Svangerskapsdiabetes

Viica

Forelsket i forumet
Hei! Noen som har denne diagnosen og vet hvor grensen går for insulin, igangsettelse osv?

Jeg begynte målinger av blodsukker på onsdag, og har nå tredje dag på rad med for høyt fastende. 5.7, 6.1 og 5.5. Mener å ha lest at det ikke skal mer til enn tre høye målinger til før man henvises til sykehuset.

Fant ut at i forrige svangerskap fikk jeg 5.5 fastende på glukosebelastningen, uten at det ble nevnt med et ord av noen. Det gikk veldig fint og uten komplikasjoner, baby på 3,3 kg den gang. Blir så irritert over «hysteriet» denne gang!! Jordmor skulle følge meg opp på mandag og evt kalle meg inn om ikke målingene blir bedre i løpet av helgen.
Spent på hva jeg kan forvente meg om ikke fastende går ned…
 
Har du sjekket ut gruppa Svangerskapsdiabetes på Facebook? Er en del informasjon der. :)

Jeg skulle ønsket meg mer konkret veiledning på kosthold, syns det er vanskelig å skulle finne fram selv sånn «over natten». Nå tok det «heldigvis» noen dager fra jeg fikk diagnosen til jeg fikk resept på målerutstyr, så jeg rakk å orientere meg litt. Ellers hadde det blitt veldig mye mer slag i ansiktet, tror jeg..
 
Utfordringen med forhøyet fastende er at det ofte må reguleres med insulin eller metformin. Meeen mange har god hjelp ved kostholdsregulering. Så om du ikke allerede har begynt, du må gjøre noen endringer i kostholdet ditt og trene/mosjonere, gjerne gå turer/kveldstur. Kutte ned på raske karbohydrater og øke de gode protein- og fettkildene i måltidene. Hvordan er målingene dine 2t etter frokost og middag? Enig med personen over her om å finne gruppen «svangerskapsdiabetes» på Facebook, mye god info og tips til matvarer man kan bytte til. Svangerskapsdia er jækla kjipt, hatt diagnosen to ganger nå. Første gang spiste jeg tilnærmet lavkarbo, og følte alt var et slit. Sist gang, ønsket jeg å få insulin. Merket også at behovet raskt ble større i et nytt svangerskap da blodsukkeret ble mer ustabilt. En trøst er at mange opplever at blodsukkeret stabiliserer seg mer i cirka uke 35/rett før fødsel.

Blir du medisinert så er sjansen svært stor for igangsettelse, da mest fordi de ikke ønsker at du skal gå for lenge på medisiner, ettersom blodsukker som er forhøyet/ustabilt sliter på morkaken som igjen gir barnet næring (ganske komplekst, men interessant). Fødselen regnes som en risikofødsel grunnet diagnosen, om jeg ikke husker helt feil. Barna må overvåkes mer under fødsel.

Dette ble litt surrete skrevet, men anbefaler deg å lese litt om hvor viktig det er for barnet i magen at blodsukkeret er så stabilt som mulig.
 
Last edited:
Har også fått diagnosen svangerskapsdiabetes her i Belgia med 5 fastende og 8,9 etter 2 timer. Ligger noe under grensen til svangerskapsdiabetes i Norge, mens her i Belgia menet de jeg definitivt har det etter deres verdier ( lavere grense etter 2 timer pluss de måler etter 1 time også).

Selv om jeg har mild form så fikk jeg med en gang time hos diabetesveileder (som hadde en hel powerpoint presentasjon med kostholdstips) og time senere med ernæringsfysiolog og måtte måle blodsukkeret x 4 daglig i en uke og skrive opp alt jeg spiste, så gå gjennom dette med ernæringsfysiolog. De kom fram til at jeg klarer stort sett å regulere det fint selv med bittelitt kostholdsendringer. De sa det ikke ser ut som jeg kommer til å trenge insulin og hvis jeg hadde flere høye målinger skulle jeg få ny time hos ernæringsfysiologen og gå gjennom kostholdet på nytt osv. Nå må jeg måle blodsukkeret 2 dager i uken og sende inn til sykehuset via mail hver 2. uke.

Antar du får kostholdsveiledning først og de ber deg måle blodsukkeret. Trening/fysisk aktivitet hjelper også på blodsukkeret. Den gruppen svangerskapsdiabetes på FB er nyttig da.
 
Utfordringen med forhøyet fastende er at det ofte må reguleres med insulin eller metformin. Meeen mange har god hjelp ved kostholdsregulering. Så om du ikke allerede har begynt, du må gjøre noen endringer i kostholdet ditt og trene/mosjonere, gjerne gå turer/kveldstur. Kutte ned på raske karbohydrater og øke de gode protein- og fettkildene i måltidene. Hvordan er målingene dine 2t etter frokost og middag? Enig med personen over her om å finne gruppen «svangerskapsdiabetes» på Facebook, mye god info og tips til matvarer man kan bytte til. Svangerskapsdia er jækla kjipt, hatt diagnosen to ganger nå. Første gang spiste jeg tilnærmet lavkarbo, og følte alt var et slit. Sist gang, ønsket jeg å få insulin. Merket også at behovet raskt ble større i et nytt svangerskap da blodsukkeret ble mer ustabilt. En trøst er at mange opplever at blodsukkeret stabiliserer seg mer i cirka uke 35/rett før fødsel.

Blir du medisinert så er sjansen svært stor for igangsettelse, da mest fordi de ikke ønsker at du skal gå for lenge på medisiner, ettersom blodsukker som er forhøyet/ustabilt sliter på morkaken som igjen gir barnet næring (ganske komplekst, men interessant). Fødselen regnes som en risikofødsel grunnet diagnosen, om jeg ikke husker helt feil. Barna må overvåkes mer under fødsel.

Dette ble litt surrete skrevet, men anbefaler deg å lese litt om hvor viktig det er for barnet i magen at blodsukkeret er så stabilt som mulig.
Det er så frustrerende med dette fastende blodsukkeret, for etter mat er det veldig bra. Lå på 4,4 etter frokost i dag, ellers vært godt under grensen, med variende målinger. Mellom 5-5,5 etter frokost og høyeste etter middag har vært 6,3. Uff, lavkarbokosthold sitter langt inne for meg, men prøver å kutte ned på karbohydrater og gå en halvtimes tur daglig. Føles så kjipt og «urettferdig» å sitte med dårlig samvittighet for å spise en halv banan liksom… og sånn skal livet være de neste 3 mnd. :rolleyes: Tror nok fokuset må være på babyen og hvordan den påvirkes av blodsukkeret om jeg skal opprettholde motvasjonen her!
 
Det er så frustrerende med dette fastende blodsukkeret, for etter mat er det veldig bra. Lå på 4,4 etter frokost i dag, ellers vært godt under grensen, med variende målinger. Mellom 5-5,5 etter frokost og høyeste etter middag har vært 6,3. Uff, lavkarbokosthold sitter langt inne for meg, men prøver å kutte ned på karbohydrater og gå en halvtimes tur daglig. Føles så kjipt og «urettferdig» å sitte med dårlig samvittighet for å spise en halv banan liksom… og sånn skal livet være de neste 3 mnd. :rolleyes: Tror nok fokuset må være på babyen og hvordan den påvirkes av blodsukkeret om jeg skal opprettholde motvasjonen her!
Ja, nei, man skal helst unngå lavkarbo som gravid. Det beste er å bare kutte ned på raske karbohydrater og velge de langsomme/«smarte». Kjenner igjen de følelsene, man får et anstrengt og slitsomt forhold til mat når det foregår mye ellers og man trenger den energien man kan få. Det er derfor en del også synes det er en lettelse å bli medisinert, for å kunne spise litt friere. Men samtidig høres det ut som du har ganske god kontroll, og ikke voldsomme høye målinger. Så det er godt mulig du er en av dem som får mer stabilt blodsukker etter hvert, og plutselig kan spise friere. Men blodsukkeret stiger en del og når på en måte en topp for mange rundt uke 35+. Svangerskapsdiabetes er utfordrende, håper du får hjelpen du har krav på fra hs/lege og/eller blir henvist til diabetessykepleier om det trengst.
 
Det er så frustrerende med dette fastende blodsukkeret, for etter mat er det veldig bra. Lå på 4,4 etter frokost i dag, ellers vært godt under grensen, med variende målinger. Mellom 5-5,5 etter frokost og høyeste etter middag har vært 6,3. Uff, lavkarbokosthold sitter langt inne for meg, men prøver å kutte ned på karbohydrater og gå en halvtimes tur daglig. Føles så kjipt og «urettferdig» å sitte med dårlig samvittighet for å spise en halv banan liksom… og sånn skal livet være de neste 3 mnd. :rolleyes: Tror nok fokuset må være på babyen og hvordan den påvirkes av blodsukkeret om jeg skal opprettholde motvasjonen her!
Syns også fastende er mest stress. Har ligget akkurat over to av fire dager nå, uten at jeg har gjort veldig ulike ting på kveldene. «Håpet» på å få den tredje høye i dag, men Neida! Hadde vært så greit å bare få den liksom, i stedet for å vente.

Jeg syns kanskje det kjipeste er å tilpasse familieliv og svangerskapsdia. Jeg vil gjerne at vi spiser det samme, så ikke jeg spiser «spesialkost». Bruker ekstremt mye tid til å tenke på mat, og spesielt middager. Syns dette kostholdet er verken fugl eller fisk, på en måte, og det syns jeg er vanskelig!
 
Syns også fastende er mest stress. Har ligget akkurat over to av fire dager nå, uten at jeg har gjort veldig ulike ting på kveldene. «Håpet» på å få den tredje høye i dag, men Neida! Hadde vært så greit å bare få den liksom, i stedet for å vente.

Jeg syns kanskje det kjipeste er å tilpasse familieliv og svangerskapsdia. Jeg vil gjerne at vi spiser det samme, så ikke jeg spiser «spesialkost». Bruker ekstremt mye tid til å tenke på mat, og spesielt middager. Syns dette kostholdet er verken fugl eller fisk, på en måte, og det syns jeg er vanskelig!
Spiser nesten det samme som resten av familien, men tar heller mer kjøtt/proteiner og grønnsaker og mindre ris, pasta, potet osv. Velger heller fullkorn pasta, ris feks. Tror jeg har overdrevet litt med lavkarbo (selv om jeg likevel spiste karbohydrater og sukker), men trente en del, så endte opp i ketose. Måtte derfor oppjustere karbohydrat inntaket, så gjerne mer brød (grovbrød) og ser an hvordan kroppen tåler det.
 
Det er så frustrerende med dette fastende blodsukkeret, for etter mat er det veldig bra. Lå på 4,4 etter frokost i dag, ellers vært godt under grensen, med variende målinger. Mellom 5-5,5 etter frokost og høyeste etter middag har vært 6,3. Uff, lavkarbokosthold sitter langt inne for meg, men prøver å kutte ned på karbohydrater og gå en halvtimes tur daglig. Føles så kjipt og «urettferdig» å sitte med dårlig samvittighet for å spise en halv banan liksom… og sånn skal livet være de neste 3 mnd. :rolleyes: Tror nok fokuset må være på babyen og hvordan den påvirkes av blodsukkeret om jeg skal opprettholde motvasjonen her!
Har du prøvd å teste ut sånne ting som:
-går det for lang tid mellom kveldsmat og fastende måling?
-hjelper det å spise et måltid med en del protein og lite karbohydrat på kvelden?
-spiser du ofte nok?

Regner med diasykepleier går gjennom disse tingene også hvis du får veiledning på sykehuset.
 
Har du prøvd å teste ut sånne ting som:
-går det for lang tid mellom kveldsmat og fastende måling?
-hjelper det å spise et måltid med en del protein og lite karbohydrat på kvelden?
-spiser du ofte nok?

Regner med diasykepleier går gjennom disse tingene også hvis du får veiledning på sykehuset.
Nå har jeg målt 5.4 på fastende i går og i dag, ikke innafor men aldri målt lavere enn dette på fastende. Kveldene før har jeg spist sent,kl 22-23,
Og spist godt. 4-6 knekkebrød med ost og en skyr. Synes ikke dette blir noe lettere å forstå!
 
Nå har jeg målt 5.4 på fastende i går og i dag, ikke innafor men aldri målt lavere enn dette på fastende. Kveldene før har jeg spist sent,kl 22-23,
Og spist godt. 4-6 knekkebrød med ost og en skyr. Synes ikke dette blir noe lettere å forstå!
Jeg får også 5,3-5,5 på fastende, og det er såååå frustrerende å være akkurat over grensa. Spiser gjerne omtrent det samme som deg i 21-22-tiden og måler rundt 0630. Drikker «sprudlevann» som en slags erstatning for kveldskos. Jeg er nesten sikker på at jeg kunne spist en stor BigMac-meny med milkshake og ekstra ketsjup og få samme målinger.. (nei, hakke tenkt å prøve. :laughing002 )
 
Jeg får også 5,3-5,5 på fastende, og det er såååå frustrerende å være akkurat over grensa. Spiser gjerne omtrent det samme som deg i 21-22-tiden og måler rundt 0630. Drikker «sprudlevann» som en slags erstatning for kveldskos. Jeg er nesten sikker på at jeg kunne spist en stor BigMac-meny med milkshake og ekstra ketsjup og få samme målinger.. (nei, hakke tenkt å prøve. :laughing002 )
Har du fått noe informasjon om hvor farlig det er for baby at man ligger litt over? Spent på om det blir snakk om insulin når man såvidt er over grensa! :rolleyes: Haha jeg har samme tanker:laughing002 har ikke hatt noen sånne naturlig skeie ut-situasjoner enda, men det kommer vel!
 
Har du fått noe informasjon om hvor farlig det er for baby at man ligger litt over? Spent på om det blir snakk om insulin når man såvidt er over grensa! :rolleyes: Haha jeg har samme tanker:laughing002 har ikke hatt noen sånne naturlig skeie ut-situasjoner enda, men det kommer vel!
Nei, har ikke fått noe særlig info annet enn flyer fra sykehuset. Regner med å få mer spesifikk info på diapol.
 
Hei,
Har litt høyt fastende og har prøvd å ikke spise etter klokken 20.00, men det var "bare" gått ned 0,6. Så jeg er usikker på om jeg skal kutte ut mat enda tidligere å gå noe sulten i seng eller om jeg bør prøve spise senere på kvelden å se hvordan fastende blodsukker blir da. Noen innspill?
 
Hei,
Har litt høyt fastende og har prøvd å ikke spise etter klokken 20.00, men det var "bare" gått ned 0,6. Så jeg er usikker på om jeg skal kutte ut mat enda tidligere å gå noe sulten i seng eller om jeg bør prøve spise senere på kvelden å se hvordan fastende blodsukker blir da. Noen innspill?
Har nettopp hatt time med diabetespoliklinikken her, og der var rådet å kutte veldig ned på karbohydrater på kveld og heller fokusere på proteiner. I tillegg bør man måle med én gang man står opp, jeg har gjerne «drøyd» 10-20 minutter og blodsukkeret kan visst stige ganske mye på den tiden.

For min del blir det insulinsprøyter på kveld framover nå.
 
Har mer problemer med etter mat blodsukker enn fastende. Fastende var i dag også rekordlavt på 4,4. Tror det virker som jeg ikke tåler brød lengre, tålte det før. Etter jeg spiste en halv grov baguette med tunfisk fikk jeg 8,5 etter mat og hadde i tillegg 3+ på både sukker og ketoner... i dag morges var fastende fint på 4,4, men fortsatt 3 + på ketoner. Tok det opp med gynekologen, men han virket ikke bekymret siden jeg følte meg bra. Jordmor stusset over dette da, men slo seg til ro med svaret fra gynekologen. Skal sende målingene mine til diabetes klinikken og se hva de sier, har hatt 3 målinger over grensa etter mat (etter å ha spist brød). Så får vel kutte ned på brødet, men plager meg at jeg nesten alltid har mye utslag på ketoner. Noen andre som har det sånn?
 
Hei,
Har litt høyt fastende og har prøvd å ikke spise etter klokken 20.00, men det var "bare" gått ned 0,6. Så jeg er usikker på om jeg skal kutte ut mat enda tidligere å gå noe sulten i seng eller om jeg bør prøve spise senere på kvelden å se hvordan fastende blodsukker blir da. Noen innspill?
Kan du ikke spise noe lavkarbo/proteinrik snacks før sengetid? Leste at noen anbefalte dette som hadde høyt fastende på morgenen. Hvis jeg spiser egg feks så påvirker det ikke blodsukkeret i det hele tatt.
 
Kan du ikke spise noe lavkarbo/proteinrik snacks før sengetid? Leste at noen anbefalte dette som hadde høyt fastende på morgenen. Hvis jeg spiser egg feks så påvirker det ikke blodsukkeret i det hele tatt.
For min del hadde jeg verdier under grensa i dag, da jeg spiste sen middag bestående av salat med egg og fiskekake i går kveld. De morgenene hvor jeg har spist for eksempel knekkebrød på kvelden har jeg hatt verdier over grensa.

Fikk anbefalt karbofattig mat og å unngå melkeprodukter på kvelden.
 
Takk for innspill!
Har så klart brukt knekkebrød til kvelds så det skal jeg bytte ut med noe mer proteinrikt for å se om det kan få ned det fastende blodsukkeret. Har ellers ett stabilt blodsukker gjennom hele døgnet som ligger på rundt 6,3 om det er fastende eller etter mat så er det det samme. Har også brukt å drøye 20-30 minutter før måling på morgenen før å få barn opp av senga eller smurt frokost, så skal måle på sengekanten i morgen tidlig :D
 
Back
Topp