Til alle dere ugifte

Første fikk bare farens etternavn, nr 2 og 3 både mitt og farens. Da skiftet vi slik at nr 1 også fikk begge sitt navn. Blir nok aldri noe bryllup her heller, så da skifter ingen av oss etternavn. Vanskelig valg.....

Mannen har tatt mitt, men vi har begge egne mellomnavn. Barna våre får bare mitt etternavn. Hvis du vet at du skal skifte I fremtiden, er det kanskje like greit om barnet får det du skal skifte til?

Tusen takk til alle sammen for innspill og svar! Jeg fikk en litt morro ide her, og skal ikke si noen ting om dette før han evt bringer det opp, å si at barnet automatisk får mitt navn da vi ikke er gift, det kommer han nok ikke til å like! mihihi ;-) Må få terge litt ;-) Dette visste jeg faktisk ikke! Det blir nok sannsynligvis mitt som mellomnavn tenker jeg.. Jeg har et sjeldent navn, og han et vanlig, men han kunne aldri ha sagt ifra seg sitt, og for meg er det litt viktig å ha likt om vi gifter oss.. Kanskje jeg må fri, er det ikke skuddår i februar? ;)
Jeg sa det til mannen, at det er din feil som ikke har fridd eller giftet deg med meg på 10 år.
Så nå får du straffen:P Hehe:) men jeg maste faktisk lite om det så når datteren vår var født var det han selv som sa hun heter fornavn og etternavn. Altså mitt:) han hadde innsett at mitt navn var så sjeldent og viktig for meg. Han sa: hun er like mye min datter samme hva hun heter. Faktisk overrasket over at han gjorde det e da:) men veldig glad for det.

Lykke til til dere ;) kan dere ikke ha bindestrek og loddtrekning om navne rekkefølge?

Vår sønn har far sitt etternavn som mellomnavn og mitt etternavn som etternavn. Mitt mellomnavn, som forøvrig er min fars etternavn, kutta vi ut, 3 navn blir for mye.

Dersom vi gifter oss kan gjerne mannen ta mitt etternavn slik at alle får det samme. Det er vel mest naturlig, og viser at vi er en enhet.

Ok. Hmm, kan ikke huske at min fikk et navn. Kun pike også navnet mitt, men mener dette kun var sykehusets papirer og ikke i Altinn.
Det sies at hvis man ikke sender inn navnepapirer innen så så lang tid etter fødsel så får barnet tildelt ett navn og mors etternavn :)

Er dere ikke gift så er det jo slik at da får barnas mors etternavn fra gammelt av.
Jeg er litt rar å synes det er litt trist at så mange kvinner velger bort sitt navn når de gifter seg. Jeg er litt rødstrømpe der, tar ikke mannen mitt tar ikke jeg hans :D
Jeg er litt enig :) jeg fører mitt etternavn videre. Mannens har jeg tatt som mellomnavn, og nå vurderer han å gjøre det samme :D

Pappaens fornavn + sønn/datter eller mammaens fornavn + sønn/datter?

Det har vi gjort :)

Ellers tenker jeg dere kan bytte navn og ta hverandres men bestemme dere for å bruke bare det ene sånn til vanlig alle sammen.
F.eks. Byttet fra Olsen til Johansdatter? Så kult :-)

Barna har hans etternavn. Gifta oss når eldste var 2 år så da tok jeg hans etternavn. Mitt som mellomnavn.

F.eks. Byttet fra Olsen til Johansdatter? Så kult :-)
Jepp. Sambo sitt etternavn er like kjedelig som Olsen men han ville ikke at de bare skulle ha mitt etternavn. Sønnen vår heter hans fornavn + sønn (mitt navnet + sønn hørtes rart ut). Da vi fikk en datter ble det mitt navn + datter.

Her sitter vi i litt samme situasjon. Venter vårt første barn og er ikke helt enige om etternavn. Jeg har et veldig sjeldent etternavn samtidig som barnefar har 2 veldig vanlige. Men det aller største problemet er vel at min svigermor forventer at vi SKAL bruke hennes etternavn, som da er barnefars mellomnavn, fremfor hans siste etternavn. Noe som jeg synes vil være helt merkelig. Foreldrene til barnefar, er som dere sikkert forstår, skilt med det resultat en bitter skilsmisse :-/ Barnefar og jeg er uenige, for han snakker om å bruke alle 3 etternavnene, noe som jeg synes er totalt unødvendig. Synes rett å slett det blir for mange navn. Så vet ikke hva jeg skal gjøre. Om vi noen gang gifter oss har jeg også sagt at da skal jeg evt ha mitt etternavn og hans siste. Så nå vurderer jeg å droppe å ha barnedåp, litt pga dette og litt pga 2 svigerforeldre som ikke tåler trynet på hverandre.. Sukk, litt oppgitt her, så måtte bare få det ut! :-(

Litt samme her, men løste det med å gi samboer to alternativ. Hans mellomnavn pluss mitt etternavn eller rekkefølgen mitt og hans siste etternavn. Dette pga. klangen. Han valgte sitt mellomnavn og mitt og da fikk han bestemme med eller uten bindestrek. Dette er nok det navnet vi begge kommer til å ta om vi noen gang gifter oss også. :)

Og vi har gitt beskjed til familien at vi bestemmer, så de kan sutre så mye de vil..

Jepp. Sambo sitt etternavn er like kjedelig som Olsen men han ville ikke at de bare skulle ha mitt etternavn. Sønnen vår heter hans fornavn + sønn (mitt navnet + sønn hørtes rart ut). Da vi fikk en datter ble det mitt navn + datter.
Stilig å skille seg litt ut sånn :)

Mannen har tatt mitt, men vi har begge egne mellomnavn. Barna våre får bare mitt etternavn. Hvis du vet at du skal skifte I fremtiden, er det kanskje like greit om barnet får det du skal skifte til?

Ja, men jeg kommer ikke til å skifte hvis vi ikke gifter oss.. Jeg har fortsatt ikke fått noen ring etter snart 6 år, så tar ikke sjangsen på det :P

Jeg sa det til mannen, at det er din feil som ikke har fridd eller giftet deg med meg på 10 år.
Så nå får du straffen:p Hehe:) men jeg maste faktisk lite om det så når datteren vår var født var det han selv som sa hun heter fornavn og etternavn. Altså mitt:) han hadde innsett at mitt navn var så sjeldent og viktig for meg. Han sa: hun er like mye min datter samme hva hun heter. Faktisk overrasket over at han gjorde det e da:) men veldig glad for det.

Lykke til til dere ;) kan dere ikke ha bindestrek og loddtrekning om navne rekkefølge?

Skulle gjerne tatt bindestrek, men de passer så utrolig dårlig sammen, så føler det blir bare helt idiotisk, da skal jeg heller gå med på mitt som mellomnavn uten bindestrek :)

Her har eldste frøkna mitt etternavn så samboerens sitt med bindestrek i mellom, og meninga e at neste også får det, og vi begge skal ha d når vi gifte oss... mens samboeren no e kommet opp med at kanskje vi bare skal kutte etternavnet hannes ut helt, så vi får se ka vi ende opp med...men vi skifte ikke sjøl før vi e gift, og da må han ned på kne først...venta i 4år no på d og vente enda...men begynte igår å lure på om d ligg like rundt hjørnet no, for når æ så på "Kjolen som sier ja" så spør han om æ har bestemt meg kordan kjole æ ska ha...svare med at "æ har jo god tid å bestemme meg enda, ska jo gå ca 1år fra du frir til vi gifte oss og d har du ikke gjort enda..." og da svarte han "ja, du har kanskje enda god tid"...

Vi har begges, med bindestrek mellom. Hans til slutt, men det var egentlig bare tilfeldig og fordi det hørtes litt bedre ut. Han har sagt at han kunne tenke seg å bytte til mitt :) Jeg føler også at jeg er jo "meg" og ville vært veldig rart å bytte etternavn :p

Hadde nok brukt begge, det skal vi med mini i magen.

Begge har ekstremt vanlige etternavn. Valgte å gi jenta vår hans navn da jeg nok tar hans også en dag :)

Mine eldste har mitt etternavn siden far da var totalt uinteressert. Mine to yngste har pappaen sitt etternavn. Pga mine eldste kommer jeg ikke til å bytte etternavn hvis vi gifter oss.

Jeg byttet til mannens navn selv om vi ikke var gift , for å hete det samme som barna.
Nå er jeg ikke sammen med barnefar lengre men beholder fortsatt etternavnet :)

Her har begge ungene kun sambos etternavn. Mitt er ganske uvanlig og har rom for mange feilaktige skrivemåter. Da ungene fikk noe uvanlige fornavn, valgte vi et enkelt etternavn som man slipper å stave.

Back
Topp