Synes du det greit å knipse barna på fingrene?

Nei nei nei og atter nei.

Dette går under barnemishandling i mine øyne.
Man skal ALDRI legge hånda på et barn.. Blir sjokkert over enkelte som lar seg gjøre slikt med sine små.

Man kommer Mye lenger ved å prate rolig til barnet enn å straffe det med det jeg vil kalle vold.
 
Hvis de gjør noe de ikke har lov til gang på gang etter å ha blitt fortalt nei, så vil jeg si et lite klaps på fingrene er lov.
De skal lære seg å oppføre seg og ha normal folkeskikk. Jeg snakker ikke om å gi barna juling, men et lite klaps på fingrene.

Er det god folkeskikk å klapse andre på fingrene?
 
Jeg leser hva du skriver :) Et lite klaps på fingere er ikke slag. Det skal ikke klapses så hardt at det gjør vondt eller gir ubehag. Så absolutt ikke.

Du skjønner tydeligvis ikke hva du leser.
Det er forbudt ved norsk lov å slå barna. Å knipse og gi et "klaps" er i lovverket definert som slag. Derfor er det ulovlig! Dette er derfor ikke noe hver enkelt forelder bestemmer om er greit å gjøre eller ikke. Selv om du synes det er greit, så har du ikke lov til å gjøre det.
 
Så utrolig interessant diskusjon! Jeg synes du faktisk spør om noe som er svært relevant! Voksne har ulike holdninger og meninger til hva som er greit og ikke greit i barneoppdragelse, og en diskusjon rundt det opp mot lovverk er bra! Det er ikke lov til å bryte fartsgrensen heller, men mange gjør det nok hver dag fordi det "er da ikke såååå farlig!".
Vel- her kommer min logikk rundt det å knipse over fingrene, eller å dra barn bort etter klærne/eller i arma. Hjernen vår er skapt slik at når den opplever ubehag, så begynner den å unngå ubehag. Har den opplevd smerte i forbindelse med en aktivitet/gjerning, så vil den ikke utføre denne aktiviteten/gjerningen mer. Så langt, så greit. Men når hjernen opplever frykt, så utsondres et stoff i hjernen (kortisol), som er med på å skape en fryktreaksjon. Kortisol for hjernen, er med på å hemme utvikling av nye synapser, hjernestrukturer osv. Hjernen til et barn utsatt for vold, vil da bli hemmet i utviklingen sin. Hjernen vil også da gå ofte i forsvarsmodus, og amygdala vil styre mer og mer for barnet/den voksne når den kommer i gitt truende situasjoner. Her vil da jeg påpeke at dersom voksne da gjør hånda klar til knips av barnet, så kan barnet da gå i "freeze mode", fordi det opplever frykt. Den voksne har da startet utskildringen av kortisol i barnets hjerne. Barnet har ikke lært hvorfor den ikke skal gjøre det den gjør, den har kun lært at den snart før vondt, og må slå over til overlevelsesmodus!
Dere opplever nok at det jeg skriver nå er overdramatisert, og at et knips umulig kan gjøre stor skade. Men jo, dessverre kan det gjøre stor skade på sikt. Barnet får dårligere kognitiv fungering, og vil kunne få skader på sikt.
Dersom dere lurer mer, les dere opp rundt temaet. Det finnes mye god litteratur rundt faget! Hilsen ho som jobber med vold i nære relasjoner og som jobber traumsesensetivt.

Og PS: dersom noen lurer, nei, jeg ville ikke knipset barnet, men fjernet det fra situasjonen. Men hvem veit hva jeg kan gjøre i ren frustrasjon når hverdagen innhenter meg. Av og til funker ikke min logiske hjerne, så kanskje jeg gjør noe jeg ikke ønsker, i affekt.
Edit: jeg planlegger ingenting, men jeg har alt for god erfaring til å si at jeg kommer til å være en så jævla perfekt forelder som aldri vil begå feil! En trussel om ikke lørdagsgodt eller TV vil nok skje, for å få barnet til å slutte med uønsket atferd!

Signerer denne!!

Det er jo ikke pga at det er så store smerter som blir påført, eller at det kan føre til fysisk skade som er årsaken til at det har blitt forbudt. Det er fordi handlingen er skremmende for barnet. Og her har du skrevet hva som skjer når barn blir redde. Å skremme barn er også ulovlig, nettopp pga det du skriver her.
 
Det er ikke greit. Jeg synes det er respektløst å behendle barn med knips eller klask.

Dette er både ulovlig og svært uetisk. Jeg tenker at dersom du ikke har andre strategier for å håndtere uønsket atferd, så har du et stort behov for hjelp og veiledning i din oppdragelse.

En forelder som knipser,klasker,dasker eller brøler/skriker til sin egen unge har tapt. Det er ikke hensiktsmessig oppdragelse, men et uttrykk for frustrasjon, desperasjon og stress hos den voksne. Noen bruker selvsagt slike metoder helt med overlegg, men da vil jeg påstå at de mangler kunnskap. Vi vet at slike ting ikke er bra,at det er skadelig for barna og at det heller ikke gjør ungene "snillere", men mest sannsynlig gjør de enten engstelige eller herdet - eller begge deler.

At det av og til skjer ting i en oppdragelse som ikke burde skje, er et faktum. Det er også forskjell på noe som ikke er bra og det som er rett og slett ulovlig. Jeg synes likevel at både de som bruker slike metoder enten overlagt eller fordi de selv er ute av kontroll,må tenke over at et barn skal ha trygghet og at metodene er kontraproduktive.

Dersom man er så desperat at man føler knipsing og kliping er "eneste måten å få h*n til å høre på",så skal man vite at det samme sier de som slår barna. De har bare skalert opp hvilket virkemiddel de mener må til. Det er ikke den eneste måten. Det er lov å være frustrert,men som den voksne har man et ansvar for å ikke skade eller skremme barna.

Er enig i disse.
 
Det er en ting jeg ikke skjønner. Enkelte sier at det er greit med et knips på fingeren om barnet ikke hører etter/ikke har ordentlig folkeskikk. Hvordan lærer du et barn å ha folkeskikk/oppføre seg ordentlig ved å klaske de på hånda?
Hvordan lærer du et barn at det ikke er greit å slå andre, om de blir straffa med et klask fordi de har slått noen?

Jeg sliter veldig med å forstå tankegangen om at det er greit å klaske et barn på fingra for å lære de folkeskikk, eller for å lære de hvordan de skal oppføre seg.
De lærer jo bare at de bør bli redd den voksne. De lærer at det er greit å klaske andre på fingra.

Om du banner foran barna dine, hvordan skal du lære de at de ikke skal banne? Hvorfor kan du si stygge ord, men barnet får ikke lov? Hvorfor kan ikke folk bare være gode eksempler på hvordan man skal oppføre seg, i stedet for å si en ting og gjøre noe annet?
Vold avler vold, om det er et klask eller en ørefik.
 
Problemet er at om knipsingen ikke funker helt så må man ta i litt mer neste gang. Og når barnet blir vant med det og så må man ta I enda mer. Så jeg er glad for at det ikke er lov.
 
Back
Topp