Tøymunnbind

MiniMe80

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Vi som prøver :)
Her kan vi komme med linker og tips til oppskrifter på tøymunnbind. Hvilket stoff, strikker etc dere bruker og hvor man kan få kjøpt det.
 
Leter meg i hjel etter rustfritt ståltråd til nesepartiet. Er det noen som har tips. Fant et på Clas Ohlson men ut i fra anmeldelsen så var det ikke sterkt nok til munnbind. Funnet annen ståltråd hos Clas Ohlson og stoff og stil men det står ikke om de er rustfri. Hvor tykk skal tråden være?
Skal sy denne maska tenkte jeg https://tinesolheim.no/collections/munnbind https://tinesolheim.no/pages/munnbind Der står det bronsewire, hun nevnte i videoen om hvilken type tråd men ikke str.
Vaier/tråden skal pakkes inn i vliesline. Tror dere det er det samme hvilken så lenge den tåler 60' vask?

Har funnet noe på amazon, nesebøyle til maske :)
 
Last edited:
Jeg tror jeg skal prøve meg på oppskften fra fæbrik som ble lagt ut i den forrige tråden

Biltema har både rustfri ståltråd og messingtråd. Og kobber var det vel. Og vanlig stål men der vil vel ruste og sånn med plasttrekk. (har sjekket ja. Biltema er logistikk
-messing lett for meg) Det med vliselin er jeg mere usikker på, det brukte de ikke i videoen fra fæbrik.
Men tenker kanskje jeg kan prøve det også.

Da sitter jeg igjen med å bli enig med meg selv om stoff. Har ikke noe særlig utvalg i metervare lokalt.

Og strikk. Har sånn klassisk, hvit, flat strikk. Buksestrikk som jeg kaller det. Jysk har en rund, men 1,5 mm blir vel litt tynt og kan føles vondt?
 
Jeg tror jeg skal prøve meg på oppskften fra fæbrik som ble lagt ut i den forrige tråden

Biltema har både rustfri ståltråd og messingtråd. Og kobber var det vel. Og vanlig stål men der vil vel ruste og sånn med plasttrekk. (har sjekket ja. Biltema er logistikk
-messing lett for meg) Det med vliselin er jeg mere usikker på, det brukte de ikke i videoen fra fæbrik.
Men tenker kanskje jeg kan prøve det også.

Da sitter jeg igjen med å bli enig med meg selv om stoff. Har ikke noe særlig utvalg i metervare lokalt.

Og strikk. Har sånn klassisk, hvit, flat strikk. Buksestrikk som jeg kaller det. Jysk har en rund, men 1,5 mm blir vel litt tynt og kan føles vondt?
Så den oppskriften jeg også så får se hva jeg lager. Har også lastet ned oppskriften fra Stoff og stil.

Holdt på å lete meg i hjel på sånn ståltråd til maskene. Mannen fant noe på amazon som er til munnbind så kjøpte en del derfra :) Tror jeg slipper å bruke vliselin på de faktisk så sparer meg de kronene :p

Stoff og stil anbefalte luksus bomullslerret så kjøper det til ytterste laget (3. lag). I den linken jeg la ut forslo hun at man brukte 2 lag med bomullssateng og så et annet stoff utenpå det, den fargen, mønsteret man vil ha.
Kjøper denne tråden tenker jeg, en i svart og en i hvit, https://www.stoffogstil.no/sytilbehoer/strikk/blondestrikk-10mm-sort-5m Den er til undertøy så da er den jo litt mykere enn buksestrikk. Men det finnes jo andre buksestrikker / elastisk strikk som er litt mykere men de er gjerne lit bredere.

Vi har jysk, spar kjøp og et par hobby/stoff butikker her men orker ikke å stikke innom det for det er veldig begrenset hva de har.
 
Poenget med vliseine dreier seg vel om at ikke kanten skal spise seg gjennom stoffet? Vet ikke?

Stoff og stil har kommet med anbefaling altså. Det jeg har sett har bare vært anbefaling av at de hadde strikk.

Jeg har litt lyst å finne noe lokalt for å slippe å bestille, men utvalget er som du påpeker begrenset
 
Men jeg likte veldig godt den enkle videoen til fæbrik, dog muligens den svingen opp på midten som tine Solheim har. Må se de videoene på nytt og vurdere.

Og prøve meg litt frem med strikk etc og muligens bestille fra stoff og stil. Det savner jeg med å bo i Bergen. Jeg kunne kjøre til ikea og jeg kunne kjøre til stoff og stil (og gå til janusfabrikken.... De to eldste hadde mye janus. Yngste har hatt mer Devold. Flyttet.)
 
Tror jeg skal prøve muligens fæbrik sin, tine Solheim sin eller en blanding, med den buen på topp i alle fall, men det må jo gå.

Har et sengesett et eller annet sted som aldri brukes som jeg skal sjekke tettheten på, men stort sett har vi nok sengetøy i lavere trådtetthet enn sateng.

Muligens blir det å bestille stoff fra stoff og stil som blir det enkleste likevel....
 
Tror jeg skal prøve muligens fæbrik sin, tine Solheim sin eller en blanding, med den buen på topp i alle fall, men det må jo gå.

Har et sengesett et eller annet sted som aldri brukes som jeg skal sjekke tettheten på, men stort sett har vi nok sengetøy i lavere trådtetthet enn sateng.

Muligens blir det å bestille stoff fra stoff og stil som blir det enkleste likevel....
 
Poenget med vliseine dreier seg vel om at ikke kanten skal spise seg gjennom stoffet? Vet ikke?

Stoff og stil har kommet med anbefaling altså. Det jeg har sett har bare vært anbefaling av at de hadde strikk.

Jeg har litt lyst å finne noe lokalt for å slippe å bestille, men utvalget er som du påpeker begrenset
Jo tenker at det er grunnen for vlies.
Kjøpte denne så med runde kanter og den limes på stoffet så tror jeg slipper vlies men kommer til å sy rundt der den skal være tenker jeg.
https://www.amazon.co.uk/Bridge-Alu...ose+aluminium+wire&qid=1597509088&sr=8-7&th=1

Har noen div mønster så får se hva jeg gjør, om det blir en lett blanding av flere eller ikke.

Men jeg likte veldig godt den enkle videoen til fæbrik, dog muligens den svingen opp på midten som tine Solheim har. Må se de videoene på nytt og vurdere.

Og prøve meg litt frem med strikk etc og muligens bestille fra stoff og stil. Det savner jeg med å bo i Bergen. Jeg kunne kjøre til ikea og jeg kunne kjøre til stoff og stil (og gå til janusfabrikken.... De to eldste hadde mye janus. Yngste har hatt mer Devold. Flyttet.)
Likte også den svingen.
Usikker på om jeg skal sy fast strikken som i den videoen fra Solheim eller om jeg skal lage en sånn gang så man kan bytte ut strikken hvis den blir ødelagt.

Alt er så mye bedre når man bor i en større by mht at man får tak i så mye, og mye å velge i. Savner at det er så langt til Ikea og Stoff og stil.
 
Da er stoff, strikker og skråbånd bestilt inn så får jeg bare vente på at det kommer i posten.

Og kom jeg på at jeg kanskje skulle ha kjøpt tråd til symaskinen også :banghead: Får kjøpe det her i byen da.
 
Fikk alt stoffet jeg bestilte i dag :) Da blir det vasking av det i helgen tenker jeg så det er klart til jeg skal begynne å sy.
Bomullssateng kjentes godt ut. Bomullslerret var litt stivere så får se om jeg kan bruke det eller må kjøpe noe mykere til det ytterste laget.
 
Jeg har sydd to munnbind fra fæbrik. Et med jersey inni og et med bomullsateng. Bomullssatengen er virkelig mye bedre! Jerseyen var bare test om jeg faktisk klarte å sy etter så mange år uten å tenke på symaskina.

Men symaskina mi streiker etter kort tid og overtråden vil heller leke nede i spolerhuset uansett hva jeg gjør, så det går treigt å få ferdig produktene.
 
Derved er det bomullssateng, som jeg også hadde tenkt etter å ha sett videoene til Tine solberg, jeg skal kjøpe. Enten fra stoff og stil, eller om jeg får tak i på hobbybutikken om jeg kommer dit (hjemmekontor i dag med en datter i karantene i påvente av prøvesvar) Evt sateng-sengesett, men tenker jeg trolig bare kan smelle av en bestilling til stoff og stil med en gang. SAAAAAAAVNER at jeg hadde mulighet til å kjøre til den utenfor Bergen da jeg bodde der! Finnes ikke en eneste sybutikk her! QAltså, de har noe på hobbybutikken da, men det er en rimelig liten butikk inne på amfi, ikke akkurt det samme som enorme stoff og stil
 
Hmm, så kom jeg på det som er sagt i den videoen igjen da, sateng sengetøy. Det har ikke jeg liggende i skapet altså, så vidt jeg vet. Trolig det ene settet jentene deler på og elsker, mens et kan jeg selvsagt ikke ta. Men mitt sengetøy er enten flanell eller billig og relativt utvasket.

Men så ser jeg jo at jysk, som ligger rimelig greit til, nært jobben min om jeg slutter å jobbe hjemmekontor. De har satengsengetøy til en overkommelig pris som faktisk blir billigere pr meter enn å kjøpe fra stoff og stil (iberegnet porto) for det er en del meter stoff i et dynetrekk.

Men så sliter jeg rent mentalt med å skulle kjøpe et sengesett og klippe det opp ;)
 
Hmm, så kom jeg på det som er sagt i den videoen igjen da, sateng sengetøy. Det har ikke jeg liggende i skapet altså, så vidt jeg vet. Trolig det ene settet jentene deler på og elsker, mens et kan jeg selvsagt ikke ta. Men mitt sengetøy er enten flanell eller billig og relativt utvasket.

Men så ser jeg jo at jysk, som ligger rimelig greit til, nært jobben min om jeg slutter å jobbe hjemmekontor. De har satengsengetøy til en overkommelig pris som faktisk blir billigere pr meter enn å kjøpe fra stoff og stil (iberegnet porto) for det er en del meter stoff i et dynetrekk.

Men så sliter jeg rent mentalt med å skulle kjøpe et sengesett og klippe det opp ;)
Det sliter jeg med også å klippe opp sengesett :p Er det billig nok så kunne jeg kanskje klart det men det sitter langt inne. Så at Rusta og Kid hadde noen billige/salg denne uka.
 
Jeg har sydd to munnbind fra fæbrik. Et med jersey inni og et med bomullsateng. Bomullssatengen er virkelig mye bedre! Jerseyen var bare test om jeg faktisk klarte å sy etter så mange år uten å tenke på symaskina.

Men symaskina mi streiker etter kort tid og overtråden vil heller leke nede i spolerhuset uansett hva jeg gjør, så det går treigt å få ferdig produktene.

Det skjer med min symaskin også! Det er min mormors gamle maskin, og den har nok ikke vært i bruk på en del år.. Den funker fint ei stund, og plutselig blir det bare floker og vaser. Aner du hva som er problemet? Det eneste jeg så var at det var ganske mye støv og bøss inni maskina over der undertråden ligger, men jeg dikk fisket ut det meste med den lille børsten som hører med..
 
Det skjer med min symaskin også! Det er min mormors gamle maskin, og den har nok ikke vært i bruk på en del år.. Den funker fint ei stund, og plutselig blir det bare floker og vaser. Aner du hva som er problemet? Det eneste jeg så var at det var ganske mye støv og bøss inni maskina over der undertråden ligger, men jeg dikk fisket ut det meste med den lille børsten som hører med..

Beklager sent svar, men har holdt på med oppussing av bad i helga så alt forsvant ut av hodet :hilarious:

Jeg har bytta tråd, stramma overtråden og spola undertråden på nytt igjen. Jeg har smurt den og bytta nål og fremdeles er det bare tull etter en stund. Jeg lurer på om det kan være smørninga som kanskje kan være problemet, at jeg må smøre den enda mer. Den sto ganske lenge før den ble smurt... Men du skal kunne åpne opp og renske spolhuset, hvis du finner en manual på den. Det kan være at plata under må justeres. Det er så mye som kan være feil :dead:

Men jeg holder en knapp på for lite spenn på overtråden, smøring og/eller nålbytte. Det kan være verd å prøve :)
 
Men symaskina mi streiker etter kort tid og overtråden vil heller leke nede i spolerhuset uansett hva jeg gjør, så det går treigt å få ferdig produktene.
Jeg hadde også noe sånt problem med symaskinen min for en stund siden. Hr var det undersiden som ble altfor løs. Det hjalp å øke stinglengden og nå er det ikke noe tull.
 
Back
Topp