Til alle dere ugifte

Vi var i samme situasjon, og her fikk barnet hans navm. Vi er gift nå, jeg har bare ikke kommet meg til å skifte navn enda siden alt av kort og pass og slikt må ordnes på nytt.

Ingen av etternavnene våre er sjeldne, og ingen av dem har fulgt familiene mer enn noen få generasjoner. Dermed var diskusjonen kort og lettvunnet for sambo: Jeg fikk være gravid, nå var det hans tur til å skape bånd.

Her er mitt etternavn brukt som mellomnavn, og hans som etternavn. Han "avgjorde" det med å påpeke at initialene hennes dermed ble i alfabetisk rekkefølge, det kunne jeg jo ikke protestere mot :p

Faktisk i dag også er det slik at når ugifte får barn får egentlig barnet automatisk mors etternavn hvis man ikke sier annet. Synes egentlig det er rett;) hadde det ikke vært for mitt sjeldne navn og mannens mest vanlige kunne jeg latt bRna fått hans men aldri at jeg lar et sjeldent navn bli mellomnavn eller gå bort. Så kun mitt. Veldig glad for at samboeren var enig:)

Mine tre har farens etternavn. Jeg syns også det er kjipt vi ikke heter det samme :)

Vi var gift da vi fikk barn men før vi giftet oss var vi frem og tilbake med navn da han har ett mer vanlig navn enn pikenavnet mitt men han hadde ett kortere etternavn mens jeg hadde ett langt i tillegg til moren min sitt pikenavn som også er langt til mellomnavn. Endte med at jeg tok gubben sitt etternavn da jeg synes det er greit at vi har samme etternavn. Mini har i tillegg fått mitt mellomnavn som mellomnavn han også etter forslag fra gubben da det er såpass sjelden at det kun er moren min sin familie som heter det til etternavn.

Er dere ikke gift så er det jo slik at da får barnas mors etternavn fra gammelt av.
Jeg er litt rar å synes det er litt trist at så mange kvinner velger bort sitt navn når de gifter seg. Jeg er litt rødstrømpe der, tar ikke mannen mitt tar ikke jeg hans :D
Om han hadde tatt ditt til mellomnavn, hadde du syntes det hadde vært grei og da ta hans til slutt?

Om han hadde tatt ditt til mellomnavn, hadde du syntes det hadde vært grei og da ta hans til slutt?
Hvorfor må fars alltid være lit slutt? Kunne ikke hans vært mellomnavn til begge og mors som etternavn??
Evt bare hvis det passer bedre med mors imellom men det sier alle er grunnen til at mors ble mellomnavn. Synes det er trist jeg. Ikke særlig feminist av den grad men når det kommer til etternavn skjønner jeg meg ikke på alle damer som lar sitt navn ialefall om det er sjeldent gå bort mot mannens navn..

Hvorfor må fars alltid være lit slutt? Kunne ikke hans vært mellomnavn til begge og mors som etternavn??
Evt bare hvis det passer bedre med mors imellom men det sier alle er grunnen til at mors ble mellomnavn. Synes det er trist jeg. Ikke særlig feminist av den grad men når det kommer til etternavn skjønner jeg meg ikke på alle damer som lar sitt navn ialefall om det er sjeldent gå bort mot mannens navn..
Helt enig! Spurte bare fordi jeg lurte hva dere hadde gjort. Vi her blir ikke enige og begge står på sitt: begge vil ha sitt etternavn til slutt av akkurat de samme grunnene. Vet at jeg kommer Til å bli bitter og sur long term om jeg må "gi meg" og det kommer han også til å bli. Er jo like sårt for begge...sukk

Jeg ville hatt bindestrek mellom navnene våre slik at begge ble ett etternavn. Jeg vil ha med mitt navn, det er liksom den jeg er, min identitet og blir litt lei meg når dette fortsatt ikke er vanlig i Norge der vi kvinner skal være likestilte menn. Hvorfor skal det være så vanskelig for en mann å bytte navn, mens det er en selvfølge for kvinnen! :)

Baby fikk sambos etternavn, men jeg angrer på at jeg ikke tok med mitt nå, så jeg kommer til å få det endret etter hvert. Jeg har ikke noe ønske om å ta sambos etternavn når vi gifter oss.

Samboer har ei jente fra før, og det var viktig for oss at jentene har samme etternavn, så jentene har etternavnet til oss mødre som mellomnavn og etternavnet til faren/min samboer til slutt. Siden det er 12 år i mellom dem er det viktig at det er mest mulig som binder dem sammen. Vi har planer om å gifte oss siden han faktisk har fridd etter 7 år! men jeg har ikke bestemt jeg hva jeg skal gjøre med etternavnsaken da, glad i etternavnet mitt jeg ;)

Her har barnet fått begges selv om begge har lange etternavn , eldste sønnen til mannen min(min stesønn) har samme komboen, sin mors som mellom navn og sin fars som etternavn:)

Når vi gifta oss (var ikke gift da vi fikk minsten)

Tok jeg og mannens son etternavn og mitt som mellom navn , det var bare helt naturlig for meg

Helt enig! Spurte bare fordi jeg lurte hva dere hadde gjort. Vi her blir ikke enige og begge står på sitt: begge vil ha sitt etternavn til slutt av akkurat de samme grunnene. Vet at jeg kommer Til å bli bitter og sur long term om jeg må "gi meg" og det kommer han også til å bli. Er jo like sårt for begge...sukk
Det med navn er virkelig vanskelig ja!:( Nå som vi snart får nummer to skjønner jeg egentlig hva mannen har sagt ifra seg på en måte. Han blir jo den eneste i familien med annet etternavn. Som oftest er jo det mor men likevel. Hadde gått med å ha hans som mellomnavn eller med bindestrek men mitt sist kun av den grunn at jeg har et familienavn som bare min lille familie har. Hadde ikke lyst på dobbeltnavn men det ville heldigvis ikke han heller. Han kan jo skifte til vårt navn om han vil. Ledig glad han tok til fornuften å lot mitt gå videre. Men hadde nok ikke stått sånn på om jeg hadde et vanlig navn da:) men vi er jo ikke gift så da er det ingen selvfølge mener jeg.
Håper dere finner ut av det;) ikke mas for mye, set fungerte her. Evt må dere ha en trekning om navne rekkefølgen

Back
Topp