hmmm ikke lett Ts, jeg har lest igjennom tråden din og sett hva du har skrevet.
Jeg kan på mange måter relatere til endel du beskriver, samtidig kjente jeg nok ikke på den frustrasjonen du hadde over situasjonen, og det har kanskje litt men hvordan ting har vært før og hvilken forventninger man har etc.
først kan jeg si at jeg og mannen har nokk på mange måter en litt «gammeldag» oppdeling i husholdningen, ikke fordi vi har slike stn men det handler mer om hvilken oppgaver vi mestrer godt, jeg tar det meste av husarbeid og økonomiske ting (er økonom så naturlig) mens han tar nesten alt av vedlikehold, oppussing(vi har konstant pusset opp de siste 5 årene så det har vært litt av det + han jobbet med bygg)og biler o.l
Så her forventet jeg heller ikke at han plutselig skulle endre på hva han gjorde i huset etc men vi snakket jo litt sammen i forkant at vi kanskje måtte endre på litt ting etter baby. Jeg visste i tillegg at han hadde hatt lite med babyer å gjøre mens jeg hadde vært nærmest ekstra mor for 5 tantebarn
så forventingene i forkant var også at det kanskje kom til å ta tid for han å komme inn i rollen. Tror det også hjalp her. Jeg er også mega reaserch petson og har lest meg opp på alt mulig innen baby og små barn så lebge jeg var babysyk (hele studietiden

) han er ikke så glad å lese.
mao det kom ikke som noen overraskelse her på at han ikke var den som bidro 100% i starten. Jenta vår var født til termin(uke 37) og var en høysensitiv baby som lett ble overstimulert, og fra 2 mnd alder hadde hun kolikk tendenser, fra 3 mnd alder var hun kronisk forstoppet og fra 4mnd-10 mnd hadde hun total seperasjonsangat fra mamman sin. Og INGEN var gode nok, hun hylgråt konstant når noen holdt henne (pappa litt unntak men det varte gjerne ikke så lenge) MAO pappaen her synes det var vanskelig å få en sterk tilknytning og synes det var vanskelig å ha ansvaret alene en stund. Vi tok det veldig gradvis og det gikk veldig opp og ned alt etter de «utfordningene» hun hadde.
jeg var i perioder en del av problemet (ubevist) fordi jeg var vandt til å ha ansvaret for henne og hadde mine «triks» eller «rutiner» for hva som fungerte, og dermed hadde nok litt for lett i å ta over og han også litt for lett å overgi ansvar. Jeg innså etterhvert stadig mer hvordan jeg selv feilet med å ikke la han selv finne sin egen greie og trakk meg mer til side, og jeg skal erlig si at det var utrooolig tøft! Å gud så mange ting jeg ville gjort annerledes! Meeeen det var jo bare bagateller så jeg lot være å kommentere på det meste, og var litt taktisk i hvordan jeg kom med råd, for helt ærlig hadde ikke jeg giddet å høre på hva jeg gjorde feil og hva som kunne vært bedre hele tiden heller. Og etterhvert begynte han å finne triks som funket bedre enn mine og de fikk sin egen lille greie. Han leste henne bedre enn meg til tider og hun ble en skikkelig pappa jente:-
såååå mitt beste råd er å vær tålmodig, å prøv å se deg selv litt «utenfra» også, kan du kanskje endre litt i måten du trer fram når du mener han ikke får det til? Hvordan hadde du selv følt det om ting var motsatt?
masse lykke til