Tøybleie-mamma!?:)

Jeg har så lyst til å starte med tøybleier, men er litt redd form begi meg utpå det kjenner jeg. Tror det blir så mye nytt allikevel med første barnet og finner ikke helt min plass i denne tøybleiejungelen.. kanskje jeg skjønner litt mer og hopper i det før jenta kommer, men fy Sørensen så mye det er å velge i..:eek::rolleyes::):confused:

Føle me deg!:p her va da gubben so tenkte me kunne gjer da, sio eit kompispar har gjort da me sine.. Eg kjenne at da har gått litt i "glømmeboko" i da sista, trur da har me jungelen å gjer.. :-o :p men eg e gira fremdeles.. Må bare finna ut ka me må ha først..:p

Tipse deg og om å joina "tøybleiesnakk" på fjes, der har dei mykje info om tb og alt rondt!:) Dei so e der e drevne tb-mammaer,og svare på alt!:p
 
Sniker litt ;)

Tips: alvababy.com har utrolig stort utvalg av bleier i alle størrelser og varianter. Utrolig gode bleier til en billig penge! Husk bare på 200kr grensa ;) Bestiller heller flere pakker! Gratis frakt er det også :) Direkte fra Kina :p


Hvor lang tid tar det før pakken kom i hus?
hvordan er kvalitetet?

tenkte jeg skulle prøve, er jo mye som er ganske dyrt i Norge:) ikke at jeg er gjerrig eller noe, men enkelte ting er ganske overpriset.(men igjen, vi har ikke barnearbeidere her men ordentlige arbeidsforhold, så langt så har jeg ikke klart å lese så mye om arbeidsforholdene på alvababy. Anyone who knows?
 
Jeg har så lyst til å starte med tøybleier, men er litt redd form begi meg utpå det kjenner jeg. Tror det blir så mye nytt allikevel med første barnet og finner ikke helt min plass i denne tøybleiejungelen.. kanskje jeg skjønner litt mer og hopper i det før jenta kommer, men fy Sørensen så mye det er å velge i..:eek::rolleyes::):confused:


Jeg tenkte akkurat det samme som deg, en jungel av muligheter og hva i himmelens navn skal jeg velge, hva er best osv..

Kjøpte brukte bleier på finn.no og fikk flotte bleier for hele perioden...

Og etter å ha vasket alle sammen, så fant jeg ut at brettebleier var det mest geniale:) med PUL eller ull sperrelag over. Tar minst plass, tørker fortest og er faktisk det rimeligste. Eneste en trenger er flanellkluter eller gasskluter, div innlegg, ris/bambus papir til avføring et par snappi's og sperrelag.
Sperrelagene kan jo om de ikke er tilsmurt av avføring brukes hele dagen, ull tørkes bare...

Nå har vi også brettet brettebleiene og lagt det klart så slipper vi å stresse med det på natten, og brette det når det er tørt så ligget det jo klart:)

Nå skal det også sies at jeg ikke har fått gleden av å teste det på plutten ennå, men det virker jo fornuftig, økonomisk og enkelt. Og de andre bleiene tar jo opp så mye plass.

Rotete innlegg, men håper det ble litt lettere å forstå. Sjekk også kommunen din og du får støtte :)
 
Hvor lang tid tar det før pakken kom i hus?
hvordan er kvalitetet?

tenkte jeg skulle prøve, er jo mye som er ganske dyrt i Norge:) ikke at jeg er gjerrig eller noe, men enkelte ting er ganske overpriset.(men igjen, vi har ikke barnearbeidere her men ordentlige arbeidsforhold, så langt så har jeg ikke klart å lese så mye om arbeidsforholdene på alvababy. Anyone who knows?
Mye av de bleiene som selges bla hos Lillegull er samme bleiene som hos Alvababy, men med annet merke på. Så noe produseres nok på samme sted.

Vet dessverre ikke noe om arbeidsforhold og sånt :confused:

Tar 4-5 uker før pakken kommer!

Jeg synes kvaliteten er god.
 
Mye av de bleiene som selges bla hos Lillegull er samme bleiene som hos Alvababy, men med annet merke på. Så noe produseres nok på samme sted.

Vet dessverre ikke noe om arbeidsforhold og sånt :confused:

Tar 4-5 uker før pakken kommer!

Jeg synes kvaliteten er god.

Bestilte noen innlegg som virket flotte til natten, samt noen sperrelag og 2 våtposer gleder meg til å få dem og ikke minst prøve de.

Har du noe favoritter?
 
Bestilte noen innlegg som virket flotte til natten, samt noen sperrelag og 2 våtposer gleder meg til å få dem og ikke minst prøve de.

Har du noe favoritter?

Jeg bestilte to bleier og to våtposer. Spent, ja :) vil også gjerne høre andres favoritter :)
 
Anbefaler alle å bli med på den gruppen på Facebook, Tøybleiesnakk, jeg var skeptisk til tøybleier før jeg rett og slett ikke var redd for å se ignorant ut, og spurte alle mulige spørsmål..!

Det er ikke nødvendigvis så lett å bare google, det er jo en labyrint av info, og begrep og alt er ikke nødvendigvis testet før de skriver det...

Jeg fant ut at det er best for meg å bruke brettebleier når ammebæsj herjer, med ullsperrelag, men samtidig ha ett åpent sinn ang. PUL-trekk (litt skeptisk på hvor bra det er til å puste, men hvis ull ikke holder, så må vi jo prøve PUL!).

Senere, når det er litt fastere bæsj og kanskje litt sjeldnere, så skal vi kjøre på med lommebleier med fleece på innsiden, og bambus-innlegg.

Lommebleier er jo på en måte all-in-one, men de krever ikke tørketrommel, noe vi ikke har, så det er supert!
De skal være gode til å holde på både tiss og bæsj, spesielt med fleece, slik at man ikke får sår av tiss mot huden, og bambus skal visst holde en god del tiss i forhold til sin egen vekt.

Så da har jeg fra før: Gaskluter til brettebleier, gaskluter hvis det trengs ett ekstra lag inni som ett innlegg, ullbukse som sperrelag på natten og brillebukser på dagen.
Jeg bor i en kommune med tilskudd, så jeg har bestilt en startpakke som vil bestå av 7 lommebleier, som jeg venter på å hente.
Ellers så har jeg nå nettopp bestilt ett PUL-trekk i nyfødt str. for å teste om det puster bra, en flaske med lanolin-olje, noen snappi-klyper til brettebleier og fire stk. bambus og hamp-innlegg til lommebleiene jeg får i startpakken.

Jeg undersøkte også på vaskemiddel, siden de mener at pulver bare gjør fibrene harde og flate, og jeg har allergi, så måtte jeg finne noe som er skånsomt og ikke inneholder parabener eller parfyme, og noen nevnte Ecover.
Det er visst flytende såpe som kun er lagd av naurlige ingredienser og i tillegg skal etterlate en svak, frisk duft av eucalyptus på tøyet, jeg fant en nettbutikk som selger masse såpe fra Ecover, og bestilte 1.5L med vaskemiddel, gulvvask og vaskemiddel til ull og annet ømfintlig tøy.

Jeg må si, før jeg ble med i Facebook-gruppen så virket alt så komplisert og forvirrende for meg, som om de ikke ville gi slipp på all info på en gang, men nå gleder jeg meg virkelig til å sette i gang!

Jeg har også kjøpt tøytusjer og to bomulls-gymbagger som jeg skal bruke som bleiepose, tenkte å tegne festlige ting på bleieposene og brillebuksene, slik at de ikke ser så kjedelige ut ;)

Lykke til, dere bleie-mammaer!
 
Bestilte noen innlegg som virket flotte til natten, samt noen sperrelag og 2 våtposer gleder meg til å få dem og ikke minst prøve de.

Har du noe favoritter?
Vi har brukt våtposene, viskosepapir, lommebleiene med bambusinnlegg og avvenningstrusene med bambusinnlegg. Begynte med TB først ved 1.5år, når vi starta avvenninga på bleier ;) Men veldig fornøyd med de vi har fått og brukt:)
 
Jeg har nå fått en lommebleie med to bambusinnlegg, en nyfødtbleie og to våtposer fra Alvababy i hus :) den onesizebleien virker oitt stor, men jeg synes nyfødtbleien virker bra? Noen med erfaring? De virker kanskje litt store i lårene, det var det eneste, men jeg har ingen andre nyfødtbleier å sammenligne med :)
 
Syntes også alvableiene virket veldig store ift de andre nyfødt bleiene jeg har....
 
Syntes også alvableiene virket veldig store ift de andre nyfødt bleiene jeg har....

Okei :) jeg har bestilt noen flere av dem, siden de er så billige... Kommer nok ikke til å kjøpe noen andre nyfødtbleier med mindre jeg får tak i noen brukte ;-)
 
Jeg har strikket masse bleiebukser selv. Om man er strikkekydig, så er det fort gjort og veldig greit også koselig da! :)
 
Jeg har strikket masse bleiebukser selv. Om man er strikkekydig, så er det fort gjort og veldig greit også koselig da! :)

Så lenge det er i ubehandlet ull som man kan tove, og 100% ull, så kan man strikke i vei :)
Det må også lanoliseres :)
 
Tenkte jeg kanskje skulle dele med meg litt stash!

Alvababy onesize Large.JPG

Dette er bleier jeg fikk i dag fra alvababy.com :)
De er ett ganske kjent merke med billig-bleier i Kina, sendte bestillingen 5. Januar, mottok allerede i dag!

Bleier (1).JPG

Noen Fuzzi Buns lommebleier (blå og grønne til høyre), og noen brettebleier fra Name It.
Har nå rundt 40 brettebleier og 10 Fuzzi Buns :p

Bleier hjemmelagde.JPG

Her er to såkalte sperrelag, altså covere du setter utenpå enten brettebleier, prefolds, innlegg eller formsydde, som jeg sydde i polar fleece, og den brune (Sweet Pea fra Lillegullbleier.no) er bleien jeg lagde mønster utifra :)

Bleier.JPG

Noen all-in-one-bleier fra Imse Vimse (de hvite med dyr på), og flere lommebleier fra Fuzzi Buns.
Helt til venstre er en formsydd, det er en bleie som består kun av bomull eller bambus, som man typisk bruker som nattbleie fordi den holder mye tiss før den må byttes.
Du bruker da ett sperrelag over den.

Kan vel si at jeg er hekta..!
Søte, små bleier <3 Gleder meg til å bruke dem :)
 
Last edited:
Vi arver noen tøybleier og tenker å teste dem ut før vi går til innkjøp av flere. Oppdaget nettopp at vi får opp til 1000 kr i refusjon fra kommunen hvis vi sender inn kvitteringene, så egentlig er det ikke så mye å tape på det :)
 
Vi arver noen tøybleier og tenker å teste dem ut før vi går til innkjøp av flere. Oppdaget nettopp at vi får opp til 1000 kr i refusjon fra kommunen hvis vi sender inn kvitteringene, så egentlig er det ikke så mye å tape på det :)

Mange kommuner har det tilskuddet :)
Du er heldig!
Her i Telemark hadde de kun en pakke med 8 gratis tøybleier å gi til sine fødende...
Det er de hvite bleiene fra Imse Vimse.
De er forsåvidt ok, men det er visst ikke så mange som bruker dem, så er litt skeptisk på om de funker greit.
Gjenstår å se :)
 
Her er hans fine tøybleie jeg fikk tilsendt i posten av ei venninne, og den første lommebleien han passer! <3

IMG_0285.JPG IMG_0286.JPG


Og hans fine, store tøybleie-rumpe! <3
(Ser veldig liten ut i forhold til min mann, han er 210 cm høy, så han har store hender :p)


IMG_0289.JPG
 
Back
Topp