøbbel med bekken som antakelig tar mye krefter?
Ja veldig trøtt igjen, men sover også dårlig på natt. Våkner mange ganger og er stort sett våken fra 05. Fredag sov jeg på sofaen fra ca 20 og likevel sovna jeg så fort hodet traff puta rundt 23. litt stusselig når dagene kun består av dårlig nattesøvn jobb og søvn
 
Merker også trøttheten har kommet tilbake...og har kjempelyst til å sove, men bruker flere timer på det pga bekkenet begynner å bli vondt og jeg har hoste som henger igjen fra en forkjølelse. Så må man opp og tisse. Så må man kanskje opp og spise noe. Tisse igjen...

Prøver å tenke at jeg må akseptere at søvnen er slik nå, og også lenge etter babyen er født. Men det er vanskelig... nok og god søvn har alltid vært viktig for å føle meg bra pga lavt stoffskifte i mange år :(
 
Flere som plutselig har begynt å bli helt sykt trøtte igjen? Tredje trimester traff meg plutselig virker det som :depressed: Eller er jeg bare trøtt fordi jeg også har trøbbel med bekken som antakelig tar mye krefter?

jaa, jeg sover i 12 timer, fort 1-2 timer på dagen også. Har nettopp blitt 100% sykmeldt pga bekken smerter..
 
Kan man trygt være i kontakt med sparkel som gravid? Pussestøvet etterpå? Vi skal male barnerommet snart, men må tette noen hull i veggen (samboern skal stå for det meste av malingen med Sens fra Jotun).

Vi drev med renovering sist gang jeg var gravid... mener jeg fikk beskjed fra malerforetningen å bruke støvmaske når vi drev på med pussing osv.
 
Er det noen som har fått lov til å få 3. dose før det har gått 4,5 mnd?
Hvor lenge siden tok du dose 2?
Ville ringt lege å forhørt med dem om de går god for det med tanke på all smitten som er nå :)
 
Hvor lenge siden tok du dose 2?
Ville ringt lege å forhørt med dem om de går god for det med tanke på all smitten som er nå :)


Tok den 30. september... 20 uker har gått først den 17/2 :/ Legen min har sagt at hun følger FHI sine råd, så hun vil ikke anbefale at jeg tar den før.
 
Back
Topp