Til alle dere ugifte

Her har lille pappaen sitt etternavn. Planen er å gifte seg en dag, og da bytter jeg også navn. Er jo ikke noe verre enn å legge til mitt etternavn på lille om det tar for lang tid før vi blir gift :p

Her blir det kombinasjon med bindestrek, til tross for to lange etternavn. Mittnorskeetternavn-Hansengelske.

Mitt er skjeldent over hele fjøla , hans er vanlig (i UK). Likevel er det viktig å ha den jordingen vi kan til begge kulturer, og at Påsan får navn fra begge familiene. Når vi gifter oss vil vi gå for samme kombinasjon.

Når det gjelder rekkefølge ville motsatt både sett og hørtes totalt pissetrengt ut, så vi var enig fra starten av. Heldigvis.

Jeg har to etternavn selv og mannen har ett, så mine frmetidige barn kommer til å få mitt siste etternavn som mellomnavn og hans som etternavn :) Må desverre velge bort et litt sjeldent navn, da det klinger forferdelig dårlig med hans

Her har snuppa fått pappaen sine etternavn. Jeg har planer om å bytte etternavn etterhvert, burde egentlig gjort det veldig snart mtp at jeg trenger nytt pass nå.

Faktisk i dag også er det slik at når ugifte får barn får egentlig barnet automatisk mors etternavn hvis man ikke sier annet. Synes egentlig det er rett;) hadde det ikke vært for mitt sjeldne navn og mannens mest vanlige kunne jeg latt bRna fått hans men aldri at jeg lar et sjeldent navn bli mellomnavn eller gå bort. Så kun mitt. Veldig glad for at samboeren var enig:)
Hvis man ikke sier annet? Man må fysisk inn i Altinn for å registrere navnet.. Hvis man er gift og har ulike etternavn blir ikke etternavnet automatisk far sitt heller..

Hvis man ikke sier annet? Man må fysisk inn i Altinn for å registrere navnet.. Hvis man er gift og har ulike etternavn blir ikke etternavnet automatisk far sitt heller..
Vi fikk beskjed om at ugifte som får barn så får barna automatisk mors navn om foreldrene ikke blir enige eller om det ikke sendes inn fars etternavn

Jeg er ikke sammen med barnefar da, så her i gården blir det mitt navn :) er en fordel når barnet skal bo hos meg :) og hadde jeg og barnefar vært samboere fortsatt, så hadde fortsatt barnet fått mitt etternavn :p men det er jo opp til hver og en, der må man bare gjøre det som føles riktig :)

Vi har sjeldne etternavn begge to, så her har ikke ungene mer enn ett fornavn.
De har samboers etternavn som mellomnavn og mitt som etternavn. Rett og slett fordi det klinger best. Mitt etternavn slutter på samme bokstav som hans begynner på, så ble veldig tungt å si.

Mulig jeg tar hans etternavn som mellomnavn en gang sånn at ungene og jeg har samme navn ;-)

Fram til navnet er registrert hos folkeregisteret/altinn "heter" barna "gutt/pike mors etternavn", vil tro det er det som menes med formuleringen :-)

Hei

Vi begynner å nærme oss termin, og dette med etternavn har kommet opp. Vi er ikke gift, og har to ganske lange etternavn. Veldig usikker på hva vi skal gjøre.
Jeg vil jo ikke være den eneste i familien med annet etternavn, mens mann og barn skal hete det samme. Men samtidig blir det fryktelig langt med disse to voldsomme navnene..
Jeg håper jo også vi skal bli gift en gang, og da er jeg innstilt på å fjerne mitt navn..
Hva har dere gjort?
Hadde samme problemstilling selv, jeg valgte å ta samboer sitt navn, slik jeg ville gjort når vi giftet oss . Så her har alle samme etternavn selv om vi ikke er gift, gifter oss snart, og da slipper jeg jo å bytte navn hvertfall

Våre barn har to mellomnavn å et etternavn. Alt er våres familier etternavn. Jeg kunne aldri latt barna hatt kun etternavn fra en av oss!

Bindestrek mellom etternavnene :D GENIALT ! :P

Her sitter vi i litt samme situasjon. Venter vårt første barn og er ikke helt enige om etternavn. Jeg har et veldig sjeldent etternavn samtidig som barnefar har 2 veldig vanlige. Men det aller største problemet er vel at min svigermor forventer at vi SKAL bruke hennes etternavn, som da er barnefars mellomnavn, fremfor hans siste etternavn. Noe som jeg synes vil være helt merkelig. Foreldrene til barnefar, er som dere sikkert forstår, skilt med det resultat en bitter skilsmisse :-/ Barnefar og jeg er uenige, for han snakker om å bruke alle 3 etternavnene, noe som jeg synes er totalt unødvendig. Synes rett å slett det blir for mange navn. Så vet ikke hva jeg skal gjøre. Om vi noen gang gifter oss har jeg også sagt at da skal jeg evt ha mitt etternavn og hans siste. Så nå vurderer jeg å droppe å ha barnedåp, litt pga dette og litt pga 2 svigerforeldre som ikke tåler trynet på hverandre.. Sukk, litt oppgitt her, så måtte bare få det ut! :-(

Vi fikk beskjed om at ugifte som får barn så får barna automatisk mors navn om foreldrene ikke blir enige eller om det ikke sendes inn fars etternavn
Ok. Hmm, kan ikke huske at min fikk et navn. Kun pike også navnet mitt, men mener dette kun var sykehusets papirer og ikke i Altinn.

Vi er ikke gift (enda)...barna har mitt etternavn som mellomnavn og hans etternavn som etternavn. Når vi en dag gifter oss tar jeg hans etternavn etter mitt slik at vi alle har de samme etternavnene :)

Her sitter vi i litt samme situasjon. Venter vårt første barn og er ikke helt enige om etternavn. Jeg har et veldig sjeldent etternavn samtidig som barnefar har 2 veldig vanlige. Men det aller største problemet er vel at min svigermor forventer at vi SKAL bruke hennes etternavn, som da er barnefars mellomnavn, fremfor hans siste etternavn. Noe som jeg synes vil være helt merkelig. Foreldrene til barnefar, er som dere sikkert forstår, skilt med det resultat en bitter skilsmisse :-/ Barnefar og jeg er uenige, for han snakker om å bruke alle 3 etternavnene, noe som jeg synes er totalt unødvendig. Synes rett å slett det blir for mange navn. Så vet ikke hva jeg skal gjøre. Om vi noen gang gifter oss har jeg også sagt at da skal jeg evt ha mitt etternavn og hans siste. Så nå vurderer jeg å droppe å ha barnedåp, litt pga dette og litt pga 2 svigerforeldre som ikke tåler trynet på hverandre.. Sukk, litt oppgitt her, så måtte bare få det ut! :-(

huff, sender en klem til deg! Synn hvis dere må droppe barnedåp fordi voksne folk ikke kan oppføre seg. Går det ikke ann å snakke med de ang denne dagen? Ikke gøy med svigermonster! Lykke til med navnevalg og det hele!

Tusen takk til alle sammen for innspill og svar! Jeg fikk en litt morro ide her, og skal ikke si noen ting om dette før han evt bringer det opp, å si at barnet automatisk får mitt navn da vi ikke er gift, det kommer han nok ikke til å like! mihihi ;-) Må få terge litt ;-) Dette visste jeg faktisk ikke! Det blir nok sannsynligvis mitt som mellomnavn tenker jeg.. Jeg har et sjeldent navn, og han et vanlig, men han kunne aldri ha sagt ifra seg sitt, og for meg er det litt viktig å ha likt om vi gifter oss.. Kanskje jeg må fri, er det ikke skuddår i februar? ;)

Back
Topp