Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Men er ikke fødsel i forbindelse meg svangerskap? Hvordan skal jeg vite at nå er det plutselig greit?
Det var da voldsomt så du var ute etter 2+1+1!!! Hjelpes... Du vil jo virkelig ikke forstå hva hun prøver å forklare, selv etter 10 forsøk minst... Hun sier bare at det faktisk er naturlig for veldig mange å ha et nærmere forhold til sin mor, da de har kjent hverandre hele livet, mens man har blitt kjent med svigermor på et senere stadie i livet. Og at det er forskjell på hva man deler med svigermor av samme grunn! Og at det samtidig ikke bør bety at man ikke kan være hyggelig med hverandre og feks spørre "hvordan går det", selv om man ikke deler rier, utflod osv fra svangerskapet... Jeg har det også sånn, og har likevel et godt forhold til svigermor, og liker henne. VI hjelper hverandre når vi kan, prater om mange ting, og har det bra når vi er sammen. MEN likevel føler jeg meg nærmere min mor, og det er helt naturlig for både henne og meg at jeg har et nærmere forhold til min mor. Og det tror jeg de fleste damer faktisk forstår! Hvis du ikke gjør det derimot, tror jeg virkelig du vil få et seriøst problem når du en gang i tiden får en svigerdatter, nettopp fordi du ikke evner å forstå eller respektere at det i de aller fleste tilfeller er et nærmere forhold mellom mor/datter enn mellom svigermor/svigerdatter! Da tror jeg du forventer for mye, og lett vil havne i en situasjon der det blir slik du beskriver, at din svigerdatter vil holde deg på avstand...... (Og nå gidder ikke jeg svare 10 ganger og være så tålmodig som 2+1+1, så jeg bare skriver dette så du kan tenke gjennom det selv. (men etter hva jeg ser av tidligere formuleringer, vil du nok gjerne kverulere og mene jeg også har et dårlig forhold og behandler min svigermor galt fordi jeg ikke har det samme forholdet til henne som til min egen mor...)). Jeg må få nevne at jeg synes synd på både svigermødre og svigerdøtre der den andre parten ikke forsøker å ha et normalt og godt forhold da, og der det bare er klaging! Så det er nevnt...Men er ikke fødsel i forbindelse meg svangerskap? Hvordan skal jeg vite at nå er det plutselig greit?
Det var da voldsomt så du var ute etter 2+1+1!!! Hjelpes... Du vil jo virkelig ikke forstå hva hun prøver å forklare, selv etter 10 forsøk minst... Hun sier bare at det faktisk er naturlig for veldig mange å ha et nærmere forhold til sin mor, da de har kjent hverandre hele livet, mens man har blitt kjent med svigermor på et senere stadie i livet. Og at det er forskjell på hva man deler med svigermor av samme grunn! Og at det samtidig ikke bør bety at man ikke kan være hyggelig med hverandre og feks spørre "hvordan går det", selv om man ikke deler rier, utflod osv fra svangerskapet... Jeg har det også sånn, og har likevel et godt forhold til svigermor, og liker henne. VI hjelper hverandre når vi kan, prater om mange ting, og har det bra når vi er sammen. MEN likevel føler jeg meg nærmere min mor, og det er helt naturlig for både henne og meg at jeg har et nærmere forhold til min mor. Og det tror jeg de fleste damer faktisk forstår! Hvis du ikke gjør det derimot, tror jeg virkelig du vil få et seriøst problem når du en gang i tiden får en svigerdatter, nettopp fordi du ikke evner å forstå eller respektere at det i de aller fleste tilfeller er et nærmere forhold mellom mor/datter enn mellom svigermor/svigerdatter! Da tror jeg du forventer for mye, og lett vil havne i en situasjon der det blir slik du beskriver, at din svigerdatter vil holde deg på avstand...... (Og nå gidder ikke jeg svare 10 ganger og være så tålmodig som 2+1+1, så jeg bare skriver dette så du kan tenke gjennom det selv. (men etter hva jeg ser av tidligere formuleringer, vil du nok gjerne kverulere og mene jeg også har et dårlig forhold og behandler min svigermor galt fordi jeg ikke har det samme forholdet til henne som til min egen mor...)). Jeg må få nevne at jeg synes synd på både svigermødre og svigerdøtre der den andre parten ikke forsøker å ha et normalt og godt forhold da, og der det bare er klaging! Så det er nevnt...
Sier ikke at svigers aldri hjelper, men de foreslo allerede på fødestuen at de sko ta babyen slik at jeg fikk sove. Dagen etter fødsel. Tror aldri mamma hadde foreslått noe såntDen store forskjellen på svigermor og mamma etter fødselen var at mamma var mye mer opptatt av mitt ve og vel og ikke bare babyen. Hun passet på at jeg alltid hadde vann foran meg, laget middag osv. Svigermor derimot sa bare, "du må bare si ifra hvis jeg skal ta han noen timer, så kan du sove" Det siste jeg ville de første månedene var at noen skulle "ta" babyen min bort.. (dette vet jeg flere i barselgruppa også opplevde med svigermoren sin)
Jeg tror dette er veldig individuelt. Og stikkordet er nok RESPEKT! Så lenge man er var på morbarnsymbiosen og tar signaler hvis en trår over, så går det nok VELDIG greit. En kan bli ei like god farmor som mormor, men både mødre og svigermødre til den nybakte mor bør vise respekt for hvordan den nybakte mor gjør det og ikke overøse med før mange råd hvis man ikke blir spurt. Det er viktig at nybakte foreldre får rom til å finne sin måte å gjøre ting på og de må få rom til å bli kjent med den lille og etablere rutiner som passer for dem, uten så mye synsing og mening. Og hvorfor stresse med besøk og holding av den lille hvis det ikke passer. Da er jo sjansen større for at det blir negativitet og konflikt. Litt tålmodighet er nok den beste veien mot et nært bånd til svigerbarn og barn og barnebarn. Det er større å bli foreldre enn besteforeldre, så ikke forvent at besteforeldres behov skal komme fremfor foreldre og aller mest barnets behov. Velmenende råd er ofte et råd man kan spare seg. Hva er et velmenende råd? Gir man et råd hvis en synes ei datter eller svigerdatter gjør ting godt nok? En bør være litt var med sine råd hvis en ikke blir spurt. Spesielt førstegangsmødre blir fort usikre på seg selv og undres over hvorfor de egentlig får råd om ditt og datt. Som Peder Kjøs har uttalt som familieterapeut; Det er alltid spor av indirekte kritikk i unødvendige råd. Vis tillit til at de nybakte foreldre klarer dette selv! Og ikke vent på og krev så mye besøk i starten. Det kommer når de unge har overskudd til det!I flere tråder irriterer mange seg over at svigers gjør ditt og svigers gjør datt. I andre kan derimot egne foreldre gjøre mye det samme og bli omtalt som herlig og fantastisk.
Jeg har to gutter og kommer bare til å bli "sviger" i fremtiden for en eller annen jente.
Hvorfor synes du at det er mer irriterende at svigers hjelper til osv vs dine egne foreldre?
Dette kommer litt an på hvordan svigermor er. Det finnes veldig mange varianter på skalaen, både direkte ufine og fantastiske svigermødre og alt imellom. Synes ikke en skal bestemme seg for at det er sånn til alle. Det kommer mye an på hvilket forhold en har i utgangspunktet og hvordan en ter seg ovenfor hverandre under svangerskap og etter fødsel. Det er ingen fasit på dette, men respekt for en nybakt mor og mor og barns behov d må være på plass!Ingen har sagt at min fremtidige svigerdatter skal dele om sine private intimegrenser. Men her på babyverden så er ikke svigermor velkommen på sykehuset etter fødsel, ikke får hun holde barnet når hun møter det første gang, ikke kan hun spørre om hun kan hjelpe med noe, ikke kan hun ta en del av livet til barnebarnet sitt da trenger hun seg på og utfordrer intimsonene til sin svigerdatter.
Ser ikke hvorfor man ikke kan dele ting med svangerskapet med sin svigermor heller jeg, kunne hende det var en Ressursperson, isteden blir hun sett på som en stor byrde [emoji20]
Veldig enig med deg![emoji16]Jeg tenker det har mye med kjærlighet å gjøre. Jeg er jo kjempeglad i min mor, mens svigermor er en "fremmed" dame som jeg ikke har i nærheten det samme forholdet eller følelsene for. Når en person som står deg veldig nær og som du er veldig glad i gjør noe, kan det oppfattes helt annerledes om en annen person du ikke har samme forholdet til gjør det samme.
Jeg holdt for eksempel på til å bli gal av en kollega som pustet høyt i min forrige jobb. Nå har jeg mann som puster høyt på samme måten, men det plager meg ikke i det hele tatt.