Termin 14.oktober:)

Hei Fiorelina[:)]
Tusen takk for hjelpen. Etter mye stress fikk jeg det endelig til:) Det var ikke enkelt. Jeg tror du har hjulpet mange med den oppskriften din:)

Hei jettemoren[:)]
Jeg var hos jordmor 19.august og skal til henne igjen 13.september. Etter det vet jeg ikke. Har ikke fått vite noe. Men da er det vel gjerne normalt å gå så lite fram til det gjenstår 4 uker? Jeg har som nevnt noen ganger før at jeg har slitt mye med blødninger så jeg visste ikke om jeg trengte å gå på kontroll oftere pga det? Ikke vet jeg.

Noen som vet hva som blir gjort på kontrollene de 4 siste ukene? Sjekker de om vi har åpning og sånne ting?

Hei jettemoren og alle andre!
Jeg bor på Landås og er 28! Og vi er nesten helt likt i svangerskapet. Jeg er også sykemeldt nå, og opplever mye av det samme som deg. Det var nok bra å ta det med ro nå. Kroppen er tyngre og jeg får en del kynnere om jeg ikke får roet ned. Jobben min er ganske aktiv, så det var godt å slippe nå.

Det er litt rart å skulle være hjemme helt til fødselen... det er jo seks uker til termin! Fikk et tips om å lage julegaver... [:D] Det kan jo bli en plan etterhvert!

Jeg fikk beskjed denne uken om at hodet hadde festet seg... jordmor var ganske sikker på det. Men akkurat som Jettemoren sier, kjenner jeg hvordan h*n ligger når hikkingen begynner. Det er en rar følelse!!

Jeg går til kontroll egentlig hver 14.dag, men nå er det litt oftere pga at de vil følge opp proteinverdien i urinen. Så nå har det vært en gang i uken de siste to ukene.

I morgen skal vi til jordmor igjen og snakke om fødselen. Tenker litt på den... noen sier at man bør skrive ønskeliste til føden for å si hvordan man gjerne vil ha det, men jeg aner liksom ikke hvordan jeg vil ha det annet enn at mannen min skal være der... noen som har ønskeliste erfaring?

Nå skal jeg ut å gå på tur i det fantastisk flotte regnværet vi har fått i kveld...Må finne bra trillesteder[:)]

Ha det fint så lenge!
Hilsen Lykkemor

Må bare fortelle at i dag ble jeg litt stressa - syns ikke det hadde vært noe særlig bevegelse (faktisk ikkenoe) på mange timer... gikk og lurte, drakk juice og la meg ned, men ingenting. Hjelp og hjelp tenkte jeg... venta en time til... ikke noe.
Ringte pappaen på jobb og var helt på tuppa med gråten i halsen... [:(]
I det jeg la på kjente jeg en kjent, hikkende følelse... hikk er bare deilig altså! Jeg ble så glad!!! Og så starta lille vennen i magen med å bokse litt akkurat som den ville si at Joda mamma - jeg er her jeg - har bare sovet masse i dag[:D]

Kan kanskje bli litt paranoid av dette her...
Skal bli fantastisk godt å få babyen ut av magen og se og kjenne den!!

Lykkemor

Hei lykkemor[:)]
Forstår godt at du fikk panikk. Det hadde jeg også fått. Jeg også kjenner veldig mye om det er liv. Heldigvis er min veldig aktiv. Men aktiviteten vil vel gjerne avta mot slutten? Og så kommer det vel litt an på hvordan ungen ligger?
Jeg har ikke født før så jeg kan ikke svare på det med ønskeliste. Men det jeg kan si var at jeg og min samber var på svangerskapskurs. Der syns jeg at jeg fikk svar på det meste og vi hadde omvisning på fødestuen. Det jeg kom fram til etter kurset er at jeg kommer til å ta fødselen som den kommer

Jeg har også kommet fram til det - fødselen får jeg ta som den kommer. Har jo aldri gjort det her før, og det sies at det oppleves ulikt fra person til person.

Gleder meg aller mest[;)]

Lykkemor

Hei...[:D]

Er noen dager siden eg har vert innpå nå...Det er ganske hektisk her.[8D]

Tenkte eg skulle svare Jettemor på hennes spm. om hvor gml.og hvor vi var ifra.
Eg er 27 år gml. og er fra Os.
Hvor er du ifra og hvor gml. er du?
Vi er ganske tett innpå hverandre med tanke på termin dato..

Dette med ønskeliste til fødsel har eg ingen erfaring med.
Har liksom aldri tenkt så alt for mye på det.
Dessuten tror eg eg ville hatt litt problemer med å ordlegge meg og vite hvilken ønsker eg har . Ivertfall hvis det var første gang for da vet du jo ikke helt hva du skal forbrede deg på..

Det eg har gjort , og som eg syns er nesten det viktigste,
Eg har avtalt og diskutert med min mann hvordan eg vil ha det i forskjellige situasjoner og hvis sånn og sånn skulle skje.
Han skal tross alt være mitt talerør der nede på føden hvis eg ikke "tør" eller orker å prate. Dessuten kjenner han meg best.
Eg har gitt han beskjed om at han ikke må være redd for å si noe..
Da føler eg meg ganske "trygg" ivertfall...

Er det noe av dere som er "plaget" av at dere blir fort deppa og nedfor?
Eg føler at det skal så lite til å "vippe meg av pinnen".
Det er vel bare disse hormonene våre ,men det kan være ganske plagsomt...

Klem fra Meg...[:)][:D][:)]

Tenkte eg sku svare på et tidligere innlegg..
Gutten vår ligger med hodet ned,men hodet er ikke festet enda..
Det kan vist skje ganske rett før med flergangsfødende

Hei hei:)
Jeg kjenner meg vel igjen på det med å bli deppa. Plutselig kan jeg bare begynne å grine og syns veldig synd på meg selv og da er det ikke enkelt å stoppe[:)] Det er helt merkelig altså. Akkurat som alt bare topper seg.
Hvordan ligger dere i rute nå før fødselen?
Er det noen som skal prøve akupunktur for å se om det hjelper med modningsprosessen? Jeg vurderer det for det er en del som anbefaler det. Men så er det også det med å kaste mye penger ut av vinduet hvis det ikke har noen virkning.

Hei igjen!
Jeg er blitt skikkelig følsom siste månenden - det skal liksom ikke så mye til før tårene kommer ! Bare noe blir sagt til meg i et toneleie som jeg kan tolke som negativt, blir det bare tull.. og så blir jeg vippa av pinnen av ting jeg ser på tv. Det skal ikke mye til nei. Men - som nito også sier - det er vel hormonene som herjer...

Merker jeg begynner å bli klar for å føde. Har liksom ikke hatt noe stort problem med å være gravid - har kost meg masse og virkelig nytt å se magen vokse. Men nå gleder jeg meg så utrolig til babyen er ute.

Håper det er bra med dere alle sammen!

Hilsen Lykkemor

Hei igjen[:)]
Er det ingen som sliter med øm mage?Begynner noen å hovne opp eller få vann i kroppen? Jeg er så fryktelig øm i magen. Spesielt om nettene er det vondt. Det er vel gjerne pga at den vokser så mye nå. På lørdag var jeg i sentrum. Satt ute i det fine været. Plutselig var knærne svære som vannmeloner. Og i går så ikke anklene ut. Er det tegn på vann i kroppen? Jeg begynner å bli klar for at han skal komme ut for nå begynner jeg på alvor å merke det på kroppen[:)] Føler at jeg holder på å sprenge til tider.Jeg oppdaget akkurat et lite strekkmerke under navlen. Forbasket også! Jeg som håpet på å slippe.

ET lite strekkmerke.. stakkars deg..[8D]

Jeg ser ut som en tiger! DA overdriver jeg IKKE, altså..
og jeg er bare halvveis..
Du er heldig om du slipper unna med ET strekkmerke, bare så du vet det [;)]

Hehe..Jeg kan vel ikke klage for mye[:)] Jeg hadde bare håpet på å slippe unna. Hva er det egentlig som gjør at vi får strekkmerker? Er det hudtypen det kommer an på? Jeg har ingen tro på at krem hjelper.

jente23- Ang hovne ankler og andre kroppsdeler.. Den siste uka har jeg blitt plaget mer og mer med det.. Jordmora mi anbefalte å drikke grønn te, for det skulle være litt vanndrivende... Litt ja, veit ikke helt jeg.. Jeg drakk to kopper grønn te i går kveld, og var oppe TRE ganger på do i natt med full blære + en gang rett før klokka ringte i dag morges. Siden jeg ikke har vært spesielt plaget med nattlige dobesøk fra før, tar jeg det som et tegn på at teen virket..

Takk for tips[:)] Jeg sliter med dobesøk om nettene så det har ingenting og si om jeg må stå opp en gang eller to ekstra[:)] Hvor kan jeg få kjøpt den teen? I dagligvarebutikk eller er det en spesiell te jeg må ha?
Jeg sliter sånn med å sove godt om nettene og er veldig sliten. Andre som merker det?

Hei hei....[:D]

Ang. akupunktur for modningsprosessen så må eg si at det har eg null erfaring med...
Men eg tror ikke at du kaster mye penger ut av vinduet med det.
Akupunktur er jo kjent som en veldig bra greie.
Dessuten tror eg at viss du tror det hjelper så kan det ha effekt det og.
Hvis du har hørt mange som anbefaler det så må det jo ha enn hviss effekt,eller hva!!??!!
Det høres jo inressant ut,eg kunne tenkt meg å hørt hva du vet om det?
hva har du hørt??[:)]

Strekkmerker er ikke verdens undergang..he he...
Første gang eg var gravid da så eg ut som en lillastripete sebra.
Men legen sa at når det var SÅÅÅ ekstremt da var det hormonbetinget.
De andre svangerskapene har eg brukt spesielle oljer tilpasset for å motvirke strekkmerker
og eg har ikke fått noen .Det kan jo være at eg alikevel ikke hadde fått strekkmerker men eg har ikke lyst å finne ut avdet..heller føre var..
Men eg har merket at hvis det klør mye i huden på magen da er det fare på ferde,da kan det bety at det er påvei,men da har eg begynt å smøre meg og det har gått greit.
Men det er best å være "flink" å smøre seg hver dag (eller kveld)
Da får du jo også en fin kosestund med babyen mens du stryker deg på magen og prater med den lille.[;)]

Angående det å føle seg klar for å føde, så må eg si at eg føler litt både og...
Noen ganger har jeg bare lyst å være ferdig.Da er eg SÅÅÅ lei av å føle meg
diger,stygg,feit og uattraktiv..Er jo ikke godt å ligge om natten,ikke
er det "plass" i dusjkabinette til meg heller...sukk..
Da har eg kjempe lyst til å bli ferdig og kan ikke vente med å se den lille..(lurer så fælt på hvordan han ser ut[;)])
Men andre ganger kvir eg meg sånn til fødselen at eg nesten lurer på hva eg har begitt meg ut på...skjelve ... skjelve....
Men men ...
(Har det komt inn så må det vel ut igjen og... så vi slipper nok ikke unna noen av oss)he he..

Det var godt å høre at andre er like "ustabile" i humøret som meg..
Av og til har eg følt meg temmelig alene ..Ivertfall når eg føler at ingen forstår og alt bare er dritt..
Godt at denne siden fins[;)][:D][;)][:D][;)][:D][;)][:D]

Masse Mandagsklemmer fra Nito

hei nito.,
jeg er 20 år. og bor på vaksdal. er egentlig fra bergen. har faktisk bodd på os og, men det begynner ¨å bli en god stund siden.. Skal du føde på haukeland?? Det er planen min, selv om mange synes jeg bør reise til voss. skal visst være utrolig bra der oppe, men men.. babyen kommer uansett hvor du er. så egentlig spiller det ikke noe stor rolle for meg..

Har fått noen strekkmerker jeg og. rett under navlen. et helt alene på høyre siden, som viser ganske godt og et par stykker på venstre siden.. synes ikke det gjør så veldig mye jeg. er jo bare et tegn på at magen din vokser, noe som igjen vil si at babyen vokser!! [;)]

ellers står det bra til med meg.. og dere andre?? alt bra me dere?? begynner å bli litt trøtt og lei nå.. er begynt å slite endel me bekkenløsning nå, så er ikke sårlig å gå lange turer eller noe sånt nå lengre.. noe som er litt dumt når jeg sitter hjemme hver dag og har en hund som vil ut på lange turer.. hun må nok klare seg meg mange korte turer nå frem over.. Men da er det godt å ha en svigerfar som tar henne med seg med gjevne mellom rom!!

jaja.. nå tror jeg at jeg snart tar kveld.. er oppe hver natt i mellom 4 og 6 en gang på do.. noe som begynner å bli litt slitsomt.. skal være glad når eg slipper å løpe på do hele tiden!!

vi snakkes!!! kvelds klem fra meg..

Hei hei dere[:)]
Jeg har vel ikke hørt sånn kjempe mye. De som hadde hatt akupunktur hadde hatt ganske greie og raske fødsler. De mente også at de ble mer elastiske nedentil. Jeg har fått et skriv om akupunktur. Jeg skal lese det. Da kan jeg skrive inn her og forklare hva der stod hvis du/dere vil?[:)] Jeg tror at det er verdt og prøve. Akupunkturen skal du gå på veldig sent i svangerskapet. Det skal visst være best å gå fra uke 38. Da må vi nesten bare håpe på at vi rekker det[:)]
Jeg også merker til tider at jeg begynner å bli fryktelig lei. Har lyst å få han ut og bli kjent med han men må nok bare være tålmodig[:)] Så er jeg også ustabil i humøret til tider og da syns jeg i hvertfall synd på meg og syns alt går så sent[:)] Hehe.. Må jo bare le av meg også.
I går skulle jeg være så sprek å gå tur. Jeg gikk ikke langt før det føltes som den ene siden av magen strakk seg og jeg klarte nesten ikke å gå oppreist. Det var kjempe vondt så vi måtte bare gå tilbake. Men det er vel tegn på at magen vokser? Eller? Jeg er veldig mye øm og vond. Ikke mye kjekt. Føler magen holder på å sprenge til tider. Sikkert derfor strekkmerkene kommer. Jeg skal ikke klage for jeg har bare fått et lite nedfor navlen men fryker flere. Satser på det beste.
Klem

tittei!!![:D]

For en dag...phu..
Fikk eldste mann på skolen, var tidlig hos jordmor, og stupte i seng og sov noen timer når eg kom hjem...Er såååå trøtt for tiden...[&:]

Jettemor...Så gøy at du har bodd på Os!!! Hvor på Os bodde du ?
(litt nyskjerrig vet du...he he)
Hvis du har lyst å føde på kk så gjør du det..
Det er fritt sykehusvalg så det er opp til deg.[;)]

Jente23 du må skrive mer om akupunkturen når du vet mer...
Ble ganske intresssert..
Gøy å prøve nye ting...
Vet du forresten hva det koster pr. gang og hvor mange ganger man bør gå?[;)]

Snakket en del med jordmor om fødsel idag...Godt å snakke med henne.
Ho har alltid så god tid.
Imotsetning til legen min som aldri har tid til noe annet enn akurat det han må (og kansje ikke det engang)[:D]

TIPS:
Ang. strekkmerker : CLARINS har en kjempe god olje for å motvirke
strekkmerker.
koster mellom 200-300 kr.

Klem fra meg[:D][:D][:D][&:]

Back
Topp