B1 - 22.01.25

V er elleve måneder og den siste uken har hverdagen bestått stort sett av meg og V. M har begynt på jobb igjen etter nesten elleve måneder i pappaperm så hverdagen har endret seg stort den siste uken. Det er stor forskjell på å være to voksne hjemme kontra en og da en redusert en siden formen min er mildt sagt variert. På grunn av lang reisevei til og fra jobb får M og V nå bare et par timer sammen hver dag og det er ganske kjipt. Godt det ikke skal være sånn for alltid. Ellers har jeg overtatt stafettpinnen når det kommer til babysvømming og hver onsdag bader vi. Jeg synes det er mildt sagt kjedelig men V elsker det og da er det verdt hvert minutt vi får sammen i bassenget. En stor omveltning er dog at V endelig har fått interesse for annet enn grøt, grøt og atter grøt. Yoghurt er en stor slager, lapper med snøfrisk og eggerøre går ned på høykant. Blåbær er godt, appelsin er godt, kokt skinke er godt og sei er godt for å nevne noe. Nå er det bare å tilby også smakes det som regel over en lav sko. Utrolig uvant men et kjærkomment tilskudd til mathverdagen her i hus. Middager som har vært totalt uinteressant har plutselig blitt veldig spennende og godt så som regel får V en liten porsjon av det vi har til middag.

Søvnen er fortsatt krisedårlig og det føles egentlig bare som at den blir verre. Med oppvåkninger etter hver eneste søvnsyklus samtidig som at V sliter med å finne søvnen er grobunn for mye frustrasjon både hos oss og hos V. Nettene er preget av mye gråt og uro. Vi tror også V er en del sulten på nattestid for det nattammes fortsatt men jeg har nok mistet en god del melk pga. graviditeten så vi har en teori om at V fortsatt driver og omstiller seg nå som melken er synkende samtidig som energibehovet øker pga. flere faktorer. Flere ganger den siste tiden har vi måtte gi en klemmepose med grøt på nattestid og den har gått ned på høykant også har V lagt seg rett ned og sovnet etterpå så noe er det hvertfall men nøyaktig hva det er det er, det er det vanskelig å si. V har blitt merkbart tyngre den siste måneden så jeg er litt spent på neste vektkontroll. Nytt er også at V blir skikkelig hangry og at V har behov for større porsjoner med hyppigere intervaller. Det er ikke alltid jeg klarer å henge med for endringen har kommet brått på, men vi gjør så godt vi kan. Jeg har i større grad også begynt å la V drive på med BLW og det fungerer egentlig veldig bra også blir det mindre stress for oss begge to, samt at jeg kan spise samtidig for jeg må også spise ofte for å holde kvalmen noenlunde i sjakk.

Nå går vi inn i siste måneden før V fyller et helt år. 68-garderoben er nå pakket bort og 74 tatt fram. De blå øynene er nok kommet for å bli og det tipper jeg det mørkeblonde håret også er. 4erbleier er nok også standarden god stund til og dessverre eksemen. Spesielt i kinnene men vi holder det i sjakk så godt vi får til ved å smøre flere ganger daglig med Apobase og Canoderm. Jeg håper eksemen blir bedre etterhvert som det blir varmere temperaturer ute, det vil tiden vise.

Last edited:
B2 - 12+0

Siden sist har jeg vært på OTUL ikke bare en men to ganger. Jeg fikk tildelt time til tidlig ultralyd 30. desember men som antatt så hadde de gjort feil da de ga meg timen. De hadde notert seg at første dag i siste mens var 1. oktober men fasiten er at det var 22. oktober. I tillegg hadde jeg jo sen EL til meg å være, så den gang da jeg var på tidlig ultralyd i desember ble jeg målt til 8+5. På ny tidlig ultralyd i dag ble jeg målt til 12+0. Jeg er dermed satt åtte dager tilbake og termin satt til 9. august. Ettersom hankjønnet begynte på jobb igjen for en uke siden måtte jeg gå alene men det var egentlig helt greit. Baby lå vanskelig til og JM slet med å få tatt alle målene som skulle tas så bildene ble så som så. Det viktigste er at målene ble tatt og at de så bra ut. Ingen indikasjon på noe avvik. Det ble ikke sagt noe om antydning til noe kjønn og jeg spurte ikke heller. I går sendte vi inn blodprøver til NIPT-testing så om litt over en uke så vet vi kjønnet på baby. Jeg har en magefølelse på hva det er så vi får se om den stemmer denne gangen også :wtf:

30.12.24 - 8+5
IMG_5443.jpeg

22.01.25 - 12+0
IMG_6091.jpeg

B2 - 13+0

Det er egentlig litt rart å se tilbake på hvor hyppig jeg oppdaterte sist svangerskap men da hadde jeg det også mye tyngre enn jeg har hatt det i dette svangerskapet så langt. Jeg har jo vært ganske dårlig nå også men heldigvis var jeg på mitt så langt dårligste når hankjønnet fortsatt var hjemme i pappaperm. På dagen han begynte tilbake på jobb ble jeg på et mirakuløst vis mye bedre i formen. Jeg var da 11+0. Formen er fortsatt variabel og jeg er stort sett kvalm hele tiden men på et eller annet vis så får vi det til. Det hjelper nok på at jeg har V å bruke tiden min på og distrahere meg fra alt som er slitsomt og tungt.

For å overleve hele dagene alene legger jeg meg med V når det skal duppes rundt 13-tiden samt at jeg legger meg nedpå om jeg behøver det. Jeg har hatt et par dager der besteforeldre har avlastet noen timer slik at jeg har kunnet sove, men ellers liker jeg stort sett å ha V selv. Spesielt nå som matspekteret endelig virker å utvides. Kun jeg har full kontroll på hva og hvordan ting best kan gis også ønsker jeg kontinuitet i det. Jeg slipper andre til men samtidig så blir jeg spurt hundre ganger om ditt og datt og da blir det mindre belastende å bare ha V selv. Jeg tror det blir enklere når rutinene er mer etablerte og V kan snakke selv for akkurat nå er det stort sett mamma som gjelder når det angår det meste. Ganske koselig, men minst like koselig er det å se hvor glad V blir når hankjønnet ramler inn dørene etter en lang dag på jobb :shy:

Last edited:
Så koselig å se at du har blitt gravid igjen <3 Gratulerer så mye! Masse lykke til med graviditeten og fødselen! Håper alt går kjempefint med dere og de små!

B2 - 15+1

Nå nærmer jeg meg halvveis og hankjønnet har gått av siste nattevakt før avspaseringsuke. Det blir fint også er det i tillegg meldt det fine været den neste uken; iskaldt og strålende sol. Siden sist har jeg fått min første JM-time. Den skal vi på nå på tirsdag i kommende uke. Jeg har fått samme JM som sist så det er jeg veldig fornøyd med. Jeg har også fått ryddet gjennom boden og lagt ut mye på Finn og Tise og i løpet av februar måned så langt har jeg faktisk fått solgt unna ting for ca. 5000 kr. Ting vi egentlig hadde tenkt å kaste og gi bort. Det hjelper godt med. Ellers har jeg snart fått signert arbeidsavtale noe som blir en 0% nå til å starte med ettersom jeg er variabel i formen så plutselig er jeg tilbake i jobb for en liten periode. Første helgen i februar spilte jeg kamp og kommende helg skal jeg også spille. Det blir ikke mye spilletid på meg men noe spilletid, det har jeg fått. Det var helt utenkelig i forrige graviditet så synes det er litt stas å få det til.

Vi har også fått til å høre hjertelyden hjemme med doppler, den 1. februar på 13+3, og tatt NIPT der alt virker å være bra og med det vet vi også kjønn på #2. Nå er det bare ni dager til V fyller 1 år. Stas! ☀️

B2 - 15+1

Nå nærmer jeg meg halvveis og hankjønnet har gått av siste nattevakt før avspaseringsuke. Det blir fint også er det i tillegg meldt det fine været den neste uken; iskaldt og strålende sol. Siden sist har jeg fått min første JM-time. Den skal vi på nå på tirsdag i kommende uke. Jeg har fått samme JM som sist så det er jeg veldig fornøyd med. Jeg har også fått ryddet gjennom boden og lagt ut mye på Finn og Tise og i løpet av februar måned så langt har jeg faktisk fått solgt unna ting for ca. 5000 kr. Ting vi egentlig hadde tenkt å kaste og gi bort. Det hjelper godt med. Ellers har jeg snart fått signert arbeidsavtale noe som blir en 0% nå til å starte med ettersom jeg er variabel i formen så plutselig er jeg tilbake i jobb for en liten periode. Første helgen i februar spilte jeg kamp og kommende helg skal jeg også spille. Det blir ikke mye spilletid på meg men noe spilletid, det har jeg fått. Det var helt utenkelig i forrige graviditet så synes det er litt stas å få det til.

Vi har også fått til å høre hjertelyden hjemme med doppler, den 1. februar på 13+3, og tatt NIPT der alt virker å være bra og med det vet vi også kjønn på #2. Nå er det bare ni dager til V fyller 1 år. Stas! ☀️
Dårlig å si dere vet kjønn, men ikke forteller det her :wacky: ble jo ikke bare litt nysgjerrig heller da! Men jeg tipper dere får en lillebror. :happy:

B1 - 22.02.25

V er et helt år gammel og med det kommer siste månedlige oppdatering og blir nok heller en årlig greie. Nå har M vært tilbake i jobb i halvannen måneds tid og jeg og V har funnet vår rytme i hverdagen ‘hjemme alene’. Som regel våkner V i 08.30-tiden og da er det opp av sengen, på med tørr bleie og klær. Etterfulgt av tannpuss og frokost. Ofte setter jeg da på Babblarna eller Poppeloppane slik at V har litt selskap i det mens jeg får kommet meg i klærne og spist frokost selv. Jeg liker å få kjørt en klesvask tidlig på dagen som V elsker å dra ned før jeg er ferdig å henge opp så i det siste har jeg måtte lukke døren slik at jeg får gjort meg ferdig og det er ikke populært. Av og til tar vi oss en tur ut og over på butikken for å handle i beste permisjons- og pensjonisttid slik at vi slipper større folkemengder. Som regel sovner V på veien hjem og da er klokken rundt 12 +/- 1t. Jeg kjører derfor bare V i vognen videre ut på terrassen også soves det der. Det fungerer altså så bra så det er helt fantastisk at vi har fått innført. Det blir som regel bare den ene luren men det er i hvertfall bedre enn ingen lurer.

Størrelsen på matporsjonene som spises har nærmest eksplodert den siste måneden og nå er vi ofte oppe i fire måltider pluss pupp morgen og kveld. Appetitten er med andre ord på topp og det smakes på alt mulig. V er fortsatt ikke middagsglad men smaking, det skjer. Vi trenger ikke lenger å stå opp på nattestid for å mate så det er fint men det er fortsatt mye urolig søvn noe som tærer noe helt sinnsykt på, men vi holder ut. Det varierer veldig fra natt til natt men det er ikke sjeldent vi samsover med en urolig propell hele natten.

Ellers er det o store den siste måneden at V er blitt en racer til å gå med støtte og kan nå stå uten å holde seg, samt gå noen skritt uten støtte. Det virker som at V synes det er så stas og det er altså koselig å se hvordan ansiktet lyser opp når V får det til. Det bables mye og nå sies det ganske tydelig mamma og dadda. Utviklingen den siste måneden har virkelig vært stor og det er kjempestas. V har også blitt helt ekstremt mammadalt etter at M begynte på jobb igjen noe som er ganske uvant. Jeg har egentlig følt at M og V har vært uadskillelige hele veien så at V plutselig bare vil til meg synes jeg nesten er sårt på M sine vegner men det er nok bare en fase.

Musikk er fortsatt gøy og enhver rytme eller sang vi kommer over digger V ved å gynge i takt. Egentlig ganske kult og noe jeg er ganske sikker på at er M sin fortjeneste. Siste uken har M hatt avspasering og samtidig vært syk så det har blitt mye innetid til tross for fantastisk vær ute. Egentlig skulle M ha jobbet i dag, men siden han er syk så er han hjemme sammen med oss. Noen ganger er det litt digg at det blir som det blir for denne helgen hadde blitt lang om vi skulle vært hjemme alene hele helgen. Feiring blir først i mars, kombinert med M sin 32-årsfeiring.

Siste nytt er at vi har bestemt oss for å begynne tilvenning i barnehage i uken etter påsken, uke 17. Det vil si i slutten av april. Da vil V være 14 måneder gammel og vi tror det er et passelig tidspunkt å begynne. Jeg håper det blir en suksess for både V og oss. Litt vemodig men samtidig føles det rett å sende i barnehage. Sosialiseringen med likealdrende er jo superviktig og den tenker jeg at V får på plass der. Vi grugleder oss til de neste månedene men tror og håper det blir veldig bra☀️

Last edited:
B2 - 19+6

OUL overstått og alt bra. Hannen hadde avspasering så han fikk vært med denne gangen. Vi var inne en god stund ettersom vi hadde to jordmødre; ei erfaren og ei som var på opplæring. Baby var ikke særlig samarbeidsvillig, lå i tverrleie og var vanskelig å få noen gode bilder av. Fikk noen men kjenner det er ikke så viktig og spennende med UL-bilder denne gangen som det var når jeg gikk gravid med V. Denne gangen har jeg heller ikke brukt doppleren noe særlig og vi har ikke målt blodtrykket mitt en eneste gang her hjemme. Vi er generelt mye mindre stresset nå som vi er ivaretatt av systemet og det føles bra.

Vedlegg

• IMG_7607.jpeg
    IMG_7607.jpeg
    396,5 KB · Visninger: 8
Last edited:
B2 - 23+5

Nå er det lenge siden jeg har skrevet noe her inne og samtidig er jeg kommet meg over halvveis mot termin. Tre små uker igjen før tredje og siste trimester står for tur. Etter mye rot hos legekontoret mitt fikk jeg i dag landet nødvendige blodprøver. Det gjelder de samme prøvene som jeg tok sist svangerskap; glukosebelastning og antistoffscreening av fosteret. Sistnevnte er den viktigste å få tatt nå i uke 24. Med en BMI på 25,3 som er 0,3 mer enn grensen for å slippe unna, ble det glukosebelastningstest på meg denne gangen også. Helt greit egentlig, heller en gang for mye enn en gang for lite.

Initialt hadde jeg labtime nå på fredag som var men da jeg troppet opp fastende på fredag, så var jeg ikke på listen deres samtidig som at jeg fikk vite at jeg hadde en svangerskapskontroll på torsdag som jeg ikke hadde bedt om eller fått med meg at jeg hadde, antistoffscreening hadde de ikke fått beskjed om å ta av meg og for å toppe det så var de tomme for glukosedrikk. I tillegg så betalte jeg for svangerskapskontrollen jeg var på i desember noe som er feil for det skal være gratis, men det var tydeligvis helt umulig å få rettet opp i på fredag. Jeg fikk dermed ny time i morgen, 15. april og de kunne ikke garantere at de hadde fått inn glukosedrikk til den tid. Ekstremt frustrerende ettersom hannen var på jobb og at svigers derfor ble hjemme noen dager ekstra i ens ærend for å passe på V i vårt fravær. De skulle egentlig reist til Kragerø på torsdag 10. april.

På lørdag fikk jeg derfor med meg hannen på apoteket hvor vi fikk hentet med oss glukosedrikk og bestilt inn Abrysvo til meg, påfyllsdose av boostrix til hannen, TBE-vaksine til V, Paracet og Ventolin. Greit med det som er gjort si. Hell i uhell så jobber hannen to netter nå før påsken og har vakt fra og med kl. 14.30 i dag, noe som gjorde det mulig for han å bli med meg på legekontoret i dag morges. Rart med det hvor medgjørlige de plutselig ble når han bare var med meg og jeg sa så og si nøyaktig de samme tingene som jeg sa på fredag. Plutselig var alt null problem og alt som ga meg hodebry på fredag ble fikset i en fei. De hadde ikke fått inn glukosedrikk så det var jo sjakktrekk at jeg fikk kjøpt og tatt med selv.

Antistoffscreeningen den tar noe tid å få svar på da den sendes til Ahus samt at det nå er påske så da kan det drøye litt, men det viktigste er at blodprøven er tatt og sendt til analyse. Glukosebelastningen gikk også greit 4,2 fastende og 7,6 etter to timer. Denne gang fikk jeg bringebærsmak og endte opp med å bli skikkelig kvalm og uvel den første timen. Sist gang hadde jeg ingen reaksjon så litt ekkelt og samtidig greit at hannen var med.

Jerntilskudd har jeg tatt siden slutten av januar. Fikk beskjed om å ta 40 mg fra uke 18 og ut svangerskapet, jeg har tatt 65 mg fra rundt 13+0. Det skader ikke. Jeg tok jo jerntilskudd under og etter forrige svangerskap også selv om jeg i følge verdiene mine ikke behøvde det den gang da, så da er det like greit å bare hive innpå. Jeg har også en boks liggende klart til post-partum.

Sånn ellers går det greit. Kvalmen har i stor grad sluppet, den er sporadisk. Jeg sliter litt med halsbrann og responderer dårlig på Postafen, mens Omeprazol tar den verste halsbrannen. Bekkenet mitt oppfører seg greit selv og det til tider er litt vondt. Jeg merker at jeg er mye mer sliten og begynner å bli tung i kroppen. Jeg veier rundt 73 kg som vil si en vektoppgang på rundt 8 kg siden start. V har endelig begynt å få en fin døgnrytme, vi har peilet oss inn på døgnrytme som skal fungere godt med barnehagens tidsplan. Etter planen begynner V i barnehagen 22. april, om åtte dager (som er helt sykt) så nå står vi som regel opp rundt 7-8. Hviler fra 11.30 i alt i fra en time til tre timer også legger vi for natten fra kl. 19. Den siste halvannen måneden har hannen tatt mesteparten av leggingene ganske enkelt fordi jeg har stått i det og tatt nesten all legging det første leveåret til V og jeg begynte å bli ganske desperat etter å få litt egentid. Samtidig tror vi det er greit å få inn rutiner nå før barnehagestart men også at hannen kan ta V mer nå før baby kommer. Det ble mye skriking og gråting den første kvelden men det gikk seg fort til. Heldigvis. Det begynner også å bli tungt for kroppen min så vi har vært nødt til å gjøre litt endringer og det har egentlig gått over all forventning. Så nå kan vi ikke lenger si at vi har et barn som aldri sover, for sove, det gjør V.

Nå er neste svangerskapskontroll hos JM 22. april ellers så tviler jeg på at jeg gidder å bruke FL til det siden det ble så mye rot og frem og tilbake med alt. Vi får se :)

Last edited:

Skriv svaret ditt ...
Back
Topp