Nei, jeg vet ikke. Har enda ikke opplevd at far ikke har tatt i et tak når det kommer til baby/unge. Og for min del så er det så fjernt fra min virkelighet at ikke far er med fra begynnelsen på alt, utrøstelig unge eller ikke. Så da må man jo dra slutninger ut i fra hva man vet fra virkeligheten. Tydeligvis så er det jo enten mor som ikke ønsker å gi slipp på ansvaret for ungen eller så er det far som ikke tar nok initativ for å ta ansvar for ungen. Mannfolk gjør sjelden ting rett i damers øyne, og spesielt ikke når det kommer til babyer, så det er kanskje ikke så rart at de ikke tar mer initiativ. Men uansett , begge tingene er jo borti natta. Men man er to foreldre, så da må det være mulig å samarbeide. Mor må tørre å si i fra om at far er tafatt og far må si i fra at mor er litt vel kontrollerende (den fikk jeg nemlig).
Vi er nok mer enige enn du innser, hvis du leser det jeg skriver en gang til. Jeg sier ikke at far skal slippe unna, men det er nok en grunn til at far ikke er mer involvert, som nevnt over. Da kan det jo være lurt å gjøre ting litt etter litt sånn at far faktisk kan føle at han får til. Fedre blir nok ganske overkjørt i babyfasen dessverre og da blir de inaktiv.
Jeg er nok i mindretall av de som mener at både mor og far er tilknytningspersoner fra begynnelsen av, så jeg har latt far ta ungen mer enn hva andre ville ha gjort![]()
jeg har erfart hvor lite far kan prestere å ta ansvar de første to årene, og jeg prøvde virkelig å få han til å ta baby litt også. Feks kunne jeg Glenne å dra på butikken i 15 minutter alene. Eldste hadde kolikk, sov lite og aldri alene. Når jeg forlangte at sambo skulle ta litt ansvar slik at jeg feks kunne ta en dusj eller gå på do, tok han på seg hørselvern, satt seg i sofaen og holdt ungen akkurat nok til at han ikke datt i gulvet. Det var ikke hans ansvar, han var tross alt på jobb. Og da måtte han jo så klart slippe kveld, natt og morgen Og ellers på døgnet, jeg var jo hjemme i permisjon..

Var dette ting dere snakket om/forberedte dere på før baby kom til verden?