Syklus 6 - CD20
Jeg ble litt etter fødsel bevisst at jeg har fremfall av skjeden. Har påenmåte ignorert det litt siden fødsel og tenkt at det sikkert går seg til. Hatt noen plager ifm dette, men tenkte vell som så at det og forsvinner bare kroppen har hentet seg inn igjen etter fødsel. Uansett, her er jeg 1+ år etter fødsel, og som jeg brått ble bevisst forrige syklus er det ingen endring. Nå har jeg fulgt med på livmorstappen og elslim de siste to ukene som og har gitt meg bedre oversikt over problemet. Først trodde jeg at jeg hadde både fremfall i fremre og bakre skjedevegg og livmorsprolaps. Men etter å ha kjent etter i det siste tror jeg kanskje det kun er bakre skjedevegg og livmorsprolaps. Nå har jeg lest at noe nedsenket livmor etter en graviditet er vanlig, så ikke 100% sikker på at jeg har det. Men, jeg har gått fra å ikke kunne finne livmorstappen fordi den har vært for høyt til å nå kjenne den rett bak fremfallet av skjedeveggen, kanskje 2-4 cm inn. Denne posisjonen følger på ingen måte syklusen slik den skal, men er tilbake på plass etter en natt liggende i senga, men med en gang jeg er oppe og går så ramler den ned igjen
Uansett, nå har legen tatt en titt, og det var ingen tvil om at jeg hadde fremfall av bakre skjedevegg. Men livmoren hadde nok ramlet til sin vante posisjon der jeg lå på gu-benken. Så, da ble det henvisning til gynekolog hvor jeg får litt mer beskjed om hva som skjer videre, og hvor de skal ta tak i livmoren og dra litt i den for å se hvorvidt den flytter på seg(oppd etter time: de dro ikke i livmoren, hun bare kikka og konstanterte hvilken grad jeg hadde ved observasjon). Gleder meg til å få noen svar på dette (men gruer meg voldsomt til at de skal dra i livmoren min) og spent på hvordan det vil påvirke planene om å prøve på en nestemann.. Jeg har googlet det ene og det andre, og nå lest om de som blir operert for skjedefremfall tross at de planlegger flere barn, men får da beskjed om å forløse barnet med keisersnitt. Legen min nevnte operasjon, men jeg tror helt ærlig at det neppe blir greia denne gangen. Leste at det som oftest blir anbefalt at man venter til etter man er ferdig med å gå gravid, og i tillegg har det visst lett for å komme tilbake så lenge man ikke har vært i overgangsalderen.
Nå er jeg veldig spent på hva gynekologen sier, og om det blir noe jeg bare må leve med på ubestemt tid eller om det blir medisiner, pessarring (som holder ting på plass der inne), trening og/eller operasjon

Også er jeg såklart veldig spent på om jeg har livmorsprolaps, eller kun en livmor som er innenfor normalen slappere etter fødsel. Og, om dette vil påvirke fertilitet eller graviditeten.
Nei, jeg sitter rett og slett med så mange spørsmål. Og syns det er rart hvor lite informasjon man får om dette etter en fødsel, så ja, jeg føler for å skrive åpent om det, så kommer informasjonen ut til noen flere ihvertfall

Vi får se om valget mellom 2024- eller 2025-baby nå har blitt tatt for meg.
Edit: føler for å legge til at fremfall er utrolig vanlig etter en fødsel, og opp mot 50% kvinner vil ha opplevd det iløpet av livet. Men, heldigvis retter dette seg av seg selv for de fleste innen noen mnder/året evt. etter hormonene har stabilisert seg igjen etter ammeslutt.