Tønsker1til
Flørter med forumet
Skal på tidlig UL 3 februar, skal da være 7 uker. Føler det er så lenge til, men er jo bare under 2 uker til 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari

For en følelseHatt ultralyd på magen idag, for å sjekke om alt er ok etter en blødning jeg hadde. Alt så ok ut og hjertet banket som bare det![]()

Hvis du bor nærme Strømstad så kan du gjennomføre ultralyd og nipt og kjønnstest hos Babyscreen. Det gjorde vi med førsteJa, bestiller hos Ultralydklinikken.dk
Hadde bestilt derfra i sommer når jeg var gravid, men ville ha ultralyden min når jeg var 10+1 først før jeg tok den testen. Så da refunderte de pengene (minus 1000 kroner for frakt) også bestiller jeg på nytt denne gangen.

Skjønner at det her må være et fryktelig vanskelig dilemma. Jeg har jo vært gjennom flere vanskelig beskjeder og har jo opplevd at sykehuset sier at det ikke er graviditet utenfor livmoren på 3 innvendige ultralyder. Endte jo opp med livstruende blødning og hasteoperasjon fordi det var utenfor livmoren. Så jeg har generelt sett blitt sykt skeptisk til enkeltes ultralydferdigheter. Tenker fortsatt veldig på deg og skjønner at du ønsker å klamre deg til litt håp <3Nå er jeg så forvirret! Hadde kontroll nå nettopp hos gynekologen, og han er ganske kjent i byen for å være litt vimsete, så stoler ikke helt på alt han sier for å være ærlig.
HCG hadde økt fra 14000 ish til 22000 ish på en uke fra 6+2 til 7+2, som hadde vært helt fint for et normalt svangerskap. I dag er jeg 7+6 og vi tok ikke ny HCG-måling.
Så ser han inn og vi ser en større fostersekk, og en veldig synlig plommesekk. Sist så fant han ikke plommesekken (eller jeg kunne skimte den svakt). Fant enda ikke noe embryo. Så han avslutter og sier at jeg har rett i at det ikke er liv, og at dette er nok en Mola hydatidosa (blæremola?). Men det er jo ikke mange blærer der, som jeg ser på bilder nå som jeg googler. Jeg blir så i tvil, på om jeg bør få en second opinion før utskraping. Han sa at utskraping var eneste alternativ her, og at min HCG var høyere enn forventet (men når jeg googler er HCG heller i nedre sjikt, men innenfor normalen). Blir litt sånn, kan det være at han bare ikke har funnet embryoet? Kan embryoet være plassert feil? Jeg har blitt sykt trøtt den siste tiden, og puppene er blitt gigantiske. Skjønner ingenting. Må jo sikkert stole på han, men tenk hvis det skjuler seg en plass også fjerner de det hele. De dobbeltsjekker sikkert før utskraping? Noen som har erfaring her?
Jeg sluttet på progesteron i dag, og i hodet mitt har jeg gått videre, men ble så forvirret av å høre at HCG stiger og av å se at fostersekk var større og plommesekk mer synlig. Er vel kanskje morkaka bare, som holder det gående?
Tenker også sånn: Kan jeg ha hatt to eggløsninger i en syklus, og at jeg på en måte er tidligere på vei. Hmm… Han målte ikke fostersekken heller, som jeg vet kan si noe om graviditetslengde.
Så er det enda et dilemma. Det er nyttårsfest med jobben i morgen, og jeg bruker å være en som tar en fest da. Men pga hele situasjonen så frister det ikke å drikke, og da vil jo folk begynne å lure. Så lurer også på hvordan jeg skal løse dette. Blæh, merker at jeg klamrer meg litt til et halmstrå akkurat nå. Vurderer privat sjekk.
For din egen sinnsro så tror jeg at jeg hadde bestilt en ny privat.Nå er jeg så forvirret! Hadde kontroll nå nettopp hos gynekologen, og han er ganske kjent i byen for å være litt vimsete, så stoler ikke helt på alt han sier for å være ærlig.
HCG hadde økt fra 14000 ish til 22000 ish på en uke fra 6+2 til 7+2, som hadde vært helt fint for et normalt svangerskap. I dag er jeg 7+6 og vi tok ikke ny HCG-måling.
Så ser han inn og vi ser en større fostersekk, og en veldig synlig plommesekk. Sist så fant han ikke plommesekken (eller jeg kunne skimte den svakt). Fant enda ikke noe embryo. Så han avslutter og sier at jeg har rett i at det ikke er liv, og at dette er nok en Mola hydatidosa (blæremola?). Men det er jo ikke mange blærer der, som jeg ser på bilder nå som jeg googler. Jeg blir så i tvil, på om jeg bør få en second opinion før utskraping. Han sa at utskraping var eneste alternativ her, og at min HCG var høyere enn forventet (men når jeg googler er HCG heller i nedre sjikt, men innenfor normalen). Blir litt sånn, kan det være at han bare ikke har funnet embryoet? Kan embryoet være plassert feil? Jeg har blitt sykt trøtt den siste tiden, og puppene er blitt gigantiske. Skjønner ingenting. Må jo sikkert stole på han, men tenk hvis det skjuler seg en plass også fjerner de det hele. De dobbeltsjekker sikkert før utskraping? Noen som har erfaring her?
Jeg sluttet på progesteron i dag, og i hodet mitt har jeg gått videre, men ble så forvirret av å høre at HCG stiger og av å se at fostersekk var større og plommesekk mer synlig. Er vel kanskje morkaka bare, som holder det gående?
Tenker også sånn: Kan jeg ha hatt to eggløsninger i en syklus, og at jeg på en måte er tidligere på vei. Hmm… Han målte ikke fostersekken heller, som jeg vet kan si noe om graviditetslengde.
Så er det enda et dilemma. Det er nyttårsfest med jobben i morgen, og jeg bruker å være en som tar en fest da. Men pga hele situasjonen så frister det ikke å drikke, og da vil jo folk begynne å lure. Så lurer også på hvordan jeg skal løse dette. Blæh, merker at jeg klamrer meg litt til et halmstrå akkurat nå. Vurderer privat sjekk.

Uff! Det er jo vilt at de klarte å overse det tre ganger..! Ja, pga flere negative erfaringer med offentlig helsevesen, så er jeg også meget skeptisk. Når jeg har gått privat, til de som har mengdetrening på tematikken, så har det alltid vært bra.Skjønner at det her må være et fryktelig vanskelig dilemma. Jeg har jo vært gjennom flere vanskelig beskjeder og har jo opplevd at sykehuset sier at det ikke er graviditet utenfor livmoren på 3 innvendige ultralyder. Endte jo opp med livstruende blødning og hasteoperasjon fordi det var utenfor livmoren. Så jeg har generelt sett blitt sykt skeptisk til enkeltes ultralydferdigheter. Tenker fortsatt veldig på deg og skjønner at du ønsker å klamre deg til litt håp <3

Ja, tror jeg skal gjøre det, just in case.For din egen sinnsro så tror jeg at jeg hadde bestilt en ny privat.![]()

Ja, vet med meg selv at jeg hadde ikke latt den ligge. Hadde bestilt time selvJa, tror jeg skal gjøre det, just in case.![]()
rart at det skal være en plommesekk der og ikke embryoJeg ville også gjort det bare for sikkerhetsskyldJa, tror jeg skal gjøre det, just in case.![]()

Det hadde jeg 100% gjort.Ja, tror jeg skal gjøre det, just in case.![]()

Når jeg ser mer på bilder på nett så ser det ut til å være amnio-sekken, eller kanskje det heter fosterhinnen. Den var liksom litt stor for å være plommesekk.Ja, vet med meg selv at jeg hadde ikke latt den ligge. Hadde bestilt time selvrart at det skal være en plommesekk der og ikke embryo
Hei. Jeg har erfaring med dette, hadde også mistanke om blæremola etter en vurdering hos privat gynekolog (2021) ble henvist til sykehuset og de tar en ny UL der for å konstatere , før evt utskraping altså. Så man får jo håpe du får time kjapt hvertfall! Men tror man gjør det i de tilfellene der.Nå er jeg så forvirret! Hadde kontroll nå nettopp hos gynekologen, og han er ganske kjent i byen for å være litt vimsete, så stoler ikke helt på alt han sier for å være ærlig.
Åh, tusen takk for at du deler av din erfaring!Hei. Jeg har erfaring med dette, hadde også mistanke om blæremola etter en vurdering hos privat gynekolog (2021) ble henvist til sykehuset og de tar en ny UL der for å konstatere , før evt utskraping altså. Så man får jo håpe du får time kjapt hvertfall! Men tror man gjør det i de tilfellene der.
I mitt tilfellet var det ikke blæremola men gynekologen på klinikken sa seg helt sikker på dette, så det var jo en stor lettelse når prøvesvarene kom etter utskrapingen.
Jeg trodde også for øvrig at blæremola er forbundet med langt høyere hcg verdier enn det du skriver her (?) så veldig rart han kan være så sikker på det…
Til og med jeg (som da ikke hadde det likevel) hadde utrolig høye hcg verdier , husker ikke konkret hva d var, men det var sikker to-tredoblet av din.
Masse lykke til!
Det var jo verken blærer inni livmor eller spesielt høy HCG. På bilder ligner det vi så på skjermen hos gyn sånn Blighted Ovum (tom fostersekk). Jeg spurte også om det var sjans for at kroppen ville fikse dette selv nå som jeg har stoppet på progesteron. For synkende progesteron gir jo i menstruasjonssyklusen signal om at det skal komme blødning. Men gynekologen bare «nei, her er det bare utskraping som gjelder», men det er greit for meg altså. Vil bare sove, og være ferdig etterpå. 
Høres som BO (blighted ovum), da er alt der , bare ikke babyen. Var gjennom en MA i fjor. Da fant vi alt det foruten embryoet. Uken etter var det et embryo der på 3,5 mm. Neste uke igjen hadde det ikke vokst. Ble utskraping i narkose. Var da 10+0 uker på vei. Slitsomt når det går i langdrag og ender som det gjør. Lurt med en ekstra sjekk!Nå er jeg så forvirret! Hadde kontroll nå nettopp hos gynekologen, og han er ganske kjent i byen for å være litt vimsete, så stoler ikke helt på alt han sier for å være ærlig.
Ja, tror veldig på at det er det! Gikk inngrepet bra for deg da?Høres som BO (blighted ovum), da er alt der , bare ikke babyen. Var gjennom en MA i fjor. Da fant vi alt det foruten embryoet. Uken etter var det et embryo der på 3,5 mm. Neste uke igjen hadde det ikke vokst. Ble utskraping i narkose. Var da 10+0 uker på vei. Slitsomt når det går i langdrag og ender som det gjør. Lurt med en ekstra sjekk!
Jeg er ganske sikker på at de tar en UL da ja, lykke til!Åh, tusen takk for at du deler av din erfaring!
Jeg føler meg ca 100 % sikker på at han tar feil!Det var jo verken blærer inni livmor eller spesielt høy HCG. På bilder ligner det vi så på skjermen hos gyn sånn Blighted Ovum (tom fostersekk). Jeg spurte også om det var sjans for at kroppen ville fikse dette selv nå som jeg har stoppet på progesteron. For synkende progesteron gir jo i menstruasjonssyklusen signal om at det skal komme blødning. Men gynekologen bare «nei, her er det bare utskraping som gjelder», men det er greit for meg altså. Vil bare sove, og være ferdig etterpå.
Det som er litt flaut er jo at hastegraden øker veldig når han sender til sykehuset at jeg har blæremola, så jeg fikk time allerede mandags morgen. Menmen, greit å få det gjort bare. Satser hardt på at de tar en ekstra sjekk først da.![]()