Sunn graviditet

Forrige graviditet sa jeg til mannen at dette ble eneste barn og at han måtte minne meg på hvor slitsomme de første tolv ukene var hvis jeg skulle få lyst på flere... men nå har vi tydeligvis glemt det og prøver igjen‍♀️ Heldigvis går det over for de fleste mellom uke 12-14 en gang.

Krysser fingrene for at du slipper å bli like dårlig denne gangen!
 
Har ikke prøvd meg på så mye tørket, men fersk frukt. Det kan fungere noen ganger, men det varierer. Ikke lett å finne noe jeg klarer å dytte innpå, selv om jeg vet at å spise er en av de få tingene som (i alle fall noen ganger) gir litt fri fra kvalmen...
Åh, føler med deg! Det er så fælt å være så kvalm :wtf:
 
Begynner å få hodet over overflaten igjen, og da kom fokuset på sunnere mat endelig tilbake :)
Deler herved et middagstips, spesielt til de som liker sushi, men salaten er enkel og god til annen mat også!
Dessuten: den er super-enkel, perfekt for trøtte, sultne gravide. Bare tin, bland og spis :p

Salat:
Edamame-bønner, avocado og mango fås ferdig pillet, i terninger i frysedisken i noen butikker. Jeg hamstrer og har alltid i fryseren! Om du ikke har tid til å tine sakte, kan du varme bønnene i en bolle i mikroen, tilsette mangoen, varme litt til, og så ha i avocadoen mens det andre enda er litt lunkent (den tåler ikke så mye varme). Vips - ferdig edamame/mango/avocado-salat. Kan for eksempel smaksettes med litt chilisaus, men har allerede en del smak fra søt mango og salte bønner. Har du tid, lyst og ork, kan du tilsette andre ting som for eksempel fennikel eller noe annet sprøtt med mild smak.

Poké-bowl-aktig bruk:
Til denne "salaten" pleier jeg å lage sushiris (puttes nederst i en dyp tallerken/bolle, salaten oppå, og så litt fisk etc på toppen). Sushiris fungerer forresten også bra å fryse ned i porsjoner, så man ikke trenger å vente på koking hver gang. Jeg bruker stort sett vanlig langsom-grøtris, og smaksetter med hvitvinseddik, salt og sukker (alt ettersom hva jeg har i kjøleskapet).

Du trenger jo ikke å ha fisk på toppen, men jeg liker å skjære laks i terninger og dynke den i teriyaki og sesamfrø. Det passer også veldig godt med en forskrekket tunfisk (rå i midten) til, dessverre er tunfisk ut for oss som er gravide. Litt salt soyasaus til risen pleier også å være godt. Wasabi på toppen, kanskje litt syltet ingefær - her er det bare å leke med favorittsmakene :D
 
Jeg kommer forhåpentligvis sterkere tilbake! Klarer ikke tanken på å lage mat, må ut av kjøkkenet når mannen og sønnen skal ha middag. Klarer å spise med ujevne mellomrom, men har mest lyst på usunt. I dag ble det kanelbolle til middag, etter jeg hadde spydd :wtf:
 
Spennende! Håper jeg greier å være med her fra start! Er 5 kg lettere før dette svangerskapet enn sist, men fortsatt for tung! Sist gikk jeg dog ned 6 kg på 4 kvalme og kaste opp uker, som gjorde at jeg ikke gikk opp like mye totalt i svangerskapet. Akkurat DET unner jeg ingen så håper jeg greier å være sunn gjennom hele svangerskapet denne gangen :) en uke til jeg ble kvalm sist nå!
 
Ellers sitter jeg med noen superdigge "sjokolade" proteinmuffins som fredsgskos, jeg mååå nemlig kutte sukker fra kosten min, er helt avhengig. Har gått fint en par uker nå, og hvis jeg skal ha noe blir det noe lite på lørdagen :)
 
Kroppen min var rar forrige graviditet. Jeg er normalvektig, spiste som en gris, men gikk likevel ned i vekt. Etter jeg fødte var jeg 5 kg lettere enn det jeg var da jeg ble gravid. Levde seriøst på skolebrød og annen søt bakst nesten hele tiden, men likevel hadde jeg stadig ketoner i urinen på kontroller og fikk beskjed om å spise karbohydrater :hilarious: Må ha fått en helt sinnsyk forbrenning. Håper det samme skjer nå! Da skal jeg ligge unna all baksten og heller gå ned i vekt igjen, for har bare gått oppover siden fødselen i fjor :(:( Spiste veldig lite middagsmat forrige graviditet. Det som fristet mest var brødmat til middag. Merker litt av det samme nå. Og Weetos med iskald melk selvsagt :D:D:D

Det jeg egentlig skulle si da jeg begynte på dette innlegget er at vi er uten kjøkken for øyeblikket og at det da er veldig demotiverende å skulle lage sunn og ordentlig mat. Blir mye Fjordland type mat som vi varmer i mikron eller take away. Mom of the year! :inpain::facepalm:
Blir skjerpings når kjøkkenet kommer :)
 
Kroppen min var rar forrige graviditet. Jeg er normalvektig, spiste som en gris, men gikk likevel ned i vekt. Etter jeg fødte var jeg 5 kg lettere enn det jeg var da jeg ble gravid. Levde seriøst på skolebrød og annen søt bakst nesten hele tiden, men likevel hadde jeg stadig ketoner i urinen på kontroller og fikk beskjed om å spise karbohydrater :hilarious: Må ha fått en helt sinnsyk forbrenning. Håper det samme skjer nå! Da skal jeg ligge unna all baksten og heller gå ned i vekt igjen, for har bare gått oppover siden fødselen i fjor :(:( Spiste veldig lite middagsmat forrige graviditet. Det som fristet mest var brødmat til middag. Merker litt av det samme nå. Og Weetos med iskald melk selvsagt :D:D:D

Det jeg egentlig skulle si da jeg begynte på dette innlegget er at vi er uten kjøkken for øyeblikket og at det da er veldig demotiverende å skulle lage sunn og ordentlig mat. Blir mye Fjordland type mat som vi varmer i mikron eller take away. Mom of the year! :inpain::facepalm:
Blir skjerpings når kjøkkenet kommer :)

Mye motivasjon i nytt kjøkken, da!
 
Jeg henger med på denne! :) Har begynt å trene og spise Sundt. Begynte gi for seg et par uker før jeg fant ut jeg var gravid - med mål om å gå ned ca 10kg(på lang sikt), men nå gjør jeg det med for fremtidsutsiktene. Både for meg, datteren min må straks 2 år og lille spire.
Målene mine er:
-minst tre treningsaktiviteter i uka (kan like gjerne være en gåtur med litt puls, men jeg er også glad i annen type trening)
- Sugar detox... (IKKE lov med godis med mindre det er spesielle anledninger som typ bursdagsfeiringer)
- Holde meg helst under 1700 (aller helst 1500) kalorier om dagen (jeg teller bare grovt igjennom en app).

Etter to uker med dette har jeg gått ned tre kg :smiley-bounce016


Jeg ville droppet helt fokuset på kalorier! Du kan fint spise over 2000 kalorier uten å legge på deg eller fortsatt gå ned litt Det å spise magert i seg selv er ikke sunt.. unngå prosessert mat, spis rene råvarer og masse sunt fett:)
 
Jeg ville droppet helt fokuset på kalorier! Du kan fint spise over 2000 kalorier uten å legge på deg eller fortsatt gå ned litt Det å spise magert i seg selv er ikke sunt.. unngå prosessert mat, spis rene råvarer og masse sunt fett:)
Den kalorigrensa forsvant i uke 6 når trøttheten kom. Så nå er alt på skeiva :p
 
Har oppdaget at jevnlig småspising hjelper mot kvalmen, og prøver derfor å ha sunne alternativer. Som oftest går det i knekkebrød med pålegg og drikker kun vann. Tenker å handle inn grønnsaker og dipp (for å erstatte chips og sjokolade).

Ellers bruker jeg å gå tur 1 time hver dag. Håper ikke vektoppgangen blir for stor Er forresten førstegangs.
 
Jeg var veldig flink til uke 6+5, nå går det i ritzkjeks, mariekjeks og cola zero. Greier å spise en liten porsjon middag.
Grønnsaker og dip var en god ide! :)
 
Back
Topp