Tias dagbok ⏳️ Gravid med andremann ☀️

PP 2 oppsummert
I dag hadde tempen sunket. Og bare en times tid etter morgentempingen meldte TR sin ankomst. Så da blir det ikke 2023 barn på oss, og vi får ikke testet to tette. Men, vi har egentlig i det siste snakket mest om at aldersforskjell mellom 2,5 og 3,5 hadde vært perfekt. Så da håper vi på det :D Neste prøveperiode blir nok tidligst mai, så håper jeg veldig på at vår lillestore familie øker i 2024 :Heartred

Perioden bærer preg av at vi har barnehageunge i hus. Mye sykdom og endel oppvåkningen om natta. Men, godt å se qt jeg fortsatt greit kan tyde eggløsning.
Oppsummert, el CD 15, lutealfase på 12 dager, og syklus på 27 dager. Ble da temmelig likt som forrige det :D

Last edited:
Syklus 6 - CD 2
Det er mange tanker om dagen etter to forsøk som ikke gikk veien. At det ikke blir baby om 9mnder er egentlig helt greit, men samtidig er det litt tungt at det ikke gikk. Må vi igjen forsøke like lenge som et svangerskap varer? Jeg føler for å forberede meg på det, flytte perspektivet fra månedsbasert til å ha et lengre perspektiv. Jeg husker fra prøvingen med førstemann at noe av det som føltes vondt var å stadig se datoer jeg hadde sett for meg å dele nyheten passere. Det er jo påenmåte bagateller, og jeg er veldig takknemlig for at vi falt innenfor gruppen hvor det satt før året hadde gått. Men, jeg ønsker å finne en taktikk som min psyke tåler best. Så skal bruke denne tiden frem mot neste forsøk på å tenke litt på dette.

Disse to prøveperiodene har virkelig fått igang nysgjerrigheten min igjen. Det er så godt å være igang med temping og bli kjent med syklusen igjen. Er jo veldig spent på om stikkinger jeg kjente rundt el kommer igjen hver syklus og er enda et tegn jeg kan bruke på å finne eggløsning.

Jeg blir nok ikke helt stille i dagboka selvom det ikke blir prøving framover. Ønsker å bruke den til å dele litt tanker på veien og til å lagre nyttige linker og info jeg kommer over på veien.

Last edited:
Notatinnlegg
Setter av plass her til litt notater. I første omgang legger jeg inn noen linker til lesing jeg har satt pris på de siste dagene

Syklus 6 - CD20

Jeg ble litt etter fødsel bevisst at jeg har fremfall av skjeden. Har påenmåte ignorert det litt siden fødsel og tenkt at det sikkert går seg til. Hatt noen plager ifm dette, men tenkte vell som så at det og forsvinner bare kroppen har hentet seg inn igjen etter fødsel. Uansett, her er jeg 1+ år etter fødsel, og som jeg brått ble bevisst forrige syklus er det ingen endring. Nå har jeg fulgt med på livmorstappen og elslim de siste to ukene som og har gitt meg bedre oversikt over problemet. Først trodde jeg at jeg hadde både fremfall i fremre og bakre skjedevegg og livmorsprolaps. Men etter å ha kjent etter i det siste tror jeg kanskje det kun er bakre skjedevegg og livmorsprolaps. Nå har jeg lest at noe nedsenket livmor etter en graviditet er vanlig, så ikke 100% sikker på at jeg har det. Men, jeg har gått fra å ikke kunne finne livmorstappen fordi den har vært for høyt til å nå kjenne den rett bak fremfallet av skjedeveggen, kanskje 2-4 cm inn. Denne posisjonen følger på ingen måte syklusen slik den skal, men er tilbake på plass etter en natt liggende i senga, men med en gang jeg er oppe og går så ramler den ned igjen

Uansett, nå har legen tatt en titt, og det var ingen tvil om at jeg hadde fremfall av bakre skjedevegg. Men livmoren hadde nok ramlet til sin vante posisjon der jeg lå på gu-benken. Så, da ble det henvisning til gynekolog hvor jeg får litt mer beskjed om hva som skjer videre, og hvor de skal ta tak i livmoren og dra litt i den for å se hvorvidt den flytter på seg(oppd etter time: de dro ikke i livmoren, hun bare kikka og konstanterte hvilken grad jeg hadde ved observasjon). Gleder meg til å få noen svar på dette (men gruer meg voldsomt til at de skal dra i livmoren min) og spent på hvordan det vil påvirke planene om å prøve på en nestemann.. Jeg har googlet det ene og det andre, og nå lest om de som blir operert for skjedefremfall tross at de planlegger flere barn, men får da beskjed om å forløse barnet med keisersnitt. Legen min nevnte operasjon, men jeg tror helt ærlig at det neppe blir greia denne gangen. Leste at det som oftest blir anbefalt at man venter til etter man er ferdig med å gå gravid, og i tillegg har det visst lett for å komme tilbake så lenge man ikke har vært i overgangsalderen.

Nå er jeg veldig spent på hva gynekologen sier, og om det blir noe jeg bare må leve med på ubestemt tid eller om det blir medisiner, pessarring (som holder ting på plass der inne), trening og/eller operasjon :happy8 Også er jeg såklart veldig spent på om jeg har livmorsprolaps, eller kun en livmor som er innenfor normalen slappere etter fødsel. Og, om dette vil påvirke fertilitet eller graviditeten.

Nei, jeg sitter rett og slett med så mange spørsmål. Og syns det er rart hvor lite informasjon man får om dette etter en fødsel, så ja, jeg føler for å skrive åpent om det, så kommer informasjonen ut til noen flere ihvertfall :) Vi får se om valget mellom 2024- eller 2025-baby nå har blitt tatt for meg.

Edit: føler for å legge til at fremfall er utrolig vanlig etter en fødsel, og opp mot 50% kvinner vil ha opplevd det iløpet av livet. Men, heldigvis retter dette seg av seg selv for de fleste innen noen mnder/året evt. etter hormonene har stabilisert seg igjen etter ammeslutt.

Last edited:
Man burde absolutt fått mer informasjon etter fødsel om hva man kan forvente og hva som er utenfor normalen. Skjønner godt at du sitter med mange spørsmål, og håper du raskt får svar på de! Kan ikke være noe godt å gå slik uvisshet, og spesielt ikke når man hadde tenk til å få en liten andremann snart. :Heartred

Man burde absolutt fått mer informasjon etter fødsel om hva man kan forvente og hva som er utenfor normalen. Skjønner godt at du sitter med mange spørsmål, og håper du raskt får svar på de! Kan ikke være noe godt å gå slik uvisshet, og spesielt ikke når man hadde tenk til å få en liten andremann snart. :Heartred
Ja, ikke sant! Fremfallet jeg har nå virker å være direkte relatert til riftene jeg fikk i fremre o bakre skjedevegg under fødselen.. Lurer på hvor vanlig det er å da få disse varige plagene jeg har fått ved den type fødselsskader. Burde man egentlig fått tilbud om å følges opp av gynekolog/utpgynekolog et halvår etter fødsel, og kanskje fått tilbud om å gå igang med fysioterapi og riktig trening med en gang etterpå. Man blir påenmåte redd for at man har gjort det være ved å vente med å oppsøke hjelp. Men samtidig så var ikke fremfall i tankene mine, og ikke hadde jeg grunnlag til å forstå hva som skjedde med kroppen heller..

Ja, vi får håpe jeg kan beholde noe kontroll over prøvestart!

Last edited:
Ja, ikke sant! Fremfallet jeg har nå virker å være direkte relatert til riftene jeg fikk i fremre o bakre skjedevegg under fødselen.. Lurer på hvor vanlig det er å da få disse varige plagene jeg har fått ved den type fødselsskader. Burde man egentlig fått tilbud om å følges opp av gynekolog/utpgynekolog et halvår etter fødsel, og kanskje fått tilbud om å gå igang med fysioterapi og riktig trening med en gang etterpå. Man blir påenmåte redd for at man har gjort det være ved å vente med å oppsøke hjelp. Men samtidig så var ikke fremfall i tankene mine, og ikke hadde jeg grunnlag til å forstå hva som skjedde med kroppen heller..

Ja, vi får håpe jeg kan beholde noe kontroll over prøvestart!
Man får jo så og si ingen informasjon om hva som skjer med kroppen etter fødsel, så ikke ha dårlig samvittighet ovenfor deg selv at du har ventet :Heartred Bedre sent enn aldri, sier nå jeg. Og det ordner seg nok:Heartred

Takk @Millebille :Heartred Det er jo såpass vanlig, at jeg burde få god nfo bare jeg kommer meg til spesialist. Så håper det ikke er altfor lang ventetid. Eventuelt vurderer jeg sterkt å starte opp treningen på forhånd og gå til fysioterapeut som har erfaring med det og kan gi meg innføring i relevante øvelser :)

Takk @Millebille :Heartred Det er jo såpass vanlig, at jeg burde få god nfo bare jeg kommer meg til spesialist. Så håper det ikke er altfor lang ventetid. Eventuelt vurderer jeg sterkt å starte opp treningen på forhånd og gå til fysioterapeut som har erfaring med det og kan gi meg innføring i relevante øvelser :)
Ja satser på det da :-) ❤️
Fysio høres jo også bra ut :-)

Tankene surrer og går om dagen. Til stadighet sitter jeg og søker opp informasjon om fremfall, betydningen dette har for et svangerskap, prøving og hvordan en fødsel vil påvirke. Jeg vet ikke om jeg blir spesielt mye klokere egentlig. Noen av forskningsartiklene jeg har funnet er låst bak betalingsmur, andre er veldig begrenset. Jeg er ikke bekymret for kroppen slik den er nå, alt funker godt nok, men på ingen måte optimalt. Men jeg håper vell kanskje på å kunne forbedre situasjonen litt mer og få hjelp til det, uten en operasjon. Derimot er jeg kanskje litt bekymret for hvordan et nytt svangerskap og fødsel vil påvirke situasjonen.

I tillegg går jo tankekverna på når vi egentlig vil ha nestemann, hvor lenge tør vi å vente uten å starte prøvingen i tilfelle det skulle ta mye tid. Jeg har en liten drøm om å få barn i februar-april/mai, og for å optimalisere den sjansen har vi tenkt mye på å prøve på de månedene i 2024. Hvis det ikke skulle gå, så kanskje bare ta en god pause, nyte tiden med førstemann og gå på med ny giv og prøve på drømmemånedene i 2025.

Men, oppi tankene om nestemann er denne utredningen en liten joker. Jeg fikk time i midten av juni, etter forventet eggløsning. Så da blir første mulige prøving i juli, og mulig termin april. Og dette forutsetter at jeg ikke skal sendes videre og må vente flere måneder for ytterligere undersøkelser. Det er vell nesten som at jeg rett og slett håper på at vår og sommer vil få meg til å glemme drømmen jeg hadde om 2024-baby, og dermed ikke føle det mer stressende enn nødvendig å måtte igjennom utredning.

Hvordan er det med deg? :Heartred Tenkte det var hyggeligere å få spørsmål her:Heartred
Så hyggelig at du spør :Heartred

Jeg endte faktisk med å dra privat for å få en sjekk. Har litt fremfall av både bakre og fremre skjedevegg og livmor. Startet opp på behandling med vagifem (vaginale østrogenpiller), og skal prøve det samtidig som jeg gjør litt øvelser fra fysioterapeut/knipetrening. Så skal vi se om det ikke har litt effekt. Gynekologen sa at det ikke var noe grunn til å utsette prøvingen pga dette :) Men, man skal ikke gå på vagifem når man er gravid da, så jeg tenker å gå ferdig første behandlingsrunde med det hvertfall.

Så, det går egentlig ganske bra. Mye bedre nå som jeg føler jeg er i gang med å gjøre noe med saken. Men, det er absolutt sannsynlig at dette blir verre etter ny graviditet og fødsel. Trøster meg med at graden av fremfall nå ikke utgjør noen økt risiko for nytt svangerskap hvertfall, så det er jo godt å vite.

Så hyggelig at du spør :Heartred

Jeg endte faktisk med å dra privat for å få en sjekk. Har litt fremfall av både bakre og fremre skjedevegg og livmor. Startet opp på behandling med vagifem (vaginale østrogenpiller), og skal prøve det samtidig som jeg gjør litt øvelser fra fysioterapeut/knipetrening. Så skal vi se om det ikke har litt effekt. Gynekologen sa at det ikke var noe grunn til å utsette prøvingen pga dette :) Men, man skal ikke gå på vagifem når man er gravid da, så jeg tenker å gå ferdig første behandlingsrunde med det hvertfall.

Så, det går egentlig ganske bra. Mye bedre nå som jeg føler jeg er i gang med å gjøre noe med saken. Men, det er absolutt sannsynlig at dette blir verre etter ny graviditet og fødsel. Trøster meg med at graden av fremfall nå ikke utgjør noen økt risiko for nytt svangerskap hvertfall, så det er jo godt å vite.
Så bra du fikk sjekket, behandling og svar på at det ikke vil påvirke prøvingen i alle fall! :happy: Er behandlingen lang eller kjennes det overkommelig ut? Håper jo det hjelper selvsagt:Heartbigred

Den er ganske lang :smiley-ashamed004 Minst 10 uker i første omgang. Og, alt ettersom hvordan det går og hva som skjer når jeg slutter, så kan det hende det er noe jeg må gjøre konstant fram til operasjon en gang i framtiden. Får bare pause behandlingen når vi begynner å prøve tenker jeg :)

Den er ganske lang :smiley-ashamed004 Minst 10 uker i første omgang. Og, alt ettersom hvordan det går og hva som skjer når jeg slutter, så kan det hende det er noe jeg må gjøre konstant fram til operasjon en gang i framtiden. Får bare pause behandlingen når vi begynner å prøve tenker jeg :)
Hei Tia.

Jeg ble behandlet ganske røft under forrige svangerskap og endte opp med stort hematom i underlivet på venstre side. Det var grusomt stort, vondt og hovent i 2-4 uker etter fødsel. Kunne knapt gå de første to ukene og i tillegg dekket hematomet for urinrør, som endte opp med kateter i 1 uke som også var vondt.

Jeg har ikke visst hva fremfall var engang eller at det var noe som het det. Jeg har nok hatt en mild form for det etter fødselen, men nå under tredje svangerskap så kjentes det veldig godt fra uke 17. Det konstante trykket når jeg står/går var så plagsomt at jeg måtte begynne å Google hva dette kunne være.

Endte opp med å lese om hypopressiv trening. Anbefaler deg å sjekke opp om det kan være noe for deg Jeg kjøpte gravidkurset og har holdt på i 2 uker nå og er spent på resultatene:)

Jeg er også redd for neste fødsel og hva det eventuelt kan gjøre med meg der nede. Skal i samtale med St Olavs, hvor de skal sjekke hvordan ståa er, men også snakke om neste fødsel.

Mvh
Snart trebarnsmor som også googler meg ihjel om hva jeg kan forvente

Hei Tia.

Jeg ble behandlet ganske røft under forrige svangerskap og endte opp med stort hematom i underlivet på venstre side. Det var grusomt stort, vondt og hovent i 2-4 uker etter fødsel. Kunne knapt gå de første to ukene og i tillegg dekket hematomet for urinrør, som endte opp med kateter i 1 uke som også var vondt.

Jeg har ikke visst hva fremfall var engang eller at det var noe som het det. Jeg har nok hatt en mild form for det etter fødselen, men nå under tredje svangerskap så kjentes det veldig godt fra uke 17. Det konstante trykket når jeg står/går var så plagsomt at jeg måtte begynne å Google hva dette kunne være.

Endte opp med å lese om hypopressiv trening. Anbefaler deg å sjekke opp om det kan være noe for deg Jeg kjøpte gravidkurset og har holdt på i 2 uker nå og er spent på resultatene:)

Jeg er også redd for neste fødsel og hva det eventuelt kan gjøre med meg der nede. Skal i samtale med St Olavs, hvor de skal sjekke hvordan ståa er, men også snakke om neste fødsel.

Mvh
Snart trebarnsmor som også googler meg ihjel om hva jeg kan forvente
Så leit å lese om din erfaring ❤️ Så greit du skal i time med sykehuset, oppdater meg gjerne etterpå om hva de sier om saken. Jeg har valgt å gå til fysioterapeut for fremfallet, så da ble det knipeøvelser og øvelser for å styrke bekkenbunnen på meg. Jeg syns at det i kombinasjon med vagifem har gitt meg fysisk bedring (alt har strammet seg bedre opp), og nå sluttet jeg på vagifem i tilfelle vi begynner å prøve, og merket etter jeg sluttet at det nok har hjulpet mer på plagene jeg har hatt enn hva jeg trodde. For de har nå blitt verre igjen nå som det har gått 2 uker siden jeg slutta med vagifem.

Jeg kan anbefale deg Facebook gruppa pop mom's club, det er en gruppe for de med fremfall etter fødsel. Jeg syns det har vært betryggende å lese der mtp eventuell ny fødsel og slikt.

Hold meg gjerne oppdatert om effekten du har fra hypopressiv trening!

Back
Topp