Svangerskapsdiabetes

Takk for innspill!
Har så klart brukt knekkebrød til kvelds så det skal jeg bytte ut med noe mer proteinrikt for å se om det kan få ned det fastende blodsukkeret. Har ellers ett stabilt blodsukker gjennom hele døgnet som ligger på rundt 6,3 om det er fastende eller etter mat så er det det samme. Har også brukt å drøye 20-30 minutter før måling på morgenen før å få barn opp av senga eller smurt frokost, så skal måle på sengekanten i morgen tidlig :D
For min del var det rett på insulin med litt høyt fastende blodsukker etter tre målinger over grensa, selv om jeg ser at jeg nok kan klare å holde det nede med rett kosthold. Grunnen var fordi jeg ligger helt i grenseland, og om jeg får det ned på 4-tallet med insulin har jeg litt å gå på. Men jeg må jo konse på kostholdet samtidig da. :)
 
Sniker fra februar. Har selv bare forhøyet fastende men ellers fine målinger. Jeg må være veldig forsiktig med karbohydrater, kan ikke spise grønnsaker som vokser under jorda, må holde meg unna frukt, yoghurt, proteinpudding, knekkebrød, alt med havregryn osv. veldig frustrerende med mye prøving og feiling. Veldig forskjellig fra person til person va man tåler. Grensen ligger på 5,3, jeg har hatt mange målinger over men slipper insulin siden jeg stort sett klarer og regulere det så lenge det ikke blir for mye karbo dagen før. Går veldig mye i fisk, kylling, salat, grovt brød med lite karbo, egg,avokado, brokkoli og blomkål. Gleder meg veldig til å spise hva jeg vil :smiley-ashamed004
 
Last edited:
For min del var det rett på insulin med litt høyt fastende blodsukker etter tre målinger over grensa, selv om jeg ser at jeg nok kan klare å holde det nede med rett kosthold. Grunnen var fordi jeg ligger helt i grenseland, og om jeg får det ned på 4-tallet med insulin har jeg litt å gå på. Men jeg må jo konse på kostholdet samtidig da. :)
Har selv normalt fastende og hatt 3 høye målinger etter mat. Spurte gyn om når man evenentuelt måtte begynne på insulin, men han sa de hadde høy terskel for å begynne med det her nede, så får se hva de sier når jeg sender inn målingene mine.
 
Har selv normalt fastende og hatt 3 høye målinger etter mat. Spurte gyn om når man evenentuelt måtte begynne på insulin, men han sa de hadde høy terskel for å begynne med det her nede, så får se hva de sier når jeg sender inn målingene mine.
Jeg aner ikke hvor terskelen ligger her, antar at det har noe med om målingene er høye fastende, etter mat eller hele tiden. Fastende er kanskje vanskeligere å kostholdsregulere? :confused005
 
Jeg aner ikke hvor terskelen ligger her, antar at det har noe med om målingene er høye fastende, etter mat eller hele tiden. Fastende er kanskje vanskeligere å kostholdsregulere? :confused005
Ja, sant, hørte at fastende var vanskeligere å regulere. Får høye målinger hvis jeg har spist for store mengder brød eller sånn hvit tacolefse. Så vet på en måte hva jeg bør unngå. Spiser jeg type egg, kjøtt, grønnsaker, cottage cheese, gresk yoghurt er målingene ganske lave. I verste fall får jeg sikkert ny time hos ernæringsfysiologen.
 
Da ble det insulin på meg! Klarte ikke få ned fastende :arghh: ble enig med jordmor og lege på sykehuset om at det var riktig, og det føles helt greit! Noen andre som har måttet begynne med insulin? Mer spent på igangsetting, og om det blir aktuelt… har kontroll igjen til uka, så må forhøre meg da!
 
Da ble det insulin på meg! Klarte ikke få ned fastende :arghh: ble enig med jordmor og lege på sykehuset om at det var riktig, og det føles helt greit! Noen andre som har måttet begynne med insulin? Mer spent på igangsetting, og om det blir aktuelt… har kontroll igjen til uka, så må forhøre meg da!
Ja, tar insulin hver kveld. Skal på kontroll på sykehuset innen en uke-halvannen og får oppfølging på diabetespoliklinikken. Fordi jeg hadde bmi rett over 35 pre-gravid får jeg time hos ernæringsfysiolog også. Fastlege og jordmor følger opp også. Så om man ser bort fra kommunikasjonstull internt på sykehuset vil jeg si jeg får god oppfølging.
 
Da ble det insulin på meg! Klarte ikke få ned fastende :arghh: ble enig med jordmor og lege på sykehuset om at det var riktig, og det føles helt greit! Noen andre som har måttet begynne med insulin? Mer spent på igangsetting, og om det blir aktuelt… har kontroll igjen til uka, så må forhøre meg da!
Ved bruk av insulin blir du igangsatt i uke 38
 
Ved bruk av insulin blir du igangsatt i uke 38
Sniker fra mai. Har også svangerskapsdiabetes, men har ikke vært hos diabeteslege enda.
Fikk beskjed av fødselslegen om at siden jeg har så høyt fastende blodsukker (omtrent alle på en 14 dagersperiode) var det nok veldig aktuelt å medisinere det. Spurte om dette med igangssettelse da, men han sa at det ikke nødvendigvis ble aktuelt, så lenge vi fikk kontroll på blodsukkeret og veksten til babyen jevner seg ut (han er litt stor nå). Så det varierer kanskje fra sykehus til sykehus. Han sa derimot at jeg ikke kom til å få gå over termin.
 
Last edited:
Sendte inn mine målinger til sykehuset og de reagerte ikke så veldig på de 3 målingene som var over grensa for etter mat, sa bare jeg burde passe litt på hva jeg spiste og at resten så fint ut, så må bare fortsette å måle 2 dager i uken og sende inn annenhver uke. Denne uken var alle målingene fine da.

Ellers var baby estimert til 87 persentilen og jeg har alltid mye ketoner i urinen. Gyn var ikke bekymret siden jeg var fin i formen. Har fått dato for KS i uke 38, men bare håper ikke baby veier 4 kg allerede da for da er det vel sjans for at vannet går før!? Vannet gikk jo bare plutselig før jeg fikk rier med nummer 1 og nummer 2 som bare var 3,3 og 3,6 kg og født rundt termin.
 
Ja, tar insulin hver kveld. Skal på kontroll på sykehuset innen en uke-halvannen og får oppfølging på diabetespoliklinikken. Fordi jeg hadde bmi rett over 35 pre-gravid får jeg time hos ernæringsfysiolog også. Fastlege og jordmor følger opp også. Så om man ser bort fra kommunikasjonstull internt på sykehuset vil jeg si jeg får god oppfølging.
Har du fått ned fastende med insulin? Her er det plutselig høyere enn noen gang, lå på 6,0 nå. Bare tatt insulin to ganger, så får vel øke dosen i kveld. Blir litt gal av dette fastende blodsukkeret altså…
 
Har du fått ned fastende med insulin? Her er det plutselig høyere enn noen gang, lå på 6,0 nå. Bare tatt insulin to ganger, så får vel øke dosen i kveld. Blir litt gal av dette fastende blodsukkeret altså…
Ja, ligger på rett under 5 nå. Har økt fra 10 til 16 enheter, så ligger fortsatt rimelig lavt. Passer på å ikke spise raske karbohydrater på kvelden. I går prøvde jeg meg på en håndfull popcorn og litt mørk sjokolade, det funka greit. :) Tenker jeg øker litt ved neste anledning, så jeg ligger litt lenger under 5, som er målet mitt.
 
Ja, ligger på rett under 5 nå. Har økt fra 10 til 16 enheter, så ligger fortsatt rimelig lavt. Passer på å ikke spise raske karbohydrater på kvelden. I går prøvde jeg meg på en håndfull popcorn og litt mørk sjokolade, det funka greit. :) Tenker jeg øker litt ved neste anledning, så jeg ligger litt lenger under 5, som er målet mitt.
Her har jeg økt fra 8 til 12 enheter og bs på 6,0 fastende i dag :arghh: går vel mot igangsettelse om dette vedvarer!
 
Her har jeg økt fra 8 til 12 enheter og bs på 6,0 fastende i dag :arghh: går vel mot igangsettelse om dette vedvarer!
Var på kontroll på fødepol i går, og fikk inntrykk av at igangsetting er ganske standard ved medisinregulert svangerskapsdiabetes, uavhengig av mengde.

Når det gjelder mengde medisin har jeg inntrykk av at 12 enheter ikke er så mye. Diasykepleieren jeg snakket med i forbindelse med medisinstart sa at jeg ikke måtte bli forskrekket om jeg måtte opp i 30 enheter, noen må det. Nå ligger jeg på 18, og det ser ut til at det holder for meg per nå. Men det betyr ikke at det er noe «dårligere» å ligge over det.

Har du fått eller skal få oppfølging på sykehuset? Jeg skal på fødepol hver tredje uke nå for å sjekke tilvekst. I tillegg skal jeg på diapol denne uken for oppfølging av medisiner og til ernæringsfysiolog pga overvekt før svangerskap sent i februar.
 
Var på kontroll på fødepol i går, og fikk inntrykk av at igangsetting er ganske standard ved medisinregulert svangerskapsdiabetes, uavhengig av mengde.

Når det gjelder mengde medisin har jeg inntrykk av at 12 enheter ikke er så mye. Diasykepleieren jeg snakket med i forbindelse med medisinstart sa at jeg ikke måtte bli forskrekket om jeg måtte opp i 30 enheter, noen må det. Nå ligger jeg på 18, og det ser ut til at det holder for meg per nå. Men det betyr ikke at det er noe «dårligere» å ligge over det.

Har du fått eller skal få oppfølging på sykehuset? Jeg skal på fødepol hver tredje uke nå for å sjekke tilvekst. I tillegg skal jeg på diapol denne uken for oppfølging av medisiner og til ernæringsfysiolog pga overvekt før svangerskap sent i februar.
Veldig spent på rutiner på Ullevål da, skremmende tanke med igangsetting!! :nailbiting:

Oi såpass ja. 30 høres jo helt vanvittig ut! 18 også forsåvidt, men er jo litt uvant at man skal regulere mengden selv. Virker jo som at jeg sikkert kommer opp i samme mengde som deg før effekten slår inn. Får oppfølging ja, skal i morgen både til lege og ultralyd, veldig spent på hva de sier!
Jeg blir helt gal av dette, den ene matvaren til lunsj kan jo slå ut på 5,4 den ene dagen og 7,0 den neste, jeg kan spise 3 sjokoladeboller og ligge på 6,5, etter to timer, mens fastende aldri går ned.
 
Nå er jeg oppe i 24 enheter insulin, bs på 6.0 fastende :arghh: Denne diagnosen som jeg egentlig har tatt ganske med ro kjenner jeg nå begynner å stresse meg!! Spesielt mtp babyen og påvirkningen på henne. Noen som har lignede erfaring? Føler meg ikke komfortabel med dette.
 
Nå er jeg oppe i 24 enheter insulin, bs på 6.0 fastende :arghh: Denne diagnosen som jeg egentlig har tatt ganske med ro kjenner jeg nå begynner å stresse meg!! Spesielt mtp babyen og påvirkningen på henne. Noen som har lignede erfaring? Føler meg ikke komfortabel med dette.
Kan du ringe noen og høre? Jeg har mulighet til å ringe diapol når jeg vil.

Hva spiser du på kvelden? Har du mulighet til å være (litt) fysisk aktiv mellom middag og kvelds?
 
Kan du ringe noen og høre? Jeg har mulighet til å ringe diapol når jeg vil.

Hva spiser du på kvelden? Har du mulighet til å være (litt) fysisk aktiv mellom middag og kvelds?
Skal ha telefontime med diabeteslege i dag, så skal forhøre meg da! Spiser samme som før insulin, stort sett knekkebrød med ost det går i her. Kanskje en skyr. Hadde trodd insulinet skulle «ta» det :/ får kanskje prøve å spise noe mer proteinrikt og bevege meg! Var liksom ingen på sykehuset som nevnte det forrige uke når jeg var der, var kun snakk om å øke insulinmengden!
 
Skal ha telefontime med diabeteslege i dag, så skal forhøre meg da! Spiser samme som før insulin, stort sett knekkebrød med ost det går i her. Kanskje en skyr. Hadde trodd insulinet skulle «ta» det :/ får kanskje prøve å spise noe mer proteinrikt og bevege meg! Var liksom ingen på sykehuset som nevnte det forrige uke når jeg var der, var kun snakk om å øke insulinmengden!
Har kostholdsregulert svangerskapsdiabetes, men merker av brød og knekkebrød (melprodukter) har en tendens til å øke blodsukkeret litt. De gangene jeg har høyt blodsukker lager jeg type omelett med grønnsaker og ost feks. Cottage cheese og gresk yoghurt med blåbær øker heller ikke blodsukkeret noe særlig. Såklart får fysisk aktivitet også blodsukkeret ned en del. Fått noe kostholdsveiledning?
 
Har kostholdsregulert svangerskapsdiabetes, men merker av brød og knekkebrød (melprodukter) har en tendens til å øke blodsukkeret litt. De gangene jeg har høyt blodsukker lager jeg type omelett med grønnsaker og ost feks. Cottage cheese og gresk yoghurt med blåbær øker heller ikke blodsukkeret noe særlig. Såklart får fysisk aktivitet også blodsukkeret ned en del. Fått noe kostholdsveiledning?
Jeg tror i utgangspunktet ikke kostholdsveiledning er en del av «pakken» i Norge, bortsett fra den man eventuelt får av jordmor og diapol. Jeg skal til ernæringsfysiolog pga overvekt før svangerskap, det får man ved bmi på 35 eller høyere, uavhengig av dia.

Jeg har lavest blodsukker på morgenen om jeg dropper korn- og melkeprodukter på kvelden. Har spist en tallerken med egg, røkt laks og en del ulike grønnsaker, og da var blodsukkeret veldig fint på morgenen (med insulin). Ellers har det vært lavt og fint om jeg har holdt meg i aktivitet jevnt gjennom dagen, men det er ikke hver dag jeg orker med bekkensmerter. Om jeg spiser knekkebrød er blodsukkeret gjerne litt høyere på morgenen, men ikke for høyt.

Jeg får inntrykk av at NÅR man inntar siste måltid kan ha mye å si, og at det er like forskjellig som hva man spiser. Jeg tar insulin kl 2030-21 og spiser siste måltid ca kl 21.
 
Back
Topp