TOUL

Var til fastlege i går på første svangerskapskontroll, hvor det ble sendt henvisning til sykehuset. Fikk nettopp innkalling til time fra sykehuset når jeg er 12+2 ifølge EL. Fastlege gikk utifra mens ved henvisningen, så sykehuset tror vel at jeg er 13+0 når jeg kommer :D

Hvordan fungerer det med tanke på toul.. får jeg mulighet for å ta nipt i samme slengen, eller er det noe jeg må bestille utenom? Legen min sier bare at jeg er så tidlig enda, så «det må vi komme tilbake til når du er lenger på vei» sier hun til A L T :dead: Så merker jeg begynner å bli bittelitt stressa

Hvordan fungerer det med tanke på toul.. får jeg mulighet for å ta nipt i samme slengen, eller er det noe jeg må bestille utenom? Legen min sier bare at jeg er så tidlig enda, så «det må vi komme tilbake til når du er lenger på vei» sier hun til A L T :dead: Så merker jeg begynner å bli bittelitt stressa
Nipt er en blodprøve og skjer ikke på samme time som ultralyd. Tipper at sykehuset ikke gjør det i det fleste tilfeller siden du kan ta blodprøve hos fastlegen eller andre steder i primærhelsetjenesten. Du får tilbud om nipt hvis du fyller 35 år før termin, så det skal skje uavhengig av annen oppfølging. Dersom du er yngre enn det så får du tilbud om nipt hvis de ser en forstørret nakkefold eller lignende avvik på ultralyden.

Så det eeer litt tidlig, siden du ikke nødvendigvis trenger å avtale en time for å ta en blodprøve i mange uker i forveien (med mindre du må det da fordi fastlegen din er veldig fullbooket).

Ved de aller fleste lokalsykehus tar du en blodprøve samtidig som du er på toul, hvis du er over 35! Har du fått time til den?

Jeg var hos jordmor i går. Jeg fikk rekvisisjon på blodprøve som jeg skal ta på sykehuset etter TOUL. Vanlig blodprøve, typ hepatitt, jern, osv... Jeg er 29 år, men hun sa at viss de fant noe spesielt på UL skulle jeg ta nipt etter timen - altså at de tar den blodprøven da også.

Min fastlege sendte henvisning til TUL og NIPT samtidig, og i innkallingsbrevet står at blodprøven tas etter UL-undersøkelsen.

IMG_5945.jpeg

NIPT er på samme time som toul, på sykehuset! Den kan IKKE tas hos fastlegen eller noe annet sted (offentlig), er selvfølgelig steder man kan ta privat og betale. Er veldig strengt og bare noen få leger og avdelinger som har lov til å bestille NIPT. Hvis du er over 35 får du tilbud om den på TOUL timen med svar om opptil 14 dager når den tas offentlig :love7 Jeg er ikke over 35 selv men hadde avvik i første svangerskap og får derfor tilbud om toul og NIPT (da disse alltid tas sammen på sykehuset, man kan ikke ta NIPT uten UL samtidig), morkakeprøve eller fostervannsprøve. Var nettopp på avdeling for medisinsk genetikk på Rikshospitalet og fikk full info om hvordan det blir med NIPT, når, hvor, hvordan den tas osv. Ofte står det info om det i innkallingsbrevet til TOUL timen. Jeg har ikke fått mitt enda da jeg var henvist feil først.. Men du kan også ringe inn på nummeret som står på innkallingsbrevet om du er usikker :love7

Sist jeg var på OTUL var det på Ahus Kongsvinger. Der nevnte de ingenting om NIPT. Jeg var da 28. Denne gangen var jeg på OTUL på Ahus Nordbyhagen, nå er jeg 30, og der fikk vi tildelt et ark der en signerer på om en samtykker/ ikke samtykker til NIPT dersom de finner avvik på ULen de gjør. Fikk disse brevene når jeg fikk tildelt timene. Videoen de viser til er den samme og den finner du her. Jeg tok NIPT privat sist og skal gjøre det samme nå. Sist tok jeg med eget testsett og fikk tappet blod på labben, denne gang skal jeg høre om min svoger kan gjøre det hjemme for det er enklere logistikkmessig.

Vedlegg

• IMG_5645.jpeg
    IMG_5645.jpeg
    223,8 KB · Visninger: 18
  • IMG_5644.jpeg
    IMG_5644.jpeg
    259,1 KB · Visninger: 19
Back
Topp