Tidlig ultralyd

Jeg har bestilt tidlig ul på mandag, men tror og håper jeg får på torsdag, da jeg skal inn dit pga hellp-syndrom sist svangerskap. Noen andre som har hatt hellp eller vet/tror jeg får ul? Jeg skal nok begynne på blodfortynnende sprøyter og tabletter..var beskjeden jeg fikk etter hellp m/førstemann.

Noen som har tenkt til å dra på privat tidlig UL for å bekrefte hjertelyd hos foster? Jeg har veldig lyst til dette, føler at jeg roer meg litt mer når jeg har hørt at hjertet slår. Når er man sikret at hjertet slår? Etter uke 6?
Jeg har bestemt meg for tidlig UL, da dette er vår føste.

Virker som det er ganske vanlig å bli satt litt tilbake fra den terminen man har regnet ut selv. I såfall kan det jo være at du ikke ser hjerteslag, så kanskje det er lurt å vente til det er mer sikkert? Selv venter jeg til uke 7, i tilfelle jeg er kortere på vei enn jeg trodde. Vet ikke helt når det er sikkert at en ser det, det er jo fryktelig lite enda:) Ser at noen innpå her ikke har sett stort, for så å finne ut at alt er bra et par uker senere :)

jeg skal ta neste uke =) da er jeg 7+3 så håper og høre hjertelyden. Kjenner jeg er redd for og miste denne gangen. med nr1 så var jeg på tidlig i uke 12, men da var jeg ikke nervøs for og miste.. det er jeg denne gangen =/ utrolig rart! Gleder meg til ul =)

Skal på tidilg ul men legen min seier det ikke er vanlig å gjøre det før i uke 10....

Skal ha det ja, håper å bli henvist på mandag pga jeg mistet tidlif de to foregående...

Har bestilt tidlig ultralyd 26.11. Da er jeg 7+3. Da skal hjerte slå, samt en får se om det evt er to inni der.. :)

Jeg skal på tidlig UL, første gang 6+6 (3. desember). Så setter de opp resten av UL-kontrollene for 1. trimester da. Jeg får det på sykehuset pga. habituell abort.

Fikk forresten både høre og se hjertet på utvendig UL, selv om mange sier at det ikke går an i uke 7. Kanskje det er forskjell på hvor avansert utstyret er.

Om de tar innvendig eller utvendig ul kommer an på hvordan fosteret ligger. Jeg fikk se og høre baby ved sist tidlig ul, men for å få korrekt mål, måtte hun måle innvendig.

Er litt frem og tilbake.. På ene siden er dette nr3 og det går som det går for å si det på en spesiel måte.. (høyt ønsket barn, men er vel en selvforsvarsmekanisme for meg ift til om jeg skulle miste, at sorgen blir litt dempet?! Aner ikke..)
Men samtidig ønsker jeg å roe meg litt ift til det å kunne se/høre at hjertet slår (sjangsen skal jo da være stor for at det får bra..) og dessuten har jeg 2 barn som kanskje snart bør få vite grunnen for min elendige form, og da hadde det jo vært greit å vært litt mer sikker...
Usikker...men gjennom å ha skrevet dette føler jeg vel at jeg bikker mot tidlig ul! ;-p

Jeg lurer på å ta ny UL i uke 12. Er det noen som vet hvordan de avdekker Downs syndrom? Er det slik at de sier at barnet ganske sikkert har eller ikke har det, eller finner de tegn som kan tyde på at barnet kaaanskje har det? Jeg vil nemlig ikke vite det om det er en bitteliten sjanse for det, vil ikke ta fostervannsprøve uansett. Men vil gjerne vite det om det er helt sikkert at det er noe alvorlig galt.

Jeg lurer på å ta ny UL i uke 12. Er det noen som vet hvordan de avdekker Downs syndrom? Er det slik at de sier at barnet ganske sikkert har eller ikke har det, eller finner de tegn som kan tyde på at barnet kaaanskje har det? Jeg vil nemlig ikke vite det om det er en bitteliten sjanse for det, vil ikke ta fostervannsprøve uansett. Men vil gjerne vite det om det er helt sikkert at det er noe alvorlig galt.

De har egentlig ikke lov til å se etter det spesifikt, men hvis de tilfeldig oppdager det er det pliktig si ifra videre og tilby videre utredning. De måler nakkefolden, men man kan ikke vite sikkert med mindre man tar fosterprøver etter hva jeg har skjønt ??

En ultralyd mellom uke 10-13 vil kunne avdekke mulig downstairs syndrom! Det kan ses om de måler nakkefolden, ser på kjevebena og nesebenet! Det vil være mer væske i nakkefolden, nesebeinet er ofte flatt med en litt hengende nesetipp, kjevebena er gjerne litt lengre enn vanlig!

Vikarlegen min mente at det ville være greit for meg å få tidlig ul i ca uke 7 og 12 pga MA i uke 13 og SA i uke 9. Jeg vil helst ha i uke 8 og 13/14. ;-) Så får vi se når innkallingen fra sykehuset kommer. ;-)

Skal på ul i dag :) uke 9 i dag. Gleder meg, men er også redd for MA..

Back
Topp