Tøybleie-mamma!?:)

Plokkfisk

Elsker forumet
Januarskatter 2015
Marsboerne2017
Veit da har vore topic før og, men huske bare ei utenom meg so har plan om tøybleier på minigull.. E da fleire no mon tru?!..;)

Eg låg våken og tenkte i natt på detta, og fant ut eg måtte strikka litt "truser"... Nåken so veit om oppskrift på dei? Evt ka garn funke best?..:)
 
Jeg brukte når de ble litt større. Brukte lommebleier, sånn du må ha truse utenpå, alt i ett bleie++
Likte lommebleie med bambusinnlegg best.
Aldri prøvd brettebleie eller tøybleie på nyfødt.

Blir engangsbleier denne gang. Gøy med tøybleier, men gidder ikke å vaske:p
 
Jeg skal også prøve tøybleier denne gangen.

Jeg har strikka 5 forskjellige bleiebukser så langt. Både dag- og nattbuksa fra NB. Så har jeg strikket et par av dem herfra: http://tettinntil.no/forumet/showthread.php?t=269343
Her finner du også en masse info om tøybleier generelt.
Har ingen erfaringer med TB fra før, men har lest mye bra om Curly Purly og fern & fearies av disse.

Har du handlet inn mye enda? Hva er planen?
 
Vi har også planer om å prøve oss på det! Har ikke satt meg så veldig mye inn i det ennå, fått med meg at det er en del forskjellige typer og at folk foretrekker ulike, så må kanskje prøve litt av hvert...? Virker jo greit med lommebleier e.l., som man kan ha forskjellig innlegg i etter behov? Og er det lurt med "one size"-regulerbar størrelse eller å gå for små str. først og heller kjøpe større etter hvert? Litt å sette seg inn i - men liker konseptet! :) Bleiebukser, ja, det var også noe å tenke på... :p
 
Jeg har hatt planer om dette lenge. Har hengt på Tettinntil.no siden forrige mann ble født, så har blitt påvirket av mange av mammaene der, så jeg har sjekka ganske mye. Sist hadde jeg oppsjekk av bæresjal og nå er det tøybleier jeg er litt besatt av å lære meg...hehe... Bæreting har jeg jo på plass.

Har kjøpt inn litt av hvert, men det har planer om foreløpig i starten er:
- prefolds(10) og brettebleier(12) med bleiebukse i ull på dagen
- formsydde(14) på natt med ullbukse
- I tillegg har jeg kjøpt noen alt i ett- bleier(4) i liten størrelse
Har en bleiebukse igjen å strikke i str. NB, så skal jeg strikke noen i S også.

Jeg har vel inntrykk av at one size bleier kan bli litt stort helt i starten, men jeg har jo ikke testa det før da...har kjøpt inn noen av de også for å teste etterhvert.

Har kjøpt det meste brukt( føler det er mest miljøvennlig, og bleiene ser helt fine ut), men også noe nytt.
 
Jeg glemte å svare på hva slags garn som fungerer best. Ubehandlet ull funker best. Dvs. ikke superwashbehandlet garn. Kjøper du lanonolisert garn, så slipper du å lanolisere selv. Ellers er vel det en grei jobb også.
 
Jeg hadde store planer forrige gang, og hadde kjøpt inn alt jeg trengte fra nøstebarn, og strikket flere ullbukser.
De endte i skuffen. Jeg tror jeg var litt overveldet i starten, og i tillegg hadde vi ei som bæsjet så mye - det var lekkasjer flere ganger daglig...

Jeg er veldig for å prøve igjen - nå vet jeg jo litt mer hva jeg går til og :)
 
Jeg skal også prøve tøybleier denne gangen.

Jeg har strikka 5 forskjellige bleiebukser så langt. Både dag- og nattbuksa fra NB. Så har jeg strikket et par av dem herfra: http://tettinntil.no/forumet/showthread.php?t=269343
Her finner du også en masse info om tøybleier generelt.
Har ingen erfaringer med TB fra før, men har lest mye bra om Curly Purly og fern & fearies av disse.

Har du handlet inn mye enda? Hva er planen?

Smekkert! Eg tenke eg får prøva meg på ei sånn bleieboksa snart!:)
Eg har ikkje vore innpå tøybleier før eit vennepar introduserte da for oss, og gubben (!) ville prøva!:) eg seie ikkje nei te sånt initiativ,så eg prøve alt eg kan å suga te meg alt av informasjon!:)

Eg har ikkje handla inn nåke endo, men e med i fleire tb-gruppe på fjes.. Prøve å henga me, men da e ikkje lika lett allti..:p

Har du brukt tb før eller e detta første gong for deg og?:)
 
Jeg brukte når de ble litt større. Brukte lommebleier, sånn du må ha truse utenpå, alt i ett bleie++
Likte lommebleie med bambusinnlegg best.
Aldri prøvd brettebleie eller tøybleie på nyfødt.

Blir engangsbleier denne gang. Gøy med tøybleier, men gidder ikke å vaske:p

Heh.. Ja,eg ser for meg da blir plenty å vaska.. :p men så lenge ein e litt forberedt tenke eg da ska gå..:p
 
Vi har også planer om å prøve oss på det! Har ikke satt meg så veldig mye inn i det ennå, fått med meg at det er en del forskjellige typer og at folk foretrekker ulike, så må kanskje prøve litt av hvert...? Virker jo greit med lommebleier e.l., som man kan ha forskjellig innlegg i etter behov? Og er det lurt med "one size"-regulerbar størrelse eller å gå for små str. først og heller kjøpe større etter hvert? Litt å sette seg inn i - men liker konseptet! :) Bleiebukser, ja, det var også noe å tenke på... :p

Ja, eg har og forstått at da e veldi individuelt me ka type folk lika.. Bare for å gjera da litt vanskeligere for oss nye, heilt sikkert!:p hehe.. Men greit å ha forskjellig å velge mellom då!:)
 
Jeg hadde store planer forrige gang, og hadde kjøpt inn alt jeg trengte fra nøstebarn, og strikket flere ullbukser.
De endte i skuffen. Jeg tror jeg var litt overveldet i starten, og i tillegg hadde vi ei som bæsjet så mye - det var lekkasjer flere ganger daglig...

Jeg er veldig for å prøve igjen - nå vet jeg jo litt mer hva jeg går til og :)

Ja, da kan nok bli litt øveveldande.. Eg syntes vertfall da e ein salig jungel å velge mellom vertfall!:p

Du brukte kje tøybleie i da heila då, eller mista du motet av lekkasje og hoppa øve te eingongs?
 
Smekkert! Eg tenke eg får prøva meg på ei sånn bleieboksa snart!:)
Eg har ikkje vore innpå tøybleier før eit vennepar introduserte da for oss, og gubben (!) ville prøva!:) eg seie ikkje nei te sånt initiativ,så eg prøve alt eg kan å suga te meg alt av informasjon!:)

Eg har ikkje handla inn nåke endo, men e med i fleire tb-gruppe på fjes.. Prøve å henga me, men da e ikkje lika lett allti..:p

Har du brukt tb før eller e detta første gong for deg og?:)

Brukte papir på førstemann, så dette blir første forsøk for meg. Jeg er og på TB grupper på FB.

Et spennende prosjekt syns jeg.:)
 
Brukte papir på førstemann, så dette blir første forsøk for meg. Jeg er og på TB grupper på FB.

Et spennende prosjekt syns jeg.:)

Heilt eni!:) sneik meg innpå tbtorget i dag, men helledussen.. Heh.. Blir ikkje nåke klokere på da egentli.. Heh..:p
 
Ja, eg har og forstått at da e veldi individuelt me ka type folk lika.. Bare for å gjera da litt vanskeligere for oss nye, heilt sikkert!:p hehe.. Men greit å ha forskjellig å velge mellom då!:)
Det er jo sant! Etter å ha lest litt rundt på nett i dag, og det som Snurre skrev lenger opp her, heller jeg mot "brettiser" (som jeg skjønner de kalles :p) eller prefolds med sperrelag når lilleklumpen er nyfødt, virker som mange synes det passer bra for de helt minste... evt. formsydde i små str. med sperrelag utapå... Litt av hvert for å prøve seg fram må kanskje til. Hm, hm. Men spennende prosjekt, ja!
 
Last edited:
Ja, da kan nok bli litt øveveldande.. Eg syntes vertfall da e ein salig jungel å velge mellom vertfall!:p

Du brukte kje tøybleie i da heila då, eller mista du motet av lekkasje og hoppa øve te eingongs?
Vi prøvde brettebleier kanskje to ganger, men så at vi ikke fiksa det... Jeg kjøpte et par alt-i-ett-bleier, men de passet liksom ikke ordentlig på, og ble veldig klumpete på den lille babyen (var vel rundt 4 mnd da). Nå skal det sies at vi greide å slutte helt med bleie før hun fylte 2, hvis ikke hadde jeg kanskje prøvd igjen.
Men jeg har jo lest innmari mye om tøybleier, så jeg må jo gi det et nytt forsøk! Må bare overtale mannen :)
 
Brukte Tøybleier på storebror fra han var rundt 1 år og fra nyfødt på lillebror. Kommer til å bruke det på lillesøster også :)
Blir nok stort sett brettebleier med pultrekk de første par månedene frem til hun vokser inn i alle bleiene etter gutta. Ble aldrig helt venn med ullbukser utenpå brettisene siden jeg ikke fikk dem tette nok rundt lårene og ved bæsjing måtte ullbuksa vaskes og kures på nytt. Da var pul et mye bedre alternativ i starten. Etter et par måneder blir det mye formsydde med ullbukse, fra 1-1,5 års alder blir det mest lomme/aio bleier. Formsydde på natt hele veien da :)
Detter var ihvertfall løsningen som fungerte best for oss :)
 
Har fått beskjed om at "startpakken" jeg bestilte meg er ankommet postkontoret i dag - noen prefolds, vanlige brettiser (gaskluter), et sperrelag i PUL og en formsydd bleie. Det er jo bare en sped begynnelse, men må jo starte et sted. :) Blir spennende å se litt på det og å knote / prøve seg fram med bretteteknikk! :p
 
So spennande! :) eg og tenkte på sånne brettisa, venninno mi holdt vertfall på me da når beibisen va mini! Kor bestille dåke bleie frå helst? Eg va innom lillegullbleier.no og myste litt.. Trur eg snart må begynna å bestilla litt.. :p
 
So spennande! :) eg og tenkte på sånne brettisa, venninno mi holdt vertfall på me da når beibisen va mini! Kor bestille dåke bleie frå helst? Eg va innom lillegullbleier.no og myste litt.. Trur eg snart må begynna å bestilla litt.. :p
Jeg bestilte fra lillegull! Ikke at jeg har så mye peiling på hva som er bra og ikke, da... men syntes det var fint utvalg og greie priser!
 
Så morro at dere vil prøve/bruke tøybleier :)

Har selv brukt det på mine barn, så kommer gjerne med råd o tips om dere lurer på noe :)
 
Back
Topp