Tidspunkt for levering i barnehagen

Nei, det synes ikke jeg heller.. :/ nei, får be om en ny samtale, selv om vi har prøvd flere ganger. Fått til svar at vi kan jo hente tidligere hvis vi vil ha tid med henne. Vi henter for det første litt tidlig i utgangspunktet, og for det andre hjelper det ikke på stresset på morgenen å hente tidlig.
Ta det med styrer
 
Nei, det synes ikke jeg heller.. :/ nei, får be om en ny samtale, selv om vi har prøvd flere ganger. Fått til svar at vi kan jo hente tidligere hvis vi vil ha tid med henne. Vi henter for det første litt tidlig i utgangspunktet, og for det andre hjelper det ikke på stresset på morgenen å hente tidlig.

Snakk med styrer, og ikke ped leder :)
 
Vi må levere før 09.30 på turdager ellers kan vi komme når vi vil. Jeg ble litt sur før jul. Da skulle eldste sin avdeling pynte juletre på kiwi her. De gikk kl 09 selv om regelen er kl 09.30 så min datter fikk ikke vært med. I fjor gikk de kl 10 til denne pyntingen og spiste lunsj der nede. Ny pedagog på avdelingen så får se om det fortsetter med å gå kl 09 selv om det står i årsplanen kl 09.30.
 
I bhg vår er siste frist kl 10. Men vår eldste på 2 år vil spise frokost i bhg selv om han spiser hjemme. Så vi leverer til rundt 8:30. Da er både barn og foreldre fornøyd.
Jeg går å hjemme i permisjon.
 
Hos oss ønsker vi at barna kommer før 9.30. Dette er for barnas del, da det er ikke kjekt for barnet å komme midt i påkledning, etter aktiviteten er ferdig. Merker også at det ofte er de som blir levert etter 9.30/sent som havner fortest utenfor i leken også, da de andre allerede har funnet og lekt en god stund sammen. En gang i blandt er greit, men å "alltid" være sistemann er ikke til å anbefale :)
 
Hos oss ønsker vi at barna kommer før 9.30. Dette er for barnas del, da det er ikke kjekt for barnet å komme midt i påkledning, etter aktiviteten er ferdig. Merker også at det ofte er de som blir levert etter 9.30/sent som havner fortest utenfor i leken også, da de andre allerede har funnet og lekt en god stund sammen. En gang i blandt er greit, men å "alltid" være sistemann er ikke til å anbefale :)
Det kolmer jo helt an på barnet, for mange går det helt fint p komme senere
 
Dere som har mulighet til rolige morgener med barna, når leverer dere i barnehagen? Jeg går hjemme i permisjon nå, og kunne gjerne tenke meg å levere eldstejenta mellom 09-09.30. Men her får vi beskjed støtt og stadig om at 08.30 er siste frist. Hvis jeg kommer med henne senere føler jeg spesielt hun ene pedlederen nærmest demonstrerer for oss når vi kommer, fordi hun synes vi er for sene. Vi hadde jenta vår i en annen barnehage det første året, og de brydde seg ikke noe om når vi leverte..

I denne barnehagen har de samlingsstund 08.40, men jenta vår synes det er helt greit å gå glipp av denne noen dager i uka.

Er det helt vanlig at de ansatte vil ha barna dit så «tidlig»? Eller er det spesielt hos oss? Synes det er så synd at morgenen blir litt stress når jeg uansett går hjemme og vi egentlig ikke trenger å stresse (noe jeg har sagt til barnehagen uten særlig forståelse)

08.30 var en veldig tidlig siste frist!!!

Men det er forskjellig praksis i hver barnehage da... jeg har jobbet som barnehagelærer i 11 år og i noe ulike barnehager. Vanligvis sier vi at barna bør (men må ikke) være kommet til 09.30, for da drar vi på tur eller starter med aktiviteter. Etter det er det jo litt dumt å komme iom at barnet går glipp av turen eller aktiviteten, og det kan også være forstyrrende om de kommer mens en har samling.

Men igjen, jeg har forståelse for at det noen ganger er vanskelig å levere innen 09.30, så barna er selvfølgelig velkommen etter det også.
 
Jeg ville bedt om et møte med ped.leder der også styrer er til stede, ev. hatt en samtale med kun styrer. Dersom du har forsøkt å ta det opp ett par ganger og ikke får gehør (eller en reell begrunnelse) virker det ikke som om det er så lett å komme noen vei med den dama.

I bhg jeg jobber i har vi kjernetid fra kl. 9.30 og ønsker i utgangspunktet at barna er her innen det, først og fremst for deres egen del. Det viktigste er imidlertid å ha en god dialog med foreldrene og så lenge det ikke er et problem for barnet å komme seint er det ikke et problem for oss :)
 
Dette hadde jeg villet ta opp med styrer. Det er mange foreldre som jobber skift, og den tiden de har sammen om morgenen er hellig.

Der jeg jobber kan barn komme når de vil, mange som kommer i 11 tiden da de har mødre som skal på kveldsjobb, og det er helt greit. Om vi er på tur etc står det på tavla hvor vi er og tlf nr. Ellers kan de være på en annen avd til vi kommer igjen.

Det er kun frokosten vi «helst ikke» vil ha levering under.
Men vi tilbyr en tjeneste for familier, og vi kan ikke bestemme alt
 
Har har de kjernetid mellom 10-14 og ser helst at barna leveres og hentes før/etter pga deltagelse i aktiviteter.. vil barna spise frokost i barnehagen må de helst komme i god tid før 09.
Jeg har ikke opplevd problem med å levere/hente utenom de tidene.. ringer og gir beskjed så går det fint :)
Dersom jeg levere så sent at de allerede er gått på tur så leverer jeg henne ferdig der de skal være på tur :)
 
Men om dere flytter litt på døgnet og står opp tidligere kan dere fortsatt ha lange morgener uten stress. Vi stresser aldri vi :) barnehagen er bare 5 minutter unna og åpner kl 7. Så siden hun våkner før 6 hver dag har vi jo alltid minst en time. Men ofte leverer vi rundt 8, så da er det jo to timer.

Så det er en mulig løsning på det, å flytte døgnet litt.

Vi har aldri stressende travle morgener. Orker ikke slikt :p Om hun mot formodning sover lenger en gang, leverer vi seinere
Ikke alltid like lett å bare flytte på døgnet. Storesøster her på 6 kan legge seg 19 og stå opp 8 dagen etterpå, hvert sånn noen år nå, lillebror legger seg samtidig og han er 2 år men står opp litt før 7, kan ikke legge de noe tidligere for da har ikke vi tid med dem heller når vi er på jobb så for noen er det bare sånn. Ikke alltid det hjelper å legge dem tidligere
 
Kjernetiden i vår barnehage er fra 9.30. Hvis vi ønsker at noen skal leveres før det pga tur eller pga noe annet vi skal, gir vi beskjed til foreldrene på forhånd :happy:
 
Vi har "kjernetid" i barnehagen fra 09-14, det er fordi det er som oftest da de enten sover eller finner på ting (samling, utflukter, osv). Så tenker det egentlig er greit at de har en sånn regel, selvfølgelig tar de hensyn til at unntak kan skje.
Prøver og å unngå å levere fra 08-08:30 for da er det frokost og kl 14 er det frukt/yoghurt.
Vi leverer dermed enten rundt 07:30/07:45 eller 08:30 og henter ca. 14:30.
 
Høres fint ut sånn som du/dere gjør det :) barna i dag er vel nok i barnehage som det er, hadde aldri trodd jeg skulle få sure blikk for å levere litt sent.. I tilvenninga til storbarn var vi veldig enig i at det var lurt å levere tidlig, men nå går det fint uansett og har gjort det lenge, så skjønner ikke hvorfor det er så viktig. Verste er at jeg synes pedlederen innimellom demonstrerer så mye at hun tar imot barnet på en mindre hyggelig måte når vi kommer senere enn ønsket.

Ut i fra det du sier her må jeg si at denne ped lederen virker uprofesjonell. Jeg syns du skal ta det opp med vedkommende. Det er ikke greit å ta i mot foreldre og barn på en måte som oppfattes som mindre hyggelig:/
 
Få et møte med styrer der du forklarer at du ikke godtar å møtes av en negativ pedleder når du leverer. Forklar at du prioriterer tid med barnet ditt om morgenen og syns halv ni er tidlig som siste frist for levering. Barnet ditt syns ikke det er så farlig å miste den samlingen uansett.
 
Her er det kjernetid mellom 9-14. Skal man levere senere så må det være en grunn, som f.eks legetime ol. Det handler litt om at barnehagen har et opplegg også, og at selv om man betaler for bhg så må man respektere de regler og rutiner de har. Hvis man er misfornøyd kan man alltids bytte barnehage eller ikke ha barna i bhg. Å levere før 9 syns jeg ikke er tidlig, og hvis barnehagen har kjernetid fra 9 så må det respekteres:happy: Ganske irriterende hvis noen driter i opplegget og de rutinene barnehagen har, og tror man kan bestemme selv. Men hvis det er før kjernetiden så er det jo selvfølgelig opp til hver enkelt om man leverer 07:15 eller 09:00. Snakk med barnehage-styrer;) Også er det jo enkelte barn som ikke kommer så godt inn i resten av gruppa mår de blir levert sent! Her unngår vi seine morgener, da blir det ikke så greit å gå i bhg plutselig.. Litt sjenert, og hvis de andre barna er i full sving før vi leverer så merkes det godt:sorry:
 
Jeg har ikke barnehagebarn lengre, men min erfaring var at det var vanskeligere for barnet å bli levert senere i barnehagen. Begge to ville i barnehagen samtidig som vennene ble levert, slik at de fikk spist frokost og vært med på samling sammen. Ved levering senere kom det gjerne noen tårer og avskjeden ble vanskeligere.
 
Her er det kjernetid mellom 9-14. Skal man levere senere så må det være en grunn, som f.eks legetime ol. Det handler litt om at barnehagen har et opplegg også, og at selv om man betaler for bhg så må man respektere de regler og rutiner de har. Hvis man er misfornøyd kan man alltids bytte barnehage eller ikke ha barna i bhg. Å levere før 9 syns jeg ikke er tidlig, og hvis barnehagen har kjernetid fra 9 så må det respekteres:happy: Ganske irriterende hvis noen driter i opplegget og de rutinene barnehagen har, og tror man kan bestemme selv. Men hvis det er før kjernetiden så er det jo selvfølgelig opp til hver enkelt om man leverer 07:15 eller 09:00. Snakk med barnehage-styrer;) Også er det jo enkelte barn som ikke kommer så godt inn i resten av gruppa mår de blir levert sent! Her unngår vi seine morgener, da blir det ikke så greit å gå i bhg plutselig.. Litt sjenert, og hvis de andre barna er i full sving før vi leverer så merkes det godt:sorry:

Ingen som sier drit i barnehagen og rutiner, men det heter samarbeid! Jeg som ikke jobber normaltid hadde ikke sett barna mine når de gikk i barnehagen om vi ikke kunne levert sent.
Det kan da gå opp til en uke uten å se mitt barn, slik er det med mine skolebarna. Og nei, man tar ikke ut barna av en barnehage fordi mam ønsker å tilbringe tid med sitt barn, må ikke være enten eller.
Barnehagen har heller ingen rettighet til å vite hvorfor vi leverer sent. Hørtes mer ut som en tvungen skole når man skal ha en god grunn, vi si tid med barnet er den beste grunnen man kan gi!
Og barn er forskjellige, mine barn hater å bli levert tidlig, de er da vanskelig å levere, gråter og vil hjem. På sene dager løper de rett inn i lek og har ikke tid til å se hade.
Men ja, jeg hadde tatt barnet mitt ut av barnehager som tror de er skoler og krever at alle barn skal være på plass før 10 om morgen. For barnehage er ingen skole, det skal være masse frilek, tid der barn kan utvikle seg etter eget tempo, det skal være omsorg og nysgjerrige voksene. ;)
 
Her er det kjernetid mellom 9-14. Skal man levere senere så må det være en grunn, som f.eks legetime ol. Det handler litt om at barnehagen har et opplegg også, og at selv om man betaler for bhg så må man respektere de regler og rutiner de har. Hvis man er misfornøyd kan man alltids bytte barnehage eller ikke ha barna i bhg. Å levere før 9 syns jeg ikke er tidlig, og hvis barnehagen har kjernetid fra 9 så må det respekteres:happy: Ganske irriterende hvis noen driter i opplegget og de rutinene barnehagen har, og tror man kan bestemme selv. Men hvis det er før kjernetiden så er det jo selvfølgelig opp til hver enkelt om man leverer 07:15 eller 09:00. Snakk med barnehage-styrer;) Også er det jo enkelte barn som ikke kommer så godt inn i resten av gruppa mår de blir levert sent! Her unngår vi seine morgener, da blir det ikke så greit å gå i bhg plutselig.. Litt sjenert, og hvis de andre barna er i full sving før vi leverer så merkes det godt:sorry:
Barnehager kan ikke kreve noen grunn til at man leverer senere heldigvis .
 
Kunne levere når vi ville, men enkelte turdager som var satt opp satte de pris på vi leverte før kl 09. Mtp vi jobba før fuglene feis begge to den tiden, så var hu som regel i bhg lenge før den tid uansett. :p Og turdager spurte jeg eventuelt om OM jeg hadde fri, så vi kunne sove frempå og ta en lang morgen
 
Back
Topp