Ta koronavaksine når man er gravid?

Det er er så kjipt dilemma å måtte velge mellom vaksine i svangerskap og koronainfeksjon i svangerskap! Begge deler hadde vi helst levd foruten, men slik utviklingen er nå er vel sjansen ekstremt stor for at man enten vaksineres eller smittes. Det tredje alternativet med å unngå smitte var mulig i våres, men det er neppe lett i tiden som kommer. Føler det er så elendig timing på graviditet - men vi har prøvd i over et år og det var aldri aktuelt å sette prosjektet på vent de 12 ukene jeg fikk mellom dose 1 og 2.

Måtte bare lufte litt frustrasjon.

lykke til med valget alle sammen
 
På jobben min går de nå bare ut fra at alle er vaksinert og at det ikke er nødvendig med avstand. Så det er veldig slitsomt og jeg blir veldig stresset av det. Tror kanskje jeg må holde meg mer hjemme framover.

Jordmoren min sa at andre trimester betyr 13+0. Så jeg teller ned til der!
 
Jeg var ferdig vaksinert i februar, men skal takke ja til booster hvis det blir aktuelt.
 
Jeg syns dette også er veldig vanskelig og ekkel situasjon å havne i. Folk gir mer faen i smittevern og er mindre forsiktige nå som de begynner å bli vaksinert. Selv bruker jeg munnbind og nøye med god håndhygiene. Men dette med vaksinen når jeg er gravid er vanskelig, trur faktisk ikke jeg kommer til å ta den da jeg føler det ikke er nok forskning på den ennå i forhold til gravide
 
Jeg har så lite lyst til å ta den. Men jobber med folk og har ikke egentlig mulighet til å beskytte meg :grumpy: Får bare se an utviklingen fremover :eek:
 
Jeg spurte jordmoren min også, hun sa at 2. trimester starter 12+0, men hun ville tatt vaksinen litt senere i tilfelle terminen ikke er helt riktig. Tydelig at det er litt forskjellige definisjoner ute og går, litt kjedelig at FHI sier andre trimester når de ikke samtidig sier hva de mener med det. Men men. Etter når eggløsning var burde terminen stemme +/- 1 dag, men jeg tar vaksinen litt senere så jeg slipper å tenke på det.
 
Jeg spurte jordmoren min også, hun sa at 2. trimester starter 12+0, men hun ville tatt vaksinen litt senere i tilfelle terminen ikke er helt riktig. Tydelig at det er litt forskjellige definisjoner ute og går, litt kjedelig at FHI sier andre trimester når de ikke samtidig sier hva de mener med det. Men men. Etter når eggløsning var burde terminen stemme +/- 1 dag, men jeg tar vaksinen litt senere så jeg slipper å tenke på det.

Enig med denne. Er nok sikkert ikke så klart skille på akkurat den dagen er det trygt. Men tror også jeg venter litt ut i 2 trimester. Noen dager liksom :)
 
Hei:)
Jeg sitter å lurer på om man bør ta koronavaksinen når man er i andre trimester nå som det er anbefalt av FHI, hva tenker dere andre?
Jeg tenker å ta den i andre trimester. Snakket med to leger om dette og ble anbefalt å ta den. Dersom man ikke tar den når man er gravid sa dem at det er stor sjanse for spontanabort selv i 2 og 3 trimester.
 
Jeg syns dette også er veldig vanskelig og ekkel situasjon å havne i. Folk gir mer faen i smittevern og er mindre forsiktige nå som de begynner å bli vaksinert. Selv bruker jeg munnbind og nøye med god håndhygiene. Men dette med vaksinen når jeg er gravid er vanskelig, trur faktisk ikke jeg kommer til å ta den da jeg føler det ikke er nok forskning på den ennå i forhold til gravide
Helt enig med deg at det er en vanskelig situasjon. Jeg ønsker heller ikke ta vaksinen i graviditeten og fikk støtte på det av både helsesykepleier og fastlege. Men godt det er et valg man selv kan ta og følge sitt eget hjerte.
 
Jeg kunne aldri tilgitt megselv hvis babyen i magen tok skade av vaksinen. Jeg vil heller ta vaksinen etter graviditeten
 
Sniker! Kjenner jeg er glad for at det nærmer seg igangsetting på meg om jeg er moden nok for det og termin kort tid etter...
Den her usikkerheten som jeg har kjent på syntes jeg er direkte fæl!
Redd for å bli veldig syk av covid ( selv om en del av meg tror at sannsynligheten er liten ) men hei...man vet aldri og jeg er en overtenker..så er det vaksinen...den hadde jeg nok tatt på flekken nå om jeg ikke var gravid..selv om jeg er veldig skeptisk til en sånn kokihop over natta vaksine.. men det fins ikke forskning som kan svare oss på hva slags effekt den kan ha på den lille etterhvert som tiden går..det finnes det ikke nok forskning på når det kommer til oss voksne/ unge voksne og nå snart bare ungdomme heller...så her drøyer jeg til etter fødsel! Misunner ikke noen av dere som er kortere på vei som må ta dette valget..føler egentlig at samtlige gravide nå blir kasta under bussen nå som vi åpner så opp i samfunnet..
 
Jeg er så utrolig frustrert over å ha havnet i dette dilemmaet. Syns faktisk det var bedre før det ble anbefalt at gravide skulle vaksineres. Da hadde jeg på en måte slått meg til ro med det.

Jeg jobber med ungdommer, og det er jo som kjent mye smitte i den aldersgruppen nå. Alle kollegaene mine har fått to doser.
Kommer til å være forferdelig vanskelig om babyen tar skade av vaksinen, men enda verre om den tar skade av sykdom. Sykdommen vil garantert være verre for kroppen enn vaksine. Nå sprer sykdommen seg mest blant uvaksinerte, og som uvaksinert er man innmari utsatt.

Har time til vaksinasjon 5. oktober, da er jeg 14+3, tror jeg ender opp med å ta den, men jeg grubler nesten konstant på dette.
 
Tenker at mange er skeptiske til vaksinen ettersom den først ikke var anbefalt, men nå er det. Selv tenker jeg at det er fantastisk at Norge er forsiktig, og har valgt å anbefale vaksinen når det har kommet endel forskning på området.

Det er faktisk større risiko for verre sykdomsforløp ved covid som gravid, og man vet heller ikke om dette fører til bivirkninger/senskader. Tenker selv at jeg kommer til å ta vaksinen etter hvert i graviditeten, og synes det er supert at barnet mest sannsynlig er beskyttet en stund etter det har kommet ut. (Med tanke på besøk, sykehus o.l.) :) Kjenner et par som sliter mye etter å ha hatt covid, og ønsker derfor å vaksinere meg så fort som mulig!

Må også bare slenge med dette sagt av @Nord96 som jeg synes var så bra skrevet; FHI anbefaler det, og jeg vet om både en gynekolog (Madeleine Engen) og barnelege (Carina saunders) som går gode for det. Carina er selv gravid og har vaksinert seg under svangerskapet. Det er ikke mulig for innhold i vaksinen å gå over morkaken. Men det er mulig for antistoffer som den gravide produser å gå over, slik at det er en guntstig effekt for både deg og lille i magen.
Veldig glad for at min lille spire får antistoffer for meg når fødsel kommer, late covid hos barn er skumlere enn vaksinasjon av gravide.
 
Gleder meg til å få tatt vaksinen! Det er helt klart et dilemma, og jeg har vært innom sikkert alle scenariene som er beskrevet her. Men jeg oppfatter også de norske anbefalingene som svært konservative og forsiktige, så velger å stole på FHI.
Ikke mange ukene igjen nå til det er min tur!:)
 
Velger også å stole på fhi og kommer til å ta dose to i andre trimester. Problemet er at det begynner å bli lenge siden dose en.. Fastlegen sa jeg kanskje da måtte ta en ekstra dose.
Noen med erfaring? Når jeg er i andre trimester er det 15 uker siden første dose.
 
Velger også å stole på fhi og kommer til å ta dose to i andre trimester. Problemet er at det begynner å bli lenge siden dose en.. Fastlegen sa jeg kanskje da måtte ta en ekstra dose.
Noen med erfaring? Når jeg er i andre trimester er det 15 uker siden første dose.
Jeg lurer på det samme! Men hvis det er 15 uker går det vel bra? Man er jo regnet som beskyttet i 15 uker etter første dose. For meg blir det mer enn 15 uker, så jeg har planlagt å ta kontakt med vaksinasjonskontoret og spørre. Men jeg har ikke kommet så langt enda.
 
Jeg lurer på det samme! Men hvis det er 15 uker går det vel bra? Man er jo regnet som beskyttet i 15 uker etter første dose. For meg blir det mer enn 15 uker, så jeg har planlagt å ta kontakt med vaksinasjonskontoret og spørre. Men jeg har ikke kommet så langt enda.

Det blir litt mer enn 15 uker mellom hvis jeg tar den med en gang jeg har kommet over i andre trimester. Jeg fikk beskjed av koronatelefonen i kommunen om at jeg måtte snakke med fastlegen. Fastlegen ba meg ta kontakt med koronatelefonen. Ingen som vil ta ansvar..
 
Velger også å stole på fhi og kommer til å ta dose to i andre trimester. Problemet er at det begynner å bli lenge siden dose en.. Fastlegen sa jeg kanskje da måtte ta en ekstra dose.
Noen med erfaring? Når jeg er i andre trimester er det 15 uker siden første dose.

Dette aner jeg ikke, men det var planlagt 12 uker mellom dose 1 og 2 da jeg ble vaksinert. Det er jo ikke så langt unna 15 uker, men vet jo ikke om dette var i grenseland i forhold til tidsintervall mellom dosene da. Ikke lett når alle bare henviser til hverandre..
 
Jeg er enig med så mange av dere at det er et kjipt dilemma å måtte stå i nå, men samtidig så VET vi at koronasmitte hos gravide (spesielt høygravide) gir økt risiko for alvorlig sykdomsforløp, mens vaksinen er det knyttet lite risiko til og er etter all sannsynlighet trygg for den ufødte. Om man ikke har sjans til å holde seg og sin familie unna alt sosialt fremover, så tenker jeg det er det lureste å ta den vaksinen. Jeg jobber selv i barnehage og føler meg ikke trygg i det hele tatt som uvaksinert, eneste som er noe «betryggende» er at det er helst senere i svangerskapet at man har økt risiko for å bli alvorlig syk av korona. Har også egne barn i barnehage og på skole som jo kan få med seg smitte hjem når som helst. Så selv om jeg gjerne skulle vært foruten å vaksinere meg som gravid med en såpass nyutviklet vaksine, så virker det desidert smartere å ta den vaksinen som trolig er trygg, en å risikere koronasmitte som vi vet kan gå veldig gale for gravide. Det er min konklusjon, så vaksine tar jeg nok om få uker.
 
Jeg føler jeg svinger frem og tilbake! I det ene sekundet har jeg bestemt meg for at jeg skal ta vaksinen, men så blir jeg plutselig veldig usikker igjen :( syntes dette er et umulig valg...
 
Back
Topp