Ta koronavaksine når man er gravid?

Selvfølgelig er det bedre å ta vaksinen enn å bli smittet! Vi må slutte å skremme hverandre og stole på helsevesenet vi har. Vaksinen følger prinsippet som alle vaksiner er bygget på opp gjennom tiden- du injiserer en liten del av sykdommen for å gjøre kroppen resistent og sterk dersom viruset skulle trenge seg på.

Jeg tror ikke vaksinen hadde blitt anbefalt dersom dette kunne vært til skade for fosteret. Grunnen til at man blir frarådet å ta den ila første trimester er, slik jeg har forestått det, at man kan få noen blødninger (knyttet til midlertidig hormonelle endringer) men at disse ikke er knyttet til svangerskapet- men kan skape uro hos den gravide hvilket man ønsker å unngå så tidlig i svangerskapet.

når det er sagt er dette opp til hver enkelt, og vi er nok i en situasjon nå der vi er spesielt redd for å putte hva som helst i kroppen vår! Og det er bra! Men vi vet ikke hva som skjer dersom vi får korona, men tall fra forskning viser at det er en høyere dødelighet blant gravide med koronavirus (dette er sikkert på verdensbasis, ikke meningen å skremme) - men tenk dere godt om! Vaksine er nok et langt bedre alternativet enn å ta sjansen på å ikke få viruset.
Ta vare kvinner ❤️
 
Jeg føler jeg svinger frem og tilbake! I det ene sekundet har jeg bestemt meg for at jeg skal ta vaksinen, men så blir jeg plutselig veldig usikker igjen :( syntes dette er et umulig valg...
Det er et vanskelig valg for det finnes så litt forskning på dette, men vi må alle ta det valget som vi føler er rett og drøft usikkerheten din med fastlege/jordmor :)
 
Selvfølgelig er det bedre å ta vaksinen enn å bli smittet! Vi må slutte å skremme hverandre og stole på helsevesenet vi har. Vaksinen følger prinsippet som alle vaksiner er bygget på opp gjennom tiden- du injiserer en liten del av sykdommen for å gjøre kroppen resistent og sterk dersom viruset skulle trenge seg på.

Jeg tror ikke vaksinen hadde blitt anbefalt dersom dette kunne vært til skade for fosteret. Grunnen til at man blir frarådet å ta den ila første trimester er, slik jeg har forestått det, at man kan få noen blødninger (knyttet til midlertidig hormonelle endringer) men at disse ikke er knyttet til svangerskapet- men kan skape uro hos den gravide hvilket man ønsker å unngå så tidlig i svangerskapet.

når det er sagt er dette opp til hver enkelt, og vi er nok i en situasjon nå der vi er spesielt redd for å putte hva som helst i kroppen vår! Og det er bra! Men vi vet ikke hva som skjer dersom vi får korona, men tall fra forskning viser at det er en høyere dødelighet blant gravide med koronavirus (dette er sikkert på verdensbasis, ikke meningen å skremme) - men tenk dere godt om! Vaksine er nok et langt bedre alternativet enn å ta sjansen på å ikke få viruset.
Ta vare kvinner ❤️
Mener ganske sikkert at denne vaksinen ikke er en injeksjon basert på sykdommen som du beskriver her? Kan du henvise til sikre kilder?
 
Mener ganske sikkert at denne vaksinen ikke er en injeksjon basert på sykdommen som du beskriver her? Kan du henvise til sikre kilder?


https://www.nrk.no/urix/slik-virker-vaksinen-fra-pfizer-1.15237862

https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasjonsveilederen-for-helsepersonell/vaksinasjon/immunitet-og-hvordan-vaksiner-virker/


Hvis du henviser til mRNA-teknologien, så er den for det første sikrere (fordi den lager dna-kopier og får kroppen til å lage proteiner/antistoffer). Prinsippet er likevel det samme. Derfor trengte de som allerede var smittet med covid-19 kun å ta dose 2. dette er fordi de allerede hadde laget antistoffer, hvilket kroppen gjør når den blir syk. Forskjellen på å bli syk versus å ta en vaksine er at du i sistnevnte får en liten og kontrollert dose, akkurat nok til at kroppen blir resistent mot viruset. Det er prinsippet bak vaksiner, og det funker.

Men jeg er ikke ute etter å krangle, du får bestemme over din egen kropp, og jeg har FULL forståelse for din skepsis nå når du har en liten inni deg. Jeg ønsker bare å veie opp, for jeg ser at det er mange skeptikere her inne- og husk nå for all del at samfunnet vårt blir tryggere (også for oss som ikke får tatt vaksinen nå) fordi folk rundt oss tar den. Min lille fetter på 10 år kan dessverre ikke ta vaksinen pga en sykdom, og derfor anser jeg det som min borgerplikt å vaksinere meg- ikke bare for min egen del, men for samfunnets.
 
Selvfølgelig er det bedre å ta vaksinen enn å bli smittet! Vi må slutte å skremme hverandre og stole på helsevesenet vi har. Vaksinen følger prinsippet som alle vaksiner er bygget på opp gjennom tiden- du injiserer en liten del av sykdommen for å gjøre kroppen resistent og sterk dersom viruset skulle trenge seg på.

Jeg tror ikke vaksinen hadde blitt anbefalt dersom dette kunne vært til skade for fosteret. Grunnen til at man blir frarådet å ta den ila første trimester er, slik jeg har forestått det, at man kan få noen blødninger (knyttet til midlertidig hormonelle endringer) men at disse ikke er knyttet til svangerskapet- men kan skape uro hos den gravide hvilket man ønsker å unngå så tidlig i svangerskapet.

når det er sagt er dette opp til hver enkelt, og vi er nok i en situasjon nå der vi er spesielt redd for å putte hva som helst i kroppen vår! Og det er bra! Men vi vet ikke hva som skjer dersom vi får korona, men tall fra forskning viser at det er en høyere dødelighet blant gravide med koronavirus (dette er sikkert på verdensbasis, ikke meningen å skremme) - men tenk dere godt om! Vaksine er nok et langt bedre alternativet enn å ta sjansen på å ikke få viruset.
Ta vare kvinner ❤️
Ikke glem at du kan bli smittet og smitte andre selv ved å ta korona vaksinen også ;)
 
Tror helt ærlig dette er opp til hver enkelt, i samråd med lege/ jordmor. Jeg er såpass heldig at jeg ihvertfall fikk en dose før graviditeten, men er veldig usikker på om når jeg blir å ta andre dose. Det blir for dumt å drive å skremme hverandre her inne, man gjør det som føles best for en selv og barnet :happy:
 
Det er det som er så bra med Norge, at vi har muligheten til å ta vaksinen og vi har mulighet til å si neitakk. Viktigste er at man bestemmer selv, men også at man ikke snakker ned de som velger det ene eller det andre utifra sin egen mening :)
 
Velger også å stole på fhi og kommer til å ta dose to i andre trimester. Problemet er at det begynner å bli lenge siden dose en.. Fastlegen sa jeg kanskje da måtte ta en ekstra dose.
Noen med erfaring? Når jeg er i andre trimester er det 15 uker siden første dose.
Jeg har snakket med koronatelenfonen i Oslo kommune om dette spørsmålet i dag. De anbefalte at jeg får tatt en antistoff-test hos fastlegen kort tid før andre vaksinedose. Hvis jeg fortsatt produserer antistoffer vil det holde med en dose til, hvis ikke må jeg ha to.

Det høres ut som et fornuftig svar, men gjør det vanskelig å planlegge! Jeg skulle jo gjerne visst hvor lenge jeg blir ubeskyttet, og da har det noe å si om det er en eller tre uker etter andre dose. Men jeg får bare ta det som det kommer.
 
Det virker jo fornuftig.
Man regnes jo som beskyttet inntil 15 uker etter første dose.
 
Jeg har snakket med gynekolog, fastlege og jordmor og alle anbefaler meg å ta vaksinen i 2 trimester. Så da tror jeg at jeg føler FHI og legene, må jo bare velge å stole på de som kan dette :rolleyes::nailbiting:
 
Valgets kval altså :confused: har nå bestemt meg at jeg i allefall avventer første trimester, men leser så mye forskjellig på internett. Vet rett og slett ikke hva jeg skal tro.
 
Jeg er veldig heldig å kjenner mange gynekologer, har flere leger i familien, mange jordmorvenner, venner som jobber både i smittesporingen og korona telefonen, og alle roper omtrent i kor at jeg burde vaksinere meg! Jeg har en dose fra før som jeg fikk i juni, så nå 12 oktober skal jeg ta dose to :D jeg kjenner jeg er ikke i det minste usikker lengre, og vet at jeg gjør det som er det rette valget for meg :)
 
Tok første dose i går! Var hos jordmor som sa jeg kunne bestille time. Ringte for å bestille og de hadde ledig senere på dagen eller ikke før 15. oktober. Så jeg sa ja til timen på dagen. Men så var det myyye frem og tilbake inni hodet mitt. Om det var for tidlig og om det var greit og alt. Jeg har lest flere forskningsartikler og andre artikler som betrygger. Jeg tenker at det ikke er noen grunn til å tvile på fagpersoner og helsemyndigheter. Jeg har ikke lyst til å isolere meg i mange måneder til, har på en måte allerde gjort det i 1,5 år.
Er sikker på valget mitt nå som jeg har tatt den, men har vært mye frem og tilbake.
Det er ikke et enkelt valg nødvendigvis, men man må ta det valget som er rett for en selv:Heartred
 
Legen min anbefalte å ta vaksinen så fort som mulig i andre trimester pga økt smitte og deltavarianten. Hun anbefalte også å være litt ekstra forsiktig nå, fortsette på hjemmekontor og være nøye med avstand, munnbind og håndhygiene. Hun sa jeg kunne ta vaksinen fra 12+0, men i ettertid har jeg blitt litt usikker, har sett flere forskjellige definisjoner på når andre trimester starter, er den noen som har fått andre konkrete råd om når i graviditeten de bør ta vaksinen?

jordmor anbefaler meg å ta den ettersom konsekvensene ved å bli syk mest trolig er større enn ved vaksina. Og nå som Paracet heller ikke er innafor lenger er det vanskelig å holde feber nede noe som øker faren for fosteret. Men jeg var hos jordmora i uke 12. hun anbefalte å vente et par uker til ettersom man ikke er skråsikre på unnfangelsen og hvor gammelt fosteret faktisk er. Legen min mener man også må vurdere faren der man bor og hvordan man lever. Bor man et sted med mye smitte? Tar man kollektivt? Har man barn som trolig vil dra smitte i hus? Har man en jobb der man møter mange uvaksinerte osv. her blir det vaksine i uke 15. men nå blir dilemmaet hvilken man bør ta nå som man kan velge. Moderna som beskytter beat men gir økt sjanse for bivirkninger eller pfeizer som er motsatt?!?! Hmmm
 
jordmor anbefaler meg å ta den ettersom konsekvensene ved å bli syk mest trolig er større enn ved vaksina. Og nå som Paracet heller ikke er innafor lenger er det vanskelig å holde feber nede noe som øker faren for fosteret. Men jeg var hos jordmora i uke 12. hun anbefalte å vente et par uker til ettersom man ikke er skråsikre på unnfangelsen og hvor gammelt fosteret faktisk er. Legen min mener man også må vurdere faren der man bor og hvordan man lever. Bor man et sted med mye smitte? Tar man kollektivt? Har man barn som trolig vil dra smitte i hus? Har man en jobb der man møter mange uvaksinerte osv. her blir det vaksine i uke 15. men nå blir dilemmaet hvilken man bør ta nå som man kan velge. Moderna som beskytter beat men gir økt sjanse for bivirkninger eller pfeizer som er motsatt?!?! Hmmm
Jeg skal ta moderna! Satt og veide opp og ned akkurat det samme som du gjør nå, men siden moderna er så fin mot muterte varianter valgte jeg den :) skal ta den når jeg er 14+4 :)
 
Nå har jeg tatt dose 1 av vaksinen (moderna). Det har vært mye frem og tilbake, men bestemte med til slutt. Jeg har snakket med 2 kommuneleger, fastlege, jordmødre, sykepleiere, helsesykepleiere og lest mye.. Alle har anbefalt at den bør tas, og mener at det ikke ville vært anbefalt dersom det faktisk var farlig. Så jeg valgte å stole på det fagfolket rundt meg hadde å si. Har absolutt ikke vært et lett valg, og det har blitt endel tårer i tlf til de ulike fagpersonene! Meen, nå er det gjort!
 
Jeg skal ta Pfizer i uke 14,men kjenner jeg er redd for at det er for tidlig? Hvilken uke tok dere vaksine, dere som allerede har tatt den? :happy:
 
Jeg skal ta Pfizer i uke 14,men kjenner jeg er redd for at det er for tidlig? Hvilken uke tok dere vaksine, dere som allerede har tatt den? :happy:

Jeg tok den da jeg var 13+5. De jeg snakket med sa at alt etter uke 12 var innafor
 
Jeg har en dose fra før svangerskap og gynekologen jeg snakket med foreslo at jeg drøyde dose nr 2 en liten stund slik at jeg får en slags sikkerhetsmargin mellom 1. og 2. trimester. Hun nevnte at jeg mest sannsynlig har en del antistoffer fremdeles. Hun foreslo å vente en stund fordi jeg har mulighet til å leve litt skjermet. Hun foreslo å ta dose 2 rundt uke 20, og så gjenstår det for meg å velge hvilke råd jeg skal følge :jimlad:
 
Back
Topp