Tøymunnbind

Jeg hadde også noe sånt problem med symaskinen min for en stund siden. Hr var det undersiden som ble altfor løs. Det hjalp å øke stinglengden og nå er det ikke noe tull.

Takk for tips! Skal prøve å justere litt. Men det er så merkelig at det kan gå helt fint en god stund og så begynner den å tulle. Men jeg skal sjekke stinglengden, absolutt!
 
Jeg har kommet frem tim at problemet har vært trådføreren(?). Tråden glipper ut av den hele tiden, så re-treing med jevne mellomrom har virket til å hjelpe her :) fikk trødd ut 4 munnbind til på samme tid som jeg brukte på 1 før oppdagelsen :p
 
Jeg har kommet frem tim at problemet har vært trådføreren(?). Tråden glipper ut av den hele tiden, så re-treing med jevne mellomrom har virket til å hjelpe her :) fikk trødd ut 4 munnbind til på samme tid som jeg brukte på 1 før oppdagelsen :p
Så bra du fant ut av det :)
 
Flere som har gjort seg noen erfaringer?

Ettersom jeg nå pushes ut på stoff-markedet for å kjøpe stoff til at min datter skal lære å sy i høstferien, så tenkte jeg at jeg kunne jo benytte muligheten til å i samme slengen skaffe det som skal til for å sy munnbind. Sånn et pr stykker så i har i alle fall, just in case?
 
Flere som har gjort seg noen erfaringer?

Ettersom jeg nå pushes ut på stoff-markedet for å kjøpe stoff til at min datter skal lære å sy i høstferien, så tenkte jeg at jeg kunne jo benytte muligheten til å i samme slengen skaffe det som skal til for å sy munnbind. Sånn et pr stykker så i har i alle fall, just in case?
Noen erfaringer. Har ikke kommet helt i gang, mye prøving og litt feiling. Syns tre lag ble litt tykt og kanskje litt tungt å puste gjennom (to lag med bomullssateng og en med luksus lerret).To lag ble litt tynt på en måte (et lag bomullssateng og et lag luksus lerret) men behageligere å gå med. Kommer til å sy de med to lags.
Luksus lerret er stivere og tykkere enn sateng.
 
Noen erfaringer. Har ikke kommet helt i gang, mye prøving og litt feiling. Syns tre lag ble litt tykt og kanskje litt tungt å puste gjennom (to lag med bomullssateng og en med luksus lerret).To lag ble litt tynt på en måte (et lag bomullssateng og et lag luksus lerret) men behageligere å gå med. Kommer til å sy de med to lags.
Luksus lerret er stivere og tykkere enn sateng.

Luksus lerret er enda en type stoff, jeg ikke er kjent med.

Jeg kan ikke dette med stoff - kvaliteter.

Men, bruker du streng over nesen på et vis? Hvilket mønster? Hva liker /liker du ikke?

Dele. Dele, så vi kan lære av hverandre?
 
Luksus lerret er enda en type stoff, jeg ikke er kjent med.

Jeg kan ikke dette med stoff - kvaliteter.

Men, bruker du streng over nesen på et vis? Hvilket mønster? Hva liker /liker du ikke?

Dele. Dele, så vi kan lære av hverandre?
Jeg bare så hva andre kom med forslag om og kjøpte etter det. Viktigste er at det er 100% bomull og kan vaskes på 60'+.
Kanskje hvis jeg visste hvor tykk lerretet var så hadde jeg kanskje kjøpt andre farger av sateng, men den er dyrere.

Bruker ikke den type streng som vistes på Solheim si side, så da ble det å kutte ut den buen over nesen. Jeg kjøpte en pakke nosebridge fra amazon og den kan man ikke bøye likt som strengen.

På det siste munnbindet jeg sydde brukte jeg mønsteret til fæbrik med litt justeringer. Skal sy til voksne og barn så det blir tre forskjellige str jeg skal sy.

Liker ikke at strikkene blir sydd på når det ligger innover for da får man en sånn kant som stikker ut av kantbåndet. Har prøvd å sy slik at strikken stikker opp og ned isteden og da ser det litt bedre ut. Skal få lagt ut bilder litt senere.
 
Jeg har snart fått sparket bak til å faktisk sette igang med ette tror jeg. Ikke bosatt på østlandet, så vi har ikek noe påbud her enda, og mannen kjøpte en pakke engang for noen mnd siden som ikke er åpnet enda, men jeg tror jeg sanrt skal kjøpe inn og forsøke å sy. Nå heller jeg rett og slett mot noe som muligens er hakket enklere å mentalt rive opp, satenglaken! Det er lett å få tak på jysk som ligger like ved min jobb, bortsett fra at denne rablingen her finner sted i min hjemmekontor-lunsj, da har jeg jo ikke andre å skavle med så da skravler jeg med dere. Jeg er nemlig snufsete i dag, tett/rennende nese, så jeg er ikke på kontoret. Men dit skal jeg nok igjen snart så jeg får se om jeg ikke kan bruke en lunsj på en liten handlerunde en dag heller. Metall-greier på biltema kanskje, og satenglaken på jysk? Så mangler jeg bare strikk da, eller, jeg har jo buksestrikk, kan se på den hobbybutikken om de har noe bedre, de hadde bredere strikk men jeg så ikke egentlig noe mykere.

Kanskje? Kanskje jeg får til noe?

Noen som har inspirasjonbilder av det dere har fått til da?
 
Jeg har snart fått sparket bak til å faktisk sette igang med ette tror jeg. Ikke bosatt på østlandet, så vi har ikek noe påbud her enda, og mannen kjøpte en pakke engang for noen mnd siden som ikke er åpnet enda, men jeg tror jeg sanrt skal kjøpe inn og forsøke å sy. Nå heller jeg rett og slett mot noe som muligens er hakket enklere å mentalt rive opp, satenglaken! Det er lett å få tak på jysk som ligger like ved min jobb, bortsett fra at denne rablingen her finner sted i min hjemmekontor-lunsj, da har jeg jo ikke andre å skavle med så da skravler jeg med dere. Jeg er nemlig snufsete i dag, tett/rennende nese, så jeg er ikke på kontoret. Men dit skal jeg nok igjen snart så jeg får se om jeg ikke kan bruke en lunsj på en liten handlerunde en dag heller. Metall-greier på biltema kanskje, og satenglaken på jysk? Så mangler jeg bare strikk da, eller, jeg har jo buksestrikk, kan se på den hobbybutikken om de har noe bedre, de hadde bredere strikk men jeg så ikke egentlig noe mykere.

Kanskje? Kanskje jeg får til noe?

Noen som har inspirasjonbilder av det dere har fått til da?

Hvis du skal kjøpe ståltråd på biltema anbefaler jeg deg å ordne de skarpe endene på tråden. Jeg surra gaffateip på tuppen, men det stoppa ikke tråden fra å komme seg ut på ett av munnbindene. Det var vel snakk om noe vliesline? Det holder nok bedre enn gaffa i dette tilfellet :)

Og satenglaken høres helt nydelig ut :) merker stor forskjell der jeg har sateng innest og bomull innerst.

Lykke til!
 
Den nesegreia kjenner jeg at der det som plager meg mest, jeg kan selvsagt få tak i på nett, men jeg skulle aller helst handlet lokalt, bortsett fra at jeg ser jo ikke for meg at jeg reelt kommer til å få gjort det før noe jeg bestiller på nett kan ramle ned i postkassa ;)

Men jeg vet ikke HVA. Det er for lenge siden jeg så de videoene, og mye har skjedd siden i sommer og det er kommet utvalg av ting og tang både her og der, som disse: https://www.stofflykke.no/products/neseboyle-til-munnbind

Men med porto burde jeg gjerne kjøpe noe mer enn et par slike om jeg først skal nettshoppe...
Men alt annet vet jeg ca hva jeg kan greit få tak i, men her aner jeg ikke hva som er en god løsning. For dem av oss som ikke kjøpte en pose et eller annet på amazone før sommeren, for derfra tar det vel en liten evighet?
 
Hvis du skal kjøpe ståltråd på biltema anbefaler jeg deg å ordne de skarpe endene på tråden. Jeg surra gaffateip på tuppen, men det stoppa ikke tråden fra å komme seg ut på ett av munnbindene. Det var vel snakk om noe vliesline? Det holder nok bedre enn gaffa i dette tilfellet :)

Og satenglaken høres helt nydelig ut :) merker stor forskjell der jeg har sateng innest og bomull innerst.

Lykke til!

Tenkte i så fall med vliseline rundt ja. Har ikke det heller da, så det må jeg også få tak i, i så fall.
 
Her er noen av det jeg har sydd. Mange testmasker :p Eneste med det kantbåndet så vipper det ut på siden pga strikken under (som på den burgunder masken) så vurderer å sy etter den videoen på stoff og stil.
Har alt av stoff og strikker hjemme og mye av stoffet er klippet til allerede så det er bare å begynne men :wacky::wacky:

A9B141F2-05A3-4974-B4E2-57F4377D2A23.jpeg E8A37337-32B9-4B48-93AC-0F0A7B3205DC.jpeg
 
Hvilket mønstet er de sydd etter da?

Jeg har ikke landet på mønster, har ikke stoff eller strikk eller wire eller vliseline eller noe som helst i hus utenom symaskin ;)
 
Hvilket mønstet er de sydd etter da?

Jeg har ikke landet på mønster, har ikke stoff eller strikk eller wire eller vliseline eller noe som helst i hus utenom symaskin ;)
Blanding mellom faebrik og Solheim sin. Litt endring på str etter prøvesying. Her blir det to lag med stoff, et sateng og et bomullslerret, hvis ikke så ble det så tykt og varmt å puste gjennom.
 
Blanding mellom faebrik og Solheim sin. Litt endring på str etter prøvesying. Her blir det to lag med stoff, et sateng og et bomullslerret, hvis ikke så ble det så tykt og varmt å puste gjennom.

Ca sånt mønster som jeg har tenkt da, men litt prøving og feiling må man jo regne med før man finner ut av det.
 
Så et tips om å bøye et lite "øye" på enden av ståltråden så den ikke gnager hull, det skal jeg prøve om jeg bare finenr rett verktøy i hus

JEg har altsp kjøpt
Rustfri ståltråd
Santenglaken, det hvite er vasket og klart og det blå skal jeg vaske i dag.
Strikk

Jeg bør jo i teorien klare å sy noen tester i alle fall.
 
Jeg har sydd et par stykker, og nå funnet ut hvordan jeg liker det best.
Tar utgangspunkt i faebrik sitt mønster, bruker pent brukt stoff fra klær vi ikke bruker lenger og blomsterbindingstråd (sånn med et grønt lag utenpå). Har brukt og vasket de, og blomsterbindingstråden holder seg bra på plass. :) Så for meg har det vært helt gratis, bare brukt ting jeg hadde hjemme fra før av.
 
Back
Topp